• Re: Visa dina Watt

Av:
    Botis
    Besv skrev:
    Körde ett map test nu, kom upp till 475w.

Så estimerad ftp 353 w och vo2max på 80.

Hmm ja om dessa siffror stämmer ska man väl vara nöjd!

Onekligen riktigt fina siffror! Du låter själv lite tveksam, är det för att du inte litar på mätningen? Hur mäter du?

Av:
    Botis
    Själv körde jag ett TR ramptest imorse och ökade den uppskattade FTP:n från 250 W till 266 W, så det går i alla fall åt rätt håll. Väger ca 75 kg.

Av:
    Besv
    Nja det är nog gymcykeln jag inte litar på haha. Den har magnetbroms och ska enligt tilverkaren kaliberas innan leverans etc etc men känns lite väl högt...

Får väl prova en annan cykel så man kan jämföra el se om en kollega har ett par fin pedaler som mäter watt så man kunde jämfört.

Av:
    NickPick
    Besv skrev:
    Nja det är nog gymcykeln jag inte litar på haha. Den har magnetbroms och ska enligt tilverkaren kaliberas innan leverans etc etc men känns lite väl högt...

Får väl prova en annan cykel så man kan jämföra el se om en kollega har ett par fin pedaler som mäter watt så man kunde jämfört.

Ja den får du nog ta med en skopa salt.

Av:
    Adhocalias
    Idag var det dags för nytt ramptest på TrainerRoad. Tog stopp ca 20 sekunder in på 430 W med ett nytt uppskattat FTP på 311 W (79 kg). Jag hade uppriktigt hoppats på lite mer, men det var det bästa resultatet jag gjort på den här trainern (alltid svårt att jämföra mellan olika wattmätare) och en ökning med 9 W sedan förra testet för fyra veckor sen.

Nu väntar tre tuffa veckor General Build innan det är dags för fincykling på franska rivieran.

Skärmavbild 2019-03-12 kl. 21.12.38.png

Av:
    nisseson
    Besv skrev:
    Körde ett map test nu, kom upp till 475w.

Så estimerad ftp 353 w och vo2max på 80.

Hmm ja om dessa siffror stämmer ska man väl vara nöjd!

Njut så länge det varar, siffrorna står sig nog inte vid en mer noggrann koll. :-) vo2max på 80 innebär typ 2.10 på maran om man är löpare.

Av:
    Besv
    Ja jag skulle vara väldigt nöjd om jag kommer 20% kort av dom siffrorna, el vi säger 15% så hamnar man i regionen 300 w haha, men rimligt är nog snarare 20 möjligen till och med 30% lägre. 😆

Men trampor är på väg för kalibrering på väg sen ska en annan kollega göra samma typ av test och han vet sitt ftp så vi får interpolera från det.

Får väl leta upp en wattbike el liknande och testa där ist!

Av:
    NickPick
    Är det inte enklare att göra ett mer normalt test om den där metoden verkar skev?

Av:
    stefank
    stefank skrev:
    Körde Trainerroads 20min FTP test i morse, landade på 360W (så 342W FTP).
    Matchvikten för dagen är 73kg.

Ovan var från 13 december förra året, gjorde ett nytt test igår för att se hur vinterns träning har bitit.
    Resultatet blev 368W i 20 min, dvs 350W estimerad FTP. Helt nöjd med det resultatet.
    Vikten är densamma, 73kg, så gick över 5W/kg på 20 min resultatet, vilket varit lite av ett mål.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-03-13 07:34 av stefank.

Av:
    Besv
    NickPick skrev:
    Är det inte enklare att göra ett mer normalt test om den där metoden verkar skev?

Nja problemet är väl att jag inte vet om cykeln visar rätt siffror, därav att jag innan i tråden undrade om verkligen dessa testerna visade rätt. Men verkar som testerna är ok och att felkällan är cykeln. Han som vet sin ftp trodde dock den visade ca 40-50 w fel, vilket så ev är det 40-50 w off el 15-20 procent baserat på hans ftp 269.

Så jag har förhoppningar om att komma in över 300 men om ett par timmar avgörs det, el åtminstonde var jag ska ha mina förhoppningar när jag får till ett test på en annan cykel haha.

Av:
    Adhocalias
    stefank skrev:
    stefank skrev:

Ovan var från 13 december förra året, gjorde ett nytt test igår för att se hur vinterns träning har bitit.
    Resultatet blev 368W i 20 min, dvs 350W estimerad FTP. Helt nöjd med det resultatet.
    Vikten är densamma, 73kg, så gick över 5W/kg på 20 min resultatet, vilket varit lite av ett mål.

Det är jättebra.

Av:
    Lingon
    Tyckte att inomhuspassen gått tyngre och tyngre senaste tiden. Gjorde en spindown på min kickr och hittade 25 försvunna watt!
    Nu behöver jag bara hitta 25 till, så kan det bli en bra sommar.

Av:
    Ove-Rall
    Hur ser testprotokollet ut för TR FTP-test?

Antar att man måste ha en smarttrainer/effektpedaler osv för att kunna köra. Men det vore kul att kunna köra en manuell variant på en Monark.

Av:
    stefank
    Ove-Rall skrev:

Antar att man måste ha en smarttrainer/effektpedaler osv för att kunna köra. Men det vore kul att kunna köra en manuell variant på en Monark.

Finns tre olika FTP test på TR, 20min, 2x8min och ramp test.
    Effekt måste du ju givetvis kunna mäta, men annars behöver trainern inte vara smart på något sätt.

Edit:
    Du kan ju köra 20 min testet utan att kunna *mäta* effekten med, så länge du vet vad för effekt en viss inställning på cykeln ger.
    Upplägget för min testet är
    - uppvärming
    - 5 min all-out
    - 5 min lätt cykling
    - 20 min all-out

och sen räknas FTP ut genom att ta effektmedelvärdet från de 20 minutrarna multiplicerat med 0.95
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2019-03-13 12:47 av stefank.

Av:
    Trhuster
    Ove-Rall skrev:

Förklaras i denna videon. https://youtu.be

Av:
    NickeB
    Detta egentillverkade protokoll kör jag. Helt ovetenskapligt.
    Men gör man samma procedur med samma monark(wattmätare) så får man ett värde att förhålla sig till.
    Sen om det stämmer eller ej är för mig lite oväsentligt, men jag ser tendensen åt vilket håll det lutar i alla fall.

https://docs.google.com

Av:
    NLC
    Adhocalias skrev:
    stefank skrev:
    stefank skrev:

Det är jättebra.

+1

Pang i köket helt enkelt.

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    Trident
    Spelade lite Zwift här om dagen, inte ens där kan man vinna på att bara vara starkast om man kör med huvudet under armen :-)

Zwift.JPG

//Porath

Av:
    Ove-Rall
    NickeB skrev:
    Detta egentillverkade protokoll kör jag. Helt ovetenskapligt.
    Men gör man samma procedur med samma monark(wattmätare) så får man ett värde att förhålla sig till.
    Sen om det stämmer eller ej är för mig lite oväsentligt, men jag ser tendensen åt vilket håll det lutar i alla fall.

https://docs.google.com

Tack för den, ska absolut testköra!

Av:
    bomauritz
    Körde ett ”Björntest” på GiH idag. Trappa som utgår från Vo2. Nytt PB på maxpuls på cykel på 188 (uppmätt 186 tidigare samt 191 under löpning). Sista minuten var rätt jobbig.

Värdena på laktat och Vo2 säger också en del om min aktuella form. Riktigt fin bas, men kass topp.
    3630A789-A0F3-4B5F-82B1-0B6949146BCC.jpeg

Av:
    Stumpy
    Slut Borg: 19
    Du tog inte i alltså!

Av:
    bomauritz
    Alldeles för kort test för att man ska sätta 20 på Borg. Om en månad ska jag göra om testet, men då ska det föregås av 2,5h på ~240W, där kommer man nog upp i 20. Mår lite illa redan nu faktiskt.

Av:
    eiskall
    bomauritz skrev:
    Körde ett ”Björntest” på GiH idag. Trappa som utgår från Vo2. Nytt PB på maxpuls på cykel på 188 (uppmätt 186 tidigare samt 191 under löpning). Sista minuten var rätt jobbig.

Värdena på laktat och Vo2 säger också en del om min aktuella form. Riktigt fin bas, men kass topp.

Snyggt! Nu kör vi! :)

Av:
    Gusthoren
    Halloj, jag är har börjat med wattbaserad träning nu i vinter, började med en felkalibrerad trainer och fick då 270 som ftp på zwifts ftp test, testade igen med kalibrerad trainer och fick då 250 watt. Jag hade min bas och började träningen. Har fått uppdaterad ftp nu och ligger på 270, men jag vet inte riktigt hur det står sig ute i verkligheten, jag är 15 år och väger 70 kilo.

Av:
    Smaland
    Gusthoren skrev:
    Halloj, jag är har börjat med wattbaserad träning nu i vinter, började med en felkalibrerad trainer och fick då 270 som ftp på zwifts ftp test, testade igen med kalibrerad trainer och fick då 250 watt. Jag hade min bas och började träningen. Har fått uppdaterad ftp nu och ligger på 270, men jag vet inte riktigt hur det står sig ute i verkligheten, jag är 15 år och väger 70 kilo.

Hej Gusten,
    Det tråkiga svaret, om du avser hur det står sig beträffande fart(?), är att det inverkas av en rad olika saker - alltifrån lufttemperatur till däcktryck! Men du kan leka lite med siffrorna på sidan nedan, då min erfarenhet är att det ger åtminstone en ok fingervisning =)

http://bikecalculator.com

Av:
    lundatok
    Körde Zwift i onsdags, SZR Winter Series och C-klass. Folk är sjukt starka.
    Skärmklipp.PNG

Av:
    hm
    Gusthoren skrev:

Tror du ligger med i toppen av 15 årsklassen i Sverige, har du tävlat något viket består av många fler moment än ftp iofs

Av:
    lundatok
    hm skrev:
    Gusthoren skrev:

Tror du ligger med i toppen av 15 årsklassen i Sverige, har du tävlat något viket består av många fler moment än ftp iofs
    Ja, det är jättefina siffror! Ut med dig på vägarna i vår och tävla!

Av:
    Gusthoren
    Hehe, okej, jag tänker att jag ska försöka få till lite landsvägstävlingar iår, det svåra är ju bara att hitta dom och lyckas åka dit:) det är ju så få tävlingar verkar det som,men skall försöka köra lite iår somsagt, de blir kul!!

Av:
    Stumpy
    Det finns väl landsvägstävlingar i stort sätt i hela landet, men kanske lite glesare norr om Dalälven. Var bor du?

Av:
    Gusthoren
    Halloj stumpy, jag bor i jönköping, tävlar i mtb i nuläget, det finns det ju gott om, hittar inte så mycket på swecyclingonlines kalender. Vet inte om jag letar på rätt ställe.

OT, fått tag på en quark mätare, körde idag i 3 timmar snittade 220 watt, med en normalisersd kraft på 238, vad betyder det? Och måste jag kalibrera den ofta?
    Obs. Fick den begagnad så har inga manualer eller något sånt.

//Gustav

Av:
    marten_larsson
    Quarken kalibrerar du varje gång du börjar cykla, tar några sekunder. Cyklade du i skogen eller på väg? Normaliserad kraft (effekt) är ett mått som justerar för ansträngning/effekt som varierar i stor utsträckning eftersom det sliter mer än att hålla jämn effekt hela tiden.

Av:
    Stumpy
    Manualer kan du hitta på nätet. Där står hur du kalibrerar din modell.

Av:
    d_anders
    Om du skulle ha kört ditt pass med jämn effekt så skulle du ha hållit den normaliserade effekten för att passet skulle ha upplevts som lika jobbigt.

Av:
    Kudos
    Snackade FTP med Fabian Cancellara i Köpenhamn igår som uppladdning till dagens pass.
    Skärmklipp.JPG

Av:
    bomauritz
    Svinstarkt Kudos! PB? Är du en lättviktare eller tung som en annan?

Av:
    Kudos
    bomauritz skrev:
    Svinstarkt Kudos! PB? Är du en lättviktare eller tung som en annan?

Det är nog PB inomhus. Väger väl 84-85kg.

Av:
    bomauritz
    Grattis, sjukt bra! Du kan DMa Cancellaras nummer sen. Skulle behöva ett PB inomhus jag med.

Av:
    Gusthoren
    Hur menas med att kalibrera den varje tur? Sker det automatiskt eller måste man göra något?
    Det va på landsväg kändes som ganska jämnt, om jag fattar rätt är den normaliserade kraften, vad menas med att hålla den normalizerade kraften för att få det lika jobbigt, blir de typ ett snitt på när jag har vikt på pedalerna?

Av:
    marten_larsson
    Normaliserad kraft är dåligt översatt, ska vara normaliserad effekt (power, förkortat NP). Ett pass med hög variation på effekten kommer få högre NP jämfört med ett pass med liknande belastning hela tiden. NP stämmer bättre överens hur tufft ett pass varit jämfört med medeleffekten. Detta pass körde jag igår, medeleffekten var 250W, NP 356W. Detta var ett tungt pass men genomförbart (framförallt 2:orna i början var jobbiga...). Hade jag kört 52min på 250W NP/medel hade jag kunnat fortsätta ett par timmar till.
    amCharts (2).png

Av:
    MarcusS
    Efter mer än ett tjog fyror under feb/mars så känns det fortfarande lika tungt att trycka sig igenom dessa trots att de körs på i stort sätt samma effekt. Pulsen har dock sjunkit lite under fyrorna. Idag körde jag lite sweetspot med puls på ca 80%. Helt plötsligt fanns kraften där - nästan 300watt och det under tröskel. Klart mycket bättre än i januari då motsvarande effekt var drygt 50watt lägre. Det finns hopp inför säsongen.

Av:
    NLC
    Kanske dags för en återhämtningsvecka ?

Av:
    konscious
    Kalibrering av Q kan göras med sk Noll-kalibrering inför varje tur vilket innebär att det inte bör skilja mer än 50 enhet ( av ngt HZ/W?) från förra gången som jag minns det.
    Sen kan man kalibrera med sk slope-kalibrering där man kan justera lutningen i den kurva som antas motsvara rätt effekt vid en viss kadens och pedalkraft.
    Qalvin BLE finns en app som heter där du kan ladda ner senaste fw, Quarq har bra service och svarar kvickt.

Bra kämpat allihopa jag har gett upp 5W/kg men siktar numera på att få en fin fatmax.

Av:
    NLC
    Morgonens intervallpendling, 4.1 W/kg i snitt på 52 minuter. Det börjar arta sig

2019-03-19_295W_52min.png

Av:
    superdea
    Gjorde vo2max-test i helgen, hade tidigare nått 55,7 och hade nu 60 som lite av en drömgräns. Jag nådde 63,1 tjoho!! Klappar mig själv på axeln. Väger 98kg ungefär så kan man om man vill räkna ut absolut vo2max om man vill...
    Körde enminutsramper hos aktivitus med start på 300w och 20w ökning, nådde vo2max efter 9min 20s. Jag blev väldigt glad och nöjd😃

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in