Visa dina Watt

bomauritz

Medlem
Visa dina Watt
eiskall sa:
9x3 min @ 415 W
78 kg

Var ganska slitigt i de sista intervallerna, men det gick!

Stänger igen försäsongen med detta passet och sticker på weekend med frugan, sen är första klubbträningen på tisdag.

102 timmar har jag fått ihop hittills i år, och ca 600 tss /vecka i snitt de senaste sex veckorna. Ingen fyrahundring än, men jag är på gång. Failade efter 18 min för ett par veckor sen, men det känns helt ok om den dröjer nån månad till.
Fin konsekvens på träningen. En vilovecka på det där och fyrahundringen sitter där den ska vid tillfälle!

Kudos

Ny medlem
Visa dina Watt
Skiftade tillbaka till crossen i trainern (trotjänaren P2M-Classic) och stressade fram en tjuga på lunchrasten. Hade inte tid med uppvärmningen så sista halvan blev mkt starkare (420W). Ångrar att jag inte gnetade på en minut till för att dra upp 20min snittet. Nytt PR inomhus iaf - behållningen var dock känslan.

Bilagor

eiskall

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Kudos sa:
Skiftade tillbaka till crossen i trainern (trotjänaren P2M-Classic) och stressade fram en tjuga på lunchrasten. Hade inte tid med uppvärmningen så sista halvan blev mkt starkare (420W). Ångrar att jag inte gnetade på en minut till för att dra upp 20min snittet. Nytt PR inomhus iaf - behållningen var dock känslan.
Det var ett jävla tryck ?

Några tävlingar inplanerade till säsongen?

lundatok

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Ja, sjukt hårda grabbar med i tråden!

Körde årets första Peloton på racer idag och snittade 272 W i 55 min. Lite krispig väl på caféet, får jag erkänna.
Skrmklipp.PNG

lundatok

Aktiv medlem
Visa dina Watt
nisseson sa:
lundatok sa:
Ja, faktiskt, ändå var det lite avvaktande körning idag. Ingen ville med upp och köra ordentligt, inklusive undertecknad.
Vad hamnar man på för w/kg ungefär på den rundan? Dvs. vad väger herrn, om det inte är en för burdus fråga.
Inte alls, knappa 3 W/kg räcker för mig. Normalt brukar jag få lägga över 300 W i snitt. Idag var det 340 W NP, alltså lite över 3,6 W/kg.

nisseson

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Samplingserendipity sa:
Kanske dum nu..men kan man räkna ut sina watt utan wattmätare för massa pengar på cykeln?
Det vore kul att veta vad man hamnar på.
Med hjälp av data än svårare att få tag i (sitt cdA-värde) kan man aproximera med förvånansvärt hög precision här t.ex. https://www.gribble.org/cycling/power_v_speed.html

M.h.a. den siten, en väluppmätt teststräcka, effektmätare och ett antal testtillfällen har jag en hyfsad insikt i mitt cdA-värde på TT-hojen.

Visa dina Watt
nisseson sa:
Samplingserendipity sa:
Kanske dum nu..men kan man räkna ut sina watt utan wattmätare för massa pengar på cykeln?

Med hjälp av data än svårare att få tag i (sitt cdA-värde) kan man aproximera med förvånansvärt hög precision här t.ex. https://www.gribble.org/cycling/power_v_speed.html

M.h.a. den siten, en väluppmätt teststräcka, effektmätare och ett antal testtillfällen har jag en hyfsad insikt i mitt cdA-värde på TT-hojen.
Nu känner jag mig ännu mer ointelligent..
Cda värde? Cadenss something something?
Och effektmätare och wattmätare,det trodde jag va samma fast annorlunda..
Kanske lika bra att bara cykla och vara glad =p

nisseson

Aktiv medlem
Visa dina Watt
cdA = "Drag Coefficient × Frontal Area" dvs. luftmotstånd.

Wattmätare är detsamma som effektmätare (men effektmätare är mer korrekt svenska).

Senast ändrad:

bellasoda

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Samplingserendipity sa:
Strava räknar ut det automatiskt åt dig. Det finns andra sätt också, prova googla ”bike power calculator”.

I uppförsbackar med minimal påverkan av vind så kanske du får en hyfsad uppskattning.

Det beror å andra sidan på hur hårt du pumpar däcken t ex, så det kan ju slå väldigt fel.

geologen

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Inget fel på det där! Den farten har jag svårt att matcha sommartid, med tunna kläder. Så här års, med bylsiga kläder, får jag vara nöjd med att komma över 30 när det går utför!

lundatok

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Sjukt bra siffror, Mårten! Inte mycket att komma med där!

Rejsade Keps i Årstaskogen idag. 279 W i snitt och 348 W i NP gav ett VI 1.44, så det var på-av mest hela tiden. Tillbringade 37 av 62 minuter över tröskelpuls. ?
Skrmklipp.PNG

NLC

Aktiv medlem
Visa dina Watt
192 W i 6 h 13 min inkl 7 minuter kakpaus.

0C6184FC-680A-454B-896C-AF3E33889551.jpeg

Om nu man bara kunde hitta en dag i Skåne när det inte blåser så tupén trillar av...

bomauritz

Medlem
Visa dina Watt
Som så många andra har man fått in lite distans senaste tiden, två rundor ca 19 resp 11 mil. Den långa på fantastisk vägar i Norrort och över Vaxholm i torsdags. Den korta på hemmaplan Södertörn i söndags, som fick bli en fatburner-runda utan frukost eller medhavd energi, känns fortfarande i benen.

Ca 10 BPM pulsdrift på den korta, vilket inte är optimalt men ändå rätt ok mtp hur lite (läs: ingen) distans jag lagt i vinter.

Bilagor

Visa dina Watt
Alexander Kristoff drog 345 watt i snitt på 5 1/2 h på Ghent-Wevelgem igår med sina ståtliga 181cm och 78kg.
Efter det så har jag beslutat lägga ner mitt cyklande.

Senast ändrad:

Philan

Medlem
Visa dina Watt
Han ser ut att väga mer än 78kg. Finns det mer aktuell info?

Därtill verkar inte Velons wattal vara samma som Kristoffs egna, enligt https://www.procycling.no/fantastisk-sykkelhode-pa-kropp-taler-smerte/

"På tross av at tallene til Velon viser noe annet, viser hans egne tall at han brente 6100 kalorier under gårsdagens 249,5 kilometer lange affære. Han snittet på 300 watt (350 normalisert) og peaket altså på hele 1600 på oppløpet."

Likväl - fruuuuuuuuuuuukansvärt stark

Senast ändrad:

FreddeMTB

Ny medlem
Visa dina Watt
Manurhin2 sa:
FreddeMTB sa:
Hej

20 min test i fredags. I höstas snittade jag 262 watt. Känns roligt att vinterträningen gett något :)
Såklart extra inspirerad av att kunna cykla ute!
23% är en astronomisk förbättring .
Tidigare stark eller relativt ny på cykel ?
Relativt ny på cykel, har cyklat mtb en del tidigare men denna vinter har varit den första med struktur på träningen.
Kör nästan uteslutande landsväg nu.

Manurhin2

Aktiv medlem
Visa dina Watt
FreddeMTB sa:
Manurhin2 sa:
FreddeMTB sa:
Hej

20 min test i fredags. I höstas snittade jag 262 watt. Känns roligt att vinterträningen gett något :)
Såklart extra inspirerad av att kunna cykla ute!
23% är en astronomisk förbättring .
Tidigare stark eller relativt ny på cykel ?
Relativt ny på cykel, har cyklat mtb en del tidigare men denna vinter har varit den första med struktur på träningen.
Kör nästan uteslutande landsväg nu.
Gött , då finns det sannolikt en hel del till att trolla fram .

M

Dr_Rydell

Ny medlem
Visa dina Watt

r72

Medlem
Visa dina Watt
Avslutade (mer eller mindre i alla fall...) inomhussäsongen med HPTeks Step test mitt i brinnande pollensäsong. Fick ge mig efter 75 sek@400W, 45 sek längre än för 2 mån sedan. Hade hoppats på lite mer men känns ändå rätt bra inför utomhussäsongen. Beräknat FTP på 320W, något jag iofs inte tror jag skulle vara ens nära att fixa i en tim...

Bilagor

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer