bomauritz sa:
Som dansken här ovan skriver så ska dessa sweetspot-pass aldrig vara svåra. :)
Det kan vara mentalt jobbigt mot slutet om man är inne i ett skittugnt block med träning och kört satans massa distans och fyror och 40/20 och helvete och hans moster dagarna innan. Men då ska man oxå vrida ner belastningen, trots att man skulle klara mer watt. Jag har legat mellan 75-95% av FTP på mina 8x9/1 genom åren. Bara avbrutit ett men då hade jag tröskelpuls+ och vaknade med förkylning dagen efter.
Har fört statistik över mina och man ser en fin progression på W mot BPM när träningen går åt rätt håll. Typ 30W mer och 5 BPM lägre puls i snitt på intervallerna. :)
Datum / intervall / watt / HR första interv. / HR sista interv. / HR snitt
171024 8x9min +1 min rc @ låg z4 285W 145 165 159
180320 8x9min +1 min rc @ låg z4 310W 141 158 155
Tack. Ok. Intressant. Låg på dryga 150 i puls, upp mot 160 om jag snöt mig och var tvungen att fippla med nåt under tiden så andningen blev sämre. Ett sweetspotpass på Zwift som GCN gjort som jag provat hade 275 i snitt (290-260 omväxlande 5 min i 30 min sen vila och en vända till) och det blev lägre nu med din formel. Problemet är ju att man "klarar" ett sådant SS-pass utan att gå all in som du skriver.
Varför jag undrade var för progressionen (vilket du ju skrev), så att man slipper göra FTP-tester hela tiden. Det tar ju ändå plats för ett pass som kanske ger mer och sen finns det ju roligare saker att göra än att köra in i kaklet.
Edge 520+ säger 315 FTP utan att jag gjort något test. Vet inte riktigt hur mkt data den behöver för att estimera det ordentligt och vilken felmarginal den har? Sist jag gjorde ramptest var det lägre, men samtidigt var jag inte helt utvilad och lite halvdåligt pannben. Får öka 5 w åt gången och försöka följa pulsen som du skriver. Inte tränat på detta sätt tidigare, mer korta och tunga intervaller, så jag hoppas på framsteg.