fiskarn sa:
Japp körde appen! Det som finns i min App är dels 5 min FTP och sen VO2-max test och det var det vi körde. Var en instruktör som "höll" i det men det han gjorde var att säga, starta appen och håll effekten som sägs. Men det VO2-max-testet gav ett FTP-värde iaf och något VO2 max med antar jag. Men jag slutade bara trampa när jag var klar och då tappade den kontakten eller nåt. Vad som är bäst och mest tillförlitligt har jag ingen aning om men en stor fördel med ramptest måste ju va att man inte behöver kunna hålla farten. Just 5 min känns ju svårt med jämfört med 20 eller nåt.
Ett FTP-test på 5 minuter ger jag verkligen inte mycket för. 5 minuter är ju snarare ett test av maximal aerob effekt, dvs effekt vid VO2max. Även ett 20 minuters test har rätt stor variation beroende på cyklist. Det ger ett stort anaerobt bidrag som för de flesta gör att FTP överskattas och jag själv skulle iaf ha svårt att leverera 95% av min bästa 20 min max på 60 minuter. Jag använder har ändå använt 20 min max då de ändå visar om man blivit bättre. Än om det inte direkt visar FTP. Jag brukar räkna med FTP som 92% av 20 min max när jag kör dem.
ramptest är bra för man slipper pacea men den formel som används för att uppskatta FTP, dvs något i stil med 75% av den högsta snitteffekten man håller över 1 minut, tror jag också varierar väldigt mycket från cyklist till cyklist. Jag själv har tagit min FTP från 72-73% av MAP (max aerobic power) till nu kring 80% av MAP. Hade jag använt ramptestet hade jag fått fel FTP stora delar av tiden därmellan.
I år tänkte jag köra minst 1 riktigt FTP test, dvs 60 min max. DÅ vet man att de är rätt, sen kanske man inte gillar siffran men man tävlar ju inte i siffra utan i mtb.