Visa dina Watt

Visa dina Watt
ancientacid sa:
Ett givande upplägg jag provat är att börja med ett ramptest, som uppvärmning och för att få en känsla vad man bör klara.
Utifrån vad man klarade i rampen går man på en maxtjuga, med något sånär klart för sig vilken belastning man borde klara (bara att gut out här).

Avslutning med en eller två vändor wingate.
Tog råd av mig själv inför dagens drabbning och genomförde ett sådant här på test, ger lite liknande djup i det hela likt Sufferfests 4D-upplägg som diskuterades gissar jag.

Finns mycket att jobba på överlag, men nu har man åtminstone ett utgångsläge inför vintern. Den där fyrhundringen på en maxtjuga är ju en bit bort minst sagt, men någon gång kanske...

Peak på 430W+ i rampen, snitt 334W i 20min och wingaten toppade ut på dryga 1100W som hölls i åtminstone 5s innan kadensen började falla.
 

Bilagor

NickPick

Aktiv medlem
Visa dina Watt
En liten anekdot är att sedan jag köpte en Garmin 530 så föreslår den min FTP 2-3W ifrån den jag själv anser att jag har Enligt tidigare maxtjugor samt feedback från träningspass. I min värld bra estimerat.
Hur Garmin gör vet jag inte då det kan tex vara cxträning på varvbana.
 
Visa dina Watt
Trhuster sa:
Så ramp och 20 minuters test gav ganska lika slutresultat trots allt? 430/75=322w, 334/95=317w?
Ja precis, kändes ganska stabilt.
Loggade hela passet med en Garmin Edge 820, och den uppskattade min FTP till 324W baserat på hela passet, så jag antar att det är omkring 320W man ligger för stunden (får anse det trippelkontrollerat).
 

Besv

Medlem
Visa dina Watt
Ja jag har faktiskt ingen aning om hur precis just din cykel är, dock så är priset på cykeln inget som avgör precisionen verkar det som.

Bästa är väl egentligen att köpa en ny trainer som man vet visar 1-2% rätt för ungefär samma kostnad som vad ett gymkort kostar per år. Men det viktigaste är väl egentligen att man kan få fram rätt zoner på respektive cykel när man kör intervaller etc även om FTP tal är kul hehe
 

fiskarn

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Gjorde om ramptestet på med bodybikeappen igår. Kom till 420 W men trampade inte riktigt färdigt den. Skulle då ge en FTP på 305 W, låter väl en aning högt.. Och 66 ml/kg*min sa den också, tror jag knappast. Men men

Och nästan 4 W/kg, skeptisk.
 
Senast ändrad:
Visa dina Watt
fiskarn sa:
Gjorde om ramptestet på med bodybikeappen igår. Kom till 420 W men trampade inte riktigt färdigt den. Skulle då ge en FTP på 305 W, låter väl en aning högt.. Och 66 ml/kg*min sa den också, tror jag knappast. Men men

Och nästan 4 W/kg, skeptisk.
Ett naturligt nästa steg är väl att gå iväg på en maxtjuga med samma cykel, med målet att hålla minst 290W för att se hurvida 305W FTP är en rimlig uppskattning eller inte.
Har du inte börjat ansamla förhöjda laktatnivåer efter 15min så är det troligtvis för lätt, men tycker du allt bara känns asjobbigt och du funderar vad fan du håller på med efter 12min så ligger du nog rätt och får härda ut sista biten bara.
 

NLC

Aktiv medlem
Visa dina Watt
På en riktig maxtjuga ska man väl funderar på vad man egentligen håller på med redan efter 2 minuter. Annars går det för lätt.
 

Trhuster

Medlem
Visa dina Watt
Varför inte köra ett pass i erg-mode på watten du fick från ditt ramptest? Bara och trampa på så länge man orkar.

Som jag skrev tidigare så klarade jag själv bara 31 minuter på watten som jag fick från ett ramptest som jag gjorde i TrainerRoad. Men jag är osedvanligt klen i detta sammanhanget.
 

fiskarn

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Trhuster sa:
Varför inte köra ett pass i erg-mode på watten du fick från ditt ramptest? Bara och trampa på så länge man orkar.

Som jag skrev tidigare så klarade jag själv bara 31 minuter på watten som jag fick från ett ramptest som jag gjorde i TrainerRoad. Men jag är osedvanligt klen i detta sammanhanget.
Håller cykeln motstånd själv då liksom?
 

Trhuster

Medlem
Visa dina Watt
fiskarn sa:
Trhuster sa:
Varför inte köra ett pass i erg-mode på watten du fick från ditt ramptest? Bara och trampa på så länge man orkar.

Som jag skrev tidigare så klarade jag själv bara 31 minuter på watten som jag fick från ett ramptest som jag gjorde i TrainerRoad. Men jag är osedvanligt klen i detta sammanhanget.
Håller cykeln motstånd själv då liksom?
Ja om du har en "smart" trainer med den funktionen. Wahoo Kickr och Tacx Flux/Neo har tex erg mode.
 
Visa dina Watt
Tycker ramptestet är bra eftersom det inte är så plågsamt (kort men hårt), efter 20 min kom jag upp på måttliga 407W (jämfört med många här) sista rampen. Dom anser att jag har TP 305W.

Mitt mål är att klara 330W och 4w/kg till våren, bra att det är långt dit ?

Skrmavbild2019-10-18kl.17.52.19.png
 

NLC

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Håller med om att ramptest är mindre kvalfullt i längd betraktat men samtidigt rätt påfrestande att veta att man kommer gå mot ultimat utmattning när en maxtjuga ändå kan avslutas med en ”happy ending”
 

Stumpy

Aktiv medlem
Visa dina Watt
En maxtjuga skall väl också gå mot ultimat utmattning. Det svåra är att se till så att det inte inträffar efter 18-19 minuter.
 

NLC

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Fast det är skillnad på att gå mot uthållighetsutmattning och arbetsdito tycker jag. Eller så är det så att med tjugan så når man sällan till riktigt max pga att man isf från början måste gissa rätt vilken effekt man kan klara. I ramptestet är det ju ”bara” att fortsätta tills det inte går längre
 

NLC

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Nåja, mycket snack och lite verkstad nu ;-)

Så bjussar på en utomhustjuga från i torsdags med fjösig puls.

Power20min_20191017.png


Vikt som tidigare runt 69 kg.
 

bellasoda

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Smaland sa:
NLC sa:
Nåja, mycket snack och lite verkstad nu ;-)

Så bjussar på en utomhustjuga från i torsdags med fjösig puls.



Vikt som tidigare runt 69 kg.
Nästan identiskt pulsmässigt med tjugan jag körde ute i söndags, som dock hade aningen lägre effekt..

71 kg
Quarq
_
Sjukt stabil effektkurva! Av hastigheten att döma så kan det inte varit en helt platt bana? Snyggt jobbat!
 

Smaland1

Medlem
Visa dina Watt
bellasoda sa:
Sjukt stabil effektkurva! Av hastigheten att döma så kan det inte varit en helt platt bana? Snyggt jobbat!
Tack!
Banan innehåller ganska många småknyckar á ~ 5-10 höjdmeter vilket äter hastigheten ganska bra, får jobba desto aktivare med kadensen för att hålla watten jämn =)
 

fiskarn

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Körde ett "sprintpass" på gymmet igår. Snittade 261 W i 27 min. Då kanske inte 305 W i FTP är helt orimligt? Det var det mitt ramptest gav. Ett sånt sprintpass är ju väldigt ryckigt.
 

MarcusS

Aktiv medlem
Visa dina Watt
josik sa:
Clark sa:
Är det någon som använts sig av 3 minuter "all out" för att beräkna critical power? Det är såklart fruktansvärt jobbigt att genomföra ett sådant test men går betydligt snabbare än att köra 20 eller 60 minuter TT. Resultaten ska även korrelera bra mot CP/MLSS.

https://www.researchgate.net/public...the_End_Power_of_a_3-min_All-out_Cycling_Test
https://medium.com/critical-powers/...r-critical-power-including-video-37d8befd4f01
Nej aldrig testat, men jag har sett att man kan göra så, framför allt på löpning där de pratade mycket om det för något avsnitt sedan i Tyngre Träningssnack.

https://tyngre.se/podcast/critical-speed-critical-power-och-springa-ett-maraton-under-2-timmar/

Men det är ju sjukt jobbigt att verkligen göra det utan pacing. Det känns inte som att jag skulle "plana ut" sista 30 sek kring CP utan snarare kring 100 Watt =)
Intressant koncept! All in - Maxwatt från start och se var effekten planar ut. Kommer kräva en hel del motivation. Bränn alla tändstickorna på en gång och se vad som finns kvar i benen efteråt.
 

Jajjas

Medlem
Visa dina Watt
MarcusS sa:
josik sa:
Clark sa:
Är det någon som använts sig av 3 minuter "all out" för att beräkna critical power? Det är såklart fruktansvärt jobbigt att genomföra ett sådant test men går betydligt snabbare än att köra 20 eller 60 minuter TT. Resultaten ska även korrelera bra mot CP/MLSS.

https://www.researchgate.net/public...the_End_Power_of_a_3-min_All-out_Cycling_Test
https://medium.com/critical-powers/...r-critical-power-including-video-37d8befd4f01
Nej aldrig testat, men jag har sett att man kan göra så, framför allt på löpning där de pratade mycket om det för något avsnitt sedan i Tyngre Träningssnack.

https://tyngre.se/podcast/critical-speed-critical-power-och-springa-ett-maraton-under-2-timmar/

Men det är ju sjukt jobbigt att verkligen göra det utan pacing. Det känns inte som att jag skulle "plana ut" sista 30 sek kring CP utan snarare kring 100 Watt =)
Intressant koncept! All in - Maxwatt från start och se var effekten planar ut. Kommer kräva en hel del motivation. Bränn alla tändstickorna på en gång och se vad som finns kvar i benen efteråt.

Sa hon inte i det avsnittet att man inte kunde göra det på cykel hemma? Man behövde något som hon kallade loader, eller minns jag helt fel?
 

Clark

Medlem
Visa dina Watt
Jajjas sa:
MarcusS sa:
josik sa:
Clark sa:
Är det någon som använts sig av 3 minuter "all out" för att beräkna critical power? Det är såklart fruktansvärt jobbigt att genomföra ett sådant test men går betydligt snabbare än att köra 20 eller 60 minuter TT. Resultaten ska även korrelera bra mot CP/MLSS.

https://www.researchgate.net/public...the_End_Power_of_a_3-min_All-out_Cycling_Test
https://medium.com/critical-powers/...r-critical-power-including-video-37d8befd4f01
Nej aldrig testat, men jag har sett att man kan göra så, framför allt på löpning där de pratade mycket om det för något avsnitt sedan i Tyngre Träningssnack.

https://tyngre.se/podcast/critical-speed-critical-power-och-springa-ett-maraton-under-2-timmar/

Men det är ju sjukt jobbigt att verkligen göra det utan pacing. Det känns inte som att jag skulle "plana ut" sista 30 sek kring CP utan snarare kring 100 Watt =)
Intressant koncept! All in - Maxwatt från start och se var effekten planar ut. Kommer kräva en hel del motivation. Bränn alla tändstickorna på en gång och se vad som finns kvar i benen efteråt.
Sa hon inte i det avsnittet att man inte kunde göra det på cykel hemma? Man behövde något som hon kallade loader, eller minns jag helt fel?
Stämmer nog att de använde sig av någon speciell utrustning. Men i den länkade artikeln av Francis et. al. har deltagarna använt sig av sina egna cyklar monterade i en vanlig trainer (https://www.saris.com/product/wind). Sen fick de reglera motståndet själva med växlar och kadens.
 

Jajjas

Medlem
Visa dina Watt
Clark sa:
Jajjas sa:
MarcusS sa:
josik sa:
Clark sa:
Är det någon som använts sig av 3 minuter "all out" för att beräkna critical power? Det är såklart fruktansvärt jobbigt att genomföra ett sådant test men går betydligt snabbare än att köra 20 eller 60 minuter TT. Resultaten ska även korrelera bra mot CP/MLSS.

https://www.researchgate.net/public...the_End_Power_of_a_3-min_All-out_Cycling_Test
https://medium.com/critical-powers/...r-critical-power-including-video-37d8befd4f01
Nej aldrig testat, men jag har sett att man kan göra så, framför allt på löpning där de pratade mycket om det för något avsnitt sedan i Tyngre Träningssnack.

https://tyngre.se/podcast/critical-speed-critical-power-och-springa-ett-maraton-under-2-timmar/

Men det är ju sjukt jobbigt att verkligen göra det utan pacing. Det känns inte som att jag skulle "plana ut" sista 30 sek kring CP utan snarare kring 100 Watt =)
Intressant koncept! All in - Maxwatt från start och se var effekten planar ut. Kommer kräva en hel del motivation. Bränn alla tändstickorna på en gång och se vad som finns kvar i benen efteråt.
Sa hon inte i det avsnittet att man inte kunde göra det på cykel hemma? Man behövde något som hon kallade loader, eller minns jag helt fel?
Stämmer nog att de använde sig av någon speciell utrustning. Men i den länkade artikeln av Francis et. al. har deltagarna använt sig av sina egna cyklar monterade i en vanlig trainer (https://www.saris.com/product/wind). Sen fick de reglera motståndet själva med växlar och kadens.

Resultatet i testet med wattbike verkar ha blivit 5-10% lägre än vad dom trodde, baserat på tidigare träningspass. Ett tröskel pass på 270w när man borde legat på 300w är inte riktigt samma sak.
Hur bra stämde siffrorna i den andra artiklen?
 

Clark

Medlem
Visa dina Watt
Jajjas sa:
Resultatet i testet med wattbike verkar ha blivit 5-10% lägre än vad dom trodde, baserat på tidigare träningspass. Ett tröskel pass på 270w när man borde legat på 300w är inte riktigt samma sak.
Hur bra stämde siffrorna i den andra artiklen?
Wattbike verkar ju ta fram critical power (CP) för olika durationer baserat på testet medan man i artiklarna mäter end power (EP) och olika trösklar, så det blir inte direkt jämförbart. Både den här artikeln och orginalartikeln placerar EP någonstans mellan laktattröskeln och VO2-peak. För att räkna ut dessa krävs alltså någon formel baserad på empirisk data, antagligen så de gör på Wattbike. Med andra ord blir det nog inte bättre än att räkna t.ex att tröskeln är 95% av en max-tjuga. Allt beror på vilken data man har i grunden.

EP kan ju annars ses som ett intressant tal i sig att mäta, inte minst för att studera sin egen utveckling då det är starkt kopplat till tröskel och VO2. Man skulle också kunna sätta sina intensitetszoner efter % av EP istället för tröskel eller VO2.
 

Bilagor

d_anders

Aktiv medlem
Visa dina Watt
Det är nog inte helt lätt att pressa sig till att fortsätta med maximal ansträngning i nästan 100 sekunder till efter det att man har tömt sitt w'. 3 minuter är nog egentligen onödigt långt för de flesta?
 

bomauritz

Medlem
Visa dina Watt
Cykelsäsongen 2019 var en djup svacka. Kom aldrig igång på riktigt efter en lång tids sjukdom vintern 2018/2019. Nu har jag tagit lärdom att inte frångå planen och köra för hårt (oc träna ner mig för mycket) även om benen känns bra. Igår körde jag mitt klassiska 8x9/1 sweetspot-pass på ~97% av FTP (uträknat från en maxtjuga för någon vecka sedan) med med 20 BPM kvar till tröskel (10W mer och 10 BPM mindre än förra veckan). Känns som att kroppen hittar tillbaka hyfsat fort, eller så gör jag om samma fel igen... :D
 

Bilagor

NLC

Aktiv medlem
Visa dina Watt
bomauritz sa:
Cykelsäsongen 2019 var en djup svacka. Kom aldrig igång på riktigt efter en lång tids sjukdom vintern 2018/2019. Nu har jag tagit lärdom att inte frångå planen och köra för hårt (oc träna ner mig för mycket) även om benen känns bra. Igår körde jag mitt klassiska 8x9/1 sweetspot-pass på ~97% av FTP (uträknat från en maxtjuga för någon vecka sedan) med med 20 BPM kvar till tröskel (10W mer och 10 BPM mindre än förra veckan). Känns som att kroppen hittar tillbaka hyfsat fort, eller så gör jag om samma fel igen... :D
Det ser ju ut att vara ett riktigt fredagsmyspass! Kör du någon app för att styra trainern eller är det intervaller på "frihand"?
 

bomauritz

Medlem
Visa dina Watt
NLC sa:
bomauritz sa:
Cykelsäsongen 2019 var en djup svacka. Kom aldrig igång på riktigt efter en lång tids sjukdom vintern 2018/2019. Nu har jag tagit lärdom att inte frångå planen och köra för hårt (oc träna ner mig för mycket) även om benen känns bra. Igår körde jag mitt klassiska 8x9/1 sweetspot-pass på ~97% av FTP (uträknat från en maxtjuga för någon vecka sedan) med med 20 BPM kvar till tröskel (10W mer och 10 BPM mindre än förra veckan). Känns som att kroppen hittar tillbaka hyfsat fort, eller så gör jag om samma fel igen... :D
Det ser ju ut att vara ett riktigt fredagsmyspass! Kör du någon app för att styra trainern eller är det intervaller på "frihand"?
Kör cyklens wattmätare och en gammal direktdriven dumtrainer, så alla intervaller kör jag på frihand. Nu när jag är så pass otränad och benen inte riktigt är vana att tugga på så här så lattjar jag lite med kadensen för att inte slockna helt, men ligger kring 90 allt som oftast.
 

Bilagor

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer