Japp, nu är den testad! Blev så inspirerad av din fråga att jag beställde en redan samma dag....
Jag ringde telefonnumret som stod på web-sidan, gjorde en beställning och fick kärran skickad till mig som bussgods. Det kostade 300 pix och kärran kunde hämtas vid bussgodsterminalen bredvid cityterminalen i Stockholm. Funkade perfekt.
Sen fick kartongen stå orörd tills i torsdag. Packade då upp den och monterade den. Inga verktyg behövdes. Snabbkopplingar och sprintar. Färdig att användas direkt ur kartong på mindre än 15 min! Helt godkänt.
När jag tittade lite närmare såg det lite snett ut där hjulaxeln var fäst vid ramen. Efter kontakt med säljaren och lite egna mätningar konstaterade vi att på min kärra var hjulaxeln ca. 5 mm sned. Jag fick en redogörelse för att det inte skulle påverka funktionen och att han aldrig hade haft problem med någon av sina egna kärror trots att även dessa visade siv vara lite sneda. Nu godtog jag detta eftersom priset är relativt lågt men tycker att han borde ha erbjudit en ny kärra utan diskussion. Detaljfinishingen är inte hundraprocentig men kärran känns gediget byggd och säker att användas ändå.
Fästet ska passa till flera olika cyklar....
citat från hemsidan:
- Inga extrafästen behöver monteras på de cyklar som man vill använda kärran till. Mycket enkelt att flytta kärran från en cykel till en annan.
- Inga verktyg behövs för att montera / demontera kärran eller för att fästa koppla den till olika cyklar.
....slut citat
Det står dock inget om att den inte passar till grövre ramar typ MTB. Till cyklar med skivbromsar funkar det bara om man har storlek 36 eller mindre i skor.
Jag hade tänkt att använda kärran tillsamman med min MTB-hoj men tji fick jag! Nu fick jag pumpa upp min gamla räser från tidigt 80-tal. Där fick fästet plats utan problem och mina två tjejer fick sin efterlänktade cykeltur tillsammans med pappa och farfar.
MEN, för att kunna använda kärran tillsammans med min MTB måste jag tillverka ett nytt fäste och en ny stång till cykeln. Är det någon på Happymtb som vet vart jag kan få hjälp att bocka till ett aluminiumrör någonstans i Stockholms norra delar?
Omdömet om kärran blir trots allt rätt gott ändå. Den är stadig och man känner den knappt när man cyklar på slätt underlag. Fästet är fjäderbelastat och sväljer de flesta ojämnheterna. Men Du bör tänka på att killen som säljer kärran är privatperson. Han kommer säkert att göra allt som står i hans makt för att slippa ta tillbaka kärror som anses felaktiga av någon anledning. Tror dessutom att liknande kärror nu även säljs av de större leksakskedjorna typ "TOYS'R'US"
Säkerhetsbältena ska justeras och spännas.
Det är farfar till höger. Jag är den smärta ynglingen i gul jacka......
Två mycket förväntansfulla tjejer. Ida närmast kameran och Johanna längst bort.
Alla "Edit": strul med bilderna
Sista Edit: flyttade bilden till Happyservern