mektabbar

mektabbar
efter att ha lindat styret märkte jag att höljet till bakbromsen var för kort. Men det gjorde inget, för sen vred jag sönder en justerskruv till just bakbromsen också.

mektabbar
Inte riktigt mektabbe, men jag skulle känna på min bromsskiva när jag cyklat nedför en backe. Var den varm, eller? Det blev inga blåsor på fingrarna...kan tilläggas.

/Thomas

mektabbar
Inte cykelrelaterat men ändå: Skulle skruva loss den där "vingen" som sitter i överkorgen i diskmaskinen (hade fastnat lite skit i den). Tog i men inget hände, hämtade en kombinationstång men fortfarande ville den inte lossna. Fick leta fram polygripen, och tog i lite till. Och då minsann lossnade den och en del av plasten som skruven var ingjuten i.... Felgänga! Mycket dumt att dra åt fel håll. Reservdel skulle kosta 600-800 kr så det fick bli att borra hål för genomgående skruv med mutter istället.

mektabbar
Bytade till sommardäck igår. Medans jag plockade loss däcket så undrade jag var fasen min ena däckavtagare tagit vägen, mindes att jag blev av med den när jag satte på dubbdäcken. Anyway, när jag fått av framdäcket så gissa vad man hittar där, jo min saknade däckavtagare. Kört med den i däcket hela vintern.

mektabbar
Deimos: aaahahaha!!! Den var jäkligt rolig!
:)

Den värsta och läskigaste mektabben, om det nu ska räknas till mektabbar, jag gjort var för längesen när jag hade en trek 930 (faktiskt ganska schysst stålram för det priset). Men det som hände var iaf att jag hade av styrtappen av någon anledning. När jag sen satte tillbaka den så drog jag åt skruvarna litegrann. Sen kom något annat emellan så jag gick iväg och kom inte tillbaka förrän nästa dag eller ngt sådant. Då hade jag såklart glömt att tappen satt rätt löst, så jag hojade iväg och körde lite slalom mellan de vita vägmarkeringarna på väg någonstans (jag var inte så gammal). Då lossnade såklart tappen och jag åkte i asfalten. Det gjorde rätt ont, men jag fick inget annat än såriga händer och ont i höftbenet. Tur var det. Resultatet är att nuförtiden är jag alltid jättenojig med styrtappar.

MVH /Henrik

mektabbar
Ok, jag tar väl inget pris för den här mektabben. Men lite irriterande var det allt.

DSC00260.jpg

Bara att montera av och sätta tillbaka allt.

mektabbar
Intressant tråd. Som en humoristisk mek-handbok.
Jag har tabbat mig ett par ggr också. Utöver det vanliga som sönderdragna skruvar, felaktigt monterade pedaler och glömt att efterdra så är det väl bara en sak jag kan komma på. Jag var 16 ,nyss fått sommarjobb som cykelmek. Monterade Specialized hardrocks till förbannelse. Skulle dra fast pedalen och slant dråg ner knogen i klingan och fastnade. När jag fått bort handen och plåstrat så gick jag till mamma som insisterade på att åka till hospitalet. Knogen var delad i två delar. Aj.

mektabbar
vad är en damsugare? Låter som nått lite halvsexigt :-)

/Anders

rikard skrev:
-------------------------------------------------------
> Bäst hitintills är väl buddha som lyckades bonda
> en damsugare med en gaffel. Men det får han
> berätta om själv. Han gjorde det så bra att jag
> gick och småfnissade i flera timmar efteråt.
>
> /rikard

mektabbar
Neo skrev:
> Mektabbe/rengöringstabbe
> orkade inte ta av kassetten för rengöring utan
> sprayade avfettning rakt på...
> stackars bodyn därunder krasmar och låter allmänt
> osmörjd numera

Been there, done that.

mektabbar
Mektabbe eller mektips får ni avgöra själva:

Jag bytte frihjul på ett DMR SS-nav för ett tag sedan. Jag skruvade fast verktyget på axeln på samma sätt som man brukar göra med en kassettavdragare och ett QR på ett vanligt nav.

Sen skruvade jag fast verktyget i ett skruvstäd och började vrida på hjulet. Frihjulet lossnade finfint (hurra för kopparpasta) och jag skruvade vidare ett tag innar jag kommer på att "just det ja, man skall lossa på verktyget när frihjulet lossnat".

Det hade dock gått väldigt lätt att vrida, vilket det inte borde ha gjort. Det visade sig att axeln hade tagit spjärn mot lagret och fått med sig det ut. Det visade sig vara ett oerhört smidigt sätt att få loss lagret från navet på drivsidan. Inget hade gått sönder och det var bara att montera ihop allting och spänna fast det i ramen för att få in lagret igen.

/rikard

mektabbar
Håller på bygga ihop nya racern och äntligen hade jag fått mitt paket med gruppen. Givetvis var jag sjukt laddad och efter att ha jobbat till 21 ville jag bara komma igång. Började lite lätt med de enklaste bitarna och insåg att jag inte skulle ge mig på vavlagret innan passande verktyg köpts. So far so good. Sen var det dags att dra lite vajrar. I brist på vajertång fick Dremeln duga tyckte jag, det hade gått tidigare. Drar in vajrarna och höljena över och markerar upp vart jag ska kapa. Börjar med frambromsen tänkte jag.

Dremeln går igång och så börjar kapandet, tycker det går lite segt men reflekterar inte mer över det då mina nya fin Jagwirehöljen ju är kevlarförstärkta och 'säkert' mycket tåligare än standard. Kör på och till slut är höljet av. Snittet blev rakt och fint men till min förvåning ser hålet igentäppt ut. Funderar lite och lirkar med en nål i hålet men inget händer. Då slår det mig att jag har glömt att dra ut vajern ur höljet så jag har inte bara kapat höljet utan hel vajern :)

DUMBASS!

Därefter la jag ner meckandet för den kvällen och begick dagens andra mektabbe, jag råkade sparka till whiskeyglaset som jag ställt på golvet istället för i mekstället som sig bör. 12-årig Bowmore fick sugas upp av mitt parkettgolv....

/C

mektabbar
Köpte nyligen en ny framväxel, tog 1.5 timme innan vi fatta att vajern skulle gå underifrån på den modellen.
Jag polerade upp den lite fint och gick in och bytte nästa dag.

Min bror lekte med ett bygellås till cykel, satte det runt halsen och låser. Mycket lustigt tyckte han, tills han bryter av nyckeln i låset, får panik och börjar gråta.
Måste säga att det var mycket svårt att inte lägga sig på marken och asgarva. Fick sedan in resterande nyckelbit och lyckade låsa upp.

mektabbar
Jag får väl bjussa på den här då som jag lyckades med i för ett par månader sedan:

" Idag lyckades jag med något så urbota korkat att jag måste bikta mig här i hop om mek-syndernas förlåtelse.

Efter en liten renovering av mitt Shimano nav till pendlar öket skulle jag nöjd och glad sätta ihop spacers, krans och låsring igen (SS set-up). Min vana trogen drog jag åt låsringen med ett lagom manligt moment med stora skiftnyckeln. Fast precis när jag nypt åt det där sista så fick jag en orolig känsla i kroppen. Något ser inte rätt ut. Hrmm.. jag hade lyckats glömma kransen. Nåväl, det är snabbt åtgärdat, fram med kedjepiskan bara och..... ehhhh...och ...ehhh.. VAR F-N SKALL JAG FÄSTA PISKAN I???

Med Motorex-fettiga fingrar försökte jag desperat få grepp om snorhala spacers. Needless to say, var det förgäves. Hittade en gammal slang som jag skar i bitar och använde som friktionsförstärkare. Nix på det oxå. Tillslut fick det bli stora polygripen och plastspacers krasade och flög all världens väg. I slutändan är det ofta våld som löser problemen!"

mektabbar
I fredags höll jag på att elda upp ena skon. Skulle bara sätta igen det sista hålet för flaskstället på SS-Merckx:en lite bättre när det började lukta "rätt" illa då jag inspekterade ramen lite närmare. Jag hade lyckats hålla brännaren så jag värmde upp undersidan av skon en smula. Den var klibbig i en kvart efteråt...

mektabbar
Kvällens hårdaste fulmek:

Fulmek.jpg

Hoppas Anki slipper testa knät mot den bara. En riktig spacer ska inskaffas. För den som vill testa, klipp ett buntband i lagom längd och lägg som shims mellan klinga och gaffelrör...

mektabbar
Jag gjorde en "rolig grej" häromfredagen. Skulle efter drivpaketsbyte även byta växelvajrar på Surlyn. Den har såna racerväxelhandtag. På nåt vis var det så att jag inte fick ur vajern genom hålet den ska igenom i handtaget. Den hade kilat fast, vajerskallen. Har inte upplevt det förr. Fipplade ett tag, tröck och greja och försökte dra i skallen. Men den satt som berg, och trångt som fasen var det och jag kom inte åt att dra i skallen med nåt annat verktyg än en pincett. Men den var för klen så klart. Så jag tänkte jag knipsar vajern och knackar ut den med hjälp av en smal liten skruvmejsel. Bra idé va? NÄ! Mejseln gick av iom första slaget. Så mejselhuvuet fastnade där i hålet också. Nu var det riktigt fastkilat alltihop. Mörker. Eftersom jag var i desperat behov av borrande pga gängpaj skruv annorstädes på samma hoj fick Dr Spoke ta hela rasket, och fixade biffen, så klart.

Jag har utelämnat kraftuttrycken.

mektabbar
Hela kvällen har varit en enda mekkatastrof. Hade det inte strulat hade jag haft ca en timmes jobb med ombyggnaden av den gamla GT:n. Nu höll jag på i 4 timmar. Jag eldade upp flussmedelsburken. Jag lyckades lägga en glödgad lödning på en Scotchbrite-svamp, vilket luktar extremt illa. Jag råkade av misstag värma upp gaständaren så jag nu har en till brännblåsa på ena tummen. Jag bröt av två bågfilsblad. Jag filade mig i pekfingret. Jag kapade ett rör på fel ställe och fick skarva ihop det igen. Jag klarade av att fylla ena skon med Coca-Cola. Lätt totalfiasko egentligen. Nu sitter dock den fasta frampakethållaren på plats i varje fall, trots att gasen tog slut så att jag nätt och jämt lyckades hålla värmen igång och fick sista lödningen gjord...

mektabbar
LOL!

Då kan jag bara le åt mina egna problem.

Tänkte jag skulle börja göra något åt Inbreaden. Kanske
börja med att ta isär allt och göra rent. Sagt och gjort.
Kommer till att jag ska ta lös sadelstolpen, lossar klämman
tar tag i sadeln och drar ... det går lite trögt det här
sadelstolpsröret sitter som gjutet och går inte att rubba.
Vad göra värma lite grand ... räcker det med hårtorken kanske?

Calle F skrev:
> Hela kvällen har varit en enda mekkatastrof. Hade
> det inte strulat hade jag haft ca en timmes jobb
> med ombyggnaden av den gamla GT:n. Nu höll jag
> på i 4 timmar. Jag eldade upp flussmedelsburken.
> Jag lyckades lägga en glödgad lödning på en
> Scotchbrite-svamp, vilket luktar extremt illa. Jag
> råkade av misstag värma upp gaständaren så jag
> nu har en till brännblåsa på ena tummen. Jag
> bröt av två bågfilsblad. Jag filade mig i
> pekfingret. Jag kapade ett rör på fel ställe
> och fick skarva ihop det igen. Jag klarade av att
> fylla ena skon med Coca-Cola. Lätt totalfiasko
> egentligen. Nu sitter dock den fasta
> frampakethållaren på plats i varje fall, trots
> att gasen tog slut så att jag nätt och jämt
> lyckades hålla värmen igång och fick sista
> lödningen gjord...
>
> :)

mektabbar
Boe skrev:
> låter som en helkväll!

Jajamensan! Fast jag blev ju trots allt klar idag med det jag hade tänkt, så det är väl ganska OK ändå antar jag.

Imorgon ska jag byta gasolflaskan och ge mig på det igen. Skärmfästen och lite andra småsaker ska ordnas, så det finns potential för en ny "holmgång".

mektabbar
Får bidra med ett misstag:
Köpte nya hjul och växlar till lågräsern, premiären skulle bli på en tävling i Holland. Det blev lätta, fina hjul med Aeroheat-fälgar, reducerade Sapim Laser-ekrar och SRAM DuoDrive (3-växlat nav med nio klingor utanpå). Till DD:n hör ett special-växelhandtag, som jag inte gillade och inte köpte. Eftersom jag har haft en äldre variant av DD på två av cyklarna, så visste jag att det gick bra med vanligt 3-delat reglage.

Byggde ihop allt, inklusive pumpade däck och hjulskivor, innan jag noterade att den nya varianten av DD inte alls ville ha vanligt vänsterreglage. Klickboxen hoppade alla tre stegen och mer på ett enda snäpp med växelhandtaget.

Det blev ingen tävling i Holland...

mektabbar
JAg skulle ha av en vevarm utan rätt verktyg...Blev till att drämma till med släggan och efter åtskilliga slag så lossade armen...och vevaxeln var lite smått böjd men jag var inte så kinkig...eller rättare sagt jag insåg inte att det var felet till varför växlarna inte funkade. Så jag lämnade in cykeln på cykelstallet som jävlades med den i några dagar...Resultatet var att de bytte ut allt och försökte få mig att betala för allt dom slängt på trots att felet kvarstod...och det dom tagit bort var i prima skick. Hm..sen lärde jag mig att meka lite mer innan jag vågade lämna in hojen.

Idag skulle jag sätta på en spacer eller vad det heter så jag kunde smacka på en 7-delad kassett på nav för 8-delat. Tänkte inte direkt utan ville komma ut fort som Fxx så jag satte spacern på fel sida..närmast växelarmen..gissa om jag kände mig dum när jag ringde affären och bara hörde ställa den smarta frågan...har du satt den på rätt sida? Då ville jag göra mig rejält illa!!

Annars har alla mina mek funkat prima.

mektabbar
Jag har en gång lyckats montera framhjulet baktill och bakhjulet framtill. Behöver jag ens nämna att det hela förorsakades av en ansenlig mängd alkohol? Jag blev mäkta förvånad morgonen efter när det var dags för hojjande!

/* kalis */

mektabbar
kalis skrev:
> Jag har en gång lyckats montera framhjulet
> baktill och bakhjulet framtill. Behöver jag ens
> nämna att det hela förorsakades av en ansenlig
> mängd alkohol? Jag blev mäkta förvånad
> morgonen efter när det var dags för hojjande!
>
> /* kalis */

Du måste ha vart rejält dragen med tanke på att det är 135mm bak och 100mm fram som standard... =)

mektabbar
rikard skrev:
> Jag råkar veta att en av användarna här på
> happy har en riktigt rolig tabbe att dela med sig
> av så jag bumpar den här tråden åt honom....
> =)

Jo, jag hade ju sett mäster kapa till och montera en framgaffel på nolltid utan problem. Skulle göra samma sak någon dag senare när gaffeln skulle flyttas över till en ny ram. Mäta, mäta, såga, såga........ Hmmmmmmm vart ska jag sätta styret nu då? Det satt ju här alldels nyss.

20060926-632_small.jpg ht=544

Tokigt kort gaffelrör! Tur att det inte var någon dyr historia. Återkommer när jag har provat att förlänga röret.

mektabbar
IMG_3293.jpg ht=544

Antingen har jag klantat mig rejält och dragit på fel håll eller så är sensmoralen: Köp ej billiga vevarmsavdragare.

Jag skruvade på avdragaren och drog medsols på drivsidan för att få bort vevarmen. Rätt eller fel?

Några kreativa förslag på hur jag får bort resterna av avdragaren från gängorna? Det lär sitta rätt bra... Jag bryr mig inte om vevpartiet som sitter på nu eftersom pedalgängan på vevarmen är körd i vilket fall som helst så det ska kastas. Mitt enda "power tool" är en borrmaskin som jag helst slipper använda.

Edit: Jag gissar att felet jag gjorde var att börja med att lossa på drivsidan. Jag skulle börjat med andra sidan.

Senast redigerad av en moderator:
mektabbar
Neo skrev:
> Mektabbe/rengöringstabbe
> orkade inte ta av kassetten för rengöring utan
> sprayade avfettning rakt på...
> stackars bodyn därunder krasmar och låter
> allmänt osmörjd numera

Aj och oj, så gör jag då och då. Problemfritt hittills dock, ta i trä. Jag kanske ska sluta med det då och investera i en kedjepiska...eller tåliga handflator.

Annars sällar jag mig mest till klungan som då och då kör in handen stenhårt i storklingan.

Har även för längesedan i mina tonår stått och dragit åt vänster pedal stenhårt istället för att skruva loss den som var avsikten.

mektabbar
jansson99 skrev:
> Oxr: den går nog att få ihop med gaffatejp.....

Då blire ju... höhö... gaffeltejp... höhö

mektabbar
När jag skulle montera pop locken till gaffeln trädde jag i vajern i höljet för att kontrollera längden. Problemet var att när jag skulle kapa höljet hade jag glömt att ta ut vajern. Resultat: Vajern blev för kort! Som tur var hade jag en gammal växelvajer i en låda jag kunde använda istället.

mektabbar
Peter_K skrev:
> Köp ej
> billiga vevarmsavdragare.

Det verkar finnas en undre gräns för när de blir av ok kvalite...

> Jag skruvade på avdragaren och drog medsols på
> drivsidan för att få bort vevarmen. Rätt eller
> fel?

Rätt

> Några kreativa förslag på hur jag får bort
> resterna av avdragaren från gängorna? Det lär
> sitta rätt bra... Jag bryr mig inte om vevpartiet
> som sitter på nu eftersom pedalgängan på
> vevarmen är körd i vilket fall som helst så det
> ska kastas. Mitt enda "power tool" är en
> borrmaskin som jag helst slipper använda.

Plocka av klingorna och bågfila bort vevpartiet om du ändå skall slänga det...Har gjort en gång och det funkade strålande. Var lite försiktig så att du inte sågar in i vevaxeln bara.

> Edit: Jag gissar att felet jag gjorde var att
> börja med att lossa på drivsidan. Jag skulle
> börjat med andra sidan.

Nej, det spelar ingen roll vilken utav vevarmarna du börjar med. Hur skulle det kunna göra det?
När/om du skall plocka bort ett vevlager är det dock bäst att börja med icke-drivsidan.

mektabbar
mytomspunnen skrev:
> Plocka av klingorna och bågfila bort vevpartiet
> om du ändå skall slänga det...Har gjort en
> gång och det funkade strålande. Var lite
> försiktig så att du inte sågar in i vevaxeln
> bara.

Tja, jag ska plocka bort vevlagret också är det tänkt. Med tanke på hur hårt vevarmarna verkar sitta kan det bli ett spännande projekt... Jag antar att jag kan kapa vevaxeln och ändå plocka bort vevlagret?

> Nej, det spelar ingen roll vilken utav vevarmarna
> du börjar med. Hur skulle det kunna göra det?

Jag har ingen aning, jag bara gissar vilt :)

> När/om du skall plocka bort ett vevlager är det
> dock bäst att börja med icke-drivsidan.

Aha, ok. Bra att veta inför kommande övningar. Ska se om jag hittar en ny vevarmsavdragare ikväll och ge mig på det hela igen. Tack!

mektabbar
Peter K -> Säker på att du inte gjort fel, rätt och slätt? Sitter det inte en löstagbar del längst ut på kolven på avdragaren? Den ska oftast tas bort när man plockar loss vevarmar på fyrkantsaxel, eftersom den är till för någonting annat, om det är hollowtech-axlar, eller så. Den är för stor för att komma in i det fyrkantiga hålet, vill säga. Se bilden nedan (Biltemas avdragare, har en själv), den lilla runda saken längst bort är den som ska in i det fyrkantiga hålet och pressa mot axeln.

27-024_h.jpg

I ärlighetens namn så är jag nöjd med min vevarmsavdragare som jag köpte på Biltema för typ 30 spänn. Aldrig haft problem med den. Däremot lyckades jag totalkvadda en som jag köpte för 150:- hos en riktig cykelhandlare (eller om det var Cykelringen). Detta pga en vevarm av udda slag, med utstickande "kanter" runt det fyrkantiga hålet, som kolven till avdragaren fastnade i. Med ett brak rök vevarmens gängor all världens väg, samtidigt som kolven på avdragaren deformerades så att den inte längre gick att använda. Riktig idiotkonstruktion på vevpartiet.

mektabbar
Tja, allt är möjligt :) Det här var som sagt första gången jag pillar på ett fyrkantslager och den mesta infon jag hittade var ungefär "se till att dra på rätt håll" samt "det går trögt, ta i tills du sprängs".

Såvitt jag minns sitter det nån sorts plutt i den änden som ska in i vevarmen men jag tror inte den var löstagbar. Ska kolla ikväll.

mektabbar
Peter_K: Plocka av kedjan från framdrevev så du inte förstör kedja/drev/framväxel av bara farten.
Av din bild att döma så skulle jag tro att framväxeln spjärnar emot ganska så bra när du försöker få av vevpartiet:-)

mektabbar
Peter_K skrev:
> Jag skruvade på avdragaren och drog medsols på
> drivsidan för att få bort vevarmen. Rätt eller
> fel?
Men hallå? Du drar väl medsols på bägge sidor? Avdragaren är ju bara gängad åt ett håll. Campa hade ett vevparti på åttitalet där gängorna för avdragaren var vänster på högersidan och då måste man ju ha en speziale-avdragare.(Jag har ett sånt parti, utan gängor numera). Men en populär och enkel tabbe man kan göra är att glömma att ta bort brickan som sitter innanför skruven som håller veven. Avdragaren kommer då inte igenom hålet i veven och då kan man dra arslet av sig utan att få loss något annat än t ex gängorna.

mektabbar
Det är jämnt ända in på målrakan i gissningstävlingen om hur Peter klantat sig, men smurfrox tar hem det med typ 5 millimeters marginal. Dvs ungefär så mycket för stor som en Octalink-avdragare är för att kunna användas med framgång när man försöker plocka av en vevarm som sitter på en fyrkantsaxel...

Ny sensmoral: Köp rätt verktyg.

(det positiva i det hela är att vevlagret gick att få loss utan alltför stora protester)

Tillbaka
Topp