• D_R bygger LEDlampor, NightOwl

Av:
    Dirty_rider
    Så har det gått mot mörkare tider och min trotjänare har gjort sitt. http://happymtb.org
    Nu är det dags för ännu en lampbyggartråd.
    Denna gången har jag följande saker framför mig.

3st SSC P7 leds
    3 st specialgjorda liser/reflektorer som är anpassade till P7:orna
    1 st drivare som ger 2,8A, som även klarar 4st P7:or....
    1st microkontroller.
    1 st vippbrytare som är återfjädrande

+Batterier, har inte bestämt mig på vilka.
    Kan bli två rc accar eller blir det några lithium batterier på 3,7v 2,5Ah

Vippbrytaren kommer att placeras vid växelreglagen där man lätt kan nå den. Ett tryck upp ger mig ca 10% av ljusstyrkan, ett upp till ger mig 40% o sist 100%.
    Vid möte ska man kunna snabbt blända ner o då är det bara att trycka brytare nedåt så bländar den av till närmsta steg.

Ingen byggtråd utan bilder.
    IMG_5378.jpg
    Bytade bild. Nu med en svenska 10:a som jämnförelse vid linserna
    Den gamla trotjänaren i jämnförelse till den nya trippeluppsättningen.
    Visst lös den gamle bra, men dessa leds pumpar ut 900lm styck med denna drivare altså 2700lm.. host host..
    Höljet kommer att göras i olika delar, en liten del pmma (plexiglas eller akryl) och resten i alu.
    På baksidan som kommer att nästan vara ett massivt stycke alu med kylfläsar för att kyla av dessa monster.

Datagenererad bild på vad som komma skall.Bled.jpg
    Bled2.jpg
    Redigerad 4 gång(er). Senaste ändring 2013-08-08 20:51 av Dirty_rider.

IMG_5375.JPG
  • Re: D_R bygger superLED

Av:
    InlineOla
    Coolt med nytt bygge men P7an känns ju aningen passe' i nuläget. Varför inte 6st xpg med 20mm optik? Blir mindre storleksmässigt drar mindre ström och ger minst lika mycket ljus. Eller om du orkar vänta nån månad på xlm (? Osäker på namn) dioden som är på gång i höst o ger 160 lumen/w o kan drivas upp till 3A.

Krävs ju hyfsat stort batteri för att driva 3P7or en längre tid. 12 LiIon celler för +2t timmar brinntid.

Edit. Såg nu att dina linser ser ganska små ut så storleksfördelen med xpg tar jag kanske tiilbaka.
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2010-11-10 22:47 av InlineOla.

Av:
    Dirty_rider
    Har redan beställt/fått grejorna. Så det får bli nästa gång ;)
    Drivaren ger ut 92% effektivitet med 3 p7:or. Har inte hittat någon annan drivare med så bra prestanda?
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2010-11-10 22:52 av Dirty_rider.

Av:
    InlineOla
    Vad är det för drivare?

Av:
    xyz-saft
    En maxflex eller b2flex från taskled ligger ju över 90% i effektivitet om du kör med rätt batteri.

Det ser ut att bli ett trevligt bygge. Har man grejjerna ska man så klart bygga med dom. :)

Av:
    Liraren
    Jag håller på med ett bygge med två likadana reflektorer (vet inte var du har skffaat dina, men de ser exakt likadana ut). Det kommer alltså bli med 2 st P7:or.

Av:
    Dirty_rider
    Både drivaren och reflektrorerna görs av en tysk snubbe som hänger på ett ficklampeforum.

Av:
    HåkanC
    InlineOla skrev:
    -------------------------------------------------------
    > Eller om du
    > orkar vänta nån månad på xlm (? Osäker på
    > namn) dioden som är på gång i höst o ger 160
    > lumen/w o kan drivas upp till 3A.

Cree XM-L verkar kunna bli riktigt intressant

http://ledinside.com

Men som synes är chipet större och den kommer därför att kräva annan optik.
    Vilket ytterligare kommer att dröja.

/Håkan

Av:
    HåkanC
    HåkanC skrev:
    > Men som synes är chipet större och den kommer
    > därför att kräva annan optik.
    > Vilket ytterligare kommer att dröja.

Förhoppningsvis är passande optik redan på gång
    http://forums.mtbr.com

/Håkan

Av:
    Liraren
    Dirty_rider skrev:
    > Både drivaren och reflektrorerna görs av en tysk
    > snubbe som hänger på ett ficklampeforum.

Då är det samma. Jag beställde bara 2st reflektorer.

Av:
    MR hyde
    Ni som tydligen vet mycke om det här med lampbyggen, om man har några finemang batteri på
    18V 2200 mAh kan man hitta på nått trevligt i lampväg med sånt ??
    Hur tar man reda på för det första vad man kan använda för laddare, sen så kommer det ut av batteri paketet en röd en svart och två gula???
    Om man löser den första biten måste man ha nått mera än enbart lampor, det skrivs nått om drivare är det nått som är behov av??

// Svein

Lone ranger

Av:
    jjj
    Vad är det för drivare i DX lampan? Borde vara en step-down om batteriet är på 8,4 volt. Eller vad drar p7 lampan i den för volt?

Av:
    Finnen
    MR hyde skrev:
    > Ni som tydligen vet mycke om det här med
    > lampbyggen, om man har några finemang batteri
    > på
    > 18V 2200 mAh kan man hitta på nått trevligt i
    > lampväg med sånt ??
    > Hur tar man reda på för det första vad man kan
    > använda för laddare, sen så kommer det ut av
    > batteri paketet en röd en svart och två gula???
    > Om man löser den första biten måste man ha
    > nått mera än enbart lampor, det skrivs nått om
    > drivare är det nått som är behov av??
    >
    >
    > // Svein

För att ta reda på vad du behöver för laddare behöver du veta vad det är för typ av batteri du har. Är det NiMh, LiPo eller annat litiumbatteri eller något annat?

Av:
    MR hyde
    Det är ett NiMh

Lone ranger

Av:
    Finnen
    http://biltema.se

Av:
    MR hyde
    Finnen skrev:
    > http://biltema.se
    > tromforsorjning/Nataggregat-och-Laddare/Batterilad
    > dare-NiMhNiCd/

Laddar 2–10 battericeller (2,8–14 V)

Nu är nog mina battisar på 18v

Av:
    Finnen
    MR hyde skrev:
    > Finnen skrev:
    > --------------------------------------------------
    > -----
    > >
    > http://biltema.se
    >
    > >
    > tromforsorjning/Nataggregat-och-Laddare/Batterilad
    >
    > > dare-NiMhNiCd/
    >
    >
    > Laddar 2–10 battericeller (2,8–14 V)
    >
    > Nu är nog mina battisar på 18v

Ah, sorry, missadet det. Då får det bli en annan laddare. Kanske finns något på deal extreme?

Av:
    Karsten
    Dirty_rider du skriver "specialgjorda liser/reflektorer som är anpassade till P7:orna" vart hittar du dessa linser/reflektorer. Jag har testat ett antal linser o har inte hittat vad jag söker, antingen sprider det för mkt eller för lite... har du en länk?

//Lars

Av:
    Rippa
    Perfekt. 3 X 900 lumen in nyllet. Precis vad man längtar efter på smala cykelvägar i mörkret. Suck!

-----------------------------------------------------------------------------------------------------
    För alltid förändras

Av:
    xyz-saft
    Eller så håller man till i skogen där dom "behövs". Det är ju inget man kör på när man cyklar på vägen. Precis som att ingen vettig människa kör helljus på bilen inne i stan eller när dom möter nån.
    På vägen är ju en vanlig dx-ficklampa på ~250lm på halvfart för starkt...

Av:
    Dirty_rider
    Precis. Man får ha lite innanför pannbenet.
    Visst det finns idioter som kör bil o som inte bländar av, i de fallet känns det bra att göra föraren uppmärksam på att här är jag.
    Den är såklart till för att köra i skogen med, där kör man oftast på ett led och ingen tittar bakåt.
    Snabb avbländnig är ett måste tycker jag, vet själv hur irriterade det är att bli blädad.

Av:
    pme
    Kan man få en länk till tysken och hans drivare?

Av:
    Dirty_rider
    nix. :)
    Jo visst kan man få det.
    http://www.candlepowerforums.com
    Annars så gjorde en testutskärning idag med min cnc konverterade fräs.
    Lite finlir o andra inställningar så blir det nog bra :) IMG_5388_1.jpg
    IMG_5394_1.jpg
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2010-11-15 21:25 av Dirty_rider.

IMG_5386_1.jpg

Av:
    cola
    Fan vilken stor tändsticksask du har!

Av:
    cjmax
    Min DX-Lampa e ju helt klart mindre... :-)

DX-Lampa.jpg

/CJ

Av:
    alvar
    ni har ju olika stora tändsticksasker! men blir själv väldigt sugen på en led lampa a lá jöns! ;)

Av:
    Nichosen
    Howdie D-R

Nu blev jag nyfiken...
    Vad är det för fräs du har?
    Är det jobbpryl eller hemmabygge?

/N

Av:
    Dirty_rider
    Det är en proxxon mf70 som jag har konverterat dels för större arbetsområde o sedan till cnc.
    Tänkte sedan om jag får rätsida på grejorna att köra ut några kit om det finns intresse.

Av:
    Nichosen
    Ritningar genast!!! :)

Jag sitter på en sån här BFW 40/E.
    Jag har tänkt på att modda den i två år men inte orkat.
    Och nu när jag tänker efter så undrar jag varför jag inte forskat lite i saken.

Av:
    InlineOla
    Är det hjälm- eller pannlampa eller både och? Lite nyfiken på den svängda formen. På hjälm är det ju smart att få ner bygghöjden men det ser ut att bli en styrlampa. Tyskens lampa lös riktigt bra:-) har du räknat på hur mycket den kommer att behöva väga för att leda bort dom värmen? Du har säkert tänkt på det redan och sett andra använda sig av metoden att ha styrfäste i alu och leda ner värmen i styret. Kanske vore en ide för att få ner vikten.

Av:
    Dirty_rider
    tanken är att den ska fungera som en styrlampa o förhoppningsvis ska jag inte behöva någon mer lampa :)
    Har försökt att ge mig in i beräkningarna men jag skippar det tillsvidare. Har ifall kommit fram till att ~60grader är någerlunda ok för led'en ifall, ska försöka hålla mig under 60 ifall.
    Tänkte göra lite olika bakstycken med olika sätt att leda bort värmen o sedan kolla med en värmekamera på vad/vilket som funkar bäst. Det var en smart ide med att använda styret som extra kylning, får ja tänka lite på.
    Sen vet ja inte om vikten är av betydelse här, lampan kommer att vara tillräckligt lätt ändå :D

Av:
    alvar
    jöns, har du lust att göra någon extra när du fått dina att fungera? har själv nu märkt att jag inte är så bra på att mecka med el och lampor, kan bli så fel...

//Alvar

Av:
    Dirty_rider
    Vi får se hur det blir! får återkomma på den punkten.

Av:
    42Hz
    Grymt projekt! Högklassig hemmapul! =)

//HaRR! - Fat tires save lives!

Av:
    pme
    Tack för drivar-länken. Den ser ut att vara lite mindre+enklare+billigare än hipFlex/H6Flex. Bra alternativ när jag tar steget från snål-drivare i form av AMC7135...

Hur tänker du förresten lösa de böljande sidorna? Hittils har du bara visat bilder på fram och baksida. Blir det rör+PP som i halogenversionen?

Den blir för övrigt mycket snyggare än min fykantsrörs-variant.
    Här i sin första modifikation:
    LED-lampa - 21.jpg
    (numera är det reflektorer istället för linser samt riktigt fäste för styret)

/P-M

Av:
    Dirty_rider
    Om du tittar ovan på den halvtaskiga 3d bilden så förstår du kanske.
    Tanken är att själva 'kroppen' kommmer att fräsas ut i olika matrial, framtill blir det 2mm alu+2mm pmma sedan efter det kommer det att bli alu för värmeavledningen. Bitarna kommer att sitta ihop genom fyra stycken m3 o vara gängade i bakstycket. Mellan de olika lagerna kommer jag kanske att sätta en o-ring så att den blir näst intill vattentät.

Av:
    pme
    Ah, låter riktigt trevligt. Ser fram emot byggbilder på resten :-)

Av:
    halmstadpatrik
    Bygger en led-pannlampa. Var hittar man glas? Läste något om jula, men hittade inget där. Någon som vet var på jula man letar eller vad det heter där.

Skall man ha glas?, eller duger det med någon slags plast?

Av:
    genarparn
    Någon som har sett någon information ang. vilken strålningsvinkel det är på relektorera?

Eftersom jag använder en hallogen konverterad Maglite som styr lampa diag känndes detta tyskens kit som en bra uppgradering.

Av:
    InlineOla
    halmstadpatrik skrev:
    > Bygger en led-pannlampa. Var hittar man glas?
    > Läste något om jula, men hittade inget där.
    > Någon som vet var på jula man letar eller vad
    > det heter där.
    >
    > Skall man ha glas?, eller duger det med någon
    > slags plast?

Jag har köpt små glasbitar i rektangulär form på Jula. Annars har de runda former på dealextreme...vilken dimension letar du efter? Tror jag har ett 10-tal med diameter 45-50 därhemma som jag inte har nytta av, PMa om det är intressant. Annars duger plexiglas gott...eller CD fodralplast. Fast det repas lite lättare än riktigt glas.

Med en sån här

(edit. det var ju f-n vad det var svårt att länka. Sök på "glasskärare" på jula så hittar du)

kan du skära ut önskad storlek från en gammal kasserad tavelram eller nåt.
    Redigerad 2 gång(er). Senaste ändring 2010-11-17 13:21 av InlineOla.

Av:
    Dirty_rider
    Genarparn-->
    Nä tyvärr har jag inte sett någon spec på strålningsvinklen, men kolla bilderna på deras beamshots som finns på deras hemsida. Får återkomma med data när jag får mina leds.

Av:
    halmstadpatrik
    Tack för erbjudandet! Låter lite omständigt om du inte är göteborgare förstås. Jag kör på någon plast, eller så letar jag upp något glas och köper en glasskärare.
    29x29mm, jag bygger med fyra XPG och 10mm optik från cutter. Läste att 10mm optiken inte var så bra, men denna lampan skall inte cykla utan springa i skogen så om ljuset sprider lite gör nog inget. Attraktivt format också!

Med det batteri som jag tänkte köra drivarn maxFlex5A nu så närmar jag mig 3A i inström. Läste nåt om 3A innan jag började bygga, men har inte läst databladet så noga ännu. Någon som vet hur den beter sig på den punkten?, slår den av själv eller går den sönder?

Av:
    Little Stereo
    Var är provbilderna i nattmörker ? :-/ T

Cyklar helst cyclocross

Av:
    Dirty_rider
    Ska se om jag hittar länken- den ska finnas inne på candlepower sidan.
    Ifall har jag grubblat o tänkt lite när det gäller designen.
    3 st p7:or på 2,8A kommer att ge en otrolig värmeutveckling o denna värme måste bort snabbt och effektivt.
    Tyvärr har jag lite bristande kunskap när det gäller att räkna ut bästa kyling genom egendesignad kylelement. Det kommer att få blir lite trail and error när jag kommer till slutstycket.
    Har ifall fått tag på en värmekamera som jag ska dokumentera med, vilket kylelement som funkar bäst o var den får bäst avkylning. Även lite test med fartvind kommer att göras då man knappast cyklar innomhus på en trainer eller likande ;)

Hursom, designändrignar i nuläget.
    Lite större bakstycke i aluminium med utstickande kylfläsnar utanför själva huset. Tanken är att fartvinden ska ge dessa en stabil kylning som kommer att ge några extra kylningsgrader.
    På baksidan kommer tre kylelement placeras, dessa är gjorda för lite sämmre luftflöde o dessa är tätare mellan lamellerna och godset på dessa lameller är tunnare för en mer effektiv avledning av värmen.
    led v.3.jpg

Av:
    xyz-saft
    Kan du få fram ytan på kylflänsarna på nått vettigt sätt?
    Det jag har lärt mig är att man ska räkna på ungefär en kvadrattum per watt som behöver kylas bort. Med tre P7or på 2800mA borde det bli sisådär lita knappt 30 kvadrattum, eller lite drygt 180cm^2.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ