Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare.
Dottern kommer till mig i stor nöd med sina illaluktande boxhandskar i syntetmaterial. Vad ska jag svara henne så att det inte skiner igenom allt för mkt hur lite jag kan om boxning?
Lägg in lite tidningspapper efter träning för att dra ut fukten ur handskarna.
Funkade klockrent på mina när jag tränade thaiboxning för några år sedan.
Bakterier luktar illa, men de tål inte sura miljöer. Jag använder något för att sänka pH, vilket brukar ta kål på dom. I drickaslangen använder jag vinäger. Ättika gör säkert susen. Det är väl inget unikt för hennes handskar så det borde finnas färdiga lösningar att köpa, som inte luktar lika mycket.
Kör skotorken i dem när de är fuktiga också så att bakterierna inte hinner växa till sig. Kanske mer förebyggande än räddande visserligen.
Det gäller för övrigt allt som blir fuktigt och torkar dåligt. Ser man till att torka det direkt kommer det inte att hinna börja lukta illa, oavsett om det är skor eller handskar.
Jag lägger mina syntetlöparskor i en hink med vatten och vinäger natten över (råd från Mormor, och sånna vet ju som bekannt allt), det brukar ta bort lukten ganska så bra. Luktar liiiite vinäger en kort stund efter, men inget som sitter i länge. Och bätter än blandingen av fotsvett och sumpvatten :)
jonja skrev:
-------------------------------------------------------
> Fast jag drar mig nog för att lägga boxhandskar
> i en hink med vatten och vinäger. Tänk om de
> aldrig torkar och börjar mögla ist?
Det här med bakterier och frys är ju rätt värdelöst, kanske dödar nån bakterie men de flesta vaknar upp när det blir lagom temperatur igen.
Myth #3: Freezing Kills Bacteria
Freezing foods renders bacteria inactive but doesn’t actually kill anything. That means if your food went into the freezer contaminated, once thawed it will still harbor the same harmful bacteria. Cooking it to the recommended temperature is the only way to ensure that your food is safe.
Ok, det ska jag göra på nån lunchrast. (Fast det är ganska fullt i behållaren, blir nog tvungen att slänga lite gamla spermier och ägg i smyg, om jag ska få plats med båda handskarna)
Har provat frysmetoden men det verkade inte fungera så bra. Finns innerhandskar eller så använder man lindor som också suger upp det mesta av svetten och som båda är lätta att tvätta.
Har faktiskt ett par Twinshandskar på felköpshyllan(för små) därhemma om du är intresserad :)
Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------
> jonja skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fast jag drar mig nog för att lägga
> boxhandskar
> > i en hink med vatten och vinäger. Tänk om de
> > aldrig torkar och börjar mögla ist?
>
> Skotork är svaret ;)
Yup :) Eller tidningspapper och lägga dom på golvet i badrummet (om man har uppvärmd sådan). Har en mer eller mindre permanent rad av skort stående under handfatet i badrummet...)
Att handskarna luktar är väl en del av boxningen!? Efter en tids uppehåll från boxningen kom jag på mig själv att jag sniffade lite väl mer än vanligt på lindorna och hur perverst och äckligt det var...
Att förtydliga är att det var mina egna handskar som ingen annan har använt. Om det skulle förmildra omständigheterna. Doh!
Fast det kan bli för jäkligt om man slarvar. Lånade ett par redigt ingrodda handskar på mitt första pass och den lukten gick ju inte att tvätta bort sen. Blää.
Skämt åsido. Utspädd ättika funkar på mina dojor & funktionskläder. Lägg dem i en hink med vinäger/ättikslösning i en timme, skölj ordentligt och häng upp på tork eller blås med skotorken.