Bakskärm som ska vara enkel att ta bort

scott730plus

Aktiv medlem
Jag behöver en ny bakskärm till min mtb... Jag vill att den ska täcka bra men också vara enkel att ta loss.

Jag kommer bara ha den under värsta tiden då det är som mest blött och man ev måste pendla till jobbet.

Jag köpte en från muckynutz som har en liten bakskärm som monteras på nån minut, den skyddar mest länkage/dämpare, men när det är grisigt kan man klicka i en förlängare.

Har bara hunnit testa en gång och då upplevde jag att den glider lite på sadelstagen och gärna släpar emot bakhjulet, men det kanske går att åtgärda om man drar fast den med exvis buntband ist f medföljande kardborreband. Fast det blir ju då en lite mer halvpermanent montering av den korta skärmen. (Borde vara samma potentiella problem med sks och mudhugger dock?)

Iallafall grymt skönt att slippa bli helt lerig. Jag blev omedelbart konvertit till bakskärmsamvändning, även om det kanske inte är så badass att köra med skärm. Kommer köra med kortskärmen permanent. Hoppas den även skyddar droppern.

En oväntad fördel var att cykeln blir betydligt lättare att lasta i bakluckan när sadelröret inte är helt lerigt, så om man transporterar cykeln på det viset är det fiffigt med en skärm som går framåt lite också (muckynutz och mudhugger)

Senast ändrad:
Jag kör en mudhugger baktill. Första gången du fäster den behöver du forma den lite med värmepistol eller hårtork. Efter det fästs den lätt med 2 kattstrypare på varje sida. Otroligt skönt att slippa isvattenlavemang när man pendlar. Om några veckor åker den dock av på heltid. Funkar bra till mina 29X3.0.
1711626387148.png

Tillbaka
Topp