.

PiPPiW

Aktiv medlem
.
Ramjobb. Samma som senast, kanske att nån annan kan dra nytta av ett eller annat knep här.

Vad som gäller är uppgradering av en Husqvarna damcykel från 1959. Nya baknavet är bredare än orginal så det blev kallbockning av ramen.

Är inte helt med på Sheldons metod med planka mot golvet, det fungerar men ger inte samma koll på bockning/riktning som nedanstående.

Saknar en bild, Mr Muscles ugnsrengöring är mycket bra för att göra ren en gammal cykelram. Och ett knippe skitiga ekrar, och mycket annat. Inte bara för köket, väldigt praktiskt att ha i shoppen.
______

OK.

Uttagen i gaffelöronen var 0,5 millimeter för trånga för nya bakaxeln så det blev Dremel med diamantstift. Jag har bara slipat i nederdelen av uttaget, hacket i bakre överkant kommer från fabriken. Märkena på utsidan kommer från 55 års användning.

097----gaffelron.JPG

Klassisk teknologi, gängad stång för att flytta bitarna precis så mycket som behövs och snören för att mäta. Bredda är en grej men det visade sig att ramen inte var spikrak i färdriktningen. Fäste upp ett stålrör som mothåll och tog ett par varv med muttrarna. Ramen är nu rak vad gäller centreringen av bakgaffeländärna mot ramrör och styrhuvud, och styrhuvud är 90 grader mot bakaxel. OK, visst, ge och ta ett par tiondelar hit och dit.

160----ram_tube.JPG

Gaffelöron bör vara parallella. Mer gängad stång och ett aluminiumrör som svarvats till rätt längd med helt parallella ändar. Svårt att förklara men den främre stången håller emot för rätt distans och den aktre med röret drar ihop det hela för paralleliteten. Mycket nöjd, behöver bara närma mig med bakhjulet så hoppar det på plats av sig själv.

175----RearLugsParallell.jpg

När ramen var 100% så blev det lite pyssel med att ekra om bakhjulet så att det hamnar centrerat mellan både bakstag och kedjestag. Det krävs inte mycket men det tar ett tag, svårt att förklara geometrin, men man kan liksom inte ta allt på en gång. Ibland kör jag med mät-klocka men har man ingen sån och ser bra så går det lika bra med ficklampa och buntband.

300----RearWheelTruing.jpg

Gillar artifakter. Hittade diverse "nya" lacklager på några ställen, fick fram orginal dekormålning på framgaffeln, det låg lösa lagerkulor i vevlagerhylsan och riktigt fränt är den här namnplåten som sitter ovanpå övre lagerhållaren i styrhuvudet. Första ägarinnan hette alltså Olga Bengtson. Från Lund. Hennes cykel är nog rakare nu än när hon köpte den 1959.

370----Olga.JPG

Klar med bockning och riktning. Nya slangar och däck blev det också. Kanske lite smalt, 25-622, men jag är sjukligt snål och det var rea på Schwalbe Luganos hos Sportia, 99:- styck.

500----done.JPG

Senast ändrad:
.
Just en sån kupévärmare hade mina föräldrar i en Passat GL5 -82. :)

Mer relaterat till ämnet: Målet är ju att plastisk deformation, men då behöver man väl skruva förbi önskat mått litegrann, släppa efter (pga elastisk deformation), mäta, upprepa. Hur många upprepningar behövdes?

.
åberg skrev:
-------------------------------------------------------
> Just en sån kupévärmare hade mina föräldrar i
> en Passat GL5 -82. :)

Kusligt... GL5'an var ju inte den vanligaste bilen i Sverige. Tro't eller ej men första bilen som kupévärmaren på bilden satt i var en '86a Passat GL5. Frid över dess minne, gick riktigt bra med den tidens mått.

> Mer relaterat till ämnet: Målet är ju att
> plastisk deformation, men då behöver man väl
> skruva förbi önskat mått litegrann, släppa
> efter (pga elastisk deformation), mäta, upprepa.
> Hur många upprepningar behövdes?

Många. Min rapport gör det lite väl enkelt på den fronten men det blev många omtag precis som du säger. Deformationen bör defintivt inte bli mer än där man vill hamna, att behöva bocka tillbaks är ingen höjdare. Just därför tycker jag att den klassiska gängad-stång-teknologin är betydligt bättre än Sheldons ramen-på-golvet-bocka-med-planka-metod, man får bättre koll.

Som du är inne på, antingen räknar man varv på muttrarna eller mäter distansen man har flyttat stagen/staget, släpper tillbaks helt, mäter, skjuter på lite mer o.s.v. Viktigt att ha koll på är att deformationen inte är linjär, man måste ta det försiktigare på slutet. Gängorna bör oljas, vanlig billig gängad stång skär lättare än man tror i ett sånt här läge eftersom den böjs en del när man kommer längre ut.

Kan inte säga hur många upprepningar som krävdes men det är egentligen inga konstigheter, mest repetition. I tid kanske att bockning plus riktning tog en timme i lugn takt, inklusive en del pyssel att få "mothållsröret" på rätt plats. Vad mig anbelangar så är det mycket kärt besvär att jobba med cyklar bara man inte har bråttom, har bra musik på stereon och kanske en kall Mariestad på bänken. Borde ha börjat med det för länge sen.

Edit: försök till bättre förklaring...

Senast ändrad:
.
PiPPiW skrev:
> åberg skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Just en sån kupévärmare hade mina föräldrar
> i
> > en Passat GL5 -82. :)
>
> Kusligt... GL5'an var ju inte den vanligaste bilen
> i Sverige. Tro't eller ej men första bilen som
> kupévärmaren på bilden satt i var en '86a
> Passat GL5. Frid över dess minne, gick riktigt
> bra med den tidens mått.

Rota lite i det där så skall ni se att ni säkert är bröder eller nåt sånt :-)

Stalle

.
Kung Stalle skrev:
> PiPPiW skrev:
> -----
> > åberg skrev:
> >
>
> > -----
> > > Just en sån kupévärmare hade mina
> föräldrar
> > i
> > > en Passat GL5 -82. :)
> >
> > Kusligt... GL5'an var ju inte den vanligaste
> bilen
> > i Sverige. Tro't eller ej men första bilen som
> > kupévärmaren på bilden satt i var en '86a
> > Passat GL5. Frid över dess minne, gick riktigt
> > bra med den tidens mått.
>
> Rota lite i det där så skall ni se att ni
> säkert är bröder eller nåt sånt :-)
>
> Stalle

Sorry för all OT. men va tusan...
Har en gammal VW Passat GLS 5 från 1981 i Cosmosmetallic (färgkod LK5Y om jag minns rätt) som står och rostar i en bod hemma hos föräldrarna! Var första bilen jag hade när jag tagit körkort 1999. Den hade gått ca 40 000 mil då. Det lät så gött om den lilla 5-cylindriga motorn. Man var ju kung på gatan!
Dock hade jag inte en sådan kupevärmare =)

.
Jag har också exakt en sån där kupévärmare. Men den satt först i min frus morfars Massey Ferguson-traktor så jag är nog inte släkt.

Instämmer för övrigt i de glada tillropen. Fin hoj och duktigt meckat!

/Johan

.
PiPPiW skrev:
> MR Lunatic skrev:
> -----
>
> > Cosmosmetallic (färgkod LK5Y om jag minns
> rätt)
>
> Hm, den koden ringer en klocka bort i fjärran.
> Min GL5 var ljusblå metallic, är det den
> färgen?
>
> Jo, femman låter riktigt bra.

Präcis =)

.
PiPPiW skrev:
> Kristoffer R skrev:
> -----
> > Kanonfint! Bra och lärorikt också.
>
> Jo, inte många vet att det satt en Audi-femma i
> VW Santana.
>
> :)

Jag tänkte försöka hålla mig borta från OT, men faktum är att jag stötte på ett halvdussin fabriksnya Santana med den "gamla" karossen i Norrland nångång runt 98-01. De hade kinesiska tecken på och var en samling testbilar och redo för ABS. Kollade aldrig motor :)

.
Bottom bracket adapters från Finland. De jag hittade var tyvärr bara med italiensk gänga men servicen, leverans och betalning (PayPal) gick som en dans.

BB_adapters.jpg

BB_adapters_inPlace.jpg

Vevlager är en djungel för mig som nybörjare. Teori och tabeller är en sak, empirisk mätning en annan. 70 x 118,5 ger mej en uppmätt kedjelinje på drygt 44 mm på den här ramen och med de drev jag köpte. Knappt 1 mm off mot vad jag har i navet men det är smällar man får ta.

BB_adapters_medVev.jpg

Senast ändrad:
.
Hittade svetsbara bromspinnar hos nån av Internetbutikerna. Lite prototyping. Limpistol fungerade inte så det blir TIG-svetsning. Förhoppningsvis på plats nästa vecka.

Bromspinnar.jpg

Bromspinnar_Proto_03.jpg

Bromspinnar_Proto_01.jpg

Bromspinnar_Proto_02.jpg

Senast ändrad:
.
Så galet läckert bygge!
Inte bara att skruva ihop en cykel(som många kallar att bygga) utan verkligen bygga på riktigt.

Jag kan redan se minen på herrarna med fina kolfibercyklar när dom blir omcyklade av dig på den där, eller din minicykel...

.
En tanke och vision dyker upp i huvudet...
Hur coolt vore det inte att korsa detta bygge med DIY-Bansheebyggaren Magnus och göra en gammal hederlig damcykelram i kolfiber? Det kanske redan har gjorts???

.
Härligt att se ditt bygge Pippi !
Och helt i din stil att anlita stockholms bästa fackman på ytbehandlingar för att ta bort kromet ! Och roligt att vara på samma forum , jag kan inte tänka mig annat än att du är Pippi med sidventilar servicar på Kvarngatan för länge sen, och jag surfar runt här också, mest för att få utlopp för min nya hobby som kallas långlopp eller XC och det är bara kolfiber som gäller där förstås.
Hälsningar Dagge

.
PiPPiW skrev:
.
>
> I annat så vägde jag stålramen här ovan, den
> väger 3040 gram helt tom.
>

Med eller utan gaffel?

.
ratatosk skrev:
-----------------------------------
> PiPPiW skrev:
> ---------------------------------
> >
> > I annat så vägde jag stålramen här ovan,
> > den väger 3040 gram helt tom.
> >
> Med eller utan gaffel?

Utan gaffel. Gammal bild här nere, inga lagerbanor på plats och med flera gram skit på plats.

058----Husky-Scale_02.jpg

Jag är nybörjare på det här men trodde att det skulle väga betydligt mer.

Oavsett. Efter att ha cyklat en del riktigt njutbara svetto-mil på den här hojen i orginalskick (en-växlat och tunga stålfälgar) runt slätterna i norra Skåne/södra Halland så är jag inte på något vis övertygad om att ekipagevikt är det största problemet för att hålla speed på platt mark.

001---BicyleSideView.jpg

Och allt rullar bra utför backarna på Hallandsås, bästa loggningen på den här cykeln i orginalskick ligger på aningens över 61 km/timmen. Räknar med att slå det framöver men det är klurigare än man kan tro.

Låter kanske lite tokigt men försprånget på den här gammel-hojen är betydligt längre än på min "tubdäcks-Peugeot" och Crescent Mini-cykeln, så det går riktigt tryggt och stabilt. Tycker att långt försprång är en fördel även på flack mark.

Mitt personbästa på cykel är knappt 62 km/timmen, det var nerför Nötte Backar på Crescent Mini-cykeln nu i somras. "Spännande" är ordet när det gäller kort hjulbas, kort försprång, hög tyngdpunkt och en s-kurva genom en järnvägs-korsning i slutet på rekordförsöken.

En allt-i-allo-cykel, här i lugn takt som service-fordon på Tierp Arena.

Minicykel_Tierp.jpg

Senast ändrad:
.
PiPPiW skrev:

>
> Oavsett. Efter att ha cyklat en del riktigt
> njutbara svetto-mil på den här hojen i
> orginalskick (en-växlat och tunga stålfälgar)
> runt slätterna i norra Skåne/södra Halland så
> är jag inte på något vis övertygad om att
> ekipagevikt är det största problemet för att
> hålla speed på platt mark.
>

Det är därför till exempel holländska cyklar är så tunga. På platten spelar det verkligen ingen roll. O nedför spelar det heller ingen roll. Det är vi stackare som har uppförsbackar som bryr oss om vikten. Och vi svaga. Jag är en klenis som bor kuperat, jag gillar lätta cyklar.

> Och allt rullar bra utför backarna på
> Hallandsås, bästa loggningen på den här cykeln
> i orginalskick ligger på aningens över 61
> km/timmen. Räknar med att slå det framöver men
> det är klurigare än man kan tro.
>
> Låter kanske lite tokigt men försprånget på
> den här gammel-hojen är betydligt längre än
> på min "tubdäcks-Peugeot" och Crescent
> Mini-cykeln, så det går riktigt tryggt och
> stabilt. Tycker att långt försprång är en
> fördel även på flack mark.
>
> Mitt personbästa på cykel är knappt 62
> km/timmen, det var nerför Nötte Backar på
> Crescent Mini-cykeln nu i somras. "Spännande" är
> ordet när det gäller kort hjulbas, kort
> försprång, hög tyngdpunkt och en s-kurva med
> järnvägs-korsning i slutet på
> rekordförsöken.
>

Modigt om inte annat:)

.
ratatosk skrev:
> PiPPiW skrev:
> -----
>
> >
> > Oavsett. Efter att ha cyklat en del riktigt
> > njutbara svetto-mil på den här hojen i
> > orginalskick (en-växlat och tunga
> stålfälgar)
> > runt slätterna i norra Skåne/södra Halland
> så
> > är jag inte på något vis övertygad om att
> > ekipagevikt är det största problemet för att
> > hålla speed på platt mark.
> >
>
> Det är därför till exempel holländska cyklar
> är så tunga. På platten spelar det verkligen
> ingen roll. O nedför spelar det heller ingen
> roll. Det är vi stackare som har uppförsbackar
> som bryr oss om vikten. Och vi svaga. Jag är en
> klenis som bor kuperat, jag gillar lätta cyklar.
>
>
> > Och allt rullar bra utför backarna på
> > Hallandsås, bästa loggningen på den här
> cykeln
> > i orginalskick ligger på aningens över 61
> > km/timmen. Räknar med att slå det framöver
> men
> > det är klurigare än man kan tro.
> >
> > Låter kanske lite tokigt men försprånget på
> > den här gammel-hojen är betydligt längre än
> > på min "tubdäcks-Peugeot" och Crescent
> > Mini-cykeln, så det går riktigt tryggt och
> > stabilt. Tycker att långt försprång är en
> > fördel även på flack mark.
> >
> > Mitt personbästa på cykel är knappt 62
> > km/timmen, det var nerför Nötte Backar på
> > Crescent Mini-cykeln nu i somras. "Spännande"
> är
> > ordet när det gäller kort hjulbas, kort
> > försprång, hög tyngdpunkt och en s-kurva med
> > järnvägs-korsning i slutet på
> > rekordförsöken.
> >
>
> Modigt om inte annat:)

+1

.
grautr skrev:
> Skall bromsar och fälgar få samma patinering som
> pedalerna fick?

Framdrevet blev så här, allt för att få matchande patina över så mycket det går.

Före

001----Vevparti_Frg.jpg

Behandling. Det blev även ett par tag med rondellborste i pelarborren.

002----Vevparti_Frg_Kemi.jpg

Efter

vevparti_rost.jpg

.
Landade nu idag. Vilket konstverk, vilken färg!

Intressant är att det satt Brooks-sadlar som orginalutrustning på Husqvarna cykelracers redan på 30-talet :)

Brooks_02.JPG

Senast ändrad:
.
Kan många lager färg vara patina kanske eller hamnar man mer i "bara skitigt" då? Hur som ser jag med spänning fram mot kommande uppdateringar.

.
Foss skrev:
> Kan många lager färg vara patina kanske eller
> hamnar man mer i "bara skitigt" då?

Bra. Tack, "äntligen!" En rat-rod-cykel-diskussion i happymtb har nått det rent existentiella :)

Finns inga absoluta svar vad mig anbelangar, det gäller personliga ideologier. Just Olga här var täckt med många lager färg sen leveransen från fabriken vilket jag själv tycker hamnar i den trevliga kategorin "artifakter".

148----Husq_03_vevparti.jpg

Färgflagorna försvann med hjälp av en ordentlig duvning med Mr Muscle ugnsrengöring och diskborste, men med tanke på att det inte var mycket som var orginal så var det ingen större tvekan.

Men visst, precis som med gamla bilar och motorcyklar går det att hitta en del historia när man skrapar på ytan. Nämnde det tidigare, fick fram orginaldekoren på framgaffeln efter lite mer puts med grön skotte. Se nedan. Gåshudsvarning men tyvärr kommer det här att ta en del stryk p.g.a. svetsning av bromspinnar för montering av V-bromsar men så är det.

376----IMG_0271_Framgaffel-dekor.jpg

Hehe, dom som på allvar tycker att den här tråden är rent vansinne bör kolla upp konceptet "kognitiv dissonans".

Tillbaka
Topp