• Re: FATBIKE: Däckstråden

Av:
    Miracle
    Ok! Är vikten så viktig är nog Jumbo Jim ett vettigt val ändå.

frid!

Av:
    Yonna
    Miracle skrev:
    Ok! Är vikten så viktig är nog Jumbo Jim ett vettigt val ändå.

frid!
    Nää, jag är fortfarande inte så övertygat. Ska googla lite mer, kolla vad andra långfatbikers har för däck eller fråga på utländska forum. Tror att här på Happy finns huvudsakligen dagstur-fatbikers och då ofta bara när solen skiner och mestadels på lätta skogsleder os (förlåt om jag har fel). Att veta att man efter några timmar cykling trygg vid bilen kommer och då direkt kan köra hem är nåt helt annat än trampa 5000km utomlands i alla väder. Då vill man plötsligt liiite mer säkerhet :)
    Men kanske jag är bara rädd och ser problem som inte finns, jag har ju bara Nate och dubb Dillinger däckerfarenhet. Jo, också lite FatNimble men det är bara några 100km så det räcker inte.

Tack för hjälpen och frid! tillbaka :)

Av:
    ForesterGuy
    Yonna skrev:

Tror att här på Happy finns huvudsakligen dagstur-fatbikers och då ofta bara när solen skiner och mestadels på lätta skogsleder os (förlåt om jag har fel).

Av:
    Yonna
    Beställde just nu JJ Snakeskin :) Det var rea (bara 42€) så det kunde jag förstås inte motstå. Kände också lite dum att tjata vilka däck är bäst. Bättre att leva farligt, eller hur ;)

Av:
    Miracle
    Ok! Ser fram emot att höra hur de funkar för dina äventyr! :)

frid!

Av:
    Tucker black
    20190406_154552.jpg
    Går det att återanvända fattystrippern till vintern? Dom sitter fast på däcken.

Av:
    dogday
    Tucker black skrev:

Går det att återanvända fattystrippern till vintern? Dom sitter fast på däcken.

Det ska gå bra. De rekommenderade tidigare att man spraylimmade fast fattyn i fälgen men avråder numera från det just för att fattyn vulkar ihop med däcket och blir återanvändningsbart (så länge man är försiktig när man tar loss däcken).

Av:
    danky_xv
    Vad finns det för 27,5 däck förutom Bontragers egna? Har ju dubbat mina Gnarwhal. Min första tanke var ju att bara använda fatbiken på vintern men nu känns det som att jag eventuellt vill köra med den sommartid också.

Av:
    Lars.E
    danky_xv skrev:
    Vad finns det för 27,5 däck förutom Bontragers egna? Har ju dubbat mina Gnarwhal. Min första tanke var ju att bara använda fatbiken på vintern men nu känns det som att jag eventuellt vill köra med den sommartid också.

45NRTH, Maxxis och Terrene har iallafall 27,5 Fat. Kanske finns det fler som jag missat?

Av:
    danky_xv
    Lars.E skrev:
    danky_xv skrev:

45NRTH, Maxxis och Terrene har iallafall 27,5 Fat. Kanske finns det fler som jag missat?

Tack.
    Hittar bara plusdäck i maxxis.
    Skall titta vidare på de 2 andra.

Av:
    Lars.E
    Snabb Googling hittar detta på första sidan. https://www.bike-components.de
    Finns även FBF https://fat-bike.com
    27,5x3,8Maxxis.jpg

Av:
    BuTTuS
    Nu finns revoloop fat slangar i lager igen, iaf hos r2-bike

Av:
    desmo
    Punktering, igen.

Kör idag på Jumbo Jim 4x26 EVO Liteskin Addix Speedgrip

Vad har jag för alternativ för att göra situationen bättre?
    Biffigare däck?
    Tubeless?

Av:
    Eveningstar
    Beror väl lite på orsaken till punkteringarna?
    Sönderrivna däcksidor?
    Små små stickhål av taggar?
    Genomslag/snakebite?

f.d. Cyklist.

Av:
    desmo
    Eveningstar skrev:
    Beror väl lite på orsaken till punkteringarna?
    Sönderrivna däcksidor?
    Små små stickhål av taggar?
    Genomslag/snakebite?

Relevant information som jag glömde.
    Det har varit genomslag/snakebite.

Jag cyklar mest i Gömmaren som är stenig och rotig.

Av:
    BuTTuS
    Gå upp till 4.8 om du har plats!

Av:
    desmo
    BuTTuS skrev:
    Gå upp till 4.8 om du har plats!

Det går tyvärr inte.

Av:
    Lars.E
    Bästa alternativet är att sluta att köra genomslag (kör smuttare, långsammare med biffigare däck fyllda med mycket luft).
    Roligaste alternativet är att köra tubeless med fälgar och däck avsedda för tubeless.

Av:
    desmo
    Lars.E skrev:
    Bästa alternativet är att sluta att köra genomslag (kör smuttare, långsammare med biffigare däck fyllda med mycket luft).
    Roligaste alternativet är att köra tubeless med fälgar och däck avsedda för tubeless.

Nej, fort och hårt ska det vara ;)

Men mina JJ är väl tubeless-kompatibla (det är väl alla addix?)?. Jag har ju specializedfälgar men det ska ju gå med fatty-stripper. Tror ni den kombinationen kommer vara gynnsam för mig?

Av:
    Lars.E
    Spesializeds fälgar funkar bra med FattyStrippers.
    Alla JumboJim funkar tubeless, men ska man köra fort och hårt med lite luft så att det slår igenom i stenar så kan det vara bra med SnakeSkin.
    Fast om jag minns rätt så var det ganska runda och snälla stenar runt gömmaren så det ska nog gå bra även om det är LiteSkin om man har lagom mycket luft.

Av:
    Pepperazzi
    Jag var ju lite ivrig och fixade tubeless på nya Taigan med Snowshoe 2XL med Fattystrippers, förvånansvärt lätt och tätt när man väl blåst fast däcken på fälgen (vilket var rätt svårt även med ordentlig kompressor).

Frågan är nu om jag kommer nöta ut 2XL:orna onödigt fort med sommarcykling? PCS Compound ska väl vara mjukare än vanligt, och anpassat för vintercykling.
    Känns trist att offra i stort sett nya fattystrippers för att byta till "sommardäck".

Av:
    BuTTuS
    Någon som testat Revoloop här? Jag körde med dom i drygt ett år kanske, men inbillar mig nu att det blev bättre rull när jag gick tillbaka till "vanliga" Surly ultralight slangar? Har ett nytt par revoloops på hyllan men velar om jag ska idas byta för att testa igen...?

Av:
    dogday
    Pepperazzi skrev:
    Jag var ju lite ivrig och fixade tubeless på nya Taigan med Snowshoe 2XL med Fattystrippers, förvånansvärt lätt och tätt när man väl blåst fast däcken på fälgen (vilket var rätt svårt även med ordentlig kompressor).

Frågan är nu om jag kommer nöta ut 2XL:orna onödigt fort med sommarcykling? PCS Compound ska väl vara mjukare än vanligt, och anpassat för vintercykling.
    Känns trist att offra i stort sett nya fattystrippers för att byta till "sommardäck".

Sent svar, men ... du behöver inte "offra" dina fattystrippers. Ta loss däcken försiktigt så ska de sitta kvar på dem så att du har två "helgjutna" däck liggande i väntan på vintern. Däremot får du förstås skaffa ett par till för sommardäcken...

Av:
    Lars.E
    dogday skrev:
    Pepperazzi skrev:

Sent svar, men ... du behöver inte "offra" dina fattystrippers. Ta loss däcken försiktigt så ska de sitta kvar på dem så att du har två "helgjutna" däck liggande i väntan på vintern. Däremot får du förstås skaffa ett par till för sommardäcken...

Fast med tanke på att det kan släppa i kanten när däcket poppar så att det hamnar någon liten flik fel så att det blir läckage så...
    Jag byter alltid de billiga latexbanden.

Av:
    Pepperazzi
    Tror dom får sitta kvar, ganska skönt med mycket grepp nu när det fortfarande är blött och lerigt bitvis.

Ser jag att de nöts för mycket så kanske det blir byte senare i sommar.

Av:
    MathiasJ
    Hej hej. Köpte nyligen en white 4 fat pro och är inte riktit nöjd med orginal däcken. Nu funderar jag på att köpa maxxis minion fbf/fbr 26x4.8 åt den någon som kör dessa och i jämförelse med jumbo jim? De är 60tpi de som jag hittat duger de? Kommer försöka köra tl också. Tacksam för svar!

Av:
    Fatboyslimjim
    Tycker att maxxis FBR 4,8 har rätt fett rullmotstånd men väldigt bra grepp. Kör just nu med ett Jumbo jim 4,8 bak och maxxis FBR 4,8 fram, FBR:en känns som ett bra styrdäck. Mitt FBR får ligga på hyllan ett tag. Maxxis däcken är små jämfört med Jumbo jim, mer 4,6 eller 4,4. Jumbo jimen är betydligt tunnare i sin uppbyggnad än maxxisdäcken.

Av:
    calmbay
    Vad är det för däck original på White 4fat pro?

Det är inte bara så att du måste lära dig vilket lufttryck din åkstil, terräng och fart kräver? Tog mig en säsong innan jag kände att jag kunde pumpa lagom i garaget utan att behöva justera under turen. Gatbikes är ju sjukt känsliga på lufttrycket. Litet fönster de säger blobb-blobb-blobb över stök. För lite och snakebite direkt, för mkt och det studsar. Dåligt fäste har jag aldrig upplevt om det inte är lera på jord, som efter en regnskur. Då blir däcken som en skida på leran. Tror inte detta blir bättre med andra däck utan ett fenomen av just det låga marktrycket.

Jag kör maxxis colossus, ett bra allrounddäck som de själva klassar som vinterdäck.

Av:
    dogday
    Originaldäcken på 4Fat är Vee Snowshoe XL. Jag bytte snabbt till Colossus efter att ha läst ett antal sågningar av Snowshoe här på Happy och googlat däckalternativ ett rejält antal timmar. Valde dem primärt för att få bra grepp i snö utan att bli extremt tungrullade (likt Bud/Lou) och jag tycker de är helt OK på sommaren också, men hade jag bara varit sommarcyklist (vilket känns lite udda på en fatbike) hade jag nog valt Jumbo Jim.

Konverterade rätt problemfritt till TL med hjälp av fattystripper och en Schwalbe tire booster (som jag hade god nytta av).

Av:
    MathiasJ
    Ja orginaldäcken är inget att köra med självstyrande och dåligt grepp tänke eventuellt dubba de till vintern. Kör annars helfjädrad 27.5+ men trött på att använda den när man ska ut med hund och till lek hemma kring med barnen så blev en fatbike att ha som slit och släng och så får man ju köra vinter halvåret med den? måste kika in colossus också. Inte så intresserad av jj när de är väl tunna men vill ej heller betala mer en max 2k för ringbytet.

Av:
    BuTTuS
    Fatbike och tubeless, vilken ”sås” rekommenderas? Ska även ”funka” i minusgrader, även om jag inte är rädd för punkteringar på snö...
    Jag tog steget på XCn förra veckan och fick blodad tand och tänker att det gör än större skillnad på fatbikes? Till XCn valde jag ”Tyre Yogurt” som är vattenlöslig, latexfri och inte torkar, men rekommendationen var mer mängd än ”vanlig” gucka så jag tänker att i tjockisen blir det både tungt och dyrt med den?
    Vad kör ni med? Vad tvättar ni däcken med när det är dags för vinterdäck? Eller behövs inte det? Hur ofta fyller ni på för att det torkat?

Av:
    BuTTuS
    Ett par tre-fyra säsonger gamla dubbade Dillinger 5 och tubeless, är det en bra idé? Och min fråga ovan kvarstår, även om jag nu köpt ett par flaskor Stans (men kommer inte att besvära mig med mina JJ nu, tar det till våren i så fall)

Av:
    dogday
    Tänker att du får dåligt med svar för att det är inte är så vanligt med punka på fatbikes i vinterföre?

Jag använder Orange Seal Endurance (som ska ha längre torktid) på tre cyklar men har, mig veterligen, inte haft nytta av den än (mer än att den tätar direkt efter montering). På tjockisen kör jag samma däck året om med fatty stripper så det går inte att tvätta ur rester, bara tanka på. Gissar att däcken är slitna långt innan de blir latexfyllda...

Har för mig att det finns något såsmärke som har en blandning för vinterbruk men som som du skriver är det antagligen låg risk för punka när det är väldigt kallt.

Har aldrig kollat eller fyllt på men nyligen satt en återkommande påminnelse på 4 månader för att kolla vätskenivån.

Av:
    Martinmat
    BuTTuS skrev:
    Fatbike och tubeless, vilken ”sås” rekommenderas? Ska även ”funka” i minusgrader, även om jag inte är rädd för punkteringar på snö...
    Jag tog steget på XCn förra veckan och fick blodad tand och tänker att det gör än större skillnad på fatbikes? Till XCn valde jag ”Tyre Yogurt” som är vattenlöslig, latexfri och inte torkar, men rekommendationen var mer mängd än ”vanlig” gucka så jag tänker att i tjockisen blir det både tungt och dyrt med den?
    Vad kör ni med? Vad tvättar ni däcken med när det är dags för vinterdäck? Eller behövs inte det? Hur ofta fyller ni på för att det torkat?

Jag kör stans vanliga gucka, dvs ammoniakbaserad, tror orange seal har ngn speciell cold weather version. Man kanske ska passa sig för eko gucka som är vattenbaserad

Av:
    Pepperazzi
    Så, är det i år man ska tömma bankkontot och köpa dubbat? Då jag uppgraderat cykel till en som rymmer det mesta vill man såklart ha minst 4,8".

Är det fortfarande bara Terrenes Johnny-5 som finns i 5", eller har jag missat några nyheter för året?
    Johnny5.JPG

Av:
    BuTTuS
    Pepperazzi skrev:
    Så, är det i år man ska tömma bankkontot och köpa dubbat? Då jag uppgraderat cykel till en som rymmer det mesta vill man såklart ha minst 4,8".

Är det fortfarande bara Terrenes Johnny-5 som finns i 5", eller har jag missat några nyheter för året?
    Jag försökte ju köpa Johnnysar av nån Tysk förra vintern men han slutade svara efter ett tag, hojta om du ser att de finns för beställning någon annan stans ifrån.

Av:
    Pepperazzi
    Visst lyckades Lars.E köpa tyska johnny5:s från tysken?

Av:
    BuTTuS
    Japp.
    Fast nu har jag bytt cykel så är inte säker på om Johnny 5 får plats. Någon som vet hur de är i storlek jämfört ned Jumbo Jim 4.8? (Som är absolut max jag får i, det är höjden som är begränsningen i fullgungaren)

Av:
    Lars.E
    Pepperazzi skrev:

Tysken från Tyskland skickade Jonny 5 till mig från sitt tyska ställe i Tyskland.
    Jag är helnöjd och lät mina Dillinger ligga i en låda hela vintern.

Av:
    Cannondale jekyl 1000
    Lars.E skrev:
    Pepperazzi skrev:

Tysken från Tyskland skickade Jonny 5 till mig från sitt tyska ställe i Tyskland.
    Vad väger dom? Är dom bredare än jumbo Jim? Hur är rullmotstånd och grepp på snö i jämförelse med jumbo Jim?

Söker Hollowgram vev och sram guide ultimate.

Av:
    Lars.E
    Cannondale jekyl 1000 skrev:
    Lars.E skrev:
    Pepperazzi skrev:

Vad väger dom? Är dom bredare än jumbo Jim? Hur är rullmotstånd och grepp på snö i jämförelse med jumbo Jim?

Minns bara att dom vägde ganska likt som spex.
    Dom var snäppet bredare än både inkörda Jumbojim och Bud & Lou redan när dom var nya.
    Greppet i snö är mycket bättre än Jumbojim och Dillinger 5.
    Eftersom greppet är bättre och däcket är bredare så kan man köra med högre tryck för att få likvärdigt fäste, vilket då gör att man behåller samma rull på skoterspår och trampade stigar.
    Är det måddig så släpper man ut luft och kan cykla bra mycket längre än de med med JJ och D5 tror nog även de med Bud&Lou får det kämpigt att hänga med i vissa fören.
    Men... Kommer man ut på plogad väg med lågt tryck så går det sjukt tungt. Oavsett tryck så är Jonny 5 inte snabba på plogad väg, men ljudet är magiskt :)

Av:
    h.g.j
    Lars.E skrev:
    Cannondale jekyl 1000 skrev:
    Lars.E skrev:
    Pepperazzi skrev:

Minns bara att dom vägde ganska likt som spex.
    Dom var snäppet bredare än både inkörda Jumbojim och Bud & Lou redan när dom var nya.
    Greppet i snö är mycket bättre än Jumbojim och Dillinger 5.
    Eftersom greppet är bättre och däcket är bredare så kan man köra med högre tryck för att få likvärdigt fäste, vilket då gör att man behåller samma rull på skoterspår och trampade stigar.
    Är det måddig så släpper man ut luft och kan cykla bra mycket längre än de med med JJ och D5 tror nog även de med Bud&Lou får det kämpigt att hänga med i vissa fören.
    Men... Kommer man ut på plogad väg med lågt tryck så går det sjukt tungt. Oavsett tryck så är Jonny 5 inte snabba på plogad väg, men ljudet är magiskt :)

Låter som att man skulle behöva ha ett CTI system på cykeln...med inbyggd kompressor och reglering av däcktryck med knapptryck....?

Av:
    calmbay
    Förvånad ingen förespråkar maxxis colossus som världens bästa allrounddäck.
    Fullständigt nöjd med det. I snö och på stig.

Av:
    Miracle
    Kanske för att det nog inte är världens bästa allrounddäck, för de flesta? Hög grad av självstyrning å hårda sidoväggar låter inte som ett framgångskoncept i mina öron. :)

frid!

Av:
    Lars.E
    h.g.j skrev:
    ...

Låter som att man skulle behöva ha ett CTI system på cykeln...med inbyggd kompressor och reglering av däcktryck med knapptryck....?

En ram-monterad mountain morph räcker långt.
    Det fina med 4,8 - 5 tum breda däck är att man inte behöver greja lika mycket med däcktrycket som när man har 4 tum.
    Det som är ännu bättre är att när man väl behöver riktigt bra grepp så kan man köra med mindre luft i de bredare däcken.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in

KÖP & SÄLJ