• Re: Hallå cyklist! Hur var dagens pendling? - Del 8

Av:
    tobiascyklar
    Mycket sirener, poliser, och folk...

Av:
    grondahl
    Ovanlig omväg via Västerbron då mötande cyklister hävdade att vägen via gamla stan till slussen var avstängd. Bisarrt mycket gående överallt.

Av:
    bossjo
    Är nu hemma efter en av de märkligaste cykel pendlingar jag gjort. Gåendes överallt poliser med hjälm, väst och tyngre vapen. Lugn och sansad stämning även om den var lätt surrealistisk. Strava segment och annat känns rätt oviktigt i detta läge. Hoppas ni andra som är kvar i stan eller befann er innanför avspärrningarna kommer hem vad det lider.
    Ta hand om er.

Av:
    Fjärdebrunn
    Lång omväg över Västerbron. Många tysta förstämda människor. Jag orkeslös och nere.

Av:
    nikasp
    Usch usch, blev inte den eftermiddag jag tänkt. Lunchade på Drottninggatan ett par timmar innan och människor ihjälkörda bara ett par hundra meter från kontoret. Fick lämna kontoret på nåder två timmar efter, kändes säkert att röra sig norrut. Fruktansvärt...

IMG_5572.JPG

Av:
    zodah
    Ta hand om er. Gonatt.

-------------------------------------------------

72 - reservtubernas ängel.

Av:
    mhenry
    JLarsson skrev:
    Vem var det? https://mitti.se
    Fast jag misstänker att det finns en annan synvinkel på denna incident.

Beskrivningen av gärningsmannen är kusligt lik mig, men det var flera veckor sen jag cyklade söderut vid Slussen och jag har inte mejat ner någon på ett bra tag.

---

Av:
    Mange.
    zodah skrev:
    Ganska osammanhängande text. Men insändaren har ju enligt egen utsago tittat över axeln, redan där är man ju bättre än 90% av motcyklisterna. Att sedan också SE verkar svårt. Drabbas av det dagligen.

Ja, nu är det sommarcyklister i stan. Min favorit är de som magiskt trollar bort bakomvarande trafikanter genom att vifta med armen. Ut med armen och sedan svänga. Inga problem alls..

My bike, without me, is useless.
    Without my bike, I am useless.

Av:
    dabac
    bossjo skrev:
    Är nu hemma efter en av de märkligaste cykel pendlingar jag gjort. Gåendes överallt poliser med hjälm, väst och tyngre vapen. Lugn och sansad stämning även om den var lätt surrealistisk. Strava segment och annat känns rätt oviktigt i detta läge.

+1
    Tragisk orsak, men ganska mäktig känsla att se alla människor ute och gå.

Fick lite lätt panik när en kollega gick för att köpa vin och mat för att ordna "fredagsmys" på kontoret i väntan på att tågen skulle börja rulla.
    Lyckades låna en obefintligt underhållen cykel - dubbelpunktering - och flydde hemåt via en dåligt utrustad cykelverkstad.
    Ifall nån undrar så går det att köra 25 km på däck där slitbanan har ett rejält släpp från stommen:
    IMG_0247.JPG

Och med 622/19-23 slangar i 26x1.1" däck.

Av:
    Fjärdebrunn
    dabac skrev:
    bossjo skrev:
    Är nu hemma efter en av de märkligaste cykel pendlingar jag gjort. Gåendes överallt poliser med hjälm, väst och tyngre vapen. Lugn och sansad stämning även om den var lätt surrealistisk. Strava segment och annat känns rätt oviktigt i detta läge.

+1
    Tragisk orsak, men ganska mäktig känsla att se alla människor ute och gå.

Fick lite lätt panik när en kollega gick för att köpa vin och mat för att ordna "fredagsmys" på kontoret i väntan på att tågen skulle börja rulla.
    Lyckades låna en obefintligt underhållen cykel - dubbelpunktering - och flydde hemåt via en dåligt utrustad cykelverkstad.
    Ifall nån undrar så går det att köra 25 km på däck där slitbanan har ett rejält släpp från stommen:

Och med 622/19-23 slangar i 26x1.1" däck.

Bra karl reder sig.

Av:
    skrotfot
    Jag cyklade hem från södermalm redan vid 1600 igår, misstänkte att det skulle kunna bli tjockt med människor på sina ställen men det var lugnt. Vad som hände sen var ju mycket mer omfattande än jag trott, finns bilder här: http://www.dn.se

Totalt ocykelbart på avsedda cykelbanor pga volymen av gående.

Hi. I don't care. Thanks.

Av:
    cwh1973
    Kollade mitt Stravasegment från igår och inser att jag var bara minuter ifrån kaoset. Cyklar Slöjdgatan-MästerSamuelsgatan-Vasagatan varje vardagseftermiddag. Första sirenerna hörde jag från Nacka och minuterna senare ringde min äldsta dotter som hamnat mitt i stormens öga. Hon var inne i en butik och kom ut ur butiken för att se en kille, som med sitt avskiljda ben ett par meter bort, ligger och vrider sig på övergångsstället... Hon inser kallt att det inte är läge att vara kvar på platsen och går raskt bort mot Kungsgatan, folk hon möter försöker hon få att vända om men de fortsätter med mobilerna i högsta hugg framför sig som en skock får..... Min dotter blir tack och lov indragen av butikspersonal och får tillbringa avspärrningstiden med dem på butikslagret, skönt som Pappa att veta var och hur!
    Kl 19:00 släpps avspärrningarna och hon kan ta sig hem. Jobbar med en kille som har rötter i både Syrien och Libyen, han slutade jobba lite senare än mig och hamnade således mitt i kaoset. Han ringde mig, kort efter min dotter ringde, och grät förtvivlat över det meningslösa våldet... Grämer mig över att jag inte fanns på plats och kunde hjälpa till, men å andra sidan hade jag antagligen fastnat och inte kommit hem till mina andra barn...
    Skönt att se människor som återtar staden idag iaf
    Ta hand om er
    /C

Åretrunt-Pendlar Nacka(Jarlaberg)-SthlmCity(Hötorgshallen)

"Make my day and check your surroundings"

Av:
    federico
    10 April
    10apr1.jpg
    vit.jpg
    10apr2.jpg

Av:
    heklamama
    Ja blev ju en annurlunda upplevelse att pendla hem i fredags.
    Lugnt och värdigt tycker jag.
    Poliser överallt som pratade och ingav trygghet inte rädsla.
    Stort.

Idag återigen som vanligt.
    Fredrikshovsphälsade på mmmrrrr , är dock lite förvirrad här då jag i Lördags tog en tur och mötte en klunga från hovfet som faktiskt hälsade.

Av:
    heklamama
    federico skrev:
    ani skrev:
    heklamama skrev:
    Läste fel och tänkte: Led-zeppelin-pendling?!

Bara att välja: "Dazed and confused" eller "Stairway to Heaven". I värsta fall "Communication Breakdown", "Nobody's Fault but Mine" eller "The Rain Song".

Hmm, kanske dags att uppdatera feletånspellistan snart :-)

Skönt att Moody "Moddy" Blues - "A Question of Balance" perioden med snöslask är över...

Ja det är skönt när årstiderna växlar.
    Skönt att byta kassett*.

*refererar till kompaktkasetten, en medietyp intruduserad av Philips 1963.

Av:
    izar
    Motvind men ganska skönt ute. Förväntar mig att vindstyrkan består men riktningen vänder på vägen hem.

Av:
    Fjärdebrunn
    Cyklade upp till Sergel.
    Kan inte låta bli att känna stor sorg.
    IMG_2369.JPG

Av:
    Black planet
    Det blev Brompton idag. Tandis etc på schemat.

------------------------------------------------
    Fnitter
    Paddelsvammel

Av:
    Ugge
    Tog en omväg via Tungelsta och Södertälje in till Stockholm. På något vis motvind i stort hela vägen. Inte ens hemvägen på em söderut var medvind. Udda.

Av:
    mhenry
    IMG_3633.JPG
    VARNING för att de spärrat av cykelbanan längs med Hägerstensvägen under E4:an. Själv träffade jag ett dåligt synligt staket (!) i 40 km/h och hamnade på Huddinge sjukhus. Verkar inte vara något värre än en svullen/skadad vad som krampar, men väntar på ultraljud. Oklart hur det gick med cykeln, men sadeln är i alla fall skrot.

---

Av:
    nikasp
    Ojoj mhenry, hoppas allt är OK. Hade själv en finfin morgonpendling in. Start kl 07, +2 och strålande motsol.

Av:
    Mange.
    ajdå, krya.
    felanmäl till alla,via appen och superlokala cyklandeombud eller va de heter.ring din lokalpolitikter !

My bike, without me, is useless.
    Without my bike, I am useless.

Av:
    emilh
    mhenry skrev:

VARNING för att de spärrat av cykelbanan längs med Hägerstensvägen under E4:an. Själv träffade jag ett dåligt synligt staket (!) i 40 km/h och hamnade på Huddinge sjukhus. Verkar inte vara något värre än en svullen/skadad vad som krampar, men väntar på ultraljud. Oklart hur det gick med cykeln, men sadeln är i alla fall skrot.

Usch Martin! Nya cykeln och värstingsadeln :(
    Hoppas du inte mår värre än vad det verkar och att vaden läker snabbt!

Kom ihåg att anmäla till alla instanser när du får tillfälle.

Av:
    federico
    mhenry skrev:
    ...Själv träffade jag ett dåligt synligt staket (!) i 40 km/h och hamnade på Huddinge sjukhus.

krya på dig!

11 April
    Redigerad 1 gång(er). Senaste ändring 2017-04-11 09:16 av federico.

11apr1.jpg
    gra.jpg
    11apr2.jpg

Av:
    zodah
    En VuÄlta blev det. Ganska folktomt tills man kom till Sjöstan.
    Sadeln lossnade men jag hade en insexnyckel med mig så det gick att lösa.

Av:
    heklamama
    Kollade termometern och tänkte att det blir ju trevligt.
    Borde ha kollat vindmätaren.
    Har byggt om skotorken för att tina upp händerna.

Av:
    heklamama
    mhenry skrev:

AjOj!
    Hoppas allt ordnar sig.

Krya på dig.

Av:
    Black planet
    Saknar pendlaren men att köra fincrossen till stan i detta vädret är härligt. Nu undrar jag varför det inte finns kaffe i min kopp. Så blir det när man inte är på finfika längre.

------------------------------------------------
    Fnitter
    Paddelsvammel

Av:
    Radiac
    Svalt, mot/sidvind och svaga ben..... kan man hoppas på lite medvind hem....

Av:
    mhenry
    Tack alla! Jag har felanmält till Stockholms stad så jag hoppas att det åtgärdas. Nu är mitt största problem att jag inte alls kan stödja på benet. Inser dock att jag haft riktig tur eftersom det hade kunnat sluta mycket värre.

---

Av:
    access
    Låter ju nästan som det borde polisanmälas. Väghållaren har ju ett visst ansvar. :o

Av:
    DanielW
    Absurd motvind i Skåne, tog rygg på en tant med elcykel.

Av:
    NLC
    DanielW skrev:
    Absurd motvind i Skåne, tog rygg på en tant med elcykel.

Rullade till affären och tänkte att "jösses vad det nya vevlagret är lent" - fick sen äta upp det på vägen hem...

---------------------------------------------------
    Bullitt ger starka ben och glada barn

Av:
    mhenry
    IMG_3660.JPG

IMG_3657.JPG

IMG_3663.JPG

Så här såg det väl i stort sett ut förutom att det var soluppgång och motljus också. Jag cyklar här tre-fyra gånger i veckan och nu hade det här dykt upp sedan igår morse. Det buckliga staketet beror på mig. Jag såg såklart vägarbetet eftersom det var tydligt markerat på bilvägen så jag höll höger vid cykel-/gångvägsskylten.

Varningen kvarstår, jag kan inte se att det blivit mycket tydligare sedan jag ringde och felanmälde.

Kvar på sjukhuset och väntar på ultraljud.

---

Av:
    JKolmo
    Avspärrningen är ju under all kritik! Rena vansinnet! Vilken tur att det ändå gick förhållandevis bra för dig! Krya på dig och upp på cykeln igen så snart det går!

Av:
    zodah
    Det är polisanmälan på den. Ja, eller ngt mer än en felanmälan till staden i alla fall. Häpnadsväckande farligt!

Av:
    nikasp
    Fy fasen vad otäckt. Krya på dig! Tycker också att någon borde få veta att de lever. Gråa rör och staket syns extremt dåligt i mörker och gryning/skymning. Knappast så någon skulle komma på att spärra så på E4:an.

Av:
    bossjo
    skön pendling med finfika som vanligt på tisdagar

Av:
    access
    Syns ju tydligt vilket trafikslag som prioriteras.

Motorfordon: gul- och rödmålade däck, duktigt med buffertutrymme bakom och massvis med reflexer av varierande typ. Kan man anta att det finns varningsskyltar ännu lite längre bak också? Man vill ju inte att det ska uppstå plåtskador

Cyklar: GC-skylt placerad på GC-banan i knähöjd, nästintill osynligt galler och en ynka reflex i mitten som ser ut som vilken annan bråte som brukar finnas på cykelbanan (kanske enbart ditplacerad efter olyckan?). Cyklister får väl hålla ögonen öppna eller skylla sig själva. :P

Av:
    botteb
    Alltså, jag vet inte jag. Tycker nog att lite självkritik vore klädsamt. Det är tråkigt att du skadats men känner ni som skrivit inget eget ansvar alls när ni är ute och cyklar? Vad hade krävts för att ni skulle varit nöjda? En snubbe vid hindret med flagga som vinkar som de gör i cykeltävlingar? Har man motljus eller om det är mörkt ute tar man det helt enkelt lugnare. Att blåsa på i 40 knyck på cykelbanan är knappast lämpligt någonstans, någonsin, även om det förstås är kul när det går fort. Enligt bilden så finns (i mina ögon iaf) mitt för cykelbanan en ganska stor röd och gulrandig reflexskylt uppsatt. Om man inte ser den vet inte jag. Jag förutsätter att du/ni förstås alltid cyklar på cykelbanan och inte på gångbanor. Med andra ord, hade du följt lagar/regler hade du sett att cykelbanan var avstängd och antagligen inte krockat. Önskar dig god bättring.

Av:
    access
    botteb skrev:
    Alltså, jag vet inte jag. Tycker nog att lite självkritik vore klädsamt. Det är tråkigt att du skadats men känner ni som skrivit inget eget ansvar alls när ni är ute och cyklar? Vad hade krävts för att ni skulle varit nöjda? En snubbe vid hindret med flagga som vinkar som de gör i cykeltävlingar? Har man motljus eller om det är mörkt ute tar man det helt enkelt lugnare. Att blåsa på i 40 knyck på cykelbanan är knappast lämpligt någonstans, någonsin, även om det förstås är kul när det går fort. Enligt bilden så finns (i mina ögon iaf) mitt för cykelbanan en ganska stor röd och gulrandig reflexskylt uppsatt. Om man inte ser den vet inte jag. Jag förutsätter att du/ni förstås alltid cyklar på cykelbanan och inte på gångbanor. Med andra ord, hade du följt lagar/regler hade du sett att cykelbanan var avstängd och antagligen inte krockat. Önskar dig god bättring.

Antingen får de skylta lika tydligt som på körbana bredvid eller så kan de ta bort nästan alla varningsreflexer och däckhögar för motorfordonstrafiken också.

Av:
    nikasp
    Tycker att du är *helt* fel ute botteb. Cykelpendlar själv 1,5-2 timmar varje vardag och året runt. Det kryllar av farliga saker för att man hanterar cyklister annorlunda/sämre.

Gråa stolpar och staket utan reflexer syns sällan förrän det är försent i mörker/skymning/gryning/motsol/snöväder - you name it. Där skulle de självklart ha märkt upp på liknande sätt som på bilvägen. Vad tror du om samma arrangemang på bilväg?

Av:
    Bengt-re
    botteb skrev:

Det är inte ovanligt med asymetrisk skyltning och även jag har varit nära att cykla in i ouppmärkta staket som slumpmässigt placeras ut som minor på cykelbanorna. Det skulle behövas tydligare regler och kanske en fängelsedom på någon vårdslös arbetsledare så att allvaret lyfts.

-------------

"För en generation sedan behövde människan vila efter avslutad arbetsdag. Idag behöver de motion."

Det finns många tillverkare av cyklar som är bra.

Av:
    frause
    mhenry skrev:
    Så här såg det väl i stort sett ut förutom att det var soluppgång och motljus också.

Men satan så dåligt uppmärkt! Det ser ju verkligen ut som det är meningen att man ska cykla in i staketet.

Av:
    frause
    botteb skrev:

Nej, snubbar med flaggor behövs inte i detta fall. Däremot skulle det behövas skyltar som talar om var hindret är och vilken sida man ska ta det på. Precis som man gjort på körbanan bara några meter från cykelbanan.

Den randiga skylten syns mycket riktigt bra, men den sitter så att man tror att hindret är på vänster sida och innehåller ingen information om vart man ska. Att man samtidigt skyltar om till gemensam gång- och cykelbana förstärker bara intrycket att man ska mot höger över på fd gångbanan.

Jämför med körbanans bredvid där man har skyltar över hela hindrets bredd dessutom med reflexskärmar som talar om att man förväntas köra åt vänster.

Tyvärr, bara registrerade användare får skriva inlägg i detta forum.

Klicka här för att logga in