nieves
Aktiv medlem
Lagstadga om 1,5 meter mellan cyklister och motorfordon
Skriv gärna under här http://www.skrivunder.com/lagstadga_om_15_meter_mellan_cyklister_och_motorfordon
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
nieves sa:Det är just det som underskriften gäller.
nieves sa:Då är det förmodligen bättre att låta bli att skriva under. Vill man ha allt inbakat i ett snyggt paket och lagstadgat så lär man få vänta. Jag skriver under för att försöka starta upp ngt iaf och för att jag är med om riktigt otäcka saker på landsvägen nästan varje pass.
Miss Lycka sa:Ta gärna fram någon statistik på skadade bilister av cyklister vid omkörning av bilisternas fordon.
Hep sa:Miss Lycka sa:Ta gärna fram någon statistik på skadade bilister av cyklister vid omkörning av bilisternas fordon.
Den lär vara obefintlig, men det måste likväl in i en lagtext. Gäller lagen bara ensidigt eller åt båda hållen? Jag vill som sagt att det ska bli bättre än i dag, men det krävs något lite mer genomtänkt än bara en oneliner tror jag. Med en lag som bara säger "alltid 1,5 meter" blir det intressant vad följden blir för cyklister som kör två i bredd. Men strunt samma - det blir säker många påskrifter och en skön känsla för initiativtagaren.
Hep sa:Miss Lycka sa:Ta gärna fram någon statistik på skadade bilister av cyklister vid omkörning av bilisternas fordon.
Den lär vara obefintlig, men det måste likväl in i en lagtext. Gäller lagen bara ensidigt eller åt båda hållen? Jag vill som sagt att det ska bli bättre än i dag, men det krävs något lite mer genomtänkt än bara en oneliner tror jag. Med en lag som bara säger "alltid 1,5 meter" blir det intressant vad följden blir för cyklister som kör två i bredd. Men strunt samma - det blir säker många påskrifter och en skön känsla för initiativtagaren.
nieves sa:Uppropet kommer från Facebookgruppen Cyklistbubblan
Bengt-re sa:Hep sa:Miss Lycka sa:Ta gärna fram någon statistik på skadade bilister av cyklister vid omkörning av bilisternas fordon.
Det går ju lagstifta om det i usa iaf.
http://www.latimes.com/local/lanow/...s-3-foot-buffer-state-law-20130924-story.html
Pfaff sa:Hep sa:Miss Lycka sa:Ta gärna fram någon statistik på skadade bilister av cyklister vid omkörning av bilisternas fordon.
Är du kränkt nu?
Eller menar du att lekman ska lägga fram fullfjädrade lagförslag alternativt hålla käften?
Skönt att se sådana som hoppas att någon annan gör jobbet och samtidigt klankar ner på alla försök. Populistisk my ass! Det känns som att du tillför mer i tråden om vilken bil man ska ha som 2:a bil.Hep sa:Pfaff sa:Hep sa:Miss Lycka sa:Ta gärna fram någon statistik på skadade bilister av cyklister vid omkörning av bilisternas fordon.
Är du kränkt nu?
Eller menar du att lekman ska lägga fram fullfjädrade lagförslag alternativt hålla käften?
Inte alls kränkt, men lite besviken. När jag såg länken tänkte jag att det kunde vara något bra på gång och tänkte skriva på. Men när jag insåg att det inte fanns något mer beskrivet än en översatt bumper sticker blev jag som sagt besviken. Och det är helt enkelt för att jag inte tror att det kommer leda till något alls, då det enligt min erfarenhet av lobbying kring lagar krävs lite mer än så för att få gehör.
Det betyder inte alls att man som amatör ska behöva lämna ett komplett förslag, men kan man inte ens åstadkomma en liten text som talar om att och hur man tänkt så tror jag inte att man blir tagen på allvar. Hade man lagt lite tid på att skriva ned vilka det gäller för, på vilka vägar, vid vilka situationer man kanske måste göra någon form av undantag och hur de skulle kunna se ut så hade det varit svårare för lagstiftarna att bara förkasta insamlingen som ett populistiskt facebookjippo i mängden. Som sagt är jag varken kränkt eller den som ska övertygas, utan det är andra som är betydligt mer svårövertygade än jag tyvärr.
Jag hoppas att den som ligger bakom kan ta ett nytt tag och göra det lite utförligare, då det är ett lovvärt initiativ som förtjänar att tas på allvar.
nieves sa:Skönt att se sådana som hoppas att någon annan gör jobbet och samtidigt klankar ner på alla försök. Populistisk my ass! Det känns som att du tillför mer i tråden om vilken bil man ska ha som 2:a bil.Hep sa:Pfaff sa:Hep sa:Miss Lycka sa:Ta gärna fram någon statistik på skadade bilister av cyklister vid omkörning av bilisternas fordon.
Är du kränkt nu?
Inte alls kränkt, men lite besviken. När jag såg länken tänkte jag att det kunde vara något bra på gång och tänkte skriva på. Men när jag insåg att det inte fanns något mer beskrivet än en översatt bumper sticker blev jag som sagt besviken. Och det är helt enkelt för att jag inte tror att det kommer leda till något alls, då det enligt min erfarenhet av lobbying kring lagar krävs lite mer än så för att få gehör.
Det betyder inte alls att man som amatör ska behöva lämna ett komplett förslag, men kan man inte ens åstadkomma en liten text som talar om att och hur man tänkt så tror jag inte att man blir tagen på allvar. Hade man lagt lite tid på att skriva ned vilka det gäller för, på vilka vägar, vid vilka situationer man kanske måste göra någon form av undantag och hur de skulle kunna se ut så hade det varit svårare för lagstiftarna att bara förkasta insamlingen som ett populistiskt facebookjippo i mängden. Som sagt är jag varken kränkt eller den som ska övertygas, utan det är andra som är betydligt mer svårövertygade än jag tyvärr.
Jag hoppas att den som ligger bakom kan ta ett nytt tag och göra det lite utförligare, då det är ett lovvärt initiativ som förtjänar att tas på allvar.
Kanske tillhör du skaran av människor som uttalar sig som "Enligt Uppsalapolisen Christer Nordström girade personbilen av okänd anledning ut i vägrenen där cyklisten befann sig" saxat från Unt angående händelsen i tidigare inlägg.
AX3L sa:För att spinna vidare på frågan, det är såklart bra med en lagstadgad gräns men hur kommer man se till att det efterföljs? Ska man förlita sig på att någon polis råkar se det och agera? Det känns som att det kommer bli en ganska tandlös lag i så fall.
Dessutom ser jag inte avståndet som det största problemet, iaf inte enskilt. De som saktar in till min hastighet och sedan smyger om kan ligga ganska nära utan att det stör medan rikspuckona som gör en flygande omkörning i bokstavligt talat 100+ bör hålla betydligt mer än 1.5m.
Nej vad jag hellre ser är en kampanj för att upplysa, och att man börjar rapportera bilister för vårdslöshet i trafik eller annan passande rubricering (framkallande av fara osv). https://lagen.nu/1951:649 "...skyldig till grov oaktsamhet eller visar uppenbar likgiltighet för andra människors liv eller egendom, döms för grov vårdslöshet i trafik till fängelse i högst två år.". Right there! Vad skulle en lag om 1.5m ge? 1500 i böter?
Bara mina 5c.
emmer sa:Bengt-re sa:Hep sa:Miss Lycka sa:Ta gärna fram någon statistik på skadade bilister av cyklister vid omkörning av bilisternas fordon.
Det går ju lagstifta om det i usa iaf.
http://www.latimes.com/local/lanow/...s-3-foot-buffer-state-law-20130924-story.html
Men sen finns det ju även regler på att blir det mer än tre (minns inte exakt siffra) bilar bakom så det blir kö så måste cyklisten stanna och kliva av vägen så att kön kan passera.
Tycker du det känns vettigt så tycker inte jag du känns vettig :-)
Bara att köra igång en Kickstarter på en med Aero modell med lite mer för bilister skrämmande anordning i ändan på pinnen än en mjuk gullig reflex i mjuk plast.jorkar sa:Som parantes kan jag säga att min far hade en s.k. stingpinne på cykeln när han cyklade till jobbet på 70-talet. En pinne som stack ut åt vänster med en flagga på. Ingen som körde för nära där. Kanske dags åt återuppliva?
jorkar sa:Utrymmet skall man ha enligt svensk lag. Det är dock inte definierat som ett fast mått, utan som "betryggande". Trf 2 kap 33 §. "33 § Den förare som kör om skall lämna ett betryggande avstånd i sidled mellan sitt fordon och det fordon som körs om."
Så vad tillför förslaget?
Som parantes kan jag säga att min far hade en s.k. stingpinne på cykeln när han cyklade till jobbet på 70-talet. En pinne som stack ut åt vänster med en flagga på. Ingen som körde för nära där. Kanske dags åt återuppliva?
daikai1 sa:Jag är en sån som till skillnad från många i trafiken tar avstånd för alla vid *nästan* alla omkörningar.
Finns ju fina videos när hästekipage varken saktar in eller ger avstånd när de kör om ridande trafikanter.
MEN Det är ganska irriterande i stadstrafik där man har mötande trafik att ligga bakom en vinglande cyklist som rullar i 10km/h, Och i detta läget tar jag inte ut samma marginal... Det går liksom inte att lägga sig i mötande fil när det kommer mötande bilar hela tiden.
Bengt-re sa:daikai1 sa:Jag är en sån som till skillnad från många i trafiken tar avstånd för alla vid *nästan* alla omkörningar.
Finns ju fina videos när hästekipage varken saktar in eller ger avstånd när de kör om ridande trafikanter.
MEN Det är ganska irriterande i stadstrafik där man har mötande trafik att ligga bakom en vinglande cyklist som rullar i 10km/h, Och i detta läget tar jag inte ut samma marginal... Det går liksom inte att lägga sig i mötande fil när det kommer mötande bilar hela tiden.
Inte för att vara sån, men om någon vinglar i 10 km/h mitt i vägen så har du just hittat veckans tillfälle till att ta extra marginal.... för uppenbarligen är något fel - full, trasig cykel, trasigt omdömme, något kognetivt syndrom eller så - den cyklisten skall du absolut inte lita på. Lita då mer på elitpendlaren som ger dig fingret om du passerar för nära - hen lär ju ha koll och du riskerar bara spö och repad bil...
Kör du över exempel ett så lär du skaka galler och må dåligt i 20 år....
daikai1 sa:Jag är en sån som till skillnad från många i trafiken tar avstånd för alla vid *nästan* alla omkörningar.
daikai1 sa:Bengt-re sa:daikai1 sa:Jag är en sån som till skillnad från många i trafiken tar avstånd för alla vid *nästan* alla omkörningar.
Inte för att vara sån, men om någon vinglar i 10 km/h mitt i vägen så har du just hittat veckans tillfälle till att ta extra marginal.... för uppenbarligen är något fel - full, trasig cykel, trasigt omdömme, något kognetivt syndrom eller så - den cyklisten skall du absolut inte lita på. Lita då mer på elitpendlaren som ger dig fingret om du passerar för nära - hen lär ju ha koll och du riskerar bara spö och repad bil...
Ska väl säga att jag inte slickar dom med spegeln, utan jag tar ut så mycket jag kan. MEN man kan ju inte köra ut i andra filen när det kommer mötande bilar... och skulle cyklisten vingla så mycket så att jag märker att det kommer gå åt helvete, DVS. vinglar en halvmeter fram och tillbaka så skulle jag vänta. nu pratar jag vingel på 1-2dm som blir av att man cyklar långsamt
ForesterGuy sa:daikai1 sa:Bengt-re sa:daikai1 sa:Jag är en sån som till skillnad från många i trafiken tar avstånd för alla vid *nästan* alla omkörningar.
Ska väl säga att jag inte slickar dom med spegeln, utan jag tar ut så mycket jag kan. MEN man kan ju inte köra ut i andra filen när det kommer mötande bilar... och skulle cyklisten vingla så mycket så att jag märker att det kommer gå åt helvete, DVS. vinglar en halvmeter fram och tillbaka så skulle jag vänta. nu pratar jag vingel på 1-2dm som blir av att man cyklar långsamt
Senast jag cyklade på 80-sträcka så tog de flesta ut bra avstånd, undantaget BMW-föraren som svepte förbi på mindre än en halvmeters avstånd i 120...fast han hade ju bråttom till avfarten 200 meter längre fram...