sih sa:
frause sa:
"Motordrivet fordon - Ett fordon som för framdrivande är försett med motor, dock inte ett sådant eldrivet fordon som är att anse som cykel."
Detta tolkar jag som att ett eldrivet fordon som definieras som cykel INTE är ett motordrivet fordon. Tänker jag fel?
Så tolkar jag det också.
Och alla elcyklar kanske inte är motorfordon - "Ett motordrivet fordon som är avsett att användas huvudsakligen på väg"
Fast som någon sa, det intressanta är väl först och främst huruvida elcyklar gör mer skada i naturen än vanliga.
Oavsett så har Naturvårdsverket utfärdat ubdantag enligt 4 § beslutat att endast helt muskeldrivna cyklar är de enda fordon som tillåts enligt Allemansrätten.
(Lydelse: "Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får
1. meddela föreskrifter eller i enskilda fall besluta om undantag från denna lag, och
2. meddela föreskrifter om avgifter för prövning av ansökan om undantag i enskilda fall enligt denna lag och enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av lagen. Lag (2010:1566)"). Gäller tills någon kan påvisa att el-mtb inte ger mer skada än helt muskeldrivna och övertyga Naturvårdsverket att inkludera el-cykel i Allemansrätten.
(men vad händer om trimmade alt fullständigt olagliga, som egentligen är tung motorcykel kör sönder mark, el-cykel som el-cykel som cykel och cykling förbjuds helt utan markägarens tillåtelse...)