Zwift - The tråd, frågor och svar, allmänt om Zwift

Trainern mäter effekten. Det är en sån där smart-trainer. Lite OT men på något sätt får min garmin 920 också en hastighet (som avviker något). Hur det går till vet jag inte för jag har bara en kadenssensor på veven. Hade samma sensor till garmin 910 och då mätte den bara trampfrekvensen

Till veckan joinar jag Swiftklubben.

Har en comeback på g och skulle beställa hem någon billig "vad som helst"-trainer... jo tjena, slutade med en elite drivo efter att jag upptäckt den här revolutionen med zwift å smarttrainers.

Lite som en skänk från ovan faktiskt, går bara att landsvägscykla här 4 månader som bäst och då är två av dom i rätt grinigt väder.

Spelnörd är man också så nu är man riktigt taggad. Trist bara att man kanske aldrig varit i så här dålig form? ??

Är det någon som har tips på bra pass att bränna av med en halvtimme till godo? Körde den som finns default i programmet "daves short mix" eller något liknande och den var bra men lite variation vore kul. Gissar att det är pass kring halvtimmen som kommer att hinnas med framöver som nybliven tvåbarnsfar. Jag har gjort en egen 4x4 som jag också tänkt prova. Det borde gå att knö in runt 30 min med lite uppvärmning och nedvarvning.

Om man bara har en äldre Tacx Satori Pro trainer samt fart och kadens sensor går det att få ut några vettiga siffror och delta i de olika eventen?? Eller måste det till en "smartare" trainer?

Senast ändrad:
vdvh sa:
Om man bara har en äldre Tacx Satori Pro trainer samt fart och kadens sensor går det att få ut några vettiga siffror och delta i de olika eventen?? Eller måste det till en "smartare" trainer?

Jag är inte säker men jag tror inte att det funkar. Men det kan vara en ide att investera i en stagesvev eller annan effektmätare istället för ny trainer.

Vad är billigaste trailern som ändrar motståndet själv utifrån Zwift?

Är det Elite Trainer Qubo Digital - Smart B + som gäller?

Akoa sa:

Vad ger det för mervärde att trainern ändrar motstånd? Trainer ökar motståndet och du växlar ner så att du i slutändan ändå hamnar på samma motstånd.
Köp en wattmätare istället om du inte redan har det.

Cannondale jekyl 1000 sa:
Akoa sa:

Vad ger det för mervärde att trainern ändrar motstånd? Trainer ökar motståndet och du växlar ner så att du i slutändan ändå hamnar på samma motstånd.
Köp en wattmätare istället om du inte redan har det.

Det är klart att det finns ett mervärde i att slippa ändra motstånd själv. Att fuska vid träning är inte min melodi så det tror jag är lugnt. Wattmätare är ju inte det första jag kommer lägga pengarna på eftersom jag frågar om den billigaste setupen.

Jag förstår inte, grejen med att den ändrar motståndet själv är väl att den simulerar verkligheten. Där växlar jag också, varför skulle det bli sämre träning av det?

Att trainern ändrar motstånd själv tycker jag bidrar ganska mycket till cykel-känslan i Zwift (typ samma som när jag gick från att köra Zwift på 13" laptop till 42" tv på samma betraktningsavstånd)

Bryr man sig inte om känslan och tävlingsmomentet kan man lika väl köra Trainerroad?

Har ni nejsägare ens provat Zwift med Neo eller Kickr? :)

Senast ändrad:
Någon mer som börjar bli sjukt less på London-banan? Den är betydligt tråkigare än Watopia och Richmond, men likväl är det London tre dagar i veckan. Tack och lov så är våren på gång.

skogsvakt sa:
Jag vet ingenting om zwift. Mer än att många verkar köra det. Även på sommaren. Kort fråga. Funkar denna trainern till zwift? Är den bra i övrigt?

https://xxl.se/tacx-blue-matic-virtual-power-t2650-vp-cykeltrainer/p/1140150_1_style

Alla trainers funkar ju med Zwift (så länge du får över hastighet och kadens) men det är klart roligare med en smart-trainer som automatiskt reglerar motståndet efter Zwift. På den du länkar till så får du automatiskt ändra när det kommer en backe.

Senast ändrad:
Hej
Har köpt en tacx flux smart. Hur kopplar jag upp den bäst?
Har en MacBook som jag hade tänkt att spegla på tvn. Men hittar ingen programvara att ladda ner. Verkar bara finnas till iPad?
Guida mig gärna?

Är det någon som orkat skapa sitt Aktivitus-program som en custom workout i Zwift?

Om så, kan jag, snälla, få filerna. Om inte så har jag en del att göra ikväll....

Oj, känner att jag behöver lite hjälp.

Har precis köpt en Tacx Flux. Utöver detta har jag ett Quarq effektvev & Garmin 520.
Testade att köra Zwift för första gången igår via mobilen. Allt gick bra, bortsett från att jag inte hittade ett sätt att få in pulsen samt att skärmen blir för liten för att egentligen funka.

En ANT+ dongle och jag får in allt i datorn (PC för tillfället, men på sikt äldre macbook) istället? Var hittar man en sådan i butik i Sthlm till bäst pris?
Garmin finns ingen anledning till att blanda in & inte heller Quarq eller?

Barrett sa:
En ANT+ dongle och jag får in allt i datorn (PC för tillfället, men på sikt äldre macbook) istället? Var hittar man en sådan i butik i Sthlm till bäst pris?

Garmin behövs inte, nej.
Quarq ska du definitivt använda dig av!

Senast ändrad:
Barrett sa:
Oj, känner att jag behöver lite hjälp.

Har precis köpt en Tacx Flux. Utöver detta har jag ett Quarq effektvev & Garmin 520.
Testade att köra Zwift för första gången igår via mobilen. Allt gick bra, bortsett från att jag inte hittade ett sätt att få in pulsen samt att skärmen blir för liten för att egentligen funka.

Precis som sjogren skriver behöver du inte Garmin och det bästa är att använda din Quarq som "powersource".

För tips om hur man kopplar se här: http://titaniumgeek.com/zwift-user-manual-unofficial-running-updates/
Vad gäller pulsmätaren måste den den kunna skicka bluetooth för att kunna användas på mobilen eller iPad.
Addnature och löplabbet brukar ha Ant+ stickor hemma, billigast hittar du nog på nätet. Köp en USB-förlängningssladd oxå, minskar risken för att man tappar ANT+ signalen - köpte min på Kjell och Co. Lycka till!

Läste nyligen på Zwifts forum att Android-versionen är 70% klar. Svaret var från i måndags (2 oktober). För de som är nyfikna på hur det går med Android-versionen...

Tack för tipsen. Köpte en ANT+ dongle på cykloteket så nu får jag in allt i PC'n och det va inga problem att para ihop allt.

Har läst att apple tv inte hanterar så många bluetooth upplkopplingar. Skulle man kunna om man vill köra zwift på apple tv använda sig av mobile link för att ansluta till zwift?

Då behövs bara en bluetooth om inte mobile link går på nätverket?

Hej!
Jag kan inte använda mina Garmintillbehör när jag kör mot min iPad med lightningkontakt.
Jag har en Tacx ANT+ antenn med usbkontakt. Om jag skaffar en adapter med usbhona och lightningkontakt i andra ändan kommer det ett fungera då?
Skänk mig kunskap, ni som förstår er på sådant här!

Hej
Jag försöker ligga på rulle i Zwift men kör oftast om den jag försöker hänga. Slutar jag trampa händer inget tills den bakom kör förbi och jag måste spurta i kapp för att köra om. Jag försöker göra det lungt, men jag tycker det är svårt att ligga rätt. Tjänar man ens på att slipstreama i Zwift? Finns det något knep? I början stod det "close the gap" i bland men det gör det inte längre. Är det nån inställning eller försvann det i någon uppdatering?

Zwift finns nu också till AppleTV för alla, inte längre beta. Fungerar på AppleTV 4 (inte provat själv) och AppleTV 4K (flyter på bra även med många cyklister i bild).

Det krävs alltså att trainer och pulsband kan prata Bluetooth. Har du bara ANT+ får du ha någon konverter likt CABLE eller 4iii.

För första gången sedan Apple släppte Ipoden så är jag intresserad av en Appleprodukt. Kan det dyka upp nån Apple TV till bra pris i samband med Black Friday kanske :)

Måste vara Apple TV av senare generation då funkar inte med ATV Generation 3 och nedåt. Värt att nämna kanske.

tinkerbell sa:
GustavK sa:
Funderar på att köpa en https://www.decathlon.se/cykeltrainer-flow-smart-t2240-id_8345488.html
Om jag vill ha zwift på datorn måste jag köpa till en ANT+-antenn? Eller går det att köra blåtand från trainern till datorn?
Mvh Gustav

Om din dator hanterar BT 4.0 (vilket äldre datorer sällan gör) så går det bra att köra blåtand, annars kostar en ANT+-dongel inte speciellt mycket.

Nää väl? Bara Apple-datorer vad jag förstått. Annars krävs en bluetooth-dongle (eller ANT+).

Tillbaka
Topp