Zwift - The tråd, frågor och svar, allmänt om Zwift

Flux är väl frisk numera så det handlar mer om du tycker det är värt medlutssimulering, högre motstånd och en tystare trainer genom att välja en Neo. Vet inte om en kickr är tystare än en Flux Heller. Jag är nöjd med min Flux, men har ingen annan direktdriven trainer att jämföra med.

Nybörjare på zwift, kör via BT på PC med en tacx Flow smart.
Watten på skärmen stämmer väl överens med hur jag kämpar på men gubben gör det inte?! Hastigheten går ibland ner även fast jag trampar mer och mer och benen på gubbfan står still.

Psykiskt jobbigt

davveno1 sa:
Watten på skärmen stämmer väl överens med hur jag kämpar på men gubben gör det inte?! Hastigheten går ibland ner även fast jag trampar mer och mer och benen på gubbfan står still.

Psykiskt jobbigt

Du behöver en kadensmätare om benen på gubben står stilla.

davveno1 sa:

Psykiskt jobbigt

Zwift bryr sig inte om vilken fart ditt bakhjul har utan hur många Watt du trampar.

Står det att du har cadens från trainern när du startar programmet?

Tomas m sa:
davveno1 sa:

Psykiskt jobbigt

Zwift bryr sig inte om vilken fart ditt bakhjul har utan hur många Watt du trampar.

Står det att du har cadens från trainern när du startar programmet?

Om du kör allt via bt och inte vill köpa en ant+ USB-sticka (eller har en redan) så behöver du ju bt. Osäker på om det finns någon dock.

Jag vill helst inte köpa mer än vad jag behöver såklart. Har inte sett någonstans att det krävs en kadensmätare också.

Länk till en som fungerar?

Min tacx Flow smart agerar kadensmätare enligt zwift så där behöver jag nog inget mer. Är nog störningar på överföringen.

davveno1 sa:
Min tacx Flow smart agerar kadensmätare enligt zwift så där behöver jag nog inget mer. Är nog störningar på överföringen.

Du behöver däremot para den som en kadensmätare också. Flow Smarten ska alltså paras som power source, controllable trainer OCH kadensmätare. Klicka på "search" under candence och peka ut trainern. :-)

När jag kör workout med erg så håller min kickr snap inte intervallens angivna watt. Den ändrar motståndet men effekten varierar stort. Har alltid fungerat förr
Någon som vet vad som är fel?

Kolla i Wahoo appen om "ERG Power smoothing" (något sånt heter det iaf) står som disabled.
Upplevde samma sak med min Kickr gentemot Trainerroad.

Okey , dax att testa Zwift.

Detta har jag:

*Cykel
*Dum trainer
*Vilja
*Ipad (Nån halv ny)

Jag har en Sigma cykeldator som jag har räknat ut inte kommer lira.

Är det en sån här https://www.clasohlson.com/se/Hastighets--och-kadenssensor-Wahoo-Blue-SC/31-5539 och sen ett medlemskap och tuta och köra?

Plus: Nån som har koll på hur mycket data Zwift tar? Sitter i källaren och har 4G att förlita mig på.
Edit: Hitta ett svar på min egna fråga: https://zwiftinsider.com/zwift-data-usage/

Senast ändrad:
Ok det blev en ny trainer istället. En Tacx Flow Smart från Dechlaton.

Men en fråga nån kanske kan svara på:

Jag har kalibrerat trainern med Tacx appen och ligger väl i mitten av fältet (dvs bra).

Har inget trainer däck på utan kör med ett vanligt slick och ca 100psi i tryck.

När jag växlar ner på lilla klingan fram (typ när jag varit inne i röda för länge) så sjunker farten på bakhjulet enligt cykeldator men Zwift tycker jag flyger fram. Vad kan det bero på?

Jag har kalibrerat trainern på stora klingan , kan det vara det?

Och sen att det slirar lite , kan jag tillskriva mig sjukt starka ben eller beror det på däck/tryck? :)

Mini_me sa:

Jag har kalibrerat trainern med Tacx appen och ligger väl i mitten av fältet (dvs bra).

När jag växlar ner på lilla klingan fram (typ när jag varit inne i röda för länge) så sjunker farten på bakhjulet enligt cykeldator men Zwift tycker jag flyger fram. Vad kan det bero på?

Och sen att det slirar lite , kan jag tillskriva mig sjukt starka ben eller beror det på däck/tryck? :)
Intressant. Har funderat på hur en del kan klara av att ligga på 6w/kg från start till mål på racen. Kanske någon av dom bara har en strulig trainer som skickar upp watten. Eller så är dom bara helt enkelt jäkligt vältränade.

Tydligen är min trainer lite svajig på lilla klingan och inte helt hundra på lutnings förändring.

Men låg på ca 2w/kg och det stämde med mitt FTP test.

Kanske ger sig med tiden när man lär sig hur den lirar ihop med Zwift.

Mini_me sa:

Det är en viss fördröjning som jämnar ut effekten du ser på skärmen, ett medelvärde.
Sen kommer hastigheten aldrig att stämma med cykeldatorn.
Zwift räknar ut farten du cyklar med din effekt(W) inte farten på hjulet.

Om man vill köra zwift mha appel tv och har vector pedaler (ej 3:orna) vad behöver man då för att få allt att funka. Förstår jag saken rätt måste man ha någon grej som överför ant+ till bluetooth. kör med Pc i dag men denna orkar inte riktigt.

sivan sa:
Om man vill köra zwift mha appel tv och har vector pedaler (ej 3:orna) vad behöver man då för att få allt att funka. Förstår jag saken rätt måste man ha någon grej som överför ant+ till bluetooth. kör med Pc i dag men denna orkar inte riktigt.
Det här är vad jag hittat när jag letat efter konverterare från ant+ till bluetooth. Har inte testat själv, beställt Vector 3 istället...
http://store.npe-inc.com/cable-connect-ant-to-ble/

Edit: länk

Senast ändrad:
Adhocalias sa:
sivan sa:
Det här är vad jag hittat när jag letat efter konverterare från ant+ till bluetooth. Har inte testat själv, beställt Vector 3 istället...

ja köpa vector 3 är ju en lösning känns dock lite dyr då ja redan har ett par vector av första generationen :-)
men du menar alltså att den grejen du länkar till överför ant+ till bluetooth intressant . apple tv + dongel (eller va man nu kallar den) borde ju bli ett bra alternativ sett till pris och prestanda

sivan sa:
Adhocalias sa:
sivan sa:

ja köpa vector 3 är ju en lösning känns dock lite dyr då ja redan har ett par vector av första generationen :-)
men du menar alltså att den grejen du länkar till överför ant+ till bluetooth intressant . apple tv + dongel (eller va man nu kallar den) borde ju bli ett bra alternativ sett till pris och prestanda

Jo, det hade varit ett betydligt billigare alternativ... Jag vet som sagt inte om eller hur bra konverteraren funkar, men jag sökte en hel del tidigare i vintras och det verkar vara den lösningen som finns. De som säljer den skriver i alla fall själva att den är en perfekt lösning, och då måste det ju vara så. http://npe-inc.com/cableinfo/2017/11/22/cable-perfect-new-zwift-app-appletv/ Vet inte om man kan få in flera ant+ signaler och sända vidare separat, t.ex. både watt och puls. Men det hade ju varit najs.

När jag kollade tror jag inte att den fanns till salu i Europa. USA-import funkar ju förstås, men blir några kronor extra på priset.

Stämmer.
Jag har faktiskt två stycken då NPE i somras lyckades släppa en firmware med en bug som gjorde den till en dead end (funkar, men går aldrig mer att uppdatera). De löste det dock otroligt smidigt med att skicka mig en till.

Hur som helst: ja, den kan brygga flera källor. Vad jag däremot tror att den inte kan göra är att styra en ANT+ FE-C trainer via BTLE och vice versa.

emilh sa:
Stämmer.
Jag har faktiskt två stycken då NPE i somras lyckades släppa en firmware med en bug som gjorde den till en dead end (funkar, men går aldrig mer att uppdatera). De löste det dock otroligt smidigt med att skicka mig en till.

Hur som helst: ja, den kan brygga flera källor. Vad jag däremot tror att den inte kan göra är att styra en ANT+ FE-C trainer via BTLE och vice versa.
ok så leverans å frakt är lite svajigt men fungerar den då?

Hej
Jag är ny på Swift och har köpt en qubo digital smartB+ alltså en smart Trainer som skall reglera motståndet automatiskt. Jag köpte en Apple TV gen4 för att kunna köra på tv:n.
Apple TV:n har jag läst att den bara kan ta emot 3 Blutetooth signaler varav av dosan tar en. Kvar har jag två mottagningar. Jag synkar watt mätning och Trainern men den reglerar endå inte motståndet i uppförsbackarna. Vad är felet? Nån som har tips?
Den synkar allt utan problem. Tacksam för vettig svar

Kör själv ant+ så vet inte gällande bluetoth men med ant+ får man två alternativ när man kopplar samman trainern och der bara den ena (ant fec)som gör trainern kontrollerbar, kolla om du får upp flera alternativ när du söker o testa byt isf

Senast ändrad:
Men då måste jag väl koppla via datorn och det har jag tyvärr ingen. Min tanke är att kunna köra via Apple TV

Difficulty nivån stod i mitten förut så den skruvade jag upp på max men det blev ingen ändring
Kalibrerat har jag inte gjort. Vart/hur gör man det?

Henke84 sa:
Hej
Jag är ny på Swift och har köpt en qubo digital smartB+ alltså en smart Trainer som skall reglera motståndet automatiskt. Jag köpte en Apple TV gen4 för att kunna köra på tv:n.
Apple TV:n har jag läst att den bara kan ta emot 3 Blutetooth signaler varav av dosan tar en. Kvar har jag två mottagningar. Jag synkar watt mätning och Trainern men den reglerar endå inte motståndet i uppförsbackarna. Vad är felet? Nån som har tips?
Den synkar allt utan problem. Tacksam för vettig svar
Enligt manualen kan du inte styra motståndet via blåtand utan bara via ant+.

Är det så illa MackanG? Med andra ord så är det enda sättet att köra med automatiskt motstånd vi en dator dator om man ska ha upp på tv:n? Kan man styra allt via ANT+ i så fall? (Watt,kadens och motstånd)

Henke84 sa:
Är det så illa MackanG? Med andra ord så är det enda sättet att köra med automatiskt motstånd vi en dator dator om man ska ha upp på tv:n? Kan man styra allt via ANT+ i så fall? (Watt,kadens och motstånd)

Om du kör med iOS padda eller lur så använd mobile Link app:en, så ansluter den alla enheter till dig och agerar brygga mellan Zwift och enheterna. Fungerar kalas med BT.

Finns det något sätt att synca min Garmin index Smart våg direkt till zwift?
Hade vart ballt att alltid ha korrekt vikt beroende på dagsform..

Tillbaka
Topp