Uppgraderingskit till Yari, Pike och Lyrik

Anders Lantz sa:
Jag fick precis ett Andriani kitt monterat i min Lyrik och jösses vilken skillnad.

Vilken shimstack tune monterade du? Jag har kittet men inte hunnit montrade det än och velar mellan vilken jag skall pröva först. Jag är ju ute efter att få bra stöd i gaffeln så lutar åt firm men vardera tune har ju ett justeringsspann så den mjukar shimstack en kanske kan bli styvare nog?

Jag tror att det var firm kittet han monterade i men jag vet att han labbade ganska mycket med det innan han var nöjd med resultatet. Vad jag förstår så är det inte ett klart Bolt on kitt utan behöver lite pill för att få det riktigt bra. Men prata med Per på Racingbikesweden så kan han nog förklara bättre. Mycket trevlig herre det där.

Me like!!!

Det är sådär riktiga proffs jobbar :)
Set till innehållet känns hans jobb riktigt prisvärt iom att du fått ny "tune" på både rebound och comp samt därtill lite custom för att få det perfekt!
Med tanke på att kit'et kostar 120 EU-pengar så har han ju nästan jobbat "gratis" för kundpriset på 1600kr :D

IMG_2388.PNG

IMG_2389.PNG

Senast ändrad:
Vilket kit till olje sidan är bäst? Och vad passar bäst med det kitet på luft/fjädersidan?

Edit. Inte för jag tänkt köpa nå mer nu men bara nyfiken?

Senast ändrad:
Tvivlar på att du får ett ärligt svar på den frågan, var o en som trimmar din gaffel med eftermarknadskit lär ju inte tala sig varm om något annat än vad hen själva valt...
Personligen hade jag själv fram tills för en vecka sen tveklöst sagt AVA-cartridge men med tanke på prislappen seglar nog Andreani-kitet upp som mera troligt favvo.
Novyparts verkar ju också ha fina grejer men blir dyrare för vad som ser ut att vara liknande grejer (men utan RacingBikeSwedens "lokala" support...

Tur att jag är så långsam och kass att en vanlig Pike räcker för långt mycket mer än jag gör med min cykel.

Verkar ju hopplöst svårt det här annars.

Mårten sa:
Tur att jag är så långsam och kass att en vanlig Pike räcker för långt mycket mer än jag gör med min cykel.

Puh! Då slipper jag ens fundera. Jag är ju långsammare än dig utför.

Armar och ben är den bästa fjädringen, har jag hört.

dnleriksson sa:
Det där var ju dock inte jättebilligt.

+1 men den där luft-bottom-out'n var ju smart, iof ett inte-problem om ett fjäderkit kommer med en lagom stor o fluffig bumber...

Faktum kvarstår, vägen för en hållbar premiumgaffel är som billigast en Mattoc, följt av RS Rev/Yari+NovyPart sminkning därefter är det väl DVO "den-där-nya-"snik"-modellen-utan-OTT" samt följt av riktiga Diamond. Igentligen borde Suntour Durolux R2C2 och X-Fusion Sweep m Roughcut ligga allra först, men pga sin oglammiga framtoning (och troligen icke-existerande Sverige/Norden-support) får dom inte vara med på listan.
Högre upp i plånbokslistan tornar Formula Selva/35, FOX 34/36 och Öhlins upp sig. EDIT: Ah' hur kunde jag glömma BOS som härren på täppan (samt så klart Marz 350NCR Ti-coil...)
En RS med orginal-charger skulle jag bara ta emot om den kom med "på köpet" o ej gick att välja bort!

Senast ändrad:
mikipedia_ sa:
dnleriksson sa:

Njae, inte jätte dyrt häller. Ett Tfcoilkit kostar 1600kr med frakt lägg sen på ett Adreani kit installerat hos rbs 1600kr så är du int lång ifrån Avacoil med dämperi kitet.

Men Push-kittet är ju bara ett luft-till-fjäder-kit, inget görs väl på dämperiet för dom pengarna :/

larsaw sa:
mikipedia_ sa:
dnleriksson sa:

Njae, inte jätte dyrt häller. Ett Tfcoilkit kostar 1600kr med frakt lägg sen på ett Adreani kit installerat hos rbs 1600kr så är du int lång ifrån Avacoil med dämperi kitet.

Men Push-kittet är ju bara ett luft-till-fjäder-kit, inget görs väl på dämperiet för dom pengarna :/

A jävlar vad fel jag såg? Nä då är det jättedyrt!

Mårten sa:

Samma här funkar utmärkt för mig med, brukar helt enkelt inte köra med låsta armar å ben???

Med tanke på att det igår fanns Mattoc 160mm för 360€ på RCZ känns allt moddande av Pike dyrt. Nu är de slut dock, men en Yari för 299 känns väl ok också om man kör boost!

dnleriksson sa:
Med tanke på att det igår fanns Mattoc 160mm för 360€ på RCZ känns allt moddande av Pike dyrt. Nu är de slut dock, men en Yari för 299 känns väl ok också om man kör boost!

Inte 360€ men 408€ är ändå rätt ok det också:

IMG_2462.PNG

BTW, vill en förkovra sig i premium-dämperi kan jag tipsa om kommentarsfältet på https://m.pinkbike.com/news/dvo-ask-us-anything.html

Ska man summera det lite så verkar DVO vara helgrymma, har en en fråga om shimsningen på sin gaffel, så är det bara att skicka till service-e-posten så återkommer dom med förslag :)
Dessutom är dom på väg att släppa en 180mm Freeride/Enduro-gaffel med FJÄDER i under hösten :D

WTF! Precis när en lagt beställning på Luftknappe, så dyker den här upp!
https://m.pinkbike.com/news/awk-dual-air-spring-review-2017.html

Har gått o väntat rätt länge på att dom skulle få tummen ur, men det har varit så tyst från dom så länge :/
Nu finns iof MRP's variant och jag tror även att Luftknappen ger en fullt tillräcklig funktion för mina novis'a cykelskills...
Dessutom är den ju dyr som stryk (till vad det funktionellt är...

larsaw sa:

Har gått o väntat rätt länge på att dom skulle få tummen ur, men det har varit så tyst från dom så länge :/
Nu finns iof MRP's variant och jag tror även att Luftknappen ger en fullt tillräcklig funktion för mina novis'a cykelskills...

Jag fattar inte riktigt. Folk brukar ju tjata om att de vill ha en progressiv fjäder (alltså luft med massa tokens) just för att slippa linjärt beteende. Den där gör ju motsatsen. Hårdare i början och mjukare i slutet. Dubbel-fail?

larsaw sa:
fredrik168 sa:
mikipedia_ sa:
Efter min snabba rullnig kan jag konstatera att den är silkeslen i slaget och jag får ca 15%sag med 80lbs fjädern som är den hårdare i kitet och 2preload brickor. Får se vad den går för imorgon!

Nu är det imorgon!!!![/guote]

Ja, varför dröjer den där RR'n så ;)

Nu har det gått flera dagar?
Jag har provat båda fjädrarna och den mjukare 70lbs är den jag kommer köra på.

Då det är 2 tätningar som är borta märks stor skillnad i hur den går i slaget, till det bättre.
Är nöjd so far men den är fortfarande intd lika najs som 36van rc2an är. Men det beror nog på avsaknaden av tillräckliga hög/lågfarts justeringar.

Makten sa:
larsaw sa:

Jag fattar inte riktigt. Folk brukar ju tjata om att de vill ha en progressiv fjäder (alltså luft med massa tokens) just för att slippa linjärt beteende. Den där gör ju motsatsen. Hårdare i början och mjukare i slutet. Dubbel-fail?

Med volymreducerare får du ännu mindre stöd i mitten, och i slutet rampar den upp ifall du sänker trycket med samma kraft för bottning; krävs mer dämpning. Med linjärt så ökar du trycket och samtidigt reducerar du dämpningen då du faktiskt får stöd av fjädern. Det är mitt sätt att justera dämpning iaf.

Senast ändrad:
BjornR sa:
Med volymreducerare får du ännu mindre stöd i mitten, och i slutet rampar den upp ifall du sänker trycket med samma kraft för bottning; krävs mer dämpning. Med linjärt så ökar du trycket och samtidigt reducerar du dämpningen då du faktiskt får stöd av fjädern. Det är mitt sätt att justera dämpning iaf.

Men då lär du ju få mindre sag också, det vill säga högre front och flackare gaffel. Det finns förstås hur många sätt som helst att justera sin gaffel efter preferenser; jag är mest lite förvånad över hur extremt olika man anser att det bör vara:-) De som petar i tokens verkar ju göra det just för att kunna köra lågt tryck för bättre följsamhet i början av slaget, utan att bottna. Det förlorar man rimligen med den där manicken.

Makten sa:
larsaw sa:

Man vill inte ha den där magen på fjäderkurvan som en vanlig luftfjäder ger vilket gör att man snabbt rasar genom mitten av slaget. Tanken med den här konstruktionen är att man kan köra lika lågt tryck i huvudkammaren som när man kör fullt med tokens men upprampningen kommer tidigare och inte lika brant.

TK sa:
Man vill inte ha den där magen på fjäderkurvan som en vanlig luftfjäder ger vilket gör att man snabbt rasar genom mitten av slaget. Tanken med den här konstruktionen är att man kan köra lika lågt tryck i huvudkammaren som när man kör fullt med tokens men upprampningen kommer tidigare och inte lika brant.

Så varför inte köra med noll tokens och högre tryck då? Det ger ju betydligt mer linjärt beteende jämfört med vad de flesta kör. Känns lite som att gå över ån efter vatten:-)

Luftkappe möjliggör vad jag förstår att köra högre tryck i gaffeln med bättre finkänslighet i början av slaget. Personligen gillar jag piken betydligt bättre med mer luft och mindre tokens, men det bekostar finkänsligheten och ger mig rätt ont i underarmarna. Man skulle ju kunna bygga lite fetare underarmsmuskler , men Luftkappe kräver mindre ansträngning! ;-)

Senast ändrad:
Makten sa:
TK sa:

Så varför inte köra med noll tokens och högre tryck då? Det ger ju betydligt mer linjärt beteende jämfört med vad de flesta kör. Känns lite som att gå över ån efter vatten:-)

Dämparinställningarna ska passa ett spann som är överdrivet stort. 50-120kg där sweetspot ligger någonstans man inte vet. Det är lätt att trimma luftenheten tills gaffeln känns kontrollerad och bra. Jobbigare att justera dämparen efter åkstil, fjäder och annat.

Hur många orkar ta isär sin dämpare för att shimsa om den?

Dämpare vs Fjäder. Ökar du mer dämpning så sänker du fjädern. Ökar du mer fjäder så sänker du dämpningen. Allt handlar om vilken karaktär man vill ha. Fjädern är den lättaste att justera och troligtvis den enda pryl som du kan justera om du inte vill shimsa om. Har man för hård dämpning med alla inställningar öppna i dämpningen så är det lättast att manipulera fjädern för att få det mjukare utan att bottna.

Makten sa:
TK sa:

Då får du högre tryck även i början av slaget vilket reducerar finkänsligheten.

Jag har kört med en AWK sen i vintras i min Pike RC, drygt 200 mil hittils och jag är grymt nöjd med den. Utan AWK måste jag ha riktigt högt tryck för att inte bottna vid stora stötar, förmodligen pga av att den är grymt underdämpad. Provade en Pole i Åre för nån vecka sen på Bike Festivalen och då fick vi trycka i 6,5 bar (också Pike RC) och jag bottnade flera gånger ändå, då var också all finkänslighet som bortblåst.

IMG_9392.JPG

Med AWKn kan jag köra 3.7 bar i "vanliga" kammaren och 7.5 bar i lilla kammaren och ha en finkänslig gaffel som mina känsliga händer gillar när jag sitter och cyklar stig men som ändå pallar stora dropp till platt utan att bottna.

Jag ska riva isär gaffeln nån dag och serva den, tänkte passa på att shimsa om den för att få HSC att öppna enklare men ändå dämpa mer. Jag hoppas att det ska hjälpa för både lite större rötter och för att den inte ska packa ihop i längre stökiga partier. Måste bara rota fram nån bok och läsa in mig lite på shimsning först igen. Har inte gjort några speciallt stora operationer i shimstacks sen jag var 16 och fick leka med några kompisars crossdämpare.

Tänkte ta och mäta upp hela gaffeln samtidigt och peta ihop något excel-dokument då så jag kan labba med lite olika tryck och tokens med och utan AWK och se vad som händer.

Åh, ballt!
Iofs har jag ju valt att gå på LuftKnappe-vägen, för att jag är lat o inte orkar labba så mycket med trycket när jag väl lyckas ta mig ut i skogen (vilket är allt för sällan tyvärr...)

Tror helt klart också på en förfinad fjäderkurva kombinerad med initialt mjukare dämpning.
Gjorde ju ett försök tidigare: https://happyride.se/forum/read.php/1/3093898/3096280#msg-3096280 men då utan att ändra annat än färre tokens o högre tryck.
Blev ok men fortfarande vart fjäderkraften kass, dvs antingen linjär och bilmaskins hård i början av slaget ELLER mjuk i början och förmycket genomslag vid hårdkörning.
Som jag har haft den fram tills idag är bättre med mjuk luftfjäder och fullt öppen LSC samt omshimsad HSC åt det kralligare hållet. Funkar fint men är fortfarande för underfjädrad, så jag kör den med max tokens (fyra till mina 140mm's slag) och så mycket tryck så att jag klara mina maximala dropps utan att få genomslag, vilket blir för stötigt i långa loppet för mina symaskins-händer, men jag kör sällan järnet mer än 500-1000 meter i sträck...

Med Luftknappe kommer jag initialt låta shimsen vara, dvs alltså trimmad åt det hårdare hållet (genom att byta ut den översta av dom fyra 0.15-shimsen till en 0.25mm's).
Detta för att inte labba med för många parametrar åt gången (och för att jag inte har lust att slaska med Charger'n mitt i säsongen...)
Men troligen kommer jag till vintern att gå tillbaka till orginal-shimsningen eller kanske t.o.m. ännu mjukare :O, vi får la' se vart det slutar ?

larsaw sa:
Åh, ballt!
Iofs har jag ju valt att gå på LuftKnappe-vägen, för att jag är lat o inte orkar labba så mycket med trycket när jag väl lyckas ta mig ut i skogen (vilket är allt för sällan tyvärr...)

Tror helt klart också på en förfinad fjäderkurva kombinerad med initialt mjukare dämpning.
Gjorde ju ett försök tidigare: https://happyride.se/forum/read.php/1/3093898/3096280#msg-3096280 men då utan att ändra annat än färre tokens o högre tryck.
Blev ok men fortfarande vart fjäderkraften kass, dvs antingen linjär och bilmaskins hård i början av slaget ELLER mjuk i början och förmycket genomslag vid hårdkörning.
Som jag har haft den fram tills idag är bättre med mjuk luftfjäder och fullt öppen LSC samt omshimsad HSC åt det kralligare hållet. Funkar fint men är fortfarande för underfjädrad, så jag kör den med max tokens (fyra till mina 140mm's slag) och så mycket tryck så att jag klara mina maximala dropps utan att få genomslag, vilket blir för stötigt i långa loppet för mina symaskins-händer, men jag kör sällan järnet mer än 500-1000 meter i sträck...

Med Luftknappe kommer jag initialt låta shimsen vara, dvs alltså trimmad åt det hårdare hållet (genom att byta ut den översta av dom fyra 0.15-shimsen till en 0.25mm's).
Detta för att inte labba med för många parametrar åt gången (och för att jag inte har lust att slaska med Charger'n mitt i säsongen...)
Men troligen kommer jag till vintern att gå tillbaka till orginal-shimsningen eller kanske t.o.m. ännu mjukare :O, vi får la' se vart det slutar ?
Kan du inte mäta upp hur mycket volym luftkappen tar från positiva kammaren och adderar till den negativa när du får den? Vore kul att kunna labba med det också i excel dokumentet :)

Bra tråd fasen! Känns som mycket av jobbet här skulle kunna ersättas av lite labbande i verkstan med en dynamometer, finns det nånstans man kan hyra in sig månne (eller montera gaffel på ett knaggligt löpband med kamera...)?
I nuläget testar jag coil jämfört med luft på två identiska gafflar, ligger just nu på 5 tokens med luft och har även monterat bort hela "bladdern"... Det känns i princip omöjligt att härma stödet som fjädergaffeln ger i kurvor och motlut, borde det inte gå hyfsat enkelt att bygga någon form av DIY IRT? Typ pumpa in tryck i reboundsidan :)
Gällande shimsmoddning, någon som har koll var man köper shims?

edvin_m sa:
Kan du inte mäta upp hur mycket volym luftkappen tar från positiva kammaren och adderar till den negativa när du får den? Vore kul att kunna labba med det också i excel dokumentet :)

Självklart! (Bara jag kommer ihåg det i glädjeruset när paketet väl dimper ner... :)

Shims kan du köpa hos välsorterade MC-handlare, har för mig att jag köpte av någon KTM-handlare...

Har inte kvar inköpsbekräftelsen men det tog inte mer än en kvart att googla fram några lämpliga webshoppar :)

Senast ändrad:
TK sa:
Makten sa:

Nu gick det upp ett ljus i min tröga skalle. Det är alltså en annan fjäderkonstant man vill ha, precis som att man helst inte vill ha förspänning på en spiralfjäder:-) Det framgick inte direkt av texten på Pinkbike, så det är nog fler än jag som undrar vad det är för trolleri.

Frågan är väl om det inte är värt att peta dit en coil direkt. Blir ju inte många hundra gram tyngre, och gissningsvis i stort sett helt underhållsfritt (i det benet då).

Makten sa:
.....
Frågan är väl om det inte är värt att peta dit en coil direkt. Blir ju inte många hundra gram tyngre, och gissningsvis i stort sett helt underhållsfritt (i det benet då).

Bingo! Det var ju så dom bästa gafflarna gjordes förr, när AM-cyklarna främst var till för rekreation och nöjescykling. I.o.m. endurohetsandet tyckte marknadsavdelningar att det var viktigt att få till sub-12kg enduromonster = fjädern måste väck!
Gällande serviceintervallen så spelar det inte så stor roll mellan fjäder eller luft, det är ju främst packboxar o skrapringar som slits i luft/fjäderbenet...
Däremot tror jag att ett korrekt "fjädrat" vänsterben (dvs som håller emot vid inbromsningar och framför allt stora smällar) gör livet lättare för Charger'n med mindre spräcka gummiblåsor o oljepackningar som följd :)
Bäst vore så klart med ett öppet alt recirkulerande oljebad, så som AVA-kitet/BOS eller Öhlins dämparenhet, men då snackar vi också lite andra priser...

Makten sa:
TK sa:
Makten sa:

Nu gick det upp ett ljus i min tröga skalle. Det är alltså en annan fjäderkonstant man vill ha, precis som att man helst inte vill ha förspänning på en spiralfjäder:-) Det framgick inte direkt av texten på Pinkbike, så det är nog fler än jag som undrar vad det är för trolleri.

Frågan är väl om det inte är värt att peta ochen coil direkt. Blir ju inte många hundra gram tyngre, och gissningsvis i stort sett helt underhållsfritt (i det benet då).
Coil är ju bäst och då slipper man dessutom lite friktion från luftfjädern men kan man få det nästan lika bra och spara 300 gram på ett känsligt ställe så kanske det är att föredra?

Man får ju betänka att det inte är hela fjädern som är ofjädrad vikt, utan snarare halva:-) Sen borde det inte vara några konstigheter att göra en progressiv fjäder när den är så lång som i gafflar. Värre med bakdämperi skulle jag tro.

larsaw sa:
Makten sa:
.....

Bingo! Det var ju så dom bästa gafflarna gjordes förr, när AM-cyklarna främst var till för rekreation och nöjescykling. I.o.m. endurohetsandet tyckte marknadsavdelningar att det var viktigt att få till sub-12kg enduromonster = fjädern måste väck!
Gällande serviceintervallen så spelar det inte så stor roll mellan fjäder eller luft, det är ju främst packboxar o skrapringar som slits i luft/fjäderbenet...
Däremot tror jag att ett korrekt "fjädrat" vänsterben (dvs som håller emot vid inbromsningar och framför allt stora smällar) gör livet lättare för Charger'n med mindre spräcka gummiblåsor o oljepackningar som följd :)
Bäst vore så klart med ett öppet alt recirkulerande oljebad, så som AVA-kitet/BOS eller Öhlins dämparenhet, men då snackar vi också lite andra priser...
Ett korrekt fjädrat ben håller inte på med massa hyss. Det är därför stålfjädrar är så najs. Min gamla Revelation med mycket bättre med en fjäder i och tjockare dämparolja för att hålla emot lite mer på den sidan istället. Det behövs inga dyra grejer för att det ska hålla om man bara bygger för det. Manitou har ju lyckats utmärkt med det.

Chargern verkar behöva en väldigt speciell fjäder för att arbeta bra med tanke på alla eftermarknadsprodukter..

Makten sa:
Man får ju betänka att det inte är hela fjädern som är ofjädrad vikt, utan snarare halva:-) Sen borde det inte vara några konstigheter att göra en progressiv fjäder när den är så lång som i gafflar. Värre med bakdämperi skulle jag tro.
Det där med att fjädern måste vara progressiv är något som mtb industrin har kommit på. Det finns ju ganska många andra fordon där man alltid använt coil utan problem, sen brukar ju gafflar som är gjorda för coil ha en hydraulisk bottomout i dämparen så det där med progressiviteten är inget verkligt problem.

Är det inte så att även en coil gaffel innehåller luft och därmed blir lite progressiv? Har för mig att man kunde pytsa i extra olja i nån cross-gaffel jag haft för att få den mer proggig.

Octagon sa:
Är det inte så att även en coil gaffel innehåller luft och därmed blir lite progressiv? Har för mig att man kunde pytsa i extra olja i nån cross-gaffel jag haft för att få den mer proggig.
Fyller man upp underbenet med olja så fungerar ju det som en extra luftfjäder men risken att skjuta ut packboxarna är nog rätt stor:)

Kan inte någon vänlig själ summera ihop alla uppgraderingskit som finns?

Typ så här fast komplett:

Luftfjäderuppgradering:
- Vorsprung luftkappe
- AWK
-

Stålfjädercartridge
- TF tuned
-

Dämpuppgradering
- Andreani
- Fast
-