Vitus sentier storlek

Vitus sentier storlek
76cm ska ju funka för M för tillverkaren. Möjligen lite tight om man är orolig för stand over. Jag har nog ett par cm mer i längd på benen och det är inte så att det är 10 cm i marginal precis. (detta på en 29a). Generellt är man orolig att ha en för liten cykel så det talar för M.

Vitus sentier storlek
Du är inte på gränsen. Du skall absolut välja Medium.

Sentier 27 Small passar ca 151-162 cm cyklist, med original 45 mm styrstam som följer med cykeln passar den 154 cm cyklist. Med 40 mm stam 151 cm cyklist, med 60 mm stam 162 cm cyklist.

Medium har "bara" 432 mm långt sadelrör, min dotter som är 160 cm kort har 125 mm dropper på sin cykel med 440 mm sadelrör (också en mediumram, men med 29" hjul och annat märke).

Sentier 27 Medium passar ca 161-171 cm cyklist, med original 45 mm styrstam som följer med cykeln passar den 164 cm cyklist.

Sentier 27 Large har rätt långt 483 mm sadelrör (+51 mm jmf med Medium), vilket blir för långt för 170 cm cyklist. Men den har bara fått +17 mm reach, så den har "sämre" proportioner jmf. med Medium. Reachmåttet på Large passar 169-180 cm cyklist om man använder 40-60 mm stam.

Har du råd, välj VR-modellen med bättre utrustning. Det är värt 2 K extra, alla dagar i veckan. Mer info om skillnaderna här: https://happyride.se/forum/read.php/1/3501953/3501980#msg-3501980

Ps. 29" hjul är inte farligt.

Senast ändrad:
Vitus sentier storlek
Tack för bra svar! Det lutar nu definitivt mot medium, det jag funderar på däremot är gällande stand over, som sagt är detta min första mountainbike men min tanke är att lära mig köra mer tekniska slingor och det känns då viktigt med stand over så jag kan sätta ner fötterna säkert, men detta bör alltså inte vara något problem även med medium?

Gällande 29" hjul, passar det för den typen av mountainbiking jag vill göra, alltså mer tekniska stigar? Vad jag har förstått kan det kännas lite klumpigt med den storleken om man är relativt kort?

Vitus sentier storlek
Med stora 27,5+ däck börjar det faktiskt närma sig 29 tums faktiskt. Är några cm längre än dig och jag har har haft en medium. Kan nämna att Sixten har ju rätt i att medium är en bra storlek för dig men samtidigt är small inte helt galet. Blir en gnutta mer nervöst men sånt tänker man inte på efter några gånger. Längre känns lite stabilare vid svåra branter. Med bra teknik går small lika bra, lite annan känsla bara.

Vitus sentier storlek
Nackdelen med 29” är väl att alla stigar blir lättare och tråkigare. Partier som var svåra med 26” är väldigt myclet lättare med 29” vilket kanske kan vara både en fördel och nackdel. Stand over känns väl ganska ointressant? Man sätter väl sällan ner båda fötterna?

Vitus sentier storlek
pripps sa:
Nackdelen med 29” är väl att alla stigar blir lättare och tråkigare. Partier som var svåra med 26” är väldigt myclet lättare med 29” vilket kanske kan vara både en fördel och nackdel.

Ja, det stora problemet ingen vågar prata om. Jag har tvingats ut på enduro spår och måste lära mig hoppa...

Vitus sentier storlek
Det enskilt viktigaste tillbehöret för säkrare, tryggare, roligare cykling i teknisk terräng är en bra dropper sadelstolpe.

29" hjul rullar lite enklare över stöket, mindre risk för stopp än med mindre hjul. Längre cykel är bättre både på att klättra och att ta dig ner för branta och tekniska partier. Mindre risk att vurpa / slå en volt över styret. 170 cm och 430 mm sadelrör är inte alls konstigt. Man står sällan/aldrig i skogen med båda fötterna på marken med cykeln mellan benen. Man sätter ner ena foten, har den andra kvar på pedalen och lutar cykeln till dess man når marken. Med dropper behöver man inte ens luta cykeln, bara att köra ner sadeln och sitta kvar med ena foten i marken och andra på pedalen.

Vitus sentier storlek
pripps sa:
Nackdelen med 29” är väl att alla stigar blir lättare och tråkigare. Partier som var svåra med 26” är väldigt myclet lättare med 29” vilket kanske kan vara både en fördel och nackdel. Stand over känns väl ganska ointressant? Man sätter väl sällan ner båda fötterna?
Jag kommer ihåg min första runda år 2012 med 29" XC HT efter många år på 26" och då senast en 26" XC FS. På samma stigar i Hellas. Allt blev typ hälften svårt. Men samtidigt dubbelt så kul.

Nu är förstås skillnaden mellan en Sentier 27 och 29 mycket mindre, men ändå.

Senast ändrad:
Vitus sentier storlek
Sixten Fors sa:
pripps sa:
Jag kommer ihåg min första runda år 2012 med 29" XC HT efter många år på 26" och då senast en 26" XC FS. På samma stigar i Hellas. Allt blev typ hälften svårt. Men samtidigt dubbelt så kul.

Nu är förstås skillnaden mellan en Sentier 27 och 29 mycket mindre, men ändå.

Jag bytte från en 26” helstel mtb till 29” nucleus så är givetvis mycket som är annorlunda förutom hjulstorleken men känns onödigt att oroa sig över att större hjul skulle vara en nackdel?

Vitus sentier storlek
Jag med en längd på 178cm ligger ju på gränsen mellan M och L. Jag har hela tiden tänkt M, men finns det en anledning till att ta L istället?

Vilka fördelar har en större kontra mindre storlek i skog, stig och grusväg? För en nybörjare som mig.

Senast ändrad:
Vitus sentier storlek
Sixten Fors sa:
.... Man står sällan/aldrig i skogen med båda fötterna på marken med cykeln mellan benen. Man sätter ner ena foten, har den andra kvar på pedalen och lutar cykeln till dess man når marken. Med dropper behöver man inte ens luta cykeln, bara att köra ner sadeln och sitta kvar med ena foten i marken och andra på pedalen.

Det stämmer bra för långa personer, men för personer under 170cm kan det snabbt bli rätt besvärligt med en hög ram om man cyklar där det är tekniskt och inte når ner till marken med fötterna. Brukar bli rätt snygga vurpor när de försöker hoppa av cykeln i farten.

Till TS: jämför standover-höjden på cykeln med ditt grenmått och välj en som du kan stå över.

Vitus sentier storlek
semireject sa:
Jag med en längd på 178cm ligger ju på gränsen mellan M och L. Jag har hela tiden tänkt M, men finns det en anledning till att ta L istället? Vilka fördelar har en större kontra mindre storlek i skog, stig och grusväg? För en nybörjare som mig.
Helt riktigt, det finns ingen anledning att köpa en för liten cykel = Medium, men det finns all anledning att välja en cykel i rätt storlek = Large :)

178 cm. Då vill man typiskt ha 506 mm avstånd till styret (måtten reach + längd av styrstam).
Det innebär Sentier 29VR i antingen:
Medium med 428 mm reach + 78 mm styrstam, eller
Large med 446 mm reach + 60 mm styrstam.
Båda levereras med 50 mm styrstam, det funkar nog ok med Large.
Vill du ha längre (eller kortare) köper du 60 mm (eller 40 mm) stam för 200 kr

Vid 178 cm är normal sadelhöjd 740 mm. Får du plats med en OneUp 150 mm dropper på Large? Låt oss räkna:
+50 mm sadel (normal stackhöjd på en vanlig sadel)
+37 mm dropperbeslag (övre och nedre)
+150 mm drop
+483 mm sadelrör
=720 mm

Det finns alltså utrymme att ha 20 mm lägre sadelhöjd än "normalt" för din kroppslängd. Vet du med dig att du sitter på 740 mm eller högre kan du tom. välja OneUp 170 mm. Skulle du vilja sitta ännu lägre än 720 mm går OneUp droppern att "shimsa" till mindre drop än 150 mm. 270135438[/MEDIA] procedur är enkel

Min dotter är 14 år och 160 cm. Mediumram och 29" hjul, 440 mm sadelrör, 125 mm dropper, 428 mm reach + 50 mm styrstam (=478 mm till styret).

Bilagor

• Spark.png
    Spark.png
    573.4 KB · Besök: 122
Vitus sentier storlek
skier sa:
Sixten Fors sa:
.... Man står sällan/aldrig i skogen med båda fötterna på marken med cykeln mellan benen. Man sätter ner ena foten, har den andra kvar på pedalen och lutar cykeln till dess man når marken. Med dropper behöver man inte ens luta cykeln, bara att köra ner sadeln och sitta kvar med ena foten i marken och andra på pedalen.

Det stämmer bra för långa personer, men för personer under 170cm kan det snabbt bli rätt besvärligt med en hög ram om man cyklar där det är tekniskt och inte når ner till marken med fötterna. Brukar bli rätt snygga vurpor när de försöker hoppa av cykeln i farten.

Till TS: jämför standover-höjden på cykeln med ditt grenmått och välj en som du kan stå över.

Hur mäter jag standover-höjden? T.ex. på den jag länkade så finns bara information om cykelns höjd (F i storleksguiden) men sen är det ju distansen till marken kvar att ta med i beräkningen?

Vitus sentier storlek
Zeddi sa:
Hur mäter jag standover-höjden? T.ex. på den jag länkade så finns bara information om cykelns höjd (F i storleksguiden) men sen är det ju distansen till marken kvar att ta med i beräkningen?
Det enkla svaret är att ingen vet, eftersom det inte är relevant och ingen cyklist bryr sig om att mäta eller ens fundera på stand over.

Du är 170 cm med 76 cm innerben. Normal benlängd för 170 cm är 80-81 cm. Det är inte ovanligt på Happy att de som mäter sitt grenmått mäter slarvigt. Utanpå byxorna, med en bred bok i grenen, under paketet. Istället för där grenen verkligen sitter.

Om du verkligen har 76 cm innerben innebär det en sadelhöjd på 670 mm.

Får du plats med en OneUp 150 mm dropper på Medium? Låt oss räkna:
+150 mm drop
+432 mm sadelrör
=669 mm

Det funkar alltså. Har man en cykel där man får plats med 150 mm droppe kan cykeln omöjligt vara för hög/svår att gränsla eller cykla med i skogen. Speciellt som överröret är nedsänkt en bra bit under där sadelröret slutar.

Bilagor

• TT.png
    TT.png
    70.8 KB · Besök: 163
Vitus sentier storlek
Om man fulmäter så verkar standover på sentier en bit framför sadeln vara samma som tillverkarens "inner leg" lenght. dvs 76cm på en 29 Medium.
Frågan är mer om det spelar nån roll.

Vitus sentier storlek
Min son cyklade på Mediumram med 440 mm sadelrör från 9 år / 148 cm. 405 mm reach + 45 mm stam.

Bilagor

• Scale26_M.png
    Scale26_M.png
    249 KB · Besök: 161
  • ScaleCF_M.jpg
    ScaleCF_M.jpg
    376.3 KB · Besök: 135
Vitus sentier storlek
Mitt kusinbarn cyklade från 2.5 år. Han satte sadeln i knävecket för att lösa situation. Nema problema. Det är inte säkert att det är för alla.

Vitus sentier storlek
Ok jag är övertygad om att medium blir lagom för mig, tusen tack för alla bra svar! Det kommer med stor sannolikhet bli en Vitus Sentier VR i storlek medium :-)

Vitus sentier storlek
Sixten Fors sa:
semireject sa:
Jag med en längd på 178cm ligger ju på gränsen mellan M och L. Jag har hela tiden tänkt M, men finns det en anledning till att ta L istället? Vilka fördelar har en större kontra mindre storlek i skog, stig och grusväg? För en nybörjare som mig.
Helt riktigt, det finns ingen anledning att köpa en för liten cykel = Medium, men det finns all anledning att välja en cykel i rätt storlek = Large :)

178 cm. Då vill man typiskt ha 506 mm avstånd till styret (måtten reach + längd av styrstam).
Det innebär Sentier 29VR i antingen:
Medium med 428 mm reach + 78 mm styrstam, eller
Large med 446 mm reach + 60 mm styrstam.
Båda levereras med 50 mm styrstam, det funkar nog ok med Large.
Vill du ha längre (eller kortare) köper du 60 mm (eller 40 mm) stam för 200 kr

Vid 178 cm är normal sadelhöjd 740 mm. Får du plats med en OneUp 150 mm dropper på Large? Låt oss räkna:
+150 mm drop
+483 mm sadelrör
=720 mm

Det finns alltså utrymme att ha 20 mm lägre sadelhöjd än "normalt" för din kroppslängd. Vet du med dig att du sitter på 740 mm eller högre kan du tom. välja OneUp 170 mm. Skulle du vilja sitta ännu lägre än 720 mm går OneUp droppern att "shimsa" till mindre drop än 150 mm. 270135438[/MEDIA] procedur är enkel

Min dotter är 14 år och 160 cm. Mediumram och 29" hjul, 440 mm sadelrör, 125 mm dropper, 428 mm reach + 50 mm styrstam (=478 mm till styret).

Mycket utförligt svar. Tack snälla!!

Vitus sentier storlek
Tabell för att uppskatta avstånd till styret för MTB, alltså avståndet reach + styrstam
Langd-styre.png

Graf för statistiskt spridning av grenmått vid viss längd, samt uppskattad (baserat på statistik) sadelhöjd vid visst grenmått.
Lngd-Gren-Sadel.png

Vitus sentier storlek
Sixten Fors sa:
Det enkla svaret är att ingen vet, eftersom det inte är relevant och ingen cyklist bryr sig om att mäta eller ens fundera på stand over.

Tillverkaren vet säkert, jag bryr mig om stand over höjd och är cyklist. Att barn klarar av att cykla på en ram där sadeln är 10 cm över överröret betyder inte att det är optimalt, betyder bara att tillverkarna inte gör storlekar anpassade till barn. Sen är inte stand over det viktigaste måttet, men kan man välja en cykel med lägre stand over så är det bättre för oss som inte bara cyklar på internet.

Vitus sentier storlek
skier sa:
Sixten Fors sa:
Tillverkaren vet säkert, jag bryr mig om stand over höjd och är cyklist. Att barn klarar av att cykla på en ram där sadeln är 10 cm över överröret betyder inte att det är optimalt, betyder bara att tillverkarna inte gör storlekar anpassade till barn. Sen är inte stand over det viktigaste måttet, men kan man välja en cykel med lägre stand over så är det bättre för oss som inte bara cyklar på internet.
Visst är det bra att modernare (och dyrare) cyklar har relativt kortare sadelrör i förhållande till reach. Det som driver på är önskan att kunna använda dropper på alla cyklar, och allt längre droppers.

2018/2019 Sentier Medium t.ex. är rätt modernt låg/lång då sadelrör och reach är ungefär lika, runt 430 mm.
2011/2012 Scott Scale Medium ovan är mindre modern med 440 mm sadelrör till 405 mm reach (med de 120 mm gafflar som sitter på) vilket förstås är sämre och mindre optimalt. Sentier Small med 380 mm sadelrör och 413 mm reach är en modernare och bättre barncykel (från 152 cm kroppslängd med 40 mm stam). Men den cykeln fanns inte år 2012.

Senast ändrad:
Vitus sentier storlek
Zeddi sa:
Jag har tänkt köpa följande cykel när den finns i lager igen: https://www.wiggle.se/vitus-sentier-mountainbike-deore-1x10-2019/

Jag är dock osäker på storlek då jag är 170cm lång och har ett innerbensmått på 76cm så jag är på gränsen mellan storlek small och medium. Någon som har erfarenhet av just den här cykeln eller vad rekommenderar ni för storlek? Jag har inte tidigare haft någon mountainbike.

Jag har samma längd och jag köpte min Sentier förra våren i stl M. Jag är nöjd.
Jag har under vintern kompletterat med en sänkstolpe då jag vill komma upp lite när jag trampar men vill även ha bort sadeln när det går utför.

Vitus sentier storlek
EUNE sa:
Zeddi sa:
Jag har tänkt köpa följande cykel när den finns i lager igen: https://www.wiggle.se/vitus-sentier-mountainbike-deore-1x10-2019/

Jag är dock osäker på storlek då jag är 170cm lång och har ett innerbensmått på 76cm så jag är på gränsen mellan storlek small och medium. Någon som har erfarenhet av just den här cykeln eller vad rekommenderar ni för storlek? Jag har inte tidigare haft någon mountainbike.

Jag har samma längd och jag köpte min Sentier förra våren i stl M. Jag är nöjd.
Jag har under vintern kompletterat med en sänkstolpe då jag vill komma upp lite när jag trampar men vill även ha bort sadeln när det går utför.

Det låter ju lovande! Kör du med 27,5" eller 29" hjul?

Vitus sentier storlek
semireject sa:
Jag med en längd på 178cm ligger ju på gränsen mellan M och L. Jag har hela tiden tänkt M, men finns det en anledning till att ta L istället?

Vilka fördelar har en större kontra mindre storlek i skog, stig och grusväg? För en nybörjare som mig.

Jag hade exakt samma dilemma som dig och köpte till sist en sentier 27,5 i large och är glad över det. Jag är 178cm lång, har 83cm innerbensmått och kan stå ända fram till styret ganska precis med skor på plant underlag innan det tar i.

Om man mäter från golvet upp i linje men vevlagret så är det 73-74cm till ovansida ram så precis vid sadeln har jag 10cm till godo. Med 29" så kan ramen bli någon cm högre eftersom den har högre stack.

Vitus sentier storlek
Zeddi sa:
Tack för bra svar! Det lutar nu definitivt mot medium, det jag funderar på däremot är gällande stand over, som sagt är detta min första mountainbike men min tanke är att lära mig köra mer tekniska slingor och det känns då viktigt med stand over så jag kan sätta ner fötterna säkert, men detta bör alltså inte vara något problem även med medium?

Gällande 29" hjul, passar det för den typen av mountainbiking jag vill göra, alltså mer tekniska stigar? Vad jag har förstått kan det kännas lite klumpigt med den storleken om man är relativt kort?

Edit: jag har alltså en 27,5 i Large, bifogar bilden också.

Jag har en Sentier VR 27,5 i Large. Jag mätte från golvet vart överdelen på ramen är 76cm. 29" har högre stack så du kanske får lägga på en m om du tar den men å andra sidan lär du bli längre med skor på.

Med medium borde ramen vara 5cm lägre än min vid sadelröret så en bit till borde du kunna stå över cykeln utan att i.

Bilagor

• IMG_20190228_131834.jpg
    IMG_20190228_131834.jpg
    245.1 KB · Besök: 110
Senast ändrad:
Vitus sentier storlek
På vinst och förlust köpte jag en medium till från som är ca 169cm. Har inte mätt hennes grenmått då jag köpte som present?

Bilagor

• 20190227_190357.jpg
    20190227_190357.jpg
    320 KB · Besök: 125
Vitus sentier storlek
Det är ialla fall inte samma ram. Inte boost ser jag. Kan säkert vara fler skillnader. Personligen tycker jag gott de kunde gett mer rabatt. Har de hittat den i ett hörn eller vadå?

Vitus sentier storlek
2016 Sentier VRS http://vitusbikes.com/products/sentier-vrs-2016/
Den har en annan/äldre ram med 28 mm kortare hjulbas och 14 mm kortare reach.
Du måste använda 60 mm stam på den gamla när du klarar dig med 45 mm på den nya.
Den gamla har 12x142 ThruAxel bak och 15x100 TA fram, jmf med dagens 12x148 resp 15x110 mm boost-axlar.
2x10 växlar istället för modern 1x drivlina, ett extra växelreglage, där man vill ha dropper-reglaget, blir inte så bra.
Skitsmala och tämligen oanvändbara 19 mm fälgar, jmf med 29 mm fälgar på årets cyklar.
Årets cykel har väl 2,6" däck i färskt gummi, den gamla har smalare 2,3" däck.

Men för 6930 kr är den väl ändå att betrakta som klart prisvärd.

Senast ändrad:
Vitus sentier storlek
Jag har fått hem cykeln nu och storleken verkar bra, en sak jag funderar på är sadelstolpen och sadelröret. Sadelstolpen verkar inte gå hela vägen ner i röret utan något tar emot, om jag har läst och mätt rätt så ska ju stolpen vara 400mm och röret 380mm? Men när jag försöker sänka sadeln så långt det går så är det i alla fall kvar 140-150mm ovanför röret, ska det vara så? Någon som har Vitus Sentier VR som kan se hur det är för dom?

Tillbaka
Topp