Artikel: Happy testar värsting-GPS med tillbehör

"Att behöva tömma GPSen innan man sticker ut på en tur kan dessutom vara så mycket tröskel att jag skiter i turen helt "

Det är väl inte jobbigare än att tanka ur pulsmätaren?

Hmmm, jag måste ju skaffa en sån där innan Juni. Funkar den med en intel-Mac och Tiger?

JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är väl inte jobbigare än att tanka ur pulsmätaren?

Du kan få köpa min Polar om du vill, billigt. Tror jag vet vart den är, men alla batterier är slut.

Nu behöver man inte tömma GPSen då alla tracks blir egna filer och minnet är stort, men vill man föra statistik med sträckor och sådant vill man nog skriva av värdena innan man nollställer inför nästa tur.

Mina erfarenheter:
Om man stänger av kompassen räcker batteriet med än 24 timmar.
Garmins cykelhållare är kass, lurendrejeri att sälja något sådant. Köp en sån här istället: http://www.touratech.com/shops/009/product_info.php?cPath=471_521&products_id=6955
jag låser kartan så att norr alltid är upp. Annars blir jag alldeles virrig och man vet till slut inte vad som är vad.
GPS är en sak som är användbar, men jag anväånder den míndre och mindre för att ta mig fram.. Sätter den hellre på Camelbacken på ryggen, där också mottagningen är bäst. Tar fram den och lägger in Waypoints vid väg/stigbyten. Roligast är det nog när man kommer hem och porrar i vart man varit.

Vilken fin utvärdering the_TnT, ett stor eloge till dig.

När jag tittar på dina GPS-tracks så ser det ut som om du hade auto inställd istället distance 0.01 km. Det är alltså avtåndet mellan punkterna jag pratar om.

Att GPS:en spelade spratt med 30 m kan bero på att du inte hade tillräckligt många sateliter spritt omkring dig just då!? Har själv märkt sådana egenskaper på min med.

Att du får parallella stigar har att göra med att du aldrig kan ha bättre noggranhet än 3 m på en civil GPS. GPS signalen stödjer upplösning mot ett antal decimeter och informationen finns där med den är krypterad och super duper hemlig. Vad man kan göra här är att medelvärdesbilda över dessa likaartade tracks och på så sätt reducera osäkerheten, dvs öka noggranheten.

MapSource är inte mycket att ha är min erfarenhet, finns betydligt bättre program på nätet.

Cykelstället, har tyvärr en annan åsikt och erfarenheter om den. Den är bara skit, den är gjord för söndagscykling på en stillsam landsväg. Jag har haft 2 st och skall in på min tredje. GPS:en lossnar om man för hårt är tyvärr min erfarenhet vilket förklarar varför jag alltid sätter fast den med ett antal gummiband. Dessutom bör man ha den nära styrstammen så att den inte är i vägen. Igentligen skulle man ha satt fast den på styrstammem men det går inte med Garmins egna GPS-hållare. Dessutom går den lätt sönder.

Det är underbart med nätet, i en tidning hade aldrig andras erfarenheter kunnat komma med - på sin höjd som insändare i nästa nummer. :)

Miche skrev:
> the_TnT: Har du fastnat i GPS-jungeln du med nu?

Du läste inte min slutkläm tänker jag? Jag sparar pengarna till riktig headcam istället och satsar på video.

the_TnT skrev:
> Miche skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > the_TnT: Har du fastnat i GPS-jungeln du med
> nu?
>
> Du läste inte min slutkläm tänker jag? Jag
> sparar pengarna till riktig headcam istället och
> satsar på video.

Nej jag har bara snabbläst GPS-review och läst det som verkar intressant noggranner. Slutklämmen var ju inte intressant ;-)

Intressant test, men de flesta negativa omdömena beror mest på handhavandefel. GPSs uppför sig som du valt att den ska göra.

TnT skrev:
Kompassen visar sig dock vara ett rent skit, iaf. när man trampar runt med GPSen på styret. Jag tyckte det bästa visningsläget var kartbilden och förväntade mig att uppåt på kartbilden alltid skulle vara framåt i färdriktningen. Men kompassen, som verkade styra orienteringen av kartan, var oftast vilse. Jag tror cykeln störde och gav felaktiga värden. Ofta cyklade jag i sidled på kartan eller till och med baklänges, det var alltså ganska förvirrande att titta till på kartan när den inte var vriden som man förväntar sig och inte heller konsekvent.

Vet inte vad du försöker berätta, förstod hälften. Men man kan välja att kartan alltid visar norr uppåt på dispalyen, eller att den roterar och följer med så att dit näsan pekar alltid är uppåt. Står du still däremot eller kör sakta, kan den ha svårt att veta vad som är norr.

Enda större avvikelsen jag såg var när GPSen fick för sig att jag cyklade på en skogsväg när jag egentligen terrängcyklade parallellt med vägen 30 meter in i skogen.

Kan det vara att gps:n var satt att "klistra till väg"? Alltså är du nära en större väg, tar den förgivet att du är just på den vägen, ch ritar din rutt där. Även om du är 50 meter vis sidanom. Bra funktion för den som kör bil, men inte för den som är i skogen. Bara stänga av.

Nu när du testat klart den och har tröttnat på den, kan väl jag få leka med den?

bruse skrev:
> eller att den roterar och följer med så att dit näsan pekar
> alltid är uppåt

Det funkade väldigt dåligt även i 20 km/h transport, jag tror som sagt det var kompassen som var vilse för den visade nästan aldrig rätt.

> Kan det vara att gps:n var satt att "klistra till väg"?

Nej, jag har kört parallellt längs med väg massor i testet och det hände bara en gång.

> kan väl jag få leka med den?

Den är tillbakaskickad, döm om vår förvåning när det ändå kom en faktura. De hade missat att den faktiskt var tillbaka. Lite småpanik där, ganska mycket pengar att tappa bort på Posten när ingen tycktes ha kollinummer. :-O

Det heter test, inte gratisprylar till redaktionen ;-)
Vi har som policy att alla testprodukter lämnas tillbaka.
(undantag sånt som slits ut under testets gång, till exempel däck)

the_TnT skrev:
> bruse skrev:
> -----
> > eller att den roterar och följer med så att
> dit näsan pekar
> > alltid är uppåt
>
> Det funkade väldigt dåligt även i 20 km/h
> transport, jag tror som sagt det var kompassen som
> var vilse för den visade nästan aldrig rätt.
>
Jag har aldrig haft dessa problem förrutom ibland när jag står still. Jag har dock modellen innan och har svårt att tänka mig efterförjarn är sämre. Det är ju samma chip och samma tidsupplösning. Kan det ha varit så att din var felinstäld?

> > Kan det vara att gps:n var satt att "klistra
> till väg"?
>
> Nej, jag har kört parallellt längs med väg
> massor i testet och det hände bara en gång.
>
Här tror jag att du har haft för få sateliter eller alt så är det fel på underlaget. Tror mer på det sistnämnda, personligen har jag inte så värst mycket över för Friluftskartan Pro utan har fått rätta rena felaktigheter i den mha medelvärdesbildning.

> Den är tillbakaskickad, döm om vår förvåning
> när det ändå kom en faktura. De hade missat att
> den faktiskt var tillbaka. Lite småpanik där,
> ganska mycket pengar att tappa bort på Posten
> när ingen tycktes ha kollinummer. :-O
>
Eehhh, kunde ni inte ha fått den??? 6kkr är ju inte så värst mycket i propotion till den PR de har fått tack vare denna review. Skall tilläggas det är den GPS man helst vill ha! Och jag är grymt nöjd med min GPSmap60CS, det jag är mindre nöjd med är MapSource och Friluftskartan Pro.

Senast redigerad av en moderator:
Kul att läsa. Hade ännu hellre sett en recension för bruk på långcykling men det får jag väl googla nån annan stans. Vad det gäller priset, "rek pris 6600 SEK"; Den går ju att köpa för 4500 SEK inklusive frakt, det gör nog rätt stor skillnad för många spekulanter: http://prisjakt.nu/produkt.php?p=83836

Kör med GarmMap 60Cs och Friluftskartan Pro. Funkar bra även om Mapsource inte är det roligaste kartprogrammet. Jagade en hållare för styret förra sommaren hos alla återförsäljare men det var slut hos importören - hela sommaren. Har den dock mest i camelbaken och plockar fram då och då. Grymt tydlig skärm. Har aldrig haft problem med att den visar fel position, dock kan det slira ngt med uppdatering av positionen vid tät skog.
Onödigt att tillägga att den funkar lika bra till hajk och segling som mtb.
DustinHome hade acceptabelt pris förra året..

Jag rekommenderar också denna tingest!

Har inget fäste till styret, men den är ofta med då jag cyklar med racern. Det fina med en gps som har inbyggda kartor (köps separat), är att man kan ta en tur i blindo, hitta nya vägar, inte svarva runt samma slinga hela tiden.

Jag skulle också rekommendera intresserade att kolla in nämnda gps på ebay, jag köpte min där (från USA givetvis), BILLIGT! Dessutom hade säljaren en hackad variant av kartmaterialet över europa som han skickade med på cd. Slapp moms gjorde jag också...........

/Sulo

JLarsson skrev:
> "Att behöva tömma GPSen innan man sticker ut på
> en tur kan dessutom vara så mycket tröskel att
> jag skiter i turen helt "
>
> Det är väl inte jobbigare än att tanka ur
> pulsmätaren?
>
> Hmmm, jag måste ju skaffa en sån där innan
> Juni. Funkar den med en intel-Mac och Tiger?

Du får byta tiger mot xp skulle jag tro. parallels funkar prima.

DanielReimer skrev:

> Du får byta tiger mot xp skulle jag tro.

Vade retro satanas.

Markus F skrev:
> Det heter test, inte gratisprylar till redaktionen
> ;-)
> Vi har som policy att alla testprodukter lämnas
> tillbaka.
> (undantag sånt som slits ut under testets gång,
> till exempel däck)

Eller titanramar.......

Miche skrev:
> Jag har aldrig haft dessa problem förrutom ibland
> när jag står still. Jag har dock modellen innan
> och har svårt att tänka mig efterförjarn är sämre.

Har du den elektroniska kompassen då? Den visade helt galet när jag tittade på den så jag är rätt säker att den är boven. Och ja, jag kalibrerade och kalibrerade...

> Här tror jag att du har haft för få sateliter eller alt så är det fel på underlaget.

Kartan stämmer mycket bra med verkligheten, inte plotten.

the_TnT skrev:
> Miche skrev:
> -----
> > the_TnT: Har du fastnat i GPS-jungeln du med
> nu?
>
> Du läste inte min slutkläm tänker jag? Jag
> sparar pengarna till riktig headcam istället och
> satsar på video.

Ok, du tycker det är bättre att inte veta var du har varit (eller var du är?) för att istället satsa på att kunna se snygga och rörliga bilder av den terräng som du inte vet var du har upplevt?

the_TnT skrev:
> Miche skrev:
> -----
> > Jag har aldrig haft dessa problem förrutom
> ibland
> > när jag står still. Jag har dock modellen
> innan
> > och har svårt att tänka mig efterförjarn är
> sämre.
>
> Har du den elektroniska kompassen då? Den visade
> helt galet när jag tittade på den så jag är
> rätt säker att den är boven. Och ja, jag
> kalibrerade och kalibrerade...
>
Ja men jag använder den aldrig. Jag låter kartan peka åt den riktning jag kör åt, det blir betydligt lättare att hitta då och framför allt om man har placerat ut waypoints med larm vid korsningar o dyl.

> > Här tror jag att du har haft för få sateliter
> eller alt så är det fel på underlaget.
>
> Kartan stämmer mycket bra med verkligheten, inte
> plotten.

Nej inte Götalands delen iaf. Detta har jag verifierat bl a. mot GPS:en, Gröna Kartan och massa olika orienteringskartor. Detta kan du göra genom div. andra hjälpprogram. Dessutom om du kör samma sträcka flera gånger om igen och medelvärdesbildar mha matlab el. motsv. för variansreduktion då borde du kunna minimera osäkerheten i din GPS-track i den civila GPS:ens osäkerhet. Typ "stora talens lag".
Dessutom så sitter det en Zirf III krets i GPS:en vilket skall vara den bästa.

Var och en får satsa på vilken teknologi man vill, huvudsaken är att man själv är nöjd med sitt val och får maximalt ut av det också. Det ideala vore ju helt klart att ha både GPS och headcam då vet man var man har varit och att man kan alltid hitta hem igen för att återuppleva sin upplevelse på LCD:n.

Miche skrev:
> the_TnT skrev:
> > Kartan stämmer mycket bra med verkligheten, inte plotten.
>
> Nej inte Götalands delen iaf.

Nu menade jag på det aktuella stället där det blev helknasigt.

I övrigt har jag inte sett några större fel på kartan men har inte detaljstuderat så klart. :)

Friluftskartan Pro är framtagen ur Lantmäteriets Terrängkartan/gröna kartan. Jag har ärligt talat svårt att tänka mig att de kartorna innehåller några fel.

Markus F skrev:
> Nej, det var nog terrängen som var fel.

Inte det heller, en tredje faktor kvar...

bruse skrev:
> Friluftskartan Pro är framtagen ur Lantmäteriets
> Terrängkartan/gröna kartan. Jag har ärligt
> talat svårt att tänka mig att de kartorna
> innehåller några fel.

Friluftskartan skall tydligen vara framtagen ur Terrängkartan/gröna kartan men den finns väl bara i raster-form och Garmins GPS:er arbetar med underlag i vektor-form. Plockar du in dessa kartfiler i t ex. GpsMapEdit så kan man se att olika områden är uppbyggda med polygoner, linjer mm. Alltså måste Garmin ritat av dessa manuelt (det är så jag rättar dessa och ritar till egna stigar) mm. Därav skulle jag vilja hävda att det är slarv som ligger bakom felaktigheterna.

Miche skrev:
> Att du får parallella stigar har att göra med
> att du aldrig kan ha bättre noggranhet än 3 m
> på en civil GPS. GPS signalen stödjer
> upplösning mot ett antal decimeter och
> informationen finns där med den är krypterad och
> super duper hemlig. Vad man kan göra här är att
> medelvärdesbilda över dessa likaartade tracks
> och på så sätt reducera osäkerheten, dvs öka
> noggranheten.

Det var ganska många år sedan som Amrisarna tog bort det där, men många tror fortfarande att signalen är störd för oss civilister. Så är det altså inte. Du kan få 1 cm noggranhet med en helt civil GPS, men då kostar det... runt 100.000:- Köp loss en på Trimble: http://www.trimble.com eller Leica: http://www.leica-geosystems.com/se/sv/lgs_14414.htm Och det beror på om man kör en eller tvåkanals DGPS och.... nog nördat, jag vill bara säga att störningen är borttagen.

Det som gör att det ser ut som man kör på en stig fastän man är mitt i spenaten är en funktion som går att stänga av. Meningen är att det ska se bra ut trots kartans och GPS:ens brister. Kom ihåg att kartan inte heller är perfekt.

Den elektroniska kompassen är skit, precis som i Suunto-klockor och annat. Det krävs att man a) kalibrerar den för dekilnationen på platsen. b) håller f-skapet horisontellt. Även om man gör detta det blir det inte bra. Bättre att stänga av den magnetiska o köra på GPS-kompassen, som faktiskt är riktigt bra. Funkar dock bara om man rör sig.

Har installerat Trible's mjukvara på mätgubbarnas datorer, har för mig det var ett mörker. :)
Topocad och annat, helt idiotiskt licensförfarande på det.

Tyckte de nämnde att de lät GPS:en stå och kalibrera sig ett antal timmar innan de började mäta seriöst.

Octagon skrev:
> Miche skrev:
> -----
> > Att du får parallella stigar har att göra med
> > att du aldrig kan ha bättre noggranhet än 3 m
> > på en civil GPS. GPS signalen stödjer
> > upplösning mot ett antal decimeter och
> > informationen finns där med den är krypterad
> och
> > super duper hemlig. Vad man kan göra här är
> att
> > medelvärdesbilda över dessa likaartade tracks
> > och på så sätt reducera osäkerheten, dvs
> öka
> > noggranheten.
>
>
> Det var ganska många år sedan som Amrisarna tog
> bort det där, men många tror fortfarande att
> signalen är störd för oss civilister. Så är
> det altså inte. Du kan få 1 cm noggranhet med en
> helt civil GPS, men då kostar det... runt
> 100.000:- Köp loss en på Trimble:
> http://www.trimble.com eller Leica:
> http://www.leica-geosystems.com/se/sv/lgs_14414.ht
> m Och det beror på om man kör en eller
> tvåkanals DGPS och.... nog nördat, jag vill bara
> säga att störningen är borttagen.
>
Är det verkligen så, den civila GPS:en har väl bara tillgång till L1 bandet medan den militära har tillgång till L1 och L2 via P(Y) nykeln samt tillgång till PPS-pulsen. PPS-pulsen verkställer GPS-klockan med 1Hz och vilken noggranhet PPS-pulsen har ser man på TFOM-signalen. Att man kan få 1 cm noggranhet i kinnematisk mod (hette det så?) gäller väl bara den militära GPS:en. Men det kanske är så att det släppt den för 100kkr. Jag vet att den militära GPS:en har varit grymt hemlig iaf. tidigare.

> Det som gör att det ser ut som man kör på en
> stig fastän man är mitt i spenaten är en
> funktion som går att stänga av. Meningen är att
> det ska se bra ut trots kartans och GPS:ens
> brister. Kom ihåg att kartan inte heller är
> perfekt.
>
Jag har aldrig haft på denna funktion, heller taskig noggranhet på position än en helt felaktig.

Det var mycket kraftigare störning förr än nu i alla fall, när jag gjorde min värnplikt hade vi D-GPS för att få hygglig noggrannhet och den sas komma ner i ca 10 meters noggrannhet. Efter att de minskat / slagit av störningarna så kommer ju vilken gps som helst ner i såpass god noggrannhet.

En sak jag funderat lite över är att alla de här som säljer GPS:er "snyltar" på amerikanska statens satelliter. Vad händer med kundnöjdheten om USA slår på störningen eller stänger av systemet? Vad roligt för den som betalade 18 papp extra för en original-navi i nya volvon! :)

jomper skrev:

> Vad händer med kundnöjdheten
> om USA slår på störningen eller stänger av
> systemet?

Det är väl det som EU också är rädda för och sitter och skissar på sitt eget system, lite som med mobilmaster, alla måste ha sin egen.

Kallefs skrev:
> jomper skrev:
> -----
>
> > Vad händer med kundnöjdheten
> > om USA slår på störningen eller stänger av
> > systemet?
>
> Det är väl det som EU också är rädda för och
> sitter och skissar på sitt eget system, lite som
> med mobilmaster, alla måste ha sin egen.
>
Precis, man kan ju bara se när USA invaderat Irak så slår dom på störningen så minskar upplösningen markant. Och det är därför, precis som Kallefs skriver ovan, europernan tar fram sitt egna system. Och det jag läst om det kommer det att överträffa jänkarnas.

Miche skrev:

> Och det jag läst om det
> kommer det att överträffa jänkarnas.

Jo, vilket ju inte är så konstigt egentligen med tanke på att GPS systemet väl har en 20 år på nacken. Synd bara att det endast är i min lilla rosa fluffiga fantasivärld som man kan samsas om sateliterna istället för att skicka upp mer skrot i rymden.

Kallefs skrev:
>
> Jo, vilket ju inte är så konstigt egentligen med
> tanke på att GPS systemet väl har en 20 år på
> nacken. Synd bara att det endast är i min lilla
> rosa fluffiga fantasivärld som man kan samsas om
> sateliterna istället för att skicka upp mer
> skrot i rymden.

Igentligen är det helt vansinnigt att skicka upp mer skrot i rymden. Men det handlar mycket om att bli oberoende av USA. Så fort det finns amerikansk teknologi med i bilden så styr jänkarna vart man får exportera. Och det utnyttar de frekvent och även om de själva exporterar dit de förbjuder.

Jag satt och lekte med kompassen som finns i GPS:en. Har man en waypoint t ex. som man navigerar mot så visar pilen riktiningen dit och ringen visar var norr, öst, syd och väst ligger för någonstans i förhållande till navigatören. Man kan även sätta ett tröskelvärde på hastigheten för att kompassen skall övergå till GPS-mod. I GPS-moden så är kompassen betydligt stabilare.

Jag är väldigt nöjd med min GPS. Det är väldigt kul att cykla runt i skogen för att sedan kolla på GPS'en för kortast väg tillbaks till en stig eller väg.

En lite fråga bara. Ibland blir färgerna negativa på GPS'en. Blir det så när man har dåligt med batterier eller mottagning. Eller är det något fel på min. Jag har inte sett något om det i manualen.

/Ove

Min gissning är att det inträffar på kvällen och morgonen, alternativt strax efter du fått "lock", och klockan synkas. Det finns en feature i Garmins GPSr som ändrar tema mellan dag och natt, och det är antagligen detta du ser. Det går att justera vissa inställningar för detta i setupen.

/Mainline

Unoson skrev:
> En lite fråga bara. Ibland blir färgerna
> negativa på GPS'en. Blir det så när man har
> dåligt med batterier eller mottagning. Eller är
> det något fel på min. Jag har inte sett något
> om det i manualen.
>
> /Ove

Jag har inte märkt liknande fenomen på min GPSMapCS60. Vad har du för någon GPS?

- Har nu kommit på problemet. Färgtemat stod på auto och färgtemat vid natt var av någon konstig anledning inställt på negativa färger.

Tack ändå för intresset!

MVH
Ove

Nu ska jag till att inhandla ett styck GPSMap 60CSX. Kan nån berätta vad jag ska göra som kör Mac och inte vill installera XP på den? Glömma datoriserad kartografi öht?

Tillbaka
Topp