Artikel: Happy testar värsting-GPS med tillbehör

Bruse, det handlar ju om att Mapsource inte funkar på mac. Och det står det klart och tydligt på Garmins hemsida. Min fråga är alltså - finns det nåt alternativ.

JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu ska jag till att inhandla ett styck GPSMap
> 60CSX.
>
Kul, då får man kanske se lite tracks långre fram.

JLarsson skrev:
> Nu ska jag till att inhandla ett styck GPSMap
> 60CSX. Kan nån berätta vad jag ska göra som
> kör Mac och inte vill installera XP på den?
> Glömma datoriserad kartografi öht?

verkar ju tunt om man inte vill köra windows tyvärr. har du en intel mac kan du ju köra windows o windows program genom paralells och med det kan man öppna program direkt i osx finder, alltså ser ut som om man kör programmet direkt i osx, fast det körs genom windows.

men ska leta efter lite riktiga gps program för mac.

verkar ju finns lite, bland annat för google http://www.versiontracker.com/php/qs.php?mode=basic&action=search&str=GPS&srchArea=macosx&submit=Go

Jag fick boota upp min gamla PC för första gången på länge. Installerade mapsource. När jag ska ladda över kartorna får jag följande meddelande.

Matematik enligt Garmin
FalskMatematik.JPG ht=126

Det beror ju lite på hur du vill använda din GPS. Själv använder jag GPSBabel för att kommunicera med min GPS, och sedan Google Earth för att kika på filerna. Inte så avancerat men duger för det jag är ute efter (slippa åka vilse när jag är ute och cyklar, kunna kika var jag egentligen var någonstans när jag är hemma).

the_TnT skrev:
> Cykelfäste, Friluftskartan Pro och GPSmap 60CSx
> har fått följa med på allt för få turer i
> skogen under en febrig december. En värdefull
> erfarenhet.

En fråga:

På testcykeln är ju styrstammen väldigt kort, men med en längre styrstam som jag har vore det smidigast att montera GPS'en där istället för på styret.

-Går det medföljande cykelfästet att vrida 90 grader så det greppar styrstammen med GPS'sen fortfarande med antennen uppåt/framåt?

JLarsson skrev:
> Jag fick boota upp min gamla PC för första
> gången på länge. Installerade mapsource. När
> jag ska ladda över kartorna får jag följande
> meddelande.
>
> Matematik enligt Garmin
>
Det där kan jag svara på tror jag. Been there...

Det är uppdateringen av Friluftskartan som ställer till det. Det är vissa av kartfilerna (*.img) som blir korrupta efter att man uppdaterat filerna. Jag har hört från en kompis (typ...) att de filer som finns att ladda ner på nätet redan kan vara uppdaterade, beroende på vart de kommer ifrån.

Det finns två lösningar:
-Skaffa en uppsättning av Friluftskartan som inte har blivit uppdaterad. Eller köp Friluftskartan Pro.

-Välj bort de korrupta filerna innan du skickar kartorna till GPSn. Då blir så klart dessa områden tomma. Dessutom är det ett detektivarbete att ta reda på vilka kartor som är korrupta. Man kan se vilka filer det är updaterade eftersom de har avvikande "senast ändrat datum", men eftersom namnet i Mapsource inte är samma som filnamnet är det svårt att veta vilka kartor man ska välja bort.

MoeJoe skrev:
> På testcykeln är ju styrstammen väldigt kort,
> men med en längre styrstam som jag har vore det
> smidigast att montera GPS'en där istället för
> på styret.
>
> -Går det medföljande cykelfästet att vrida 90
> grader så det greppar styrstammen med GPS'sen
> fortfarande med antennen uppåt/framåt?
>
Nej det kan du inte göra. Cykelfästet kan du igentligen bara fästa på styret som är 25.4 mm i diam. om du vill fästat det nära styrstammen. Jag rekommenderar dig verkligen att ha gummibamnd runt GPS:en och fästet då fästet är skit (har sabbat 3 st) och att GPS:en lossnar för lätt.

Jag har beställt ett touratech-fäste med tillhörande 90-gradersadapter så att jag kan ha den på styrstammen. Återkommer med bild så fort som jag fått den.

JLarsson skrev:
> Jag har beställt ett touratech-fäste med
> tillhörande 90-gradersadapter så att jag kan ha
> den på styrstammen. Återkommer med bild så fort
> som jag fått den.
>
Ja gör det, är verkligen nyfiken! Var hittade du den?

Har nu provkört Touratechs hållare till och från jobbet några gånger. Den är mycket stabil - finns ingen chans att man ska tappa gps:en. Gummiupphängningen gör att den bygger på höjden, vilket exponerar enheten i händelse av krasch. Den upplevda kvalitén är mycket hög, fin precision på mekaniken. Det enda som inte känns 100% är plastmuttrarna som fäster fästet vid stammen. Blir nog vanlig mutter där istället. Jag skaffade ett 90-gradersfäste för montering på styrstam, det som följer med är avsett för styrmontering.

Ett plus är att det är mycket lätt att tar ur gps:en ur hållaren.

En nackdel är de vassa kanterna på fästet. Om man kraschar så kan man nog göra sig lite illa...
P4180029Small.JPG ht=480

Placeringen gör att det är väldigt lätt att se displayen för att till exempel kunna följa en rutt.
P4180031Small.JPG ht=480

Här ser man tydligt gummiupphängningen.
P4180033Small.JPG ht=480

I kväll blir det skogstest.

Fortsätt gärna med ditt test och återkom med en fortsatt recension. Denna ligger iof. relativt högt på vill-ha-listan.

Hej försöker spara cykelfiler med min Garmin 60CSx ,men snitt farten sjunker hela tiden på rundorna medans man står "still" den tjyvsläpper 0,5 km/t ibland fast man står still och då ändras totaltiden också,så det verkar vara svårt att ha den som cykeldator också ? eller finns det nån inställning så den bara registrerar om man kommer upp i tex 5km/t ?då finge man bort spillet ,nån som vet ? Mvh Trek

Dick Fredin skrev:
> Hej försöker spara cykelfiler med min Garmin
> 60CSx ,men snitt farten sjunker hela tiden på
> rundorna medans man står "still" den tjyvsläpper
> 0,5 km/t ibland fast man står still och då
> ändras totaltiden också,så det verkar vara
> svårt att ha den som cykeldator också ? eller
> finns det nån inställning så den bara
> registrerar om man kommer upp i tex 5km/t ?då
> finge man bort spillet ,nån som vet ? Mvh Trek

Ja, du kan ställa in vad som skall räknas som förflyttning. Se manualen.
Att tänka på är att om du cyklar väldigt trixiga partier i skogen så går det ibland saktare än 5 km/h. Jag brukar redigera min spår istället.

Tack för det ,cyklar bara landsväg tycker det är Kul med GPS ändå,ska kolla om det går att ändra inställning,kul att kunna läsa av GPS direkt efter turen,många som frågar mig då snittfart m.m ,bra att kunna svara då,Tack igen ska titta om det går att ändra ,var det jag försökte förut också men hittade inte nåt sånt,men finns det så ? Mvh Dick

Finns ingen inställning för att reglera så att det bara registreras allt över 5 km/t,så du måste ha någon annan GPS

Sorry, blandade ihop det med inställningen för kompassen. Där kan man ställa in vid vilken hastiget den byter från magnetisk kurs till kurs beräknad utifrån senaste positionerna.

Tillbaka
Topp