08XC

• Trådstartare Trådstartare poppe
  • Start datum Start datum
08XC
Det är tanken, min enda målsättning är att ta mig runt. Borde ha tränat mer, men jag har lite svårt att få tiden att räcka till pga familj, jobb osv.

08XC
körde ju på 4.15 förra året inklusive laga kedjan i 7 minuter. men iår är jag i superdålig fom så jag satsar kanske på att vara topp tio åtminstonde. allt kan hända.

08XC
Jajasemensensan

Håller på och laddar för fullt! tänkte att det skulle bli en trevlig avslutning på långloppssäsongen. För det är väl årets sista långlopp i mellanSverige?

08XC
Jag ska cykla. Det blir tredje året för mig, men antagligen en usel tid på grund av fet mat, tjeckisk öl och några knäckta revben den senaste månaden. För att inte tala om att jag var däckad en vecka efter C2 Citychallenge. Springa är det dummaste en cyklist kan göra!

08XC
Jag skall köra. Har vart med sedan starten. Satsar på att "putsa" personbästa en hel del....Har kört en hel del mer än i fjol.

Hoppas det blir lika kul som i fjol, då var det en "höjdare".

/Anders

08XC
Du får en karta när du hämtar nr-lappen.
I fjol kunde man oxå köpa en stor "langnings" karta i färg, med lämpliga langninsställen markerade.

Tänkte ha langning i år, men har ingen chafför ännu.... :-(

/Anders

08XC
Rapport från banan och tips om langning:

Just nu är det fint väder i Stockholm och banan verkar bli kanonfin och torr. Till Er som söker bra langningsställen kan jag bara nämna att den berömda "Löttingekullen" bör undvikas. Dels är det en depå här samt en trafikerad väg som åkarna passerar över. Trångt, bilar och mycket publik gör att Ni bör undvika denna plats för langning. Det är bättre att vänta några kilometer tills åkarna är inne i Täby istället.

Vila och ladda upp batterierna inför helgen så ses vi på söndag.

LYCKA TILL !

08XC
Svårt att ge ett exakt svar på frågan. Jag vet inte vilken kapacitet som cyklist du har. Ett generellt råd till alla "vanliga motionärer" är att man bör ta det lugnt ända ner till Åkersberga/Domarudden. Dit fram är banan lättcyklad med många och långa grusvägar. Det betyder oftast att den ovane sätter upp ett högre tempo än man egentligen klarar av, man rycks helt enkelt med av alla framstormande cyklister.

Det är nämligen först nu det börjar bli jobbigt, tekniskt, kuperat och med vissa delar av Roslagsleden. Mycket skojig bansträckning men krävande när man börjar bli trött.

Rådet får kanske bli att du tar langning/påhejning från mitten av loppet och framåt. Det är alltid skönt att se bekanta ansikten när man börjar undra vad man håller på med. Om du förstår vad jag menar !?!

Kör så det ryker.....................

08XC
Okey, då tar vi om det.

Första langningen kan du lägga vid Stava(mellan Domarudden-Löttinge). Andra blir lämplig vid Täby, villaområdena(Löttinge-Väsjöbacken).

Som vädret är just nu blir det kanonförutsättningar och snabba däck gäller.

Lycka till !

08XC
Hej på er!

Vi som ska köra 08XC ska vara glada att vi kan starta på Arlanda i år, för
i Fredags kom arrangören på att man glömt boka platsen där vi startar.
Skrämmande!, med ett sånt upplägg så förstår jag att dom inte kan få ordning på kontrollerna.

Lycka till! vi ses på Söndag.
//Jekyll

08XC
Ojoj, låter inte bra det där... !!! De verkar ha lite problem med organisationen minst sagt...

Skulle behöva lite rådgivning med en sak: på FMT tappade jag min ena flaska i första utförsbacken, så jag körde med bara en flaska under hela loppet. Det gick aldeles utmärkt för jag stannade och fyllde på vid varje större kontroll.

Någon som vet hur tätt kontrollerna kommer på 08xc, dvs kan man klara sig på bara en flaska även här?

08XC
Jo, du klarar dig på en flaska. Drick ordentligt i depåerna och fyll på flaskan där. Dock kan ju en extra flaska vara bra ifall det blir lerigt, som sköljvatten till växlar o pedaler. Enligt väderförkasten ska det tydligen regna på lördag

;^( jag som redan har satt på semislicks!

08XC
Cykelbud, kontrollerna är på ca 31km, 50km Domarudden, 85km, 100km i fjol strax efter slalombacken, och den sista på 110km.

Jag behöver i alla fall två flaskor.

/Anders

08XC
Buuuääää... Det blir inget 08XC för mig :-( min hals är inte riktigt bra. Känns lite hårt speciellt då det ser det ut att bli superväder.

Men till er andra mer lyckligt lottade, Lycka till!

08XC
Tack! Tråkigt för dig!
Börjar kännas bra nu, började med vitargo igår och var och fick en välbehövlig massage.

Så nu jävlar ska det trampas på söndag, ska bara handla en ny reserv slang, upptäckte att den skavt sönder i sadelväskan.....

Hm, skulle kanske vara bra att ha ett Conti twister bak....vi får se.
/Anders

08XC
Huvet surrar, lungorna svider och det är inte ett träningspass jag är ute på, mao en tung förkylning sätter stopp för mig på 08 i år. Måste bara få ur mig frustrationen ngnstans, ARGH!

08XC
Just nu är jag skittrött men är förhoppningsvis pigg på söndag. Ska väl försöka pallra mig ut och köpa vitargo eller något. kom med natåget från åre i morse och var bara hem och lämnade cykeln och åt frukost innan jag var tvungen att gå på möte på jobbet.

Min laddning sista veckorna har varit att cykla Stockholm-Åre torsdag till söndag, upp till hummeln och ner ett par gånger i tisdags och sedan rullade jag en halvtimme i onsdags. Därefter har jag inte cyklat utan laddat med öl...

08XC
Hur gör man för att ladd med Vitargo? Jag brukar ha det som sportdryk under loppen och jag har sett att det finns en till sort att ha under uppladdning.
Alltså mer konkret..går man omkring o dricker Vitargo hela tiden mellan pastamåltiderna dagarna innan eller..? Hur reagerar kroppen på det?

08XC
Ja man dricker det mellan de vanliga målen typ. 1-2 påsar per dag sista 3 dagarna innan loppet. Jag kör med Vitargo Carboloader, men man kan lika gärna göra med "elektrolyt" varianten skulle jag tro.

Jag kommer att ta elektrolyt på lördagen, för att få i mig lite mineraler och så innan oxå.

Har inte märkt några problem med det, tas upp mycket lättare och man blir inte proppmätt som man kan bli om man trycker i sig en massa käk.

/Anders

08XC
Vitargos carboloader är bra. Lätt att få i sig, tas upp bra av kroppen och belastar inte magen så mycket som motsvarande mängd pasta. 3 påsar/dag två dagar innnan och så en påse till frukost på tävlingsdagen gör susen.

08XC
Hur gick det förresten för er? Har glömt allt eftersnack. Jag körde på 5,48 och är riktigt nöjd. Första gången jag kör en så lång tävling. Trevligt sällskap hela vägen också. Dessutom kommer jag att ha med mig några tuffa ärr som jag skryta med för barnbarnen sen när jag sitter på hemmet.

08XC
arrrghhh!
jäkla stockholmsarrangemang... om du frågar mig.
Vet inte vid hur många tillfällen jag och min grupp missade pilningen. Jag lyckades dessutom missa en pil efter Domarudden så att jag åkte 5km extra på en väg!! Där förstördes dagens lopp!! Varför fanns det inga "avsnitslingar", på stigar man inte skulle in på???
Annars kändes det rätt dött efter Vässjöbacken. De flesta verkade bara försöka ta sig till mål. Ingen tävlingskänlsa direkt.

Men sammanfattningsvis: Värdelös banmärkning!!

08XC
Jag tyckte att skyltningen var ok. Blev bara osäker på ett ställe och körde aldrig fel. Iofs så körde jag för tredje året men i alla fall, det var sämre första året.

Kanonfin dag i skogen blev det. Glassade runt på 6.13 med en punktering och hade det riktigt trevligt.

Klipphällarna är riktigt fina. Dåligt däremot att de inte hade medaljer iår och lite trist att målgången inte var på Stadion. Mycket roligare att gå i mål på Stadion.

08XC
Helt klart är det fler saker som kan förbättras än som kan vara oförändrade. Trots det blev det en underbar upplevelse, men detta är inte tack vara arrangörernas förberedelser. Det är tack vare mig själv (det var mitt första lyckade LL) och tack vare trevliga funktionärer.

Bra:
- Jag klarade loppet långt under tiden som var min målsättning
- Mycket trevliga funktionärer och medtävlanden (på ränneslätt hade jag ingen att snacka med eftersom jag var sist hela tidn ;-)
- Vackert väder (tack Pohlman!)
- Bitvis rolig bana
- När hem (bor 1 km från mål)

Dåligt:
- Inte allt av det som utlovats fanns i depåerna (bullar slut på två depåer, kaffe slut, ingen saltgurka...)
- Skyltningen var bra nästan hela tiden, men det duger inte. Även jag körde fel en gång (strax före väsjöbacken).
- Maten vid målgång (vilket skämt!)
- Det gick inte att köpa t-shirtar vid målgång som utlovat
- Jag hade kunnat köra snabbare om det inte varit för alla kisspauser (jag drack aldeles för mycket, livrädd för att få vätskebrist....)
- Det saknades banbeskrivning som på ett kommunikativt sätt förklara hur olika delar av loppet är att köra. Jag delade in loppet HELT fel trots att jag känner till sthlm. Trodde slutet skulle vara mkt svårare. Hade massor av kafter kvar på slutet och körde säkert 20-30 min för långsamt på hela loppet sett.
- Ingen medalj (lååååångnäsa)

Jag ska höra av mig till arrangörerna också så att jag inte bara snackar skit om dem på nätet. Kanske får jag köpa en t-shirt för utlovade 50 spänn och kanske ser de till att planera depåerna och banbeskrivningen bättre nästa år. Fjärde gången gilt, eller hur? Jag återkommer i alla fall.

08XC
Appråpå maten så skulle jag vilja påpeka att soppan här var bland det bästa som jag har blivit serverad i år. Då har jag åkt alla loppen i långloppscupen utom Kjells tur.

Håller med om att det brast lite i kontrollerna hittade t.ex inget kaffe. Å andra sidan så bjöds det på RedBull vilket inte är helt fel. Hade inga problem med brist på bullar, bananer, dricka eller gurka.

Angående information om banan: Erfarenheten från det första året när man lade ut banbeskrivning på nätet är ju att folk inte kan hantera sådan information. Flera markägare hoppade av efter att folk som tränat på banan skrämt kreatur, släppt ut kreatur eftersom de glömt stänga grindar, skräpat ner cyklat över tomtmark, cyklat över åkermark och förstört grödor osv.

Delar dock uppfattningen att det var dåligt att man inte kunde köpa t-shirten vid mål och att det kändes väldigt billigt med ett diplom. Nä medalj skall det vara.

Det blir säkert en fjärde gång för mig också.

08XC
Jag känner till bekymrena med banbeskrivningen på nätet. På Ränneslätt fanns det dock en tryckt folder med både karta och en skriven beskrivning av banans respektive avsnitt. Där fick man en känsla för banans karaktär längs hela loppet och kunde dela in krafterna på rätt sätt.

Att jag sedan krockade med en vägg någonstans halvvägs, det var inte arrangörernas fel ;-)

Om allt fanns i alla depåer var du snabbare än jag, för när jag kom dit var det slut och jag hade minst 100 åkare efter mig.

Som mat vore, tycker jag, pastasallad lämpligt, men det kanske är för mycket begärt? Jag har som sagt inte kört så många lopp.

08XC
ja att t-shirtsen var slut var ju en stor besvikelse.

tror inte de hade så många att sälja överhuvud taget för de verkar ha tagit slut väldigt fort. min målsättning med årets tävlingar var att samla så mycket t-shirts som möjligt men hittills har det bara blivit 2 st.... :(

men skogspartierna var helt underbara! mer sånt till nästa år!

08XC
skogspartierna är roliga när man är ensam, men nu blev det så trångt så på många ställen gick det ganska långsamt och blev väldigt svårcyklat. får väl se till att komma först nästa år...

08XC
ja, jag låg ganska långt fram i början (obs i början) och då var det verkligen lungt och glest på tex kraftledningsgatan.

verkade vara ett glapp mellan de i täten och kanske plats 100 eller så.

08XC
den soppan som man fick vid målgång ska ni inte klaga på, möjligen ett lite lätt mål i sammanhanget men kvaliten på soppan som återhämtningsmat är fantastisk. För de dyra pengarna man betalat för start i tävlingen borde det vara som förra året med rejäl måltid efteråt.

medaljer... ni kan få mina gamla om ni vill ha medaljer. oftast brukar jag inte ta några vid målgång men ibland måste man. extra kostnad för arangören bara. diplom.. varför?????? vad ska man göra med det. rama in och ha över sängen?

08XC
Hm, lyckades inte köra fel och tyckte märkningen var ok.

Hade däremot kramp från ca 60km till mål, gick ut lite hårt första 35-45km, hade en kort "låsning" ovanför knät i slutet på kraftledningsgatan.

Kapade tiden mot i fjol med 33min, men det var roligare i fjol lite för mycket kramp på slutet, så det var inte i alla skogspartier jag kunde köra som normalt och njuta mm. Fick inget flyt vid kraftledningsgatan 80% gick, så det var bara att kliva av sen blev det hattigt, gick omkull tvärt på nån hal "micro" rot. :-(

Lite folk som hade en förmåga at lägga sig bakom, (på grus)men inte vilja hjälpa till att "dra" trist, en gång vid 60-70km, låg det ett gäng bakom när jag åkte och "vilade" , blev lite lack så jag ryckte och de försvann, hehe. Hade ju vart bättre för alla om de hjälp till typ.

Tyvärr "hittade" jag ingen lämplig grupp att åka i.

Depåerna var ok tycker jag. Saknade inget, glömde iofs kolla efter kaffe vid 100km.
Soppan efter var ok, brukar inte vara superhungrig direkt efter men nåt vill man ju peta i sig.

Önskemål från arrangören: (Jag har ju åkt alla år men i alla fall)
Banprofil, de flesta lopp har det.

Fördelning asfalt. grus, stig borde framgå i PM:et eller på hemsidan.

Diplom fick man när man var 12 bast och spelade fotboll....

Blev 6.54, dvs under 7tim som var ett mål, satsade dock på 6.30 som var målet. Men nästa år då...

/Anders
Som glömde diplomet i gräset, men känns som det kvittar...

08XC
Åkte själv 08xc för första gången, hade siktet på 6 timmar från början men lyckades komma i mål på 5 h 48 min. Mycket nöjd med den tiden.

Klarade mig igenom utan punkteringar eller annat trassel, tre långa och djupa rispor i höger ben blev däremot en souvenir från detta lopp. Så kan det gå när man har för bråttom med att runda ett träd för slarvigt... Något måste man ju visa för grannarna som MTB-åkare, om inte ärr så lite lera och annat...

Kan verkligen rekommendera att köra med en träningskompis/annan medtävlande, först och främst det blir trevligare men också glömmer man bort stundvis hur trött man är och kan sporra varandra till att prestera ytterligare.

08XC
6:31 var en halvtimme för mycket men OK med tanke på punka o kramp o att det var nära hammaren någonstans vid 9 mil. Gick kanon i början, men efter punkan var det tungt.

Kan inte låta bli att tycka att det är ett mkt välorganiserat lopp m sveriges bästa flaggvakter. Käket är för enahanda, men medaljen kan kvitta, förra året tappade jag bort den på gräsmattan på Stadion.
Stora besvikelse i år var väl snarare publiken. På Finnmarksturen var det fest, här var det tomt. Var det inte bättre förra året??

Men visst kör jag nästa år!

Tillbaka
Topp