1/2 OT [ Dagens Tips! ]

Globalistic

Aktiv medlem
1/2 OT [ Dagens Tips! ]
Här kan du posta dina tips och dela med dig till oss andra. Du kanske har sett att någon cykelbutik har grym rea eller kanske något bra lunchställe.

Dela med dig ;)

tips.jpg

1/2 OT [ Dagens Tips! ]
Dagens tips:

Sträckan mellan Jordbro Industriområde och Västerhaninge, NY asfalt! Beläggningsarbetet bör nog vara klart idag. Brett, nytt och überplatt! Detta är alltså cykel/gåvägen å inte på g. nynäsvägen

Ska prova sträckan idag efter jobbet *weei*

1/2 OT [ Dagens Tips! ]
Bang skrev:
-------------------------------------------------------
> Dagens tips:
>
> Sträckan mellan Jordbro Industriområde och
> Västerhaninge, NY asfalt! Beläggningsarbetet
> bör nog vara klart idag. Brett, nytt och
> überplatt! Detta är alltså cykel/gåvägen å
> inte på g. nynäsvägen
>
> Ska prova sträckan idag efter jobbet *weei*

karta?

1/2 OT [ Dagens Tips! ]
Bang skrev:
> Dagens tips:
>
> Sträckan mellan Jordbro Industriområde och
> Västerhaninge, NY asfalt! Beläggningsarbetet
> bör nog vara klart idag. Brett, nytt och
> überplatt! Detta är alltså cykel/gåvägen å
> inte på g. nynäsvägen
>
> Ska prova sträckan idag efter jobbet *weei*

Det var där jag fick punka igår, på vägen alltså, inte på cykelbanan. Så jag hann inte avnjuta den nylagda asfalten.

1/2 OT [ Dagens Tips! ]
evosmos skrev:
> Det var där jag fick punka igår, på vägen
> alltså, inte på cykelbanan. Så jag hann inte
> avnjuta den nylagda asfalten.

Det skalll du nog vara tacksam för (inte punkan men att du missade cykelbanan:-)).
Körde i nylagd asfalt förra veckan, däcken var inte vackra efter det. Den skall nog få svalna och stelna något dygn innan det är vettigt att hojja på den.

1/2 OT [ Dagens Tips! ]
Snabb, enkel å god BBQ-sås.

Detta behöver du:
-Ketchup
-Svartpeppar
-Soja

Dunka upp så mycket ketchup som du vill ha sås. Drippa i några drips med sojish å rör runt. Smaka upp med svartpeppar.

Ketchup är grunden till denna sås så använd soja och peppar för att finköra så det passar just dig.
Vill du köra BBQ-De Lux kan du droppa i några droppar rökessens. Då får du en rökig och härlig smak på såsen.

Passar bra till nygrillat kött å massa annat i samma stuk.

Sojan ska vara "vanlig" svart soja å inte soja man har till sushi å så. Typ Mamma Chengs eller nåt.

Good Luck!

/B

1/2 OT [ Dagens Tips! ]
Chili and Lime sockerlag

Grym sockerlag!

Hälften socker av vattenmängden.

Det vill säga, ska du ha 1L lag så ska du ha 500g strösocker.

Koka upp vattnet, ha i sockret. Rör om till allt socker har löst upp sig.
Blir lagen för tunn så dryga ut med mer socker :)

Ställ av kastrullen och efter några minuter så dela en lime i fyra delar å ha i. Hacka sedan små små tärninar från en röd chilifrukt. det behövs typ 1cm. du kan ha i mer chili om du vill ha mer styrka.

Låt lagen med chilin å limen i. När lagen kallnat så ta bort limen å lägg i frukt eller något annat du vill höja smaken på. Smaklösa jordgubbar finns det gott om :)

Vill du ha en rundare å mysigare smak kan du dra i en liten knippe citrongräs :)

Lycka till!

1/2 OT [ Dagens Tips! ]
Köpte denna i höstas å måste säga att den fungerar toppenbra!
Plasthjulet som fixerar fast muttern sprack men det gick bra å dra åt med hjälp av en skiftnyckel.

Någon typ av rörisolering är lämplig så man inte skadar lacken på ramen.
Dessvärre fungerade det inte så bra att fästa mtb's. Så ska ni ha med er fler än en cykel till Motala kanske detta är ett alternativ till era lvg-cyklar.

34-233_l.jpg

Finns på Biltema för 119:-

Senast redigerad av en moderator:
1/2 OT [ Dagens Tips! ]
Skulle behöva ett tips och hoppas man får posta det här ;-). Lite omvänt kanske....

Var kan man köpa billiga racer slangar 700 med extra lång ventil. De går ju på 90 spänn varje gång man får punka.

Tack på förhand

Pat

1/2 OT [ Dagens Tips! ]
Avdelningen positiva omdömen:

"Köpte denna i höstas å måste säga att den fungerar toppenbra!"

Men: "Plasthjulet som fixerar fast muttern sprack men det gick bra å dra åt med hjälp av en skiftnyckel"

Men: "Någon typ av rörisolering är lämplig så man inte skadar lacken på ramen."

Samt: "Dessvärre fungerade det inte så bra att fästa mtb's. Så ska ni ha med er fler än en cykel till Motala kanske detta är ett alternativ till era lvg-cyklar."

Så vad exakt är det som fungerar toppenbra?

1/2 OT [ Dagens Tips! ]
Jadu, extra långa kostar alltid lite mer. Speciellt när det är till högprofilhjul typ 50mm.

Jag brukar köpa mina hos Cykel City för 80spänn. Billigare än så blir det knappast. Kanske om du köper flerpack eller har klubbrabatt :)

Det är det dåliga med högprofilhjul. Bytte över till tub nu, hoppas det fungerar bätttre :)

1/2 OT [ Dagens Tips! ]
Stämmer inte riktigt, jag har samma ställ. Det ingick skumplastskydd för rörhållaren som man får klistra fast. Använder man stället ofta skulle jag inte remkommendera just den här. Men föt 5-6 ggrs användning om året fungerar den utmärkt.

1/2 OT [ Dagens Tips! ]
Jag fick ingen rörhållare till min, Skandal! :)

Då ska jag vara mer tydlig :)

1, Hållaren skadar inte lacken. Det är bara jag som är klumpig. För att förhindra detta så körde jag med rörisolering. Jag rekomenderar rörisolering då olyckor lätt kan uppstå.

2, Jag drog åt liiite För hårt. Eftersom det är Biltema ville jag att cykeln verkligen skulle sitta fast också å jag drog plastratten lite för hårt. Men å andra sidan, vem har inte dragit av en eller två sadelstolpsklämmor :)

Så ska man typ ner till Motala ett gäng å ingen har ställ är detta ett bra alternativ tycker jag. Det finns ju liknande ställ som är identiska som kostar runt 500:- så varför inte ta den billigaste om den ändå gör sitt jobb :) Skulle kanske inte rekomendera detta som ett ställ du kan ha resten av livet men ett väl fungerande extra ställ eller instegsställ. Ganska knixigt också att hitta ställ till alla bilmodeller som finns idag.

Det där med mtb's så fungerade inte den på våran mtb då den hade för tjock ram. Skulle säkert fungera bättre med en XC eller någon annan cykel med max 2.1-2.2 däcksbredd. Vi fick upp dirten men däcket blev lite för stort för skåran.

/B

1/2 OT [ Dagens Tips! ]
Dagens tips:

1, Stadium i Länna (stockholm) har specialpris på Vitargo Carboloader, Electrolyte och PowerBar energidrink.
Ta två för 30:-

Detta inkluderar:

Vitargo Carboloader
Vitargo Electrolyte
PowerBar EnergiDrink
PowerBar Harvest Bar
PowerBar Chocolate
PowerBar TDF Cocos
PowerBar Cookie
Power Bar Gel - Svartvinbär och Lime
PowerBar ProteinBar ordgubb å choklad

Bra va!

2, Raka benen

Om du inte väger 200 pannor så ta ett sittunderlag å placera detta ovanpå en upp-å-ner vänd hink. Sitt på dyan å raka benen. Man kommer åt grymt bra å får bra översikt :)

3, Biltema får in 96st cykelhållare för 119:- i eftermiddag :) Gäller Haninge butiken *ler*

Ciao!

1/2 OT [ Dagens Tips! ]
Fulmekade ihop en "tube" lite snabbt med hjälp av två stycken pet-flaskor.

Beroende på hur mycket man vill ha med så kan man ju ta en gammal vattenflaska eller som jag dryckflaskor.

Dela den ena så den är mer öppen å den andra lite mindre så den går in i den andra.

Eltejp i kanterna förhindrar att delarna glider isär.
Jag har använt en Mer-flaska å en Evian flaska som e mjukare å lättare att låsa ihop med den andra Mer + Mer kan bli lite mekigt då Mer-flaskorna e lite styvare i plasten. Bra att ha som underdel men sämre att låsa med.

Lycka till!

DSC00456.JPG ht=544

DSC00457.JPG ht=544

1/2 OT [ Dagens Tips! ]
Ägg & Anjovismacka, Mmmmmmm!

Rosta en skiva bröd, koka ägg och skiva egget.
Lite smör på mackan, ägg på och toppa med några anjovisfiléer *gott*!

1/2 OT [ Dagens Tips! ]
Januarirean börjar nu på Wiggle. En del fynd som Reba Team-gafflar för ca £250 och en Totem 2-step för £450, men mycket tar slut snabbt. Annars verkar det mest vara gott om tjejkläder för simmning, löpning och cykling.

1/2 OT [ Dagens Tips! ]
ostkaka skrev:
> Annars verkar det mest vara gott om tjejkläder
> för simmning, löpning och cykling.

Ngr snygga bilder?

1/2 OT [ Dagens Tips! ]
bruce skrev:
> ostkaka skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Annars verkar det mest vara gott om tjejkläder
> > för simmning, löpning och cykling.
>
> Ngr snygga bilder?

Ja, men de har jag lagt i "cykel + flicka"-tråden :)

Nej allvarligt, det är kanske därför det är REA på Wiggle. Alla reklambilder med lättklädda tjejer där har gjort att köparna har flytt, och nu sitter Wiggle på ett enormt lager som de vill bli av med. Vem vet? :)

1/2 OT [ Dagens Tips! ]
SIA:s Chilichoklad, överraskande starkt för att vara en 'svensson' glass!

Pumpakärnorna hade jag nog kunna levt utan dock men det är ätbart. =)
2120.jpg

1/2 OT [ Dagens Tips! ]
På SVT2 just nu:

Stranded

Dokumentär. Om den svåra flygkraschen i Anderna 1972. För första gången berättar de överlevande själva om hur de klarade mer än två månader utan mat och kläder i isande kyla. Deras räddning blev att äta av sina döda kamrater.

Tillbaka
Topp