[½ ot] ord/uttryck ni hatar?
1?Jag vet skillnaden på six och seven. Om någon skulle vara intresserad.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
1?Jag vet skillnaden på six och seven. Om någon skulle vara intresserad.
Jag vet skillnaden på six och seven. Om någon skulle vara intresserad.
Men svaret är ALLTID 42.Helt fel.
6 x 7 är inte samma som 42-fakultet.
Är det ett vanligt uttryck i din omgivning?Fakulteterna borde kunna få fram bättre svenskalärare.
Fakulteterna borde kunna få fram bättre undervisande lärare i Svenska.Fakulteterna borde kunna få fram bättre svenskalärare.
Leveransen på första ”ormet” är så jäääävla roligt.
6 8 ±16 x 7 = 42!
Sidoreflexer då?Mota Olle i grind. Ta sin Mats ur skolan. Det är mat för Måns. Livet på en pinne. Ta det piano.
Ett uttryck som inte borde finnas.Sidoreflexer då?
Har varit. Filosofiska fakulteten mest, upphöjt med 227, om jag minns mindre fel än vanligt.Är det ett vanligt uttryck i din omgivning?![]()
I vilket sammanhang?Kontext.
Det kontextuella!I vilket sammanhang?
Ram?
slök?
Fast med SAOLs definition av elit som "de bästa inom visst område" blir väl elitmotionärerna de bästa av de som fortfarande räknas som motionärer, hur man nu definierar en motionär.
Ah, tack!
Visst kan man hata ordet nattduksbord, men det är i alla fall inte fel.Droppen över i-et.
Varsågoda och hugg i.
Nattduksbord.
Institutet för språk och folkminnen står bakom den frågelådan så det är inte vem som helst.Ok. Det heter ju nattygsbord men men, språket förändras. Nu är det ju tom legio att säga bebis på fullaste allvar i st.f. baby eller rättare sagt spädbarn.
Edit tvivlar på att det som står i frågelådan stämmer men det är kanske lite väl kaxigt så det håller jag för mig själv ;)
Institutet för språk och folkminnen står bakom den frågelådan så det är inte vem som helst.
Även Svenska akademiens ordbok:
NATTDUKSBORD
Ordformer
(nattdu(u)ks- 1686 osv. nattduckz- 1708. nattuks- 1772—1785. nattygs- 1749—1946)
Etymologi
[av NATT-DUK o. BORD, sbst.1; formen nattygs- uppkommen gm felaktig anslutning till natt-tyg]
https://www.saob.se/artikel/?unik=N_0001-0244.N6s4
Nattduk och nattyg var två olika saker.Kanske nattygsbord var dialektalt, duk = tyg?
Ok, har inte läst länken, kanske utreds där.
Språket förfaller: I talspråk kortas ord ner, på mer eller mindre goda sätt, och så småningom dyker de upp i skriftliga dialoger och vanlig text. Kompis, bergis, bäbis, glaciäris m fl exempel.
Tror det kallas 'ellips'. ...Superellips!?
Sokrates ca 400 f kr.Våra dagars ungdom älskar lyx. Den uppträder ohövligt, föraktar auktoriteter, har ingen respekt för äldre människor och pratar när den borde arbeta. De unga reser sig inte längre upp när äldre personer kommer in i ett rum. De säger emot sina föräldrar, skryter på bjudningar, glufsar i sig efterrätten vid matbordet, lägger benen i kors och tyranniserar sina lärare.
Och det citatet kommer inte från Sokrates.Som jag skrev tidigare i tråden. Talet har i alla tider "förfallit" - enligt dom äldre. Min gissning är att dom flesta grundar sin åsikt om vad som är bra svenska i åldern 15-25, på ett ungefär. Alltså att den definition man då håller sig till säkert hade ratats av föräldrarna.
Det är lite som det tidlösa:
Sokrates ca 400 f kr.
Men visst, språket kanske förändras snabbare nu i vår ständigt uppkopplade värld.
Och det citatet kommer inte från Sokrates.
I Platons Staten låter han Sokrates säga så här:
Jo, följande: att de yngre bör iaktta en passande tystnad i de äldres närvaro, stiga upp för dem och lämna dem plats, ha omvårdnad om sina föräldrar; vidare iakttaga vissa regler angående hårets klippande, kläder, skodon, hela sitt uppträdande samt allt annat dylikt. Eller tror du det ej?
Det är nog det närmaste man kommer. Detta inte enligt Svenska akademien utan Peter Olausson som åtminstone jag litar på. https://www.faktoider.nu/sokrates.html
Nu ska jag försöka låta bli att nitpicka mer på ett tag (för att använda ett ord man kan hata).
Alltså med tanke på hur länge de orden (åtminstone bebis) har funnits i den formen så undrar jag hur gammal du är egentligen? :)Ok. Det heter ju nattygsbord men men, språket förändras. Nu är det ju tom legio att säga bebis på fullaste allvar i st.f. baby eller rättare sagt spädbarn.
Edit tvivlar på att det som står i frågelådan stämmer men det är kanske lite väl kaxigt så det håller jag för mig själv ;)