[½ ot] ord/uttryck ni hatar?

Skärmavbild 2026-03-26 kl. 17.38.16.webp

Egentligen är jag ytterst tveksam till titeln förl den här tråden. Ordet "hatar" är nog det starkaste ordet på den negativa "ickegillar - skalan"
Det används lite här och där och jag har nästan alltid tyckt att ordet är för starkt i förhållande till kontext.
Om någon skulle med flit, allvarligt skada någon närstående till mig kan nog ordet passa, men att lite casual slänga ur sig ordet lite här och där gör mig obekväm. Ett lämpligare ord till titeln skulle kunna vara, "har problem med" - "ogillar starkt" - "blir less på" . Nåväl, end of rant!
Jo, förresten, ett till ord som är alldeles för starkt i förhållande till kontext är ordet "chock", typ "chockhöjning" etc. ☺️

"1/2 OT" ligger ganska väl till för min del, även om hat är ett väl starkt ord. Med åldern har jag lärt mig att allt inte är svart eller vitt, men just OT är OT eller inte alls.

Fast med SAOLs definition av elit som "de bästa inom visst område" blir väl elitmotionärerna de bästa av de som fortfarande räknas som motionärer, hur man nu definierar en motionär.

Ok. Det heter ju nattygsbord men men, språket förändras. Nu är det ju tom legio att säga bebis på fullaste allvar i st.f. baby eller rättare sagt spädbarn.

Edit tvivlar på att det som står i frågelådan stämmer men det är kanske lite väl kaxigt så det håller jag för mig själv ;)

Språket förfaller: I talspråk kortas ord ner, på mer eller mindre goda sätt, och så småningom dyker de upp i skriftliga dialoger och vanlig text. Kompis, bergis, bäbis, glaciäris m fl exempel.
Tror det kallas 'ellips'. ...Superellips!?

Ok. Det heter ju nattygsbord men men, språket förändras. Nu är det ju tom legio att säga bebis på fullaste allvar i st.f. baby eller rättare sagt spädbarn.

Edit tvivlar på att det som står i frågelådan stämmer men det är kanske lite väl kaxigt så det håller jag för mig själv ;)
Institutet för språk och folkminnen står bakom den frågelådan så det är inte vem som helst.
Även Svenska akademiens ordbok:
NATTDUKSBORD
Ordformer
(nattdu(u)ks- 1686 osv. nattduckz- 1708. nattuks- 1772—1785. nattygs- 1749—1946)
Etymologi
[av NATT-DUK o. BORD, sbst.1; formen nattygs- uppkommen gm felaktig anslutning till natt-tyg]
https://www.saob.se/artikel/?unik=N_0001-0244.N6s4

Institutet för språk och folkminnen står bakom den frågelådan så det är inte vem som helst.
Även Svenska akademiens ordbok:
NATTDUKSBORD
Ordformer
(nattdu(u)ks- 1686 osv. nattduckz- 1708. nattuks- 1772—1785. nattygs- 1749—1946)
Etymologi
[av NATT-DUK o. BORD, sbst.1; formen nattygs- uppkommen gm felaktig anslutning till natt-tyg]
https://www.saob.se/artikel/?unik=N_0001-0244.N6s4

Kanske nattygsbord var dialektalt, duk = tyg?
Ok, har inte läst länken, kanske utreds där.

Kanske nattygsbord var dialektalt, duk = tyg?
Ok, har inte läst länken, kanske utreds där.
Nattduk och nattyg var två olika saker.

Akademiens ordbok under ordet NATT:

-DUK. (natt- 1610—1828. natte- 1645) [jfr t. nachttuch] (†)
1) duk med toalettsaker

-TYG. (natt- 1654—1896. natte- 1654—1711) [jfr t. nachtzeug (i bet. 1 o. 2)]
1) (förr) kvinnlig huvudbonad (huva l. mössa) av tyg, spetsar o. d., använd till nattdräkt l. för bruk inomhus på dagen

https://www.saob.se/artikel/?unik=N_0001-0241.Sa4V&pz=3#U_N1_197971

Språket förfaller: I talspråk kortas ord ner, på mer eller mindre goda sätt, och så småningom dyker de upp i skriftliga dialoger och vanlig text. Kompis, bergis, bäbis, glaciäris m fl exempel.
Tror det kallas 'ellips'. ...Superellips!?

Som jag skrev tidigare i tråden. Talet har i alla tider "förfallit" - enligt dom äldre. Min gissning är att dom flesta grundar sin åsikt om vad som är bra svenska i åldern 15-25, på ett ungefär. Alltså att den definition man då håller sig till säkert hade ratats av föräldrarna.

Det är lite som det tidlösa:
Våra dagars ungdom älskar lyx. Den uppträder ohövligt, föraktar auktoriteter, har ingen respekt för äldre människor och pratar när den borde arbeta. De unga reser sig inte längre upp när äldre personer kommer in i ett rum. De säger emot sina föräldrar, skryter på bjudningar, glufsar i sig efterrätten vid matbordet, lägger benen i kors och tyranniserar sina lärare.
Sokrates ca 400 f kr.
EDIT: Eller han kunde ha sagt det, se nästa inlägg av @argungu

Men visst, språket kanske förändras snabbare nu i vår ständigt uppkopplade värld.

Senast ändrad:
Som jag skrev tidigare i tråden. Talet har i alla tider "förfallit" - enligt dom äldre. Min gissning är att dom flesta grundar sin åsikt om vad som är bra svenska i åldern 15-25, på ett ungefär. Alltså att den definition man då håller sig till säkert hade ratats av föräldrarna.

Det är lite som det tidlösa:

Sokrates ca 400 f kr.

Men visst, språket kanske förändras snabbare nu i vår ständigt uppkopplade värld.
Och det citatet kommer inte från Sokrates. 😊

I Platons Staten låter han Sokrates säga så här:
Jo, följande: att de yngre bör iaktta en passande tystnad i de äldres närvaro, stiga upp för dem och lämna dem plats, ha omvårdnad om sina föräldrar; vidare iakttaga vissa regler angående hårets klippande, kläder, skodon, hela sitt uppträdande samt allt annat dylikt. Eller tror du det ej?

Det är nog det närmaste man kommer. Detta inte enligt Svenska akademien utan Peter Olausson som åtminstone jag litar på. https://www.faktoider.nu/sokrates.html

Nu ska jag försöka låta bli att nitpicka mer på ett tag (för att använda ett ord man kan hata).

Och det citatet kommer inte från Sokrates. 😊

I Platons Staten låter han Sokrates säga så här:
Jo, följande: att de yngre bör iaktta en passande tystnad i de äldres närvaro, stiga upp för dem och lämna dem plats, ha omvårdnad om sina föräldrar; vidare iakttaga vissa regler angående hårets klippande, kläder, skodon, hela sitt uppträdande samt allt annat dylikt. Eller tror du det ej?

Det är nog det närmaste man kommer. Detta inte enligt Svenska akademien utan Peter Olausson som åtminstone jag litar på. https://www.faktoider.nu/sokrates.html

Nu ska jag försöka låta bli att nitpicka mer på ett tag (för att använda ett ord man kan hata).

Fortsätt gärna "nitpicka", du gör det på ett informativt sätt, aldrig för sent att lära sig något.

Alltså med tanke på hur länge de orden (åtminstone bebis) har funnits i den formen så undrar jag hur gammal du är egentligen? :)

"Konfirmera" som i att bekräfta. Anglicismer är inte vackra.
"Onormal" har jag också en stark negativ känsla för. "Abnormal" är så jag har lärt mig ordet, och jag är inte ens gammal (försent för att joina pro-peleton men hade kunnat vara kvar om jag var bäst).

Tillbaka
Topp