(1/2 OT ) Sportbutiken XXL

ol__ skrev:
-------------------------------------------------------
> DT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ja jävlar vad billigt!
> >
> > Man lär ju få vara där mitt i natten för
> att
> > ha någon chans... Skulle vara surt om de sedan
> > inte har den storlek som man ska ha.
>
> Som sagt, då är det bara att kasta ramen. Eller
> kanske man förmår att sälja den :)

Jojo, om man nu är arbitrage-profitör. Men om man är genuint intresserad av att ha en fincykel till kanonpris... :-)

Hajar inte hur det är möjligt att sälja en Di2 utrustad cykel för det priset! Gruppen kostar över 11 kSEK på Cyclecomponents... Ram, hjul, allt annat gratis och 3 tusen i handen... Har man sådana marginaler i cykelbranschen idag? Lär bli rusning som sagt var

20 cyklar som sagt. Det är uppenbart att de skänker bort dem. Jag orkar inte vässa armbågarna och börja köa vid midnatt så jag hoppar över.

Selast skrev:
> Hajar inte hur det är möjligt att sälja en Di2
> utrustad cykel för det priset! Gruppen kostar
> över 11 kSEK på Cyclecomponents... Ram, hjul,
> allt annat gratis och 3 tusen i handen... Har man
> sådana marginaler i cykelbranschen idag?

Det går inte ihop, men det är nog inte meningen heller: http://en.wikipedia.org/wiki/Loss_leader

:-)

Kollade precis annonsen och i annonstexten så står det ju inget om att det är elektroniska Ultegra det handlar om. Bilden visar Elektroniska Ultegra dock.

Så hur ska vi toka detta?

Jag minns att när de öppnade i Göteborg hade de en bunt Merida 0 Nine (eller hur man skriver) till ett jättebra pris. Det var absurda köer etc etc och givetvis ploppade det ut cyklar på blocket de närmaste dagarna. Dock har jag för mig att det inte riktigt var den värsting-specen på dem som det "borde" vara. Kan det vara så fel att de har en di2 hoj på bilen men med vanliga Ultegra? Visserligen är det ju fortfarande billigt, men isf inte helt galet billigt...

Erbjudandet är nästan lite för bra.

Webbhallen och The Phone House har ju kört liknande tok-erbjudanden under senaste året och de urartade till kravaller. Lagom kul när folk tältat hela natten och så kommer det ett gäng och tränger sig före kön precis innan öppning. Knappast ett bra sätt att exponera sig för presumtiva kunder.

Efter denna helgs tre cykeltävlingar (Arlanda, Luma och Falkenloppet) så klarar jag nog 4 timmar i 10 grader utan regn. Pallade ju sex timmar i regnet i lördags å 5 grader så detta borde bli en enkel match :) Om ingen vill stå i kö kanske man kan köpa den av mig för 10.000 så slipper ni stå i kö :)

EricR skrev:
> Utanför.
>
> HOHOHO :D

Funny guy.. Tänkte mer att det väl finns fler ingångar till Heron, för man lär ju inte komma in i själva varuhuset innan sju? Fan att de ska behöva göra såhär.. Jag får ångest och måste dit!

Kravaller är nog inte omöjligt. Det blir helt enkelt så hur man än gör. Frun har varit på sko-rea nyligen och då stod folk längst fram i kön med blå IKEA-kassar, gick in och öste ner skor urskillingslöst och sen satt de och provade i godan ro!

Dustin har ju kört nån slags fredags-rea på nätet där grejer läggs ut till nånstans runt 60% av normalpris och så får kunderna då sitta och uppdatera mellan 13-16 för de kan läggas ut närsomhelst och slå till fort som f-n. Har sällan sett så många sura kommentarer på facebook, för man har ungefär 2-3 sek på sig att genomföra hela köpet då varorna inte reserveras i korgen.

Skall man få en på XXL får man nog vara långt fram, ha snabba ben, snabb att uppfatta lokalens layout och vassa armbågar samt förmågan att hitta cykel och bedöma ramstorlek på avstånd för att med en avslutande Boris Becker-dykning fånga framhjulet och tinga sitt fynd... ;)

Hoppas få en liten rapport efter helgen (helgdagen) av nån som var där :)

Jag ringde, och det är INTE di2 system, vanligt ultegra...

Frågan är som många redan skrivit om det är värt att sitta i natten för att sedan kanske missa att få en cykel, då känns det inte värt det!

Har redan en racer i full carbon och ultegra, så vet egentligen inte varför jag ska köa, är nog bara för det är så sjukt pris!

Nån som har sett nån kö ännu? ;D

macaai skrev:
> Sen när har något som stått i ett annonsblad
> varit korrekt menar du?

Sant, men cayo evo 2 verkar ju vara utrustad med ultegra di2 enligt deras hemsida samt på bilden i annonsen.. Vafan, vem kan man lite på egentligen?

De är lite luriga. När de öppnade i Göteborg så hade de en Merida MTB för typ 8k istället för 32k, enligt Meridas hemsida. Den var dock mycket märkligt specad med twister-reglage och 80mm slag. 8k var ju fortfarande ett bra pris men ingen fantasisumma.

Märkligt att det inte skulle vara DI2, evo 2.0 ska ju vara specad så. Verkar som de sätter ihop lite speciallösningar vid dessa tillfällen.

En kompis till mig som fick mig att få upp ögonen till detta erbjudade sa att han inte såg di2 på bilden men att på speccen på cykeln på focus egna hemsida så var det med di2....

Jag ringde ju som sagt, kan ingen mer ringa får vi se om dom svarar samma till näste man? :D

Nån som funderar på sitta där hela natten lr?

Svåra blir ju att veta vilken ingång man ska köa till med tanke på att det finns väll flera ingångar till varuhuset?

Jag ringde till cykelavdleningen i bromma, fick ungefär ringa 4-7 ggr innan nån svarade, och han som svarade var stressad, så kanske att min info jag fick var fel i all hast, men han verkade ialfl veta vad di2 system var, för jag frågade om det var det, och då blev hans svar "nej det är det vanliga ultegra systemet."

Om XXL har gjort sin läxa så kommer det vara en anvisad kö, säkerligen med kölappar till de hundra första och ett par vakter.

Om inte så lär rubriken "Stockholms blodbad 2012" pryda Aftonbladets löpsedlar på Torsdag.

Läste precis att första kunden hade börjat köa för 40 min sen, så jävla värt känns det inte med en ny racer för att sitta där i 14 timmar!

Jag svängde förbi XXL sport på hemvägen, satt en kille i kö för att köpa en cykel :) Är man tidig får man köa inomhus! De kommer dessutom ha vakter.
Till saken hör att hojjen är utrustad med mekanisk Ultegra (och FSA vevparti), finns dessutom bara i storlek M & L. Jag vände på klacken och gick..

Hej, verkar ju som inte cykeln nu har di2 och har FSA vevparti. Är cykeln fortfarande ett bra klipp?
Är glad motionär som skulle använda cykeln till bla. vettenrundan. Är detta någon cykel för mig?

supreeme skrev:
> Jag svängde förbi XXL sport på hemvägen, satt
> en kille i kö för att köpa en cykel :) Är man
> tidig får man köa inomhus! De kommer dessutom ha
> vakter.
> Till saken hör att hojjen är utrustad med
> mekanisk Ultegra (och FSA vevparti), finns
> dessutom bara i storlek M & L. Jag vände på
> klacken och gick..

Hur fick du veta speccen på cykeln? Fanns det nån att fråga där? För att vissa här inne är ju helt bombis på att det är di2 på cyklen som ska säljas...

Är det en Cayo Evo eller en vanlig Cayo?
Det senare skulle förklara vanliga Ultegra och FSA-veven, men då är å andra sidan annonsen direkt felaktig.

Magnus wallin skrev:
> Hej, verkar ju som inte cykeln nu har di2 och har
> FSA vevparti. Är cykeln fortfarande ett bra
> klipp?
> Är glad motionär som skulle använda cykeln till
> bla. vettenrundan. Är detta någon cykel för
> mig?

Jadå. För 8000 hos din LBS får du ju Tiagra-kittad cykel i aluminium.

Det verkar ju som att det är bara Cayo 2.0.
20000kr ordinarie pris
http://www.tcmcykel.se/2012-focus-cayo-20--p-2223-c-234.aspx

De får ju ta och fixa till marknadsföringsavdelningen. Skaffa en happymtb-representant också kanske?

edit: Kanske lite overkill med kolfibercykel med Ultegra om du inte ska fortsätta cykla efteråt, men orkar du köa så..

Senast ändrad:
En polare till mig ringde och fick beskedet att dom har tagit in 10 st M och 10 st L så om man inte drar någon av dessa storlekar verkar det rätt pointless att köa hela natten.

Jag pratade med chefen på cykelavdelningen, de hade personal utanför butiken i Heron. Focus hade skickat fel info till XXL så det kan säkert bli lite pinsamt om nån köar inatt..
Är ju fortfarande ett bra pris om storleken varit rätt.

Sitter i kö framför affären i Heron med 5 andra. Vi fick se genom grinden: de är en cayo 2.0 utan di2, fsa vev, och ej ultegra bromser. Då jag satte mig hit för di2 funderar att lämna skeppet, å andra sida erbjuds vip tält utanför med sovsäck o vakt för de första...

Var också utanför och kollade, de visade upp cykeln genom gallergrinden.
Hade det varit DI2 så hade det så hade jag i alla fall övervägt att köa men en vanlig Cayo med FSA-vevar och sämre hjul...

...njae...

Men ett bra köp är det hursomhelst, men inte 25000:- prissänkt som enligt annons snarare 12000:-.

4 pers satt utanför 2 av dem skulle ha cykleln för eget bruk och 2 för att sälja vidare.

(Hej Jurg).

Benne skrev:
> Riktigt ful marknadsföring, diff på 13k ju...

Kanske någon chef på Cykelringen som tagit jobb på XXL?

Ni som sitter där, hur ser det ut? Säg att man kommer dit som 10 man, är man "säkrad" en cykel då, eller måste man springa genom halva Heron för att nå butiken, och sedan försöka finna cyklarna?

Hur många är där nu?
Det där tältet, vad gick det ut på? Sova, fika?

Har bara en hybrid (Scott sub 20) och skulle vilja ha något lite "snabbare", är denna bra, eller är det overkill? Brukar det vara cykelreor med sådan här kaliber, eller är det som de ajg sett, ca 3-4 k nedsatt?

Tillbaka
Topp