[1/2OT] Jennys styrketräningstråd.
nisseson sa:http://www.exrx.net/Calculators/OneRepMax.htmlJenny W sa:...om personen klarar att lyfta en vikt 5 gånger bör samma person klara denna vikt 1 gång.
Ser man på. :D Tackar.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
nisseson sa:http://www.exrx.net/Calculators/OneRepMax.htmlJenny W sa:...om personen klarar att lyfta en vikt 5 gånger bör samma person klara denna vikt 1 gång.
Supertramp sa:Den där uppskattningen funkar nog hyfsat om man helt utvilad kör X stycken repetitioner till failure (och hur ofta gör man det?). Men om man använder kalkylatorn för att försöka gissa sitt max utifrån de tyngsta set som man tränar på blir uppskattat max alldeles för lågt. Jag tränar som tyngst 1x3 @ ca 85% och enligt kalkylatorn ska jag kunna köra tre reps @ 94%.
Eller förresten, jag tror att kalkylatorn ger för höga vikter oavsett. Stämmer ju inte med tabellen, enligt den ska man bara klara mellan 90-93% för 3 repetitioner. Ca 90% känns rimligt tycker jag.
Supertramp sa:Vad väger du förresten Jenny (om man nu får fråga en dam nåt sånt)? Har fått för mig att du är en rätt lång och ståtlig kvinna också?
Konkret sa:Remmar i läder är att föredra alla dagar i veckan. Sen kör jag med magnesium.
Valkar får man slipa bort. Alt är väl handskar men jag tror greppet blir svårt då om man har små och klena händer redan från början.
mikipedia_ sa:Linda först?
MRW sa:Till Jenny och Supertramp :)
Overheadsquats.
glömde länken :)
Konkret sa:Man kör in handen i öglan. Sen lindar man runt stången och sen greppar man runt lindan. Man kan dra ut ändan genom öglan men det spelar ingen större roll.
Den andra handen löser man genom att lära sig att göra det med en hand. Några använder munnen för att spänna.
Den ena kommer bli perfekt, den andra lite lösare. Men det kommer fortfarande bli enormt mycket lättare för handlederna. Du kan nog hitta nån Youtube länk. Se till remmarna passar dina händer bara. Läste nånstans att vissa remmar är förstora för vissa.
Jenny W sa:
Jenny W sa:Hösten närmar sig och jag kollar lite på lyftarskor. Har läst att det är ett big nono att ha gympadojor om man ska lyfta "tungt". Inte för att jag lyfter så där jättetungt men jag behöver all hjälp jag kan få. Det är tydligen dessa man ska ha (?)
Finns det några andra förslag? Gör inget om de är lite billigare.
Sohl sa:Cyklar du i löpskor eller i cykelskor? Olympiska lyft och benböj genomförs med lyftarskor! Förutom att löpskorna/inneskor är för mjuka att lyfta i så sliter du ut dom i onödan.
geologen sa:Sohl sa:Cyklar du i löpskor eller i cykelskor? Olympiska lyft och benböj genomförs med lyftarskor! Förutom att löpskorna/inneskor är för mjuka att lyfta i så sliter du ut dom i onödan.
Inte jämförbart. Cykelskor har jag för klossens skull. Naturligtvis ser jag poäng med att skaffa sånt om man är avancerad och väldigt vältränad. Men jag som knappt kan ta min kroppsvikt i knäböj är liksom inte på den nivån på några år än.
För dig så behövs inga lyftarskor men som person som frågar verkar vilja utvecklas i sin styrketräning så tycker jag att ett par skor som är anpassade för aktiviteten är en billig investering.
Och slits? Skorna jag använder i gymmet har jag haft i minst nio år. De började som löparskor, och sen ungefär 2010 har de varit gymskor. Ser ungefär likadana ut nu som 2010. Det sliter ju i princip inget alls på skorna att användas på släta, fina golv inomhus. Går knappast mer än ett par hundra meter per gympass.
DH sa:Hej Jenny W!
Sanslöst många inlägg i denna tråd.
Hur orkar du?
Jag tror det häringa styrketräningstjafset är bäst att bara glömma. Ett sentida påfund utan någon egentlig substans. I princip hitte på. (Browsa tråden så blir det snart rätt komiskt.)
Varför inte ge dig hän med något beprövat med månghundra, eller tusenåriga traditioner?
Välj tex ngn kampsport eller fysisk yogavariant - så spar du tid!
Du blir dessutom stark.på riktigt utan att bygga onödig volym.