[1/2OT] Jennys styrketräningstråd.

Om starten är din svaga del i marklyftet kan du testa att träna lite djupa marklyft där du står lite högre än stången (tex på bumpervikter). Men inte för högt så att du tappar formen. Beror lite på hur rörlig du är, jag brukar köra på 10kg Eleiko bumpervikt = 6cm.

Senast ändrad:
Supertramp sa:
Det där måste du vara riktigt nöjd med Jenny! :-)
Verkligen bra utveckling!

Kommer du fortsätta styrketräna under sommaren? Om du har möjlighet så tror jag att det kan vara bra att försöka träna ialla fall ett pass i veckan, det räcker nog för att du ska ligga kvar på ungefär samma nivå tills i höst om du vill göra en ny satsning nästa vinter. Men det kanske känns lite trist kanske att betala för ett gymkort för att tränar så sällan?

Ja tack, jag är nöjd men det finns ju alltid saker att förbättra. Planen är att styrketräna mars ut sen siktar jag på att cykla mest. Har gym på jobbet och var annan vecka är jag barnfri så då kan jag träna lite senare efter jobbet. Lunchen kan jag glömma. Då är det smockfullt men det kanske är för sällan? Inte lönt att skaffa gymkort, som du säger, när det blir så få pass.
Har funderingar på att skaffa medlemskap i lyftarklubb nästa vinter och träna i lag men det beror lite på om de går med på att jag bara tränar med dem någon gång ibland. Finns ju ingen klubb nära. Ska fråga de jag träna med hur och vad jag kan förbättra. De har sagt att jag bara ska börja om igen med samma upplägg som jag haft (Hirvonen 10 veckor) samt ett extra pass med bänkpress, så jag litar på att de vet vad som passar.

Lyftarklubb låter jättekul, det skulle jag gärna vilja testa om jag kände att jag hade tiden och motivationen (vilket jag inte riktigt känner att jag har).

Själv så har jag haft bihåleinflammation sedan tidigt i höstas (väntar på operation nu) + återkommande förkylningar och virusinfektioner med hög feber. Har inte cyklat sedan i oktober, har styrkeketränat lite i perioder. Men jag tänkte försöka komma igång igen nu, både cyklingen och styrketräningen. Målet är att väga 80kg och vara minst lika stark som när jag vägde 90kg och vi hade tävling på jobbet i höstas. Försöker träna lite smartare också och lyfta med bättre teknik.

Har börjat om från början med marklyften och sänkt vikten rejält för att lära mig lyfta rätt. Idag var första gången sedan i höstas som jag testade köra lite tungt i marken, 5x2 @160 kg och det kändes i alla fall som att formen var bra (har problemet att jag tappar ryggen när vikten blir för tung). Sen ska jag testa att fokusera på att träna bålen ett tag för att se om det kan hjälpa mig förbättra knäböjen. Känner att jag är mycket starkare i benen än vad mitt knäböjsresultat indikerar och efter lite internetresearch tror jag att en för svag bål kan begränsa min knäböj.

Senast ändrad:
Supertramp sa:
Lyftarklubb låter jättekul, det skulle jag gärna vilja testa om jag kände att jag hade tiden och motivationen (vilket jag inte riktigt känner att jag har).

Själv så har jag haft bihåleinflammation sedan tidigt i höstas (väntar på operation nu) + återkommande förkylningar och virusinfektioner med hög feber. Har inte cyklat sedan i oktober, har styrkeketränat lite i perioder.

Men jag tänkte försöka komma igång igen nu, både cyklingen och styrketräningen. Målet är att väga 80kg och vara minst lika stark som när jag vägde 90kg och vi hade tävling på jobbet i höstas. Försöker träna lite smartare också och lyfta med bättre teknik. Har börjat om från början med marklyften och sänkt vikten rejält för att lära mig lyfta rätt.

Idag var första gången sedan i höstas som jag testade köra lite tungt i marken, 5x2 @160 kg och det kändes i alla fall som att formen var bra (har problemet att jag tappar ryggen när vikten blir för tung). Sen ska jag testa att fokusera på att träna bålen ett tag för att se om det kan hjälpa mig förbättra knäböjen. Känner att jag är mycket starkare i benen än vad mitt knäböjsresultat indikerar och efter lite internetresearch tror jag att en för svag bål kan begränsa min knäböj.

Kass med bihålorna. Du får tänka på att all träning som blir av är bra.
Jag ska försöka ha kvar styrkan och kanske tom öka lite samtidigt som jag går ner i vikt. Har skaffat en våg idag som även mäter fettprocent mm och lägger om kosten from onsdag (1 feb)
Har slutat helt med specifik bålträning. Tycker att jag får nog av styrkelyften. Ka nske skulle jag ändå fundera på att lägga in något pass i veckan för att bibehålla bålstyrkan. Den är ju superviktigt för cyklingen.

Det som förvånade mig mest i torsdag var att knäböjen gick så bra. Marklyften hade jag hoppats på att höja lite mer faktiskt.

Jag tycker det är svårt att idenrifiera styrkemässiga svagheter eller brister i tekniken. Skulle kunna tänka mig att om man börjar träna på en klubb och kan få bra coaching så skulle man utvecklas något enormt. Men du verkar ha en coach som hjälper dig lite eller?

100kg böj är svinbra! Inte ofta man ser så starka tjejer på gymmet, sällan man ser nån träna med mer än 50kg på stången tycker jag.

Supertramp sa:
Jag tycker det är svårt att idenrifiera styrkemässiga svagheter eller brister i tekniken. Skulle kunna tänka mig att om man börjar träna på en klubb och kan få bra coaching så skulle man utvecklas något enormt. Men du verkar ha en coach som hjälper dig lite eller?

100kg böj är svinbra! Inte ofta man ser så starka tjejer på gymmet, sällan man ser nån träna med mer än 50kg på stången tycker jag.

Hela gymmet stannade upp när jag maxade och undslapp mig ett och annat krystvrål. :D

Det är rätt många tjejer på gymmet där jag tränar. Har dock inte sett något som lyfter tyngre än jag ;) De flesta verkar inte vilja bli svettiga. :) Får coaching av ett par erfarna styrkelyftare som tävlar. Det känns tryggt. De säger inte bara "bra jobbat" mm utan de ger konstruktiv kritik och det känns som om de tänker långsiktigt.

Jag är faktiskt bra sugen på att köra seriöst med styrketräning, och då gå ner i cykelträning rejält, efter årets sommarsäsong. Typ från början av oktober eller så. Och köra kanske bara 1-2 cykelpass per vecka för att behålla lite kondition. Men i stället köra 3-4 styrkepass per vecka. Jennys grymma framsteg har sporrat mig ytterligare.

geologen sa:
Jag är faktiskt bra sugen på att köra seriöst med styrketräning, och då gå ner i cykelträning rejält, efter årets sommarsäsong. Typ från början av oktober eller så. Och köra kanske bara 1-2 cykelpass per vecka för att behålla lite kondition. Men i stället köra 3-4 styrkepass per vecka. Jennys grymma framsteg har sporrat mig ytterligare.

Kul Geo! Jag går i samma tankar. Vi kan köra en gemensam satsning form oktober -17

Kul att läsa det som skrivits i tråden förra vintern. Har inte gymmat på hela sommarn men började med knäböj i slutet av september. Uppe i 85 kg nu igen. Provade 90 kg förra gången jag hade passare men det gick inte, så enligt mina anteckningar så lyfter jag nu precis på samma vikt i knäböj som förra året i november.

Marklyften har jag tagit det lite lugnare med. Har kört två pass hittills och behöver nog nöta lite teknik till innan jag försöker mig på något maxtest.

Den stora skillnaden från förra året är min egen kroppsvikt som är lägre, 76 kg nu ist för 84 kg, och jag är fast besluten att behålla den vikt jag har. Har ingen lust att göra samma resa som jag var tvungen att göra förra våren med viktnedgång samtidigt som VR-satsning. Nästa år står veterancupen på planen och jag behöver bli mer explosiv samt kunna hänga med bättre i backarna.

Utmaningen i vinter blir att hitta balansen mellan styrka/kroppsvikt/uthållighet. Jag har lagt om kosten och är mer noga med vad jag stoppar i mig. Helt makalöst vad kosten kan göra skillnad för träningsresultaten. Varför har ingen sagt nått?! ;P

Jag vill bara veta hur bänkpress hjälper med marklift som du har skrivit förut... förutom detta att det är en bra fyllning mellan mark/böj om man tycker inte om att vänta tills man är redo för nästa set

WAKIdesigns sa:
Jag vill bara veta hur bänkpress hjälper med marklift som du har skrivit förut... förutom detta att det är en bra fyllning mellan mark/böj om man tycker inte om att vänta tills man är redo för nästa set

Det är jättesvårt att beskriva en rörelse och en känsla med ord men jag ska försöka.
De tekniktips jag fått gällande marklyft är att jag ska ha känslan av att jag försöker bryta av skivstången vid lyftets första del. Man ska alltså, enligt de som coachar mig, skjuta fram bröstet och ut med häcken och om man sätter dessa tre rörelser så aktiverar man alla de muskler i överkroppen som behövs för att lyfta säkert och tungt. Bröstmuskler, axlar och muskler runt skulderbladen är ex på delar av min kropp som inte är jättestarka men som behövs för ett bra marklyft. Vid tunga marklyft brukar mina axlar falla framåt och nedåt. Stången hänger mer i mina armar än att jag lyfter den så att säga.

Senast ändrad:
Det jag möjligen kan tänka mig är att bröstmusklerna och främre axelmusklerna hjälper till att stabilisera axlarna när ryggens övre muskler och bakre axelmusklerna drar för att lyfta stången. Så att det inte blir obalans och fel rörelse där.

Tillbaka
Topp