100% OT: Rökförbud

Skönt att kunna gå ut och klämma en pilsner utan att få torrhosta ..Swedish match satsar hårt nu med snus kylar på krogarna,en blöt General kramsnus under läppen är ju aldrig fel

Daddy D.Lux skrev:
-------------------------------------------------------
> > Jag är emot förbud.
>
> Om det nu är så fantastiskt att kunna gå på krogen
> utan att behöva stinka rök, vilket jag och
> uppenbarligen alla i den här tråden tycker att det
> är, måste det väl rimligen finnas ett stor marknad
> för rökfria krogar. Låt friheten råda.
>
> /C

Jag skulle tro att andelen rökare som väljer bort en krog med rökförbud är större än andelen icke-rökare som väljer bort en krog med rökare. Har själv sett många rökare som vänder vid dörren pga en 'rökning förbjuden'-skylt medan icke-rökare frågar om det finns en rökfri avdelning.

/Eric.

Tjena!

Som privatperson och rökare (som nu ska sluta röka) så tycker jag förbudet är toppen..
Som restaurangpersonal tycker jag det suger fet hästballe, visst det införs för att skydda oss.. Men tror folk att vi jobbar på krogen som slavar som inte har något annat val? Jag kan sluta jobba vilken dag jag vill, jag kan söka jobb på en rökfri krog, jag kan börja jobba i en annan bransch..
Om dom skall skydda restaurangpersonalen skall dom ta bort alkholen från krogarna för det är fler inom restaurang som dör av alkoholrelaterade saker än rökning... ungefär 50% av krogpersonalen i sverige har grava alkoholproblem.. jag skulle vilja se staten lösa den frågan med ett fint förbud..

Ja fast 100 % av alla alkolister i krogbranschen trivs nog rätt bra på jobbet iaf. Det positiva är ju att nu kommer alla som vill vara framgångsrika hos motsatta könet ( ja eller samma..) vara tvungna att lukta hallontårta eftersom rökdoften inte skyddar längre.

Tjena!

Jag skulle aldrig hångla med en tjej som luktar hallontårta, blåbärspaj är mycket bättre.. eller chokladboll som tjejen som raggade upp mig på F12 igår, efter en grym releasefest för årets fetaste spel (battlefield 2) på Café Opera...

ÄNTLIGEN!!!!!!
Nu kan jag gå ut på krogen utan att överdosera astmamedicineringen, och kan dessutom stanna kvar på krogen betydligt längre. Helt suveränt! Tänk att kunna njuta fullt ut på krogen :)

Rökt har jag gjort själv en gång i tiden. Började nån gång på stenåldern när jag var i Bianchi oscars ålder. Är dock 26 år sen jag fimpde...

=David skrev:
> alla som vill vara framgångsrika
> hos motsatta könet ( ja eller samma..) vara
> tvungna att lukta hallontårta eftersom rökdoften

"Här har man besällt in sushi så får man jordgubbstårta istället" (fritt från "En liten film om manlig vänskap")

Jo, man kan ju vara kluven inför förbud. Det är även jag. På samma gång kan jag ju konstatera att det är våra folkvalda som har tagit beslutet. Är vi inte nöjda med dem så kan vi rösta på andra partier. Dessutom är det ju intressant att - så som medierna har speglat det - så många verkar vara positiva till förbudet. Vi lever ju i ett "valfritt samhälle"*, hur kommer det sig då att det inte startats rökfria krogar tidigare? Naturligtvis därför att de hade varit dödsdömda. Jag kan tänka mig tusentals kompisgängssamtal om kvällens utgång som skulle resulterat i att rökarna fått som de ville. Enligt mitt sätt att se var det positivt att våra folkvalda tog ett beslut.

* Jag tycker att "valfritt" är ett problematiskt begrepp i termer av samhälleliga valfriheter men går inte in här på att försöka bena upp den problematiken.

Det finns många onödiga utgifter samhället har. Dagens onödighet är: jättedyr cancervård av massvis av lidande människor som genom aktiv eller passiv rökning dragit på sig denna avancerade svårbehandlade sjukdom. Det är väl den nihilistiska rökförbuds-bevekelsegrunden för den som struntar blankt i att folk som får cancer och många runtomkring dem faktiskt lider massor.

Andra saker som samhället på samma trångsynta sätt redan förbjuder är: mord, skattefusk, stöld, misshandel, häxbränning, moppetrimning samt att cykla utan lyse när det är mörkt.

erik h skrev:
>> Andra saker som samhället på samma trångsynta sätt
> redan förbjuder är: mord, skattefusk, stöld,
> misshandel, häxbränning, moppetrimning samt att
> cykla utan lyse när det är mörkt.

fast de där förbuden gäller väl bara inne på själva krogen, utanför verkar flera av de sakerna vara ok...

Det där med att man ska låta folk göra farliga saker om de vill fungerar ju bara så länge de farliga sakerna inte påverkar andra, visst?

Det gynnar många fler än det missgynnar att det blir rökförbud. Det ska bli så jäkla skönt att kunna gå ut utan att få sina kläder inpyrda med rök. Det tycker nog alla allergiker och astmatiker också, visst Anki?

:)

Ett rökförbud är bra för alla på lång sikt. Det där med att rökare skulle vända i dörren stämmer inte heller, eftersom ALLA krogar har rökförbud. Det är väl bara att ta sig i kragen ordentligt och sluta röka?

Alla vet ju att rökning är skit, egentligen. Visst?
:)

Att tillåta att man röker i en del av restaurangen är som att tillåta att man pinkar i en del av poolen.

MVH /Henrik

Det lagombra är väl att eftersom många svaga människor bara röker på krogen alternativt börjar sitt rökande på krogen kommer antalet rökare att minska. Återväxten lär ju bli kass iaf.

Sen när får man inte trimma moppar?

jag fattar inte det här med att man for inte tar med sig nåt tillbehör in i rökrummet. Vad är det för fel med att tar med drickan? Problemet är att den här regel fattar alla platser, till exempel på arbetsplatser som redan har ett fungerande rökrum. Jag tycker att det är bra med rökforbud men jag tror att nannystaten har gått lite för långt.

Haxx skrev:

> Att tillåta att man röker i en del av restaurangen
> är som att tillåta att man pinkar i en del av
> poolen.
>

Oups. Då är jag visst för rökning .. ;)

King Frolic skrev:
> Är inte avgaser ifrån bilar farligt?
> Bensin och diesel måste förbjudas med omedelbar
> verkan. :)
>
> __________________________________________________
> ___________________
>
> Mvh Jens

Bensin och diesel är av större vikt för Sveriges ekonomi än rökning. Go figure... :)

Ville skrev:
> Men david,....en sak som jag undrar är hur det går
> med gänget i rökrutan nu????

Noah's%20Ark.jpg

Det är lugnt. Man får röka på båten.

Tillbaka
Topp