150 mil randonné Uppsala-Trondheim-Uppsala

Trafiksituationen är väl lite lugnare på västra än östra sidan, åtminstone om man tänker begagna sig av Rv70 (till viss del).

Västra sidan är ju verkligen inte ”tråksidan” när man ska cykla till Mora. Alla gånger jag kört distans själv runt Siljan från Falun har jag alltid börjat med östsidan för att göra de tråkiga i början.

Jag tänker mest på "hemvägen" på Siljan runt när man är lite sliten, det som etsar sig fast då är långa raka slakmotor genom skogen... Typ fr Siljansnäs upp till Gesunda.

ooms sa:
Jag tänker mest på "hemvägen" på Siljan runt när man är lite sliten, det som etsar sig fast då är långa raka slakmotor genom skogen... Typ fr Siljansnäs upp till Gesunda.

haha, ja de är låååånga... kommer ihåg när jag var yngre och varvet gick åt andra hållet. Då stod vi vid infarten mot Almo och Alvik på kullen (Galberget) strax innan Siljansnäs och hejade :)

GoranS sa:
ForesterGuy sa:
En polare snackade om nåt randonné som på väg till Trondhjem skulle passera Juniper Bay, och förmodligen Overacoupleofpairofpliers.
Om jag tolkar det rätt att Juniper Bay är Enviken så tror jag din polare är felinformerad.

Nåt randonné, inte detta. Gick tydligen tidigare i år. Polaren äger ett stämpelställe vid the Crossroads.

tomascl sa:
Hej
Det är synd att avbryta MEN;
NYHET
Vi har uppdaterat formuleringar på hemsidan.
Vi tillåter nu också upp till två (2) påsar, 30x40 cm.

Ok.. Skulle det vara möjligt att få en bild uppladdad på en påse samt någon form av referens på hur mycket den rymmer? Det blir ju stor skillnad på volym om botten är 1 cm bred eller 20 cm bred :-)

ForesterGuy sa:
GoranS sa:
ForesterGuy sa:
En polare snackade om nåt randonné som på väg till Trondhjem skulle passera Juniper Bay, och förmodligen Overacoupleofpairofpliers.
Om jag tolkar det rätt att Juniper Bay är Enviken så tror jag din polare är felinformerad.

Nåt randonné, inte detta. Gick tydligen tidigare i år. Polaren äger ett stämpelställe vid the Crossroads.
Kan inte komma på något svenskt brevet som skulle passera Enviken och Trondheim. Någon som har koll på om det finns något norskt brevet som skulle kunna gå på den rutten?

GoranS sa:
ForesterGuy sa:
GoranS sa:
ForesterGuy sa:

Kan inte komma på något svenskt brevet som skulle passera Enviken och Trondheim. Någon som har koll på om det finns något norskt brevet som skulle kunna gå på den rutten?

Inget officiellt lopp med start i Sverige iaf. Det är ju ett gäng lopp som är inne i Dalarna bland de som startar i Uppsala/Stockholm/Västerrås/Örebro. Det (vad jag vet) som är närmst är Barkarby 600 som passerar några mil V/SV/S om nämnda orter när man befinner sig mellan Sörskog och Falun.

Att ett norskt lopp skulle ha den sträckningen känns ologisk...om det finns ett norskt lopp som går så långt in i Sverige borde det rimligtvis ha liknade sträckning som UTU, annars behöver rutten gå via Sveg och sedan söderut på E45 för att ens ha en liten logisk anledningen att passera Enviken.

Nej, jag tycker också det låter skumt med norska breven som passerar Enviken, men då jag för mitt liv inte kunde komma på något svenskt brevet som skulle passera där greppade jag efter halmstrån.

GoranS sa:
ForesterGuy sa:
GoranS sa:
ForesterGuy sa:

Fleche Nordique 19e- 20e Maj.

GoranS sa:
Är en fleche ett brevet? Är inte helt hemtam med den franska randoterminologin.
Ja det är det. Man kör i ett lag max fem deltagare min tre i mål. På en förutbestämd bana som är hemlig för övriga lag.
Längst sträcka på 24h vinner.

Får utomstående serva med tex dricka och dylikt utmed banan?
Tänkte om det kanske fanns någon regel som i TABR att det ska vara unsupported.

WSMC sa:

Hej
Urklipp från reglerna:

Support

Planerad support får enbart tas emot vid kontroll, utom om en cyklist behöver bryta deltagandet. Privata bilar för medföljande bör undvika att köra längs rutten i närheten av deltagande cyklister, och undvika rutten helt mellan Uppsala och Älvdalen.

//Tomas

WSMC sa:

Om en hjälper alla oaktat vem det är brukar det väl ses som okej? Vet att det var någon intresserad som erbjöd alla randonissar kedjevård på en kontroll - tror att det anses okej.

Jocke77 sa:
tomascl sa:
Hej
Det är synd att avbryta MEN;
NYHET
Vi har uppdaterat formuleringar på hemsidan.
Vi tillåter nu också upp till två (2) påsar, 30x40 cm.

Ok.. Skulle det vara möjligt att få en bild uppladdad på en påse samt någon form av referens på hur mycket den rymmer? Det blir ju stor skillnad på volym om botten är 1 cm bred eller 20 cm bred :-)
Hej
Jag har hittat den här bilden på "påsen" . hoppas den hjälper dig.
Pse.jpg

Vet inte om det avhandlas i tråden och om Sörvattnet - Tännäs 311 är aktuell sträcka, nämndes i min RR att det kunde vara så.

Det partiet är ingen höjdare att cykla på, ibland önskade jag att jag hade en FS. Det känns som om hela sträckan är ett enda tjälskott. Jag rekommenderar att hålla ögonen på asfalten så kommer det gå bra, det är trots allt inte så lång sträcka.

Är restaurangen på Tännäskröken öppen kan jag rekommendera ett matstopp där. En av de som jobbar där är cyklist och varnade för alla ojämnheter efter 311.

WSMC sa:
fhloston sa:
WSMC sa:
kontrapunkt sa:
Det finns en gen grusväg i Tännäs ner mot stora vägen för den som önskar sådant, men också alternativ med asfalt. Det sagt så pågår fortfarande ruttplaneringen ...
Borde vara den här:
https://www.google.se/maps/dir/62.4.../@62.4713808,12.5853435,11z/data=!4m2!4m1!3e1 Brukar vara riktigt hårt packad grusväg där på sommaren. Kan rekommenderas!

Jag börjar med att säga, nej, jag ska inte cykla denna, men tar mig friheten att skriva ändå :-)

Dagsfärsk rapport från bygatan:
Relativt, kanske helt, nygrusad hela sträckan mellan Tännäs och 84an (ca 7 km).
Jag vet inte hur lång tid det tar att packas ihop till fina hjulspår, men just nu skulle jag bara cykla MTB där. (Jag är dock ingen rutinerad Randonnéräv så andra får säga sitt :-))
Nästa gång jag kan lämna rapport är v28. Veckan innan loppet, då jag är uppe och cyklar Fjällturen.
Ja det där ser ju inget vidare ut. Men min erfarenhet är att det tar inte många veckor innan det är fullt cyklingsbart med 28 mm.
Ser fram emot rapport v28. Kommer nog själv att vara uppe till v 29.
God tur!

Uppdaterad spaning, fredagen den 13 juli...

Fortfarande väldigt grusigt, nästan inga hjulspår alls. Nästan att det ser ut som att de har kört en omgång med maskin nyligen.

DSC_0660.JPG

DSC_0661.JPG

DSC_0664.JPG

DSC_0665.JPG

fhloston sa:
WSMC sa:
fhloston sa:
WSMC sa:
kontrapunkt sa:
Det finns en gen grusväg i Tännäs ner mot stora vägen för den som önskar sådant, men också alternativ med asfalt. Det sagt så pågår fortfarande ruttplaneringen ...
Borde vara den här:
https://www.google.se/maps/dir/62.4.../@62.4713808,12.5853435,11z/data=!4m2!4m1!3e1 Brukar vara riktigt hårt packad grusväg där på sommaren. Kan rekommenderas!

Jag börjar med att säga, nej, jag ska inte cykla denna, men tar mig friheten att skriva ändå :-)

Dagsfärsk rapport från bygatan:
Relativt, kanske helt, nygrusad hela sträckan mellan Tännäs och 84an (ca 7 km).
Jag vet inte hur lång tid det tar att packas ihop till fina hjulspår, men just nu skulle jag bara cykla MTB där. (Jag är dock ingen rutinerad Randonnéräv så andra får säga sitt :-))
Nästa gång jag kan lämna rapport är v28. Veckan innan loppet, då jag är uppe och cyklar Fjällturen.
Ja det där ser ju inget vidare ut. Men min erfarenhet är att det tar inte många veckor innan det är fullt cyklingsbart med 28 mm.
Ser fram emot rapport v28. Kommer nog själv att vara uppe till v 29.
God tur!

Uppdaterad spaning, fredagen den 13 juli...

Fortfarande väldigt grusigt, nästan inga hjulspår alls. Nästan att det ser ut som att de har kört en omgång med maskin nyligen.

Jag hoppade den grusvägen och körde på 84an istället. Tyckte det inte såg så roligt ut på den grusvägen, samt att jag cyklade 84an från Hedeviken till Funäs utan problem, två dagar innan. Jag körde i dagsljus ska tilläggas!

Tänkte också stanna till på Tännäsgården.

fhloston sa:
Provåt även på Tännäsgården. Gott.

Björnpaj

Scharlottenlök- och skogschampinjonpaj
Tännäsgården är ett bra stopp, blir i slutet på en "rejäl" klättring, där du förutom nämnda restaurang, även kan ta del av en bit svenskt kulturminne, bestående av Sveriges(en av) högst belägna kyrka....https://sv.wikipedia.org/wiki/Tännäs_kyrka

Med lite tur kan det finnas en energipåfyllning på sträckan Idre-Funäsdalen. Finns det önskemål från deltagare på proviant, så skriv gärna det här i tråden.

IngvarW sa:
Ser det inte ut att bli lite väl fint väder? #dagsföruppsnack
Fjällvädret slår om snabbt har jag hört....Men just nu ser det faktiskt oförskämt bra ut.
Kommer väl ändras ett par gånger innan helgen säger min spåkula.

WSMC sa:
IngvarW sa:
Fjällvädret slår om snabbt har jag hört....Men just nu ser det faktiskt oförskämt bra ut.

Som det ser ut nu kan man ju skippa väskor och annat. Några gels, en slang, pump och ärmvärmare i fickorna borde räcka. Vad kan gå fel liksom.

MarcusS sa:
WSMC sa:
IngvarW sa:

Som det ser ut nu kan man ju skippa väskor och annat. Några gels, en slang, pump och ärmvärmare i fickorna borde räcka. Vad kan gå fel liksom.
"-Packa lätt" får jag alltid höra när jag ska ut och resa. Gäller det även för en tripp till Trondheim ToR kanske?

Är själv lite fundersam på skogsbranden i särnatrakten någon som ha koll på hur den ligger i förhållande till rutten?

Vad jag uppfattar brinner det kring skjutfältet N om Älvdalen, och väg 70 är inte hotad just nu. Skulle det uppstå brand längs sträckan eller sådan rök så att det är farligt att cykla borde det gå att ordna omledning om det behövs över Sälen eller Lillhärad. 5 mil mer, men i sammanhanget kanske acceptabelt. Vi förlänger givetvis då kontrolltider.

MarcusS sa:
Hoppas denna prognos håller. Sol, temperatur över 10grader även på natten och svaga vindar (km/h på kartan).

http://www.weatherbagel.com/f/de9f61af-be69-42bc-82df-c4548d5de9cc

Jag har liksom mentalt förberett mig på att åtminstone någon del kommer innebära misär i form av någon plusgrad, hällregn och sugande motvind. Men än så länge verkar det ju onekligen som att div backup&förstärkningsplagg kan bo i dropbag, och förhoppningsvis kommer hem oanvända.

Jag kommer inte att räkna bort risken att frysa. Uppgifter om minimitemperaturer täcker inte in sänkor och öppna fält och knappast heller att man fryser lättare efter några dagars fettförbränning.

Är väl bara att slarva lite med navigeringen så borde det kunna bli misär så det räcker. Kanske läge att konsultera fransmannen(?) som var ute på någon vandringsled i Schweiz mitt i natten under TCR. Tror det var i fjol.

Cyklade strax över tre timmar igår em och tyckte det var lite misär med tanke på värmen. Även om jag både gillar och tål värme bra känns det nog som den största utmaningen om prognosen håller i sig.

Jocke77 sa:
Cyklade strax över tre timmar igår em och tyckte det var lite misär med tanke på värmen. Även om jag både gillar och tål värme bra känns det nog som den största utmaningen om prognosen håller i sig.

Kan bara hålla med, köpte mer resorb idag och börjar nästan oroa mig att det kan ta med utrymme och vikt i anspråk än campingprylarna.

Förutom ett underbart väder ser det väldigt bra ut på funktionärssidan och förberedelsesidan. Vi kommer vara många, varav flera väderbitna randonneurer, som kommer att göra våra yttersta för att få detta till ett toppenarrangemang. Vi har gjort allt vi kan för att få rutten att bli bra, fina vägar, stämplarna vid kontrollerna att bli snygga, få en snygg logga, fina banderoller vid start kontroller och mål, sökt polistillstånd där så behövs, hittat de bästa kontroller vi kan uppbåda, bra käk, etc.

Vi arrangörer är medvetna att mycket kan gå fel när man arrangerar ett lopp för första gången men vi har gjort vårt yttersta och lite till för att det skall bli ett fullkomligt underbart lopp. Vi välkomnar alla att heja på vid start, längs vägen och i mål. Det känns jättestort att vi har kunnat fått detta prestigelopp till stånd. Detta har varit en önskan och dröm från många av våra medlemmar sedan vi startade klubben.

Kom gärna och heja vid starten om inte annat så för att se en tårögd ordförande eller en skymt av den sanna hjälten Per-Eric eller träffa någon av deltagarna eller någon av funktionärerna som vikt en del av sitt liv för att möjliggöra detta lopp!

Crocko - Jag köpte Resorb sport idag, fick gå till tre ställen innan de hade i lager ?

Grimpeur - Är riktigt taggad för start och är övertygad om att allt kommer vara super. Vi syns i Uppsala på fredag!

"utsålt på resorb" - är DET nivån på nervositeten och misärpotentialen?

Det kan inte stämma... någon måste ju gå och dras med nån skada eller en kärvande del på cykeln.

Jag har tydligen ett utslitet hälsenefäste. Funkar det? [verkar inte påverka cyklingen så egentligen inget problem men låter ju tufft :D]

Nervositeten hos mig just nu gäller branden vid trängslets skjutbana. Verkar sprida sig duktigt för tillfället.

Tillbaka
Topp