Halmstad halv IM igår. Den logistiska biten i den här idrotten är nog min största utmaning. Lyckades under fredagen i alla fall ordna kassett och däck till mitt nya dischjul, klossar till mina fyndade triathlonskor, ny cykelhållare till bilen (den gamla råkade visst bli lite sned vid möte med en vägportal när föraren glömde bort att han hade sin frus cykel på taket), ny tävlingsdräkt, osv, osv. "Testa aldrig något nytt på tävling". Vi säger att det är träningstävling då. Ok?
Morgon. Kommer självklart iväg alldeles för sent men 10 minuter till nummerlappsutlämningen stänger är jag i Halmstad. Chill. Ersätts av: Panik! Kö! En kanadensare gastar i PA:t om att det är dags att gå hit eller dit och göra ena eller andra. Jag går inte hit eller dit. Jag köar. Får mitt startkuvert till slut. Börjar plocka ut prylar ur bilen. Parkeringsvakt nalkas. Har tydligen vissa synpunkter på min placering? Får snabbt som attan lassa ut allt och ställa på trottoaren och försöka hitta mer lagliga parkeringsmöjligheter. Nu vet jag inte hur ni tänker men för mig är det förenat med viss stress att lämna dyra cyklar obevakade på en trottoar mitt i stan. Hittar p-plats alldeles för långt bort, springer tillbaka. Cykeln är kvar. Fixar det sista. Klistermärket som ska sitta på hjälmen blåser iväg och försvinner. Lyckas vara kreativ och riva av ett bytt från bagagetagsen. Påbörjar Papphammarvandring till incheckningen med bångstyrig cykel som nästan välter fyra gånger på hundra meter samtidigt som våtdräkter och hjälmar ska balanserad. Börjar byta om. Har väl en lugna 25 min till start. Jaså man ska gå lugna 2 km för att komma dit också... Löser sig nog. På med våtdräkt, ta med öronproppar, simglasögon, badmössa... Var är badmössan!? Har den också blåst iväg? Språngmarsch till sekretariatet. Lyckas tigga till mig en ny. 10 min till start. Springer. Det är bra. Uppvärmning.
Passerar förbi Örjans Vall. Har satt guldig kedja på cykeln som en liten hyllning till när jag var här och såg Kalmar FF ta SM-guld i november 2008. Vädret idag påminner om den dagen. Kanske något varmare.
Börjar precis fundera på om Nissan har flera förgreningar då jag hör kanadensaren igen. Plötsligt älskar jag honom. Fyra minuter till start, säger han. Jag drar på mig våtdräkten på överkroppen. Han säger till Colting att inte tjuvstarta. Kanske hade varit bättre att uppmuntra honom att inte bryta? I vattnet. En minut till start.
Sen gick det där med simma, cykla, springa helt ok. Stark första hundring på simningen, sen började det kännas att jag bara har tre simpass hittIlls i år. Snittade 207 watt (2,7 w/kg) på cykeln vilket gav ungefär 35 i snitt, det känns som rätt bra utdelning. Körde ganska jämnt så folk spurtade om mig uppför och blev omkörda igen nerför och på platten. Många som hängde på hjul. Precis som alla andra på internet körde jag däremot helt laglydigt och rättrådigt så klart. Gick ut på löpningen väldigt pigg och blev egentligen inte jobbigt förrän sista fem så upplägget verkar ha funkat. Magen mådde bra. Drack 6-7 dl + okänd mängd åvatten. Kissade ändå en gång i T1 ( jättelätt att få av våtdräkten då kan jag avslöja), två gånger på cykeln och lyckades till och med klämma ur mig lite mitt i löpsteget. Hoppas ingen är känslig. Med ett varv kvar på löpningen ser jag att jag har sub 5 som i en liten ask så länge jag slipper typ: kramp, benbrott, terrordåd. Slipper undan med lite knäont. Fixar det med någon minuts marginal. Grymt nöjd.