(2/3 ot) HUr fungerar triathlon - nybörjarfrågor

Mini_me sa:
En tanke som slog mig nu är att jag kämpa som en arg katt i en svart säck när jag skulle få av min våtdräkt. Vad ska man smörja in sig med? Gärna nåt som finns på typ Ica /Konsum etc

Gulpa dräkten innan du lämnar vattnet, dvs dra ner kedjan och håll ut den från bröstet/magen och fånga vatten.

Test nr 1 avklarat.

Simning: Katastrof , får inte till crawl. Det låser sig i huvudet när jag ska blåsa ut. Men coachen lova att det blir bättre.

Cykel: Efter att sjögången hade stannat av så kunde man mata på lite. Plocka mycket folk så det gjorde underverk för moralen som var sänkt efter simningen.

Löpning: Riktigt bra , cyklingen tar framsida lår på mig så vaderna är helt fräscha när jag börja löpa.

Summakardemumma: Så sjukt kul! Trevliga människor och bra uppstyrt. Nästa tisdag ska det gå bättre...

(Glömde klockan på jobbet så nån logg blir det inte)

Novisen sa:
Road_Runner sa:
Träna träna träna med våtdräkt i öppet vatten så kommer det gå kanonbra.
Dagens tur då benen inte vill träna just nu efter maran ?

1.47 i 100m-tempo, hur gör man det? Jag ligger på en minut till och fattar inte hur jag skall sänka tiden så mycket, och då är det dessutom i bassäng (fast utan våtdräckt). Är det "bara" styrka eller helt fel vattenläge? Benen ger mig ingen fart framåt och med en dolme kapar jag 10sek/100m. Så jag tycker inte att jag kan ha heltokigt vattenläge, då borde jag vinna mer med dolmen?

Förutom det algol skrev så är den största orsaken till att man simmar långsamt att man simmar för lite. Väldigt många överskattar teknikens inverkan på farten (förutsatt att man har ok teknik) och simmar därför på tok för få meter för att få upp tillräcklig lokal uthållighet för att orka simma tekniskt bra.

Säger inte att ni har fel (även om jag gärna intalar mig det med tanke på hur lite jag simtränar) men kan man inte simma EN hundring på <2:00 så skulle jag säga att det är nästan 100% teknik. Sen så om man kan hålla ihop det i 200, 400, 1000... meter.. Ja då blir det ju lite annat. Jag tycker ju då att man som nybörjare ska träna så att man håller ihop tekniken och hellre köra bra 25:or om det är det man fixar än ligga och nöta längder med dålig teknik.

Svårt att säga att vi har fel när vi inte skrivit något som motsäger det du precis skrev :-) Om du läser mitt inlägg igen så ser du säkert parentesen (förutsatt att man har ok teknik).

2/3 triathlon = swim/run alltså :-) tydligen så blir det ett sådant race för mig i helgen, blir o klippa gamla våtdräkten :-)

Hittade en liten snutt på tuben som gav ett par tre anlediningar till mitt problem, tror jag.
1: Det bästa som finns är att sjunka ner i vattnet och röra sig framåt lugnt och stilla, helt tyst. Lugn. stillhet. Vilket innebär att jag vägrar blåsa ut under simningen. Det stör lugnet. Och det gör tydligen också att jag får för mycket flyt för långt fram och benen sjunker.
2: Det där med att arbeta med armarna som om man lyfter sig upp har jag försökt få till tidigare men det är lite knepigt och ovant så släpper det lätt. Det är också ett bekymmer eftersom man som nybörjare då gör en stor vid cirkerörelse iställlet, med mycket kraft hela armtaget. Det gör att man lyfter sig i början av simtaget och benen sjunker....
3: lyfter nog huvudet en aning för mycket när jag andas, och huvudet är tungt vilket innebär att när man lyfter det tunga huvudet så.... sjunker benen.

Det där ger mig några småsaker att tänka på nästa simpass. En liten fåga bara, sedan skall jag sluta med OT i denna tråd. Tar ni i med armarna innan ni fått upparmbågen ordentligt och kan trycka på bakåt? För mig blir det ungefär i huvudhöjd? Eller är det en lätt rörelse fram dit utan belastning för att spara axlar? Känns som att bekymret med värk skapas av att man tar i innan man fått upp armbågen?

@Novisen

Börja med att andas ut under vattnet. Tills du lärt dig det så bör du bara fokusera på det.

Sen ska du inte "få upp armbågen", du ska istället "sänka handen och underarmen". Efter att handen gått under ytan, följd av underarmen och armbågen, sträcker du ut lite grann varpå du med fortsatt hög armbåge sänker hand och underarm tills du har en rejäl vinkel nedåt innan du tar i och trycker bakåt.

Men börja med andningen som sagt.

Jag fick ett tekniktips på crawlkursen som gav mig en liten aha-upplevelse.

Trampa vatten och sen ska du trycka dig upp ur vattnet med händerna. Det ska lika den handrörelsen sen när du simmar fast du ska då trycka dig framåt i vattnet.

Inte jag men jag känner flera som har gjort den. Lär vara ett trevligt arrangemang. Man simmar medströms ;) Missar tyvärr i år igen. Hade varit kul.

Kan meddela att besök 2 avklarat i tisdags på Try Tri på sjöhistoriska (Sthlm).

Går inte bra men bättre ?

Fick iaf hjälpa en annan som fick andnöd och lätt panik.

God kväll.

På söndag gäller det. Så just nu simmas det för fullt.

Men jag blir så jäkla täppt i snoken. Det kommer snor och vatten om vartannat.

Är det bara vatten eller kan man vara allergisk mot nåt i vattnet?

Pollen samlas i vattnet. Mina slemhinnor blir galna. Drar jag några kallsuppar genom näsan är jag snorig i minst en vecka.

Konkret sa:
Pollen samlas i vattnet. Mina slemhinnor blir galna. Drar jag några kallsuppar genom näsan är jag snorig i minst en vecka.
Hur lyckad man dra en kallsup genom näsan?
Kan gå med på att man kan få vatten genom näsan i munnen, men att lyckas sätta det i "fel strupe" kräver ju att man andas in samtidigt. Andas in genom näsan när man simmar är ju ingen höjdare. Låt bli med det och/eller skaffa näsklämma.
Annars med 2 eller 3-takts andning så andas man ju ut typ hela undervattensfasen och det gör man med fördel både genom näsa och mun.

Tror på pollen iden , jag får in sjukt mycket vatten via näsan (och öronen för den delen) så man känner sig helt vobblig.
Bristande teknik , stressad etc är mina ursäkter och dom står jag fast vid.

Nässpray och en clarityn löste problemen. Ska testa att simma med näsklämma istället.

Men det gick så sjukt mycket bättre igår än nån annan gång. Crawla mer eller mindre hela sträckan (GPS sa 1,2km men jag räknar av 2-500m på det , är dock fortfarande nöjd.)

eketjall sa:
Konkret sa:
Hur lyckad man dra en kallsup genom näsan?
Kan gå med på att man kan få vatten genom näsan i munnen, men att lyckas sätta det i "fel strupe" kräver ju att man andas in samtidigt. Andas in genom näsan när man simmar är ju ingen höjdare. Låt bli med det och/eller skaffa näsklämma.
Annars med 2 eller 3-takts andning så andas man ju ut typ hela undervattensfasen och det gör man med fördel både genom näsa och mun.
Lugn i bussen messerschmidt. Jag kan simma. Jag kan andas i 2 och 3 takt. Jag har näsklämma. men jag har fått kallsupar genom åren. Men du kanske aldrig har fått det?

Start paket - check. (Start nr 3025 om nån vill håna mig senare)

Men..man fick ett "chip" med. ser ut så här:

IMG_1140.JPG

Samt 2 kardborreband (gissar att dom hör till chipet)

Är det bara att förankra det nånstans på kroppen från start eller ska man ta det efter simningen?

Mini_me sa:
Start paket - check. (Start nr 3025 om nån vill håna mig senare)

Men..man fick ett "chip" med. ser ut så här:

Samt 2 kardborreband (gissar att dom hör till chipet)

Är det bara att förankra det nånstans på kroppen från start eller ska man ta det efter simningen?

Man brukar får sätta chipet med kardborrebanden runt ankeln. Det brukar inte ha någon betydlese vilket ben annars bör det väl stå på en lapp (på baksidan av nummerlappen?) i startpaketet. Det är för start- mål- och mellantider. Du kommer passera mattor som registrerar dina tider.

Sätts på ankeln från start och sitter på hela loppet. Om inte så reggas inte simningens slut när du springer över mattorna in i växlingsområdet. Se till att inte dra loss chipet när du drar av dig våtdräkten.

DSC_0275.JPG

Ok lite fler frågor:

1: Jag bor ganska nära starten och tänkte ta en väska på ryggen och cykla ner till starten. Men bör man ha en back med sig (Krångligt) eller kan man lägga sina saker i en hög och sen bara köra? Jag kör i tri dräkt och ska väl mest byta skor men typ våtdräkt / hjälm / skor..kan man ha det i lite "oordning"?

2: Växlings området är långt , ska man försöka ta sig i/ur cykelskorna när man kommit till slutet av växlingen. Har stenhårda SPD skor och dom är inte sköna att jogga i. Har inte övat på detta men tänkte om man tar dom i handen och springer till slutet och tar på dom där. Eller testar att fästa dom på cykeln och gör som "proffsen".

3: Löpning - ska man gå ut hårt och bara ösa på eller ska man börja lugnare för att kunna öka på slutet? Är bara 5km men min bästa tid på 5km innan detta är 23min (dock ganska kuperat).

4: Ska man palla ha med sig slang och verktyg? Eller skiter man i allt om man får punka? (min nr lapp är lite i vägen för att väskan ska passa smidigt). Dum fråga kanske men...

1. Stockholms triathlons växlingsområde har historiskt sett varit j-vligt trångt för deltagarna, vissa år har jag i princip fått plats med två par skor och cykeln. Ta med så lite som möjligt, var beredd på att ha saker rätt oordnat, och tänk på dina medtävlare.

2. Springa barfota eller med cykelskor är personligt, se bara till att inte stanna ivägen för någon som kommer med fart när du stannar och tar på dig skorna eller tappa dem på vägen. Själv springer jag i mina, det är inga problem för mig (sportiga mtb-skor/SPD). Börja inte meka med att ha de fast på cykeln om du inte provat innan tävlingsdagen...

3. Spring i ett så jämt tempo du kan som du kan hålla in i mål (spurta sista slottsbacken). När du drar iväg efter cycklingen kan löpningen kännas lite knasigt, det går över efter ett par hundra meter.

4. Jag kör tubdäck så blir det punka blir det DNF. Har man slangdäck och gett sig den på att komma runt så ta med slang och pump, bättre komma i mål några minuter senare än inte alls isf!

Lycka till!

nisseson sa:
1. Stockholms triathlons växlingsområde har historiskt sett varit j-vligt trångt för deltagarna, vissa år har jag i princip fått plats med två par skor och cykeln. Ta med så lite som möjligt, var beredd på att ha saker rätt oordnat, och tänk på dina medtävlare.

2. Springa barfota eller med cykelskor är personligt, se bara till att inte stanna ivägen för någon som kommer med fart när du stannar och tar på dig skorna eller tappa dem på vägen. Själv springer jag i mina, det är inga problem för mig (sportiga mtb-skor/SPD). Börja inte meka med att ha de fast på cykeln om du inte provat innan tävlingsdagen...

3. Spring i ett så jämt tempo du kan som du kan hålla in i mål (spurta sista slottsbacken). När du drar iväg efter cycklingen kan löpningen kännas lite knasigt, det går över efter ett par hundra meter.

4. Jag kör tubdäck så blir det punka blir det DNF. Har man slangdäck och gett sig den på att komma runt så ta med slang och pump, bättre komma i mål några minuter senare än inte alls isf!

Lycka till!

+1

På #3 kan man med fördel ta det lite kortare/snabbare steg tills det värsta i benen förvunnit.

Halmstad halv IM igår. Den logistiska biten i den här idrotten är nog min största utmaning. Lyckades under fredagen i alla fall ordna kassett och däck till mitt nya dischjul, klossar till mina fyndade triathlonskor, ny cykelhållare till bilen (den gamla råkade visst bli lite sned vid möte med en vägportal när föraren glömde bort att han hade sin frus cykel på taket), ny tävlingsdräkt, osv, osv. "Testa aldrig något nytt på tävling". Vi säger att det är träningstävling då. Ok?

Morgon. Kommer självklart iväg alldeles för sent men 10 minuter till nummerlappsutlämningen stänger är jag i Halmstad. Chill. Ersätts av: Panik! Kö! En kanadensare gastar i PA:t om att det är dags att gå hit eller dit och göra ena eller andra. Jag går inte hit eller dit. Jag köar. Får mitt startkuvert till slut. Börjar plocka ut prylar ur bilen. Parkeringsvakt nalkas. Har tydligen vissa synpunkter på min placering? Får snabbt som attan lassa ut allt och ställa på trottoaren och försöka hitta mer lagliga parkeringsmöjligheter. Nu vet jag inte hur ni tänker men för mig är det förenat med viss stress att lämna dyra cyklar obevakade på en trottoar mitt i stan. Hittar p-plats alldeles för långt bort, springer tillbaka. Cykeln är kvar. Fixar det sista. Klistermärket som ska sitta på hjälmen blåser iväg och försvinner. Lyckas vara kreativ och riva av ett bytt från bagagetagsen. Påbörjar Papphammarvandring till incheckningen med bångstyrig cykel som nästan välter fyra gånger på hundra meter samtidigt som våtdräkter och hjälmar ska balanserad. Börjar byta om. Har väl en lugna 25 min till start. Jaså man ska gå lugna 2 km för att komma dit också... Löser sig nog. På med våtdräkt, ta med öronproppar, simglasögon, badmössa... Var är badmössan!? Har den också blåst iväg? Språngmarsch till sekretariatet. Lyckas tigga till mig en ny. 10 min till start. Springer. Det är bra. Uppvärmning.

Passerar förbi Örjans Vall. Har satt guldig kedja på cykeln som en liten hyllning till när jag var här och såg Kalmar FF ta SM-guld i november 2008. Vädret idag påminner om den dagen. Kanske något varmare.

Börjar precis fundera på om Nissan har flera förgreningar då jag hör kanadensaren igen. Plötsligt älskar jag honom. Fyra minuter till start, säger han. Jag drar på mig våtdräkten på överkroppen. Han säger till Colting att inte tjuvstarta. Kanske hade varit bättre att uppmuntra honom att inte bryta? I vattnet. En minut till start.

Sen gick det där med simma, cykla, springa helt ok. Stark första hundring på simningen, sen började det kännas att jag bara har tre simpass hittIlls i år. Snittade 207 watt (2,7 w/kg) på cykeln vilket gav ungefär 35 i snitt, det känns som rätt bra utdelning. Körde ganska jämnt så folk spurtade om mig uppför och blev omkörda igen nerför och på platten. Många som hängde på hjul. Precis som alla andra på internet körde jag däremot helt laglydigt och rättrådigt så klart. Gick ut på löpningen väldigt pigg och blev egentligen inte jobbigt förrän sista fem så upplägget verkar ha funkat. Magen mådde bra. Drack 6-7 dl + okänd mängd åvatten. Kissade ändå en gång i T1 ( jättelätt att få av våtdräkten då kan jag avslöja), två gånger på cykeln och lyckades till och med klämma ur mig lite mitt i löpsteget. Hoppas ingen är känslig. Med ett varv kvar på löpningen ser jag att jag har sub 5 som i en liten ask så länge jag slipper typ: kramp, benbrott, terrordåd. Slipper undan med lite knäont. Fixar det med någon minuts marginal. Grymt nöjd.

Fan bra sammanfattning! Strongt !

Min dag var samma fast tvärtom. På plats 3,5timmar innan min start.

Simningen gick som väntat , asdåligt men ändå där jag trodde.

Cykel så hade jag mål som 30 i snitt , hamna på 29,7 så nöjd.

Löpningen gick i 5:28 Tempo pga stumma ben och håll hela vägen till mål.

Sammanfattning: så jävla kul!!

Bifogar resultat:

image.png

Fan det hagla inte direkt med tävlingar i närheten av den kungliga huvudstaden om jag tolka den kalendern rätt.

Vet nån om Sickla/Älta kör på tisdagar fortfarande? Hittar bara info gällande 2014 :) (Har inte fejjan så...ja...)

Mini_me sa:
Fan det hagla inte direkt med tävlingar i närheten av den kungliga huvudstaden om jag tolka den kalendern rätt.

Vet nån om Sickla/Älta kör på tisdagar fortfarande? Hittar bara info gällande 2014 :) (Har inte fejjan så...ja...)

De kör väl någon terrängvariant i Hellas istället tror jag.
Onsdagar var/är det väl den körs?

Tillbaka
Topp