.

.
Ja det är nog olika inte bara beroende vikt, om man har slang tex. Körstil spelar nog in en del också. Jag väger 76kg och kan får genomslag om jag kör på lägre än 1,8 på min HT. Jag kan ha lägre men då får jag vara väldigt noga med att stå upp och ha en mjukare körstil om jag ska slippa punka

.
Körde med.RK fram och Ikon bak. Ca 2 kg tryck fram och bak, tyckte inte det var några större problem att ha hjulen ner hela rejset. Bra grepp uppför också, bara att sitta och veva. Lite skillnad mot HT kanske... :)

Hade kanske kunnat sänka trycket men det var fint med bra till på asfalten.

.
Jenny W skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja det är nog olika inte bara beroende vikt, om
> man har slang tex. Körstil spelar nog in en del
> också. Jag väger 76kg och kan får genomslag om
> jag kör på lägre än 1,8 på min HT. Jag kan ha
> lägre men då får jag vara väldigt noga med att
> stå upp och ha en mjukare körstil om jag ska
> slippa punka

Tror en stor del även ligger i hur stor luftkammare du har. Fick lätt genomslag förr, med 26x2,0 och 26x2,1. Då med ett tryck på ungefär 2,0 bar. Körde 95km igår på 27,5 x 2,4 och ett tryck på ungefär 1,2-1,3bar. Var aldrig ens nära att slå igenom.

.
White_XC_Ultimate_Carbon skrev:
> Tror en stor del även ligger i hur stor
> luftkammare du har. Fick lätt genomslag förr,
> med 26x2,0 och 26x2,1. Då med ett tryck på
> ungefär 2,0 bar. Körde 95km igår på 27,5 x 2,4
> och ett tryck på ungefär 1,2-1,3bar. Var aldrig
> ens nära att slå igenom

Exakt, sedan kan man köra lägre tryck om man har kraftigare däckssidor. Efter att ha skurit sönder ett par Furius Fred 2.4 med dasspapperssidor på Lida Loop 2011 kör jag numera alltid med förstärkta däckssidor (snakeskin på Schwalbe-språk). Med alltför lågt lufttryck riskerar man också att däcket känns som det håller på att kränga av fälgen vid tvära kurvor, vilket jag upplever som obehagligt. Med bredare fälgar minskar krängningsrisken samt däckens volym ökar. Har kört med Stans sen 2009 och kunde då kliva ned ordentligt i lufttryck. Sen ska jag erkänna att Stansandet inte alltid varit smärtfritt (otäta däck, däck som inte vill sätta sig på fälgen trots att de varit uppumpade med slang en vecka, fälgar som inte håller däckskanten trots att däck och fälg är "tubeless ready", etc.)

.
Ja, med lågt tryck kan det slänga lite i sidled i skarpa kurvor. Igår slängde det lite mer än det brukar när man kasade i sidled i leran i traktorspåren också. Jag ser det som en tradeoff jag gör för att få en bekvämare resa. Nu kör jag hardtail, så det låga trycket är min bakdämpning. Fast jag gick om ganska många på leråkern också:-)

.
Efter mitt första riktiga långlopp så får jag bara stämma in i hyllningskören. Strålande arrangemang med superbra skyltat, bra langning i kontrollerna, trevliga påhejjande funktionärer och mördarbackar. Massagen efteråt. Pastan. Perfekt!

Och stubbåkern från helvetet, som visade sig 2011 när jag körde bst50, lös med sin frånvaro. Nu behövdes ju inte den i och för sig då mjölksyran firade jubileum ändå i kroppen från 55 km och framåt... :)

Var vänliga och skicka vidare ett stort tack och på återseende//Jacob

.
kronhed skrev:
> akesson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kanske lite OT kanske men vet någon vilken
> låt
> > dom spelade ca 1 min innan starten gick?
>
>
> +1

Sirius med Alan Parsons Project!

.
Jonne skrev:
> kronhed skrev:
> -----
> > akesson skrev:
> >
>
> > -----
> > > Kanske lite OT kanske men vet någon vilken
> > låt
> > > dom spelade ca 1 min innan starten gick?
> >
> >
> > +1
>
>
> Sirius med Alan Parsons Project!

Tackar

.
BST 95 var mitt första MTB-lopp någonsin (köpte cykeln i Juli)och är ruskigt nöjd med arrangemanget. Allt förutom skyltningen för startfållorna var bra.
I starten var det många som ställde sig fel. Vissa med flit såklart...

Visst blir man trött på de stollarna som gjorde vansinniga omkörningar på banvallen när de körde i hög fart mellan leden utan att förvarna. Men för övrigt tyckte jag folk hade ett bra beteende ute i spåret.
Jag var en av dem som flög över styret i en nerförsbacke ute i skogen och jag hade knappt landat innan jag hör hur folk frågar hur det gick med mig! Även när jag stod still efter en backe och försökte skaka av mig/stretcha bort krampen i låren frågade folk om allt var okej. Sånt uppkattas!

Min lärdom inför nästa år är att det kommer kännas bättre om man tränat lite mer än bara c:a 30km som längst :)
Då kommer jag förhoppningsvis kunna kapa årets tid på 5:14 ganska rejält!

.
JimmyDr skrev:
> Min lärdom inför nästa år är att det kommer
> kännas bättre om man tränat lite mer än bara
> c:a 30km som längst :)
> Då kommer jag förhoppningsvis kunna kapa årets
> tid på 5:14 ganska rejält!

Tycker att 5:14 är ganska bra om du har bara tränat lite! Grattis!
Själv kom jag in på 05:04, så jag är nu inte nöjd längre efter vad du har skrivit :-)

.
Första gången i Varberg och ett MTB-långlopp. (BST95)

Pros:
-Kul bana
-Väldigt fina singeltracks
-Omväxlande lopp
-Tufft
-Bra depåfolk!
-Trevlig stämmning ute i banan trots regnet!
-Skyltningen var mycket bra!

Cons:
-Tvärstopp på banvallen, trång sektor, tappade säkert 1-2min bara där
-Som i alla lopp behövs mer skyltar "HÅLL HÖGER"
-Trångt i starten (fattades lite skyltar också), plus för många "blåbär" i femman
-Diverse grenar som hängde in på stigarna, skall inte behövas på en sådan här stor tävling.
-Efteranmälan 95 börjar närma sig smärtgränsen prismässigt. (700:-)

Gick i mål på 4.37 och är grymt nöjd, startade nästan längst bak i femman och hade många att passera.

.
Håller med om att arrangemanget var kanon bra och gärna någonslags seedning i startfålla fem. Jag var dessvärre en av de som var långsam, dock inte i början...(ej heller blåbär som är något annat) Sry!

Gav medaljen till min fyraåring som brukligt varpå han frågade om jag varit och surfat ;-)

.
Tack för all feedback om årets Bockstenstur. Från Varbergs MTB´s perspektiv är vi minst lika nöjda med tävlingen som ni deltagare verkar vara. Vi delar också de flesta tips om förbättringar. T e x har vi redan diskuterat ett annat system vid fållorna. Håller med om att det inte fungerade riktigt bra i år. Det kommer nog bli någon form av seedning även bland motionärerna. Eget ansvar fungerar ej.. En del kom in i fållorna innan vi hade folk på plats. Detta är också en sak vi kan förbättra från arrangörshåll.

Flaskhalsar är svåra att hantera... tar man bort en flaskhals så får man en ny längre fram. Det finns för det mesta någon trång sektor i början på de flesta lopp.

När det gäller leriga stubbåkrar så blev vi överraskade av regnet. Eftersom åkern sluttade ner mot bäcken där banan gick så hamnade allt vatten där vi körde. Leran luckrades upp och det blev några tuffa 400 m. Jag har hört både positiva och negativa kommentarer om åkern innan Grimtunet. I efterhand så är de flesta glada över att ha gjort loppet och det är alltid kul att diskutera särskilt tuffa partier. Vi får se hur det blir nästa år. I dagsläget har vi tre olika alternativ på körbara vägar i det området. Kanske kan vi skaka fram ett fjärde alternativ.

Håll utkik efter anmälan för Bockstensturen 2014. Det blev ju nästan fullt i år.

/ BST

.
Har inget negativt att säga om startfållor, bansträckningar eller liknande. På andra lopp kan det vara känsligt med fållorna, där spåren går ihop tidigt. Men på BST tycker jag att det alltid sträcker ut sig tillräckligt innan det går ihop till ett led. Ibland har man oturen att hamna bakom någon som är rädd för sten men man får se till att ta sig om på nästa transport.

Det möjligtvis enda var kanske den lilla stockningen som uppstod på banvallen i år, men jag kan tänka mig att sådant kan vara svårt att förutse när banan justeras.

/Mats

.
Vi har tidigare kört över en åker ca 30 m och kommit ut på en väg. Då är vi beroende av att det är tröskat + att vi måste få markägarens gillande. Ett alternativ på den aktuella platsen är att behålla banan som den är men att erbjuda ett alternativt spår till vänster om där "flaskhalsen" börjar. Det skulle underlätta om det uppstår en kö. Det kräver dock en eller två extra flaggvakter (som är en bristvara).

/ BST

.
Har heller intet negativt att säga om loppet, startfållor eller banan (tvärtom - tycker det är ett rigtigt bra arrangement med kul bana och åkern var roligt...det är ju inte landväg vi ska cykla :-) ), men jag tror att det kanske var 100 cyklister för mycket på banan. Så kanske begränsa antallet till nästa år?!
Har just varit till et lopp i Tyskland och där var det begränsat på max 600 deltager. Ingen kö alls!

.
Körde 95 km och det är ett bra arrangemang överlag. När det gäller banan skulle gärna sett mer stig/skogsväg och mindre asfalt. Känns som man skulle kunnat utnyttja Åkullaområdet än mer än vad som är fallet nu.

Såg många med kameror. Var är alla foto?

.
Mål och start hade kunnat flytta närmare Åkulla för att eliminera tre mil slätåka men å andra sidan var det ganska skönt bitvis.

Nästa år ska jag försöka ha lite form att ta av.

.
Tycker att BST är ett toppenarrangemang.

Fantastiskt bra skyltat(utom startfållorna då).
Gott om flaggvakter.
Hjälpsamma funktionärer överallt(fick t.o.m. "langning" av dricka på någon depå)
Pasta direkt efter målgång är toppen.
Åkern tycker jag inte gör något(slipper vi inte lite väg då?)
Roligt med mycket publik inne i Varberg och en del ute på banan.
Stoppet på banvallen var kanske inte så roligt men tog inte så lång tid(iaf för mig).
Startfållorna kanske borde utökas med någon till, annars går det bra att cykla om på väg ut ur Varberg.

Ses igen nästa år.
När öppnar anmälan?

.
Jag gillar banan och arrangemanget. Det är trots allt inte en enduro-tävling, och inte XCE heller, utan ett långlopp.
Den långa sträckan i kombination med tuffa backar, flera och ganska långa inslag av teknisk singeltrack mm skall en stor del av utmaningen.
För mig är långlopp en bra blandning av allt.
Bra jobbat arrangörerna!
(Tror att 95km AM/Enduro singletrack hade blivit ganska utslagsgivande och inte så många i mål)

.
Jon skrev:
> Tycker att BST är ett toppenarrangemang.
>
> Fantastiskt bra skyltat(utom startfållorna då).
> Gott om flaggvakter.
> Hjälpsamma funktionärer överallt(fick t.o.m.
> "langning" av dricka på någon depå)
> Pasta direkt efter målgång är toppen.
> Åkern tycker jag inte gör något(slipper vi inte
> lite väg då?)
> Roligt med mycket publik inne i Varberg och en del
> ute på banan.
> Stoppet på banvallen var kanske inte så roligt
> men tog inte så lång tid(iaf för mig).
> Startfållorna kanske borde utökas med någon
> till, annars går det bra att cykla om på väg ut
> ur Varberg.
>
> Ses igen nästa år.
> När öppnar anmälan?

+1

Och sen tycker jag att det är jätte fint med start/mål vid havet. Tradition för mig med ett dopp efter loppet :) Tror också att det var mycket mer kö i skogen om starten var närmare Åkulla. Det hjälpar med 2 mil i början...

.
thomaaz.h skrev:
> Ingen som har/vet nån som fotade efter banan?
> Blixtra en hel del efter bana. :)

Det är jag också nyfiken på. Finns det inga bilder någonstans? Jag hittar iaf inget.

.
Haj!

Bra arr som vanligt.

En sak att ta med sig till nästa år. Märk upp de fyrkantiga små "brunnarna" som är vid stigen när man kör längs med fästningen, 200 m innan mål.

En vän körde på en sådan fyrkant med brutet nyckelben som följd...

Annars är det en riktigt fin tävling och kul avslutning på säsongen :)

.
Tireless skrev:
> ... Det kräver dock en eller
> två extra flaggvakter (som är en bristvara).
>
> / BST

Om jag blir förkyld nångång så att jag inte kan köra lovar jag ställa upp som funktionär!

/Mats

.
Mikeee skrev:
> thomaaz.h skrev:
> -----
> > Ingen som har/vet nån som fotade efter banan?
> > Blixtra en hel del efter bana. :)
>
>
> Det är jag också nyfiken på. Finns det inga
> bilder någonstans? Jag hittar iaf inget.

Så många stora kameror och inte några bilder på nätet... :(

.
Jag kör 50km, och hade riktigt kul. Banutmärkningen med pilarna var riktigt bra och funktionärer och flaggvakter var på topp!

Jag tillhör dom som inte uppskattar leråker, min cykel står i garaget i väntan på tvätt #2... Jag förstår inte varför det är så mysigt med lera i sig. Hade jag lerdränkt mig i ett traktorspår i skogen hade jag inte klagat men att bara cykla i det sega är drygt.

En seedning av motionärer är en bra idé! Förslaget är att man gör som på löpartävlingar att man ställs efter förra årets resultat,alt tidigare resultat i LL-cupen, är det första året hamnar man sist!

Jag var sen och osäker på min form, kom sent till start och hamnade långt bak i medelfartsfållan. Dom som stod där var inte så duktiga på stig och det blev stopp just i stigpartierna när det började regna. Väldigt vad folk bromsade i grusutförsbackarna... Jag hade roligt ändå, men till nästa gång skall jag cykla längre / snabbare!

/Andreas

.
Ja, förresten, cyklar man inte stig när man tränar inför XCM? Som ett tips så verkar det finnas mycket utvecklingspotential på tekniksidan för många, lika mycket som det finns potential på flåset för mig.

.
Jontas skrev:
> Haj!
>
> Bra arr som vanligt.
>
> En sak att ta med sig till nästa år. Märk upp
> de fyrkantiga små "brunnarna" som är vid stigen
> när man kör längs med fästningen, 200 m innan
> mål.
>
> En vän körde på en sådan fyrkant med brutet
> nyckelben som följd...
>
> Annars är det en riktigt fin tävling och kul
> avslutning på säsongen :)

Ja de där små brunnslocken reagerade jag oxå på. Läskiga. Nu såg jag dem och kunde undvika att köra på dem. Om man inte skadar sig så är de nog ett bra sätt att få punka genom att köra på dem annars. Bör absolut markeras till nästa år. Annars rätt nöjd. Jag gillar blandningen av asfalt, grus och stig ;)

.
Hej,

beklagar olyckan med brunnslocket. Samtliga var uppmärkta med pilar men dock verkar en blivit nerkörd oh hamnat i vassen bredvid.
Kommunen är uppmärksammad på att marken runt brunnarna behöver fyllas upp så nästa år skall det vara lika problemfritt som övriga år ;-)

henrik, som skadade sig vid påkörning av locket skickade vi en hälsning till i söndags samt självklart en fristart till nästa år.

BST kommitén

.
Städar_sällan skrev:
> Vad kallas den långa steniga nerförsbacken på
> 50km? Den var riktigt läskig med min hoj men jag
> lyckades hålla mej upprätt ;)

Vet ej namnet, men det måste varit den backen jag körde i full fart för jag körde om en massa folk ;)

.
Märkligt att förstagångsåkarna ALLTID måste klaga på trafikstockning första milen och långsamma cyklister i skogen?

Det är ett långlopp ni har anmält er till och genomfört. Det blir oundvikligen på det viset. Omfattningen av trafikstockningen varierar med bana och antalet anmälda. Inget att hetsa upp sig på, det är en del av spelet att lära sig att hantera.

Ett par enkla tips om man inte vill vara del av motionsstartfältet på ett långlopp:
-Anmäl er i sport- eller tävlingsklass. Mindre trängsel och mindre risk för stockning.
- Kör annan typ av tävling. Det finns alternativ, tex anordnas rätt mycket lokala XC-tävlingar runt om i (södra?) Sverige.

Själv uppskattar jag motionsklass på långlopp. Jag lyckas alltid bli jättetrött trots att jag inte kan köra fullt på varje stigparti i början av loppet.

.
"Svar" på några av frågorna och funderingarna här på forumet. Ska försöka samla ihop frågorna vid senare tillfälle.

Backen du säkert menar kallas Kagelösabacken.

Jag vet ej hur många startande det var. Man kan nog räkna ihop det i resultatlistorna. Vi hade ca 1740 anmälda och hade 1800 chip...

Jag hörde talas om brunnslocken och de var uppmärkta enligt bandelsgruppen. De är ju egentligen ingen ny företeelse i BST, de har funnits där alla år. Jag har ingen uppgift på om det blir problem varje år. Bra, i alla fall, om kommunen kan lägga dit lite grus. Annars instämmer jag med svaret från vbg.

När det gäller stigarna i Åkulla så kommer vi göra ett nytt försök att hitta en väg i skogen som länsstyrelsen kan godkänna som ersätter den biten asfalt vi nu har. Vi får se hur det går..

/Bst

Senast ändrad:
.
Hmm, reagerade också på brunnslocken. Killen framför mig missade dem helt och föll, och några markeringar såg jag inte alls, körde dessutom BST50 och var i mål efter 2,5 h. Så att bara en markering skulle vara nere låter konstigt. Men ett riktigt kul lopp med bra flaggvakter etc, rekommenderas hursom. Syns 2014!

.
arcamone skrev:
> Hmm, reagerade också på brunnslocken. Killen
> framför mig missade dem helt och föll, och
> några markeringar såg jag inte alls, körde
> dessutom BST50 och var i mål efter 2,5 h. Så att
> bara en markering skulle vara nere låter
> konstigt. Men ett riktigt kul lopp med bra
> flaggvakter etc, rekommenderas hursom. Syns 2014!

Jag körde Snapphaneturen veckan innan BST och Hässleholm CK hade gjort ett beundransvärt jobb bl.a med att märka upp i stort sett varenda liten och stor, rund eller vass sten, stubbe och de där små pinnarna som blir kvar efter slyröjning med
orange flourocerande sprayfärg, syntes SKITBRA! Blir dessutom inte ner eller bortkört!
F.ö. tycker jag att BST är ett riktigt fint och välarr. lopp. Kunde inte vara med i år tyvärr. Men nästa!

.
Om man vill köra 95km:an så vid 11 km så kommer man till en "privat väg" men är det ok att cykla där ändå?

MRobson skrev:
> disengaged skrev:
> -----
> > Det funkar, jag har en egen karta på turen
> (som
> > inte riktigt stämmer i Åkulla, men där kör
> jag
> > på känsla ;))
>
> Jag tog mig tid och fixa till den, kunde dock ej