..

..
Supertramp skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tror att det mer är mängden än intensiteten
> som ökar risken för skador. Styrketräning
> undantaget. Hårdintensiv VO2 borde väl vara
> rätt skonsam dock?

Du missar nog syftet med lågintensiv träning.

..
Hur då menar du?
Eventuell överträning förstår jag kan "botas" med lågintensiv träning men jag ser inte varför högintensiv intervallträning skulle medföra hög skaderisk. Måttlig träningstid och inga extrema belastningar.

Senast ändrad:
..
Jag menar att med lågintensiv träning, riktigt lugna distanspas t.ex, bygger du upp grunden för att kroppen ska klara av hårdare högintensiv träning. Får du knäskador av långa distanspass på cykel är det något fundamentalt fel med setupen. Redan där.

Jmfr med löpning. Lugn jogg som uppbyggnad är en förutsättning för att inte gå sönder när det ska sprintas i hårda backintervaller.

..
grump skrev:
> Jag menar att med lågintensiv träning, riktigt
> lugna distanspas t.ex, bygger du upp grunden för
> att kroppen ska klara av hårdare högintensiv
> träning. Får du knäskador av långa distanspass
> på cykel är det något fundamentalt fel med
> setupen. Redan där.
>
> Jmfr med löpning. Lugn jogg som uppbyggnad är en
> förutsättning för att inte gå sönder när det
> ska sprintas i hårda backintervaller.

Innebär inte det att det är hög mängd som ger det resultatet och inte lågintensiv träning i sig, vilket ioförsig blir lite av en konsekvens av hög mängd? Men päron blir ju inte äpplen för det.

..
grump skrev:
> Jag menar att med lågintensiv träning, riktigt
> lugna distanspas t.ex, bygger du upp grunden för
> att kroppen ska klara av hårdare högintensiv
> träning.

Högintensiv hurdå? Högintensiv aerobisk träning behöver inte innebära hög belastning på muskler och leder. Jag tror att det främst är själva träningsvolymen (antal timmar i sadeln per vecka) som ska trappas upp i lagom takt för att undvika skador.

> Får du knäskador av långa distanspass
> på cykel är det något fundamentalt fel med
> setupen.

Jaså? Jag skulle inte automatiskt dra den slutsatsen.

..
Jag försöker verkligen förstå, det är därför jag frågar.

Såsom jag resonerar är det ganska liten skillnad vad gäller belastning på muskler och leder om man kör högintensiv intervallträning med jämn belastning runt FTP, jämfört med lågintensiv distansträning med en medeleffekt en bit under FTP. Mer logiskt tycker jag då att trappa upp träningsvolymen, och inte intensiteten.
Gäller alltså den aeroba träningen (inte styrketräning).

Jag säger inte att jag har rätt, men så länge som jag inte får någon för mig logisk motivering varför uppbyggnad bäst sker genom låg intensitet (och inte låg volym) så har jag svårt att bara lyssna och tänka tvärt om mot vad jag tycket känns rimligt.

..
Supertramp skrev:
> Jag får själv problem
> med knän om jag snabbt ökar träningsdos eller
> börjar träna för tungt på gymmet.

Kan det vara din specialövning, sittande enbenpress där du kör på max och "fjongar upp" vikten några decimeter och sedan tar emot den, som sliter på knäna? ;-)

..
Jag har klarat mig bra från skador denna vinter när jag började styrketräna. Trappade upp lite för snabbt i början och fick känningar i ena knät men tog det lite lugnare ett par veckor och nu fjongar jag utan bara helvete! :-)

Men jag tror inte "fjongövningen" ger så jättehög belastning på knät för jag tar emot vikten med båda benen. Värre tror jag när jag ökar vikten ännu mer så att jag precis orkar pressa ett par reps.

Senast ändrad:
..
Tack sent omsides och tack vare den dig indirekt köpte jag nu chain catcher.. hade nog kunnat gå illa annars;)... nu blev det hursomhelst osymetric och sram red-2014 vevarmar

Jag har fått en fundering, jag vill utvecklas snabbt osv... jag kommer somsagt köra senior... kommer gynna min utveckling.

Nu till saken,kanske kan få loss en del pengar i vår.. är det nödvändigt att köpa en tempocykel?, tänkte att man får mer möjligheter och kan bli en bredare cyklist och att det ska gynna utvecklingen.
eller borde det enbart köras linje?, vad hade ni gjort och vad hade ni rekommenderat?
... Min tanke är att jag kanske tränar min åkstyrka i tempo utöver det ryckiga i linje och att det kanske gynnar mig...:)

Senast ändrad:
..
Beror ju lite på vad du har på linje (om du istället ska satsa pengarna på den) och hur mycket tempo du tänkt köra. Vetefan om man kan dra en jättestor parallell mellan tempo o linje, tempo är så mycket kortare.

..
Jag känner mig väl väldigt nöjd med min nya setup och kolfiberramen på linje.. klart jag kan uppgradera tävlingsframhjulet men men...

Oj, krascha en annans tempocykel hade inte känts okej asså och inte i min plånbok ;), men ahh kanske får fundera lite extra på det där med tempocykel då...... Vill ju så gärna bli en bred cyklist som blir bra på olika saker ;)... Kanske inte är värt det?

..
En tempocykel behöver inte vara så dyr. Ska man ha elväxlar, skiva bak och värsta aerodynamiska ramen så är det svindyrt. Men t.ex. Planet x har väl haft ganska billiga alternativ.

..
Om det är aktuellt hade det kanske funnits en budget på 15k utan hjul för en beggad, är det tillräckligt för att få en täcvlingsduglig tempohoj? =)

Jag har funderat det där med att ha ett tempostyre med reglage,vajrar,linda osv som man kunde shifta mellan med...men känns bökigt=)

exempelvis denna, dock är inte tempo aktuellt nu men som exempel... http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=128799

hade den dugit att tävla på? , eller har materialet för stor betydelse på tempo?

..
Jo, förstår att det kommer kosta väldigt mycket, speciellt då jag måste komma top 3 för att få tillbaka tävlingsavgiften..... annars får jag licensen och även 4 spänn per mil bort på varje tävling.... Dessa pengar får man dock efter säsongens slut....jag har försökt räkna på det där, men svårt och hitta ett svar på hur mycket det kommer kosta om jag inte sover över ngnstans, utan bara tävlar sen åker hem.... låt säga 300kr per tävling i ENBART avgiften och man kör 25 tävlingar+ träningstävlingarna i smack exempelvis och alla öppna klubbmästerskap., då är det 7500, men då ska ju resor läggas till och även saker kan ju gå sönder.. räknar väl med att ha ca 25k i mitt användande i vår allt som allt i mitt förfogande och då räknar jag med att tjäna tillbaka lite avgifter i slutet på säsongen.

Kanske trotsallt är bättre att köpa ett vettigt framhjul och skita i tempocykel eller bara köra på den tråkiga och bökiga lösningen med att skifta mellan komplett tempostyre och komplett linjestyre och ha tempostyret i botten på gaffelstolpen, så borde de3t ju bli rätt aero.... Har ju trotsallt en aero-ram som borde funka OK som träning i tempo och bara köra smackrundorna tempo med och inge mer. Riktiga tempocyklar måste ju bara vara tunga istället.... Eller är det regler gällande vilka cyklar som får användas på träningstävlingar också, för så sjukt mycket mått på tempocyklar....

svårt det här hörni.... Känns ändå som att man måste börja planera för säsongen och lägga upp datum osv, för nu kan man nog se vilka tävlingar som kommer gå och datum på dessa.

Ursäkta alla punkter.... ;)

Senast ändrad:
..
Fredrikshof betalar alla tävlingsavgifter om du är medlem där annars, inte bara topp-3.

SMACK kostar bara 20kr, där går det bra med "vilken cykel som helst", men det är ju bra att ha en cykel som är godkänd för alla lopp ändå

..
Ahh, preciis, känns som att det ändå är ett bra bevis om man kör bra ifrån sig på smack eftersom det är så många bra som kör där ändå...

Fredrikshof tänkte jag på tidigare, men känns som att det blir svårt att köra som ett lag då eftersom jag då kommer träna med Uni ändå. Känns fel att köra för en klubb, men ha sina lagkamrater/träningskamrater i en annan klubb :D... men tror jag ska överväga det ändå eftersom jag då kan sra en del av alla pengar och kanske kolla på tempocykel exempelvis då, öppnar upp så mycket fler tävlingar som jag kan delta i...=). Tävla så mycket som möjligt är målet!=)

Skulle ni rekommendera att jag snabbt och impulsivt nu bytte till fredrikshof?

Senast ändrad:
..
Om du behöver kalkylera med att komma topp-3 i en massa tävlingar för att få tillbaka anmälningsavgiften för att få budgeten att gå ihop, så skulle jag inte bränna en massa pengar på en tempocykel iaf. När kom du på att du skulle börja tävla i tempo OCKSÅ? Ta det lite lugnt och gapa inte efter för mycket i början, du har väl inte ens tävlat i ett enda linjelopp än? :-)

..
Det är senior jag ska köra, men jag kommer troligen ha ca 25.000kr till mitt förfogande i vår, allt behöver inte användas självklart o de hoppas jag inte behövs, men det kommer vara det jag KAN lägga utan att farsan får gå in. Det är MIN maxbudget.

Senast ändrad:
..
cykelgeek95 skrev:
> exempelvis denna, dock är inte tempo aktuellt nu
> men som exempel...
> http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&i
> d=128799
> hade den dugit att tävla på? , eller har
> materialet för stor betydelse på tempo?

Har Tony Martin en bra dag så tror jag han kan vinna VM på den cykeln. Så den borde nog funka för dig. Men som redan nämnts, att köpa en tempohoj innan man ens kört en enda cykeltävling känns lite bakvänt.

..
Då kör jag på det... använder min nuvarande cykel o kör tempo som träning på smack och km ex och ser om det är ngt för mig.. känner att jag vill utforska litegrann... Då kanske jag kan lägga en summa på ett framhjul och tempostyre och skifta dom gångerna isåfall!=)

Ni har så rätt om att jag nog ska fokusera på en sak...

Tack för svaren!!=) ,

..
Vänta med en tempohoj och prova köra tempo på vanliga hojen och känn hur det känns.
Finns gott om linjelopp att köra och vinna utan att behöva trycka tempo.

..
Vinna allt är inte en chans, om jag vinner ngt enstaka e jag nöjd. Vill vara lite ödmjuk inför uppgiften..Väldift mycket cyklister i senior... jag har satt upp ett nyårsmål att komma top 9 på alla tävlingar i senior (dom lopp utan materialproblem).... och arsozath-→ om jag kom top 3 på allt så skulle jag få en del pengar i slutet på säsongen ... 25 tävlingar + licens+ 4kr per mil skulle väl ge tillbaka 9500→ 10000 kr ish, men det kommer inte att ske om inte jag har en gud däruppe som vill att jag ska lyckas hehe...

Denna säsong ska jag utvecklas mycket, det är målet och det tror jag att jag gör i senior.. som ni sa tidigare o ja lyssnade dåligt på så utvecklas jag nog bättre här än i elit på långa vägar och lär mig kanske taktiker för hur jag ska placera mig och hur jag ska avsluta lopp...

Allt för denna gång.. om några månader kanske den uppdateras igen:p...

..
Jag tycker det låter som en märklig klubb som ger ersättning enbart för pallplatser. Det finns massvis andra klubbar, varav många säkert har bättre villkor för tävlande. BYT!

..
Men om man skulle byta till Fredrikshof ex så har man inga lagkamrater liksom.... känns då som att man kör med uni i fredrikshofkläder eller liknande...

Uni ska ju också ha riktigt bra andra åkare i senior kommande säsong... det är den svåra biten... för och nackdelar med båda.... oerhört svårt val..

..
Jag är ganska säker på att Uni ger mil- och licensersättning så länge man fullföljer tävlingen och kör i klibbkläderna. Om jag inte missminner mig så är det fem tävlingar för att få tillbaka licensen?

..
exakt så är det, men då är anmälningsavgifterna kvar och man får allt samlat i oktober efter säsongen, så man måste ju ha pengar:D... men det är en fråga värd att fundera över om man ska tävla riktigt mycket... Fredrikshof eller uni... vinster och förluster med båda..

..
Fast det är inte så dumt att tävla i tempo som nybörjare givet att man är stark. Det är busenkelt rent taktiskt och genomförandemässigt: trampa på i så jämn och hög effekt som möjligt och så vinner starkaste cyklisten (typ). Linje är ju mycket svårare.

Jag kör SMACK-tempona och ser framemot att få duellera med dig Cykelgeek ;)

..
tommmmy skrev:
> trampa på i så jämn och hög effekt som
> möjligt och så vinner starkaste cyklisten (typ).

Nja, det är tyvärr en materialsport också. Tempodräkt, tempohjälm, bra cykel och aerohjul är väldigt viktiga på högre nivå. Dessutom att träna mycket i tempoställning för att vänja kroppen vid att producera effekt där. Jag hade 2013 ca 30-40 W skillnad mellan räserställning och tempoställning, för samma puls och upplevd ansträngning. Under vintern inför 2014 tränade jag mycket, särskilt tröskelpass, i tempoställning, och körde också fler pass utomhus på tempocykel under försäsongen. Under sommaren 2014 var skillnaden mellan sittställningarna bara knappt 10 W, ungefär.

..
tommmmy skrev:
> Fast det är inte så dumt att tävla i tempo som
> nybörjare givet att man är stark. Det är
> busenkelt rent taktiskt och genomförandemässigt:
> trampa på i så jämn och hög effekt som
> möjligt och så vinner starkaste cyklisten (typ).
> Linje är ju mycket svårare.
>
> Jag kör SMACK-tempona och ser framemot att få
> duellera med dig Cykelgeek ;)

Men om målet är att köra i elitklungan så känns det ju som en onödig omväg.

..
Slutsatsen har blivit att ha tempo som träning på vanlig racer då, men inget seriöst (denna säsong iaf.).

Förövrigt, vad heter ni på strava?
Kan tillägga att jag Har börjat lägga in mina försäsongspass manuellt med kommentarer sen i söndags, känns som att det är praktiskt att ha som träningsdagbok. .. Heter i allafall Johan Gren där.

Tillbaka
Topp