..

..
Jensen, jag körde typ inga distanspass ifjol utan nästan bara korta och effektiva... det är inte vad jag borde ha gjort... dom längsta passen låg på 3h och dom var inte särskilt ofta, sedan blev det väl ngn fikarunda nu och då med klubben,.. jag gjorde förresten ngra riktigt långa rundor i början när jag cyklade, typ dom första passen, men det är ju ingenting.... Måste nog säga att jag testat kort effektiv, man blev mest bara jävligt seg och fick cykla med träningsverk samt att jag fick vila en hel del... inte riktigt optimalt känner jag...

GurraG : jag kommer dra ner på träningen sen, du kommer se;)... Här kommer ingen överträning ske, trust me, har full kontroll även om det är svårt att tro hehe ;)...

..
cykelgeek95 skrev:
-------------------------------------------------------
> Jensen, jag körde typ inga distanspass ifjol utan
> nästan bara korta och effektiva... det är inte
> vad jag borde ha gjort... dom längsta passen låg
> på 3h och dom var inte särskilt ofta, sedan blev
> det väl ngn fikarunda nu och då med klubben,..
> jag gjorde förresten ngra riktigt långa rundor i
> början när jag cyklade, typ dom första passen,
> men det är ju ingenting.... Måste nog säga att
> jag testat kort effektiv, man blev mest bara
> jävligt seg och fick cykla med träningsverk samt
> att jag fick vila en hel del... inte riktigt
> optimalt känner jag...
>
> GurraG : jag kommer dra ner på träningen sen, du
> kommer se;)... Här kommer ingen överträning
> ske, trust me, har full kontroll även om det är
> svårt att tro hehe ;)...

Johan, hur känns kroppen denna vecka, en annan är ju slut av att behöva arbeta 40 timmar/veckan.

Är det viktigt att få ihop många träningstimmar?
Verkar som att du tycker mängds är viktigare än kvalitet?

..
Perioder med riktigt hög träningsmängd behöver väl inte vara fel eller?
Hur som helst, TS är ung och full av energi. Bättre att han använder den energin till att cykla och träna än till sånt som jag gjorde i den åldern i alla fall! :-)

..
cykelgeek95 skrev:
> optimalt känner jag...
>
> GurraG : jag kommer dra ner på träningen sen, du
> kommer se;)... Här kommer ingen överträning
> ske, trust me, har full kontroll även om det är
> svårt att tro hehe ;)...
Att du känner dig seg och behöver vila är ju ett tydligt tecken på att träningen fungerar.
När du tränar så bryter du ner musklerna, det behövs sedan vila för att bygga upp dem igen.

..
cykelgeek95 skrev:
> optimalt känner jag...

men du körde väll rätt många pass istället?

Supertramp skrev:
> Perioder med riktigt hög träningsmängd behöver
> väl inte vara fel eller?
> Hur som helst, TS är ung och full av energi.
> Bättre att han använder den energin till att
> cykla och träna än till sånt som jag gjorde i
> den åldern i alla fall! :-)

Kan absolut vara sant, men vetefan om hög träningsmängd som "ny" i gemet innebär att man ska köra nästan mer träningstimmar än proffsen :D

Senast ändrad:
..
37 timmar per vecka är helt klart en träningsmängd som aldrig håller i längden.
Någon vecka ibland kan säkert vara ok om det främst handlar om mängdträning.
Många som legat på ett träningsläger på Mallis eller Kanarieöarna har nog i ärlighetens namn legat på snarlik träningsmängd dom också under den vistelsen men självklart måste herrn här ha lugnare veckor också.

..
Risken finns att TS tröttnat på cykling innan första tävlingen och istället sitter och spelar dataspel och dricker joltcola nätterna igenom. ;-)

Hoppas dock inte på det för det ska bli spännande att följa resan mot elittoppen.

..
Det mesta jag någonsin kört är en 35 timmars träningsvecka, då var jag så trött sista två dagarna att jag trots nio timmars nattsömn och bra kost somnade direkt efter träningen på dom sista två dagarna. Veckan efter tror jag det blev 4-5 timmar.

Tror det kan gå en vecka att köra så men längre vet ej tusan.

Tror runt 15-20 timmars effektiv träning är ungefär max vad kroppen klarar av att återhämta sig från och fortsätta.

..
Fredrik80 skrev:
> Det mesta jag någonsin kört är en 35 timmars
> träningsvecka, då var jag så trött sista två
> dagarna att jag trots nio timmars nattsömn och
> bra kost somnade direkt efter träningen på dom
> sista två dagarna. Veckan efter tror jag det blev
> 4-5 timmar.
>
> Tror det kan gå en vecka att köra så men
> längre vet ej tusan.
>
> Tror runt 15-20 timmars effektiv träning är
> ungefär max vad kroppen klarar av att återhämta
> sig från och fortsätta.

Tror knappast man behöver mer än 10-15 timmar/veckan för att kunna köra elit i Sverige heller

..
Jag har lärt känna min kropp ganska väl o det som är oerhört udda och som jag inte får ihop är att om jag vilar 2 dagar så har jag blivit en något sämre cyklist.. kör jag dag efter dag som nu, så blir jag bara starkare i rakettempo... ett mysterium verkligen... går förövrigt också upp i vikt lätt både i muskler och fett, en teori är väl att min kropp kanske reparerar sig fortare än vanligt.. jag kanske bygger upp fort och tappar fort.. vet inte om det är en bra eller dålig egenskap isf.... ??
jag gymmade förut och byggde upp muskler och styrka riktigt fort men tappade den "sjukt" fort sen När jag slutade...

Låter det rimligt, jag förstår mig verkligen inte på slutsatsen.. låter konstigt i mina öron...

..
c.cup skrev:
> Fredrik80 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det mesta jag någonsin kört är en 35 timmars
> > träningsvecka, då var jag så trött sista
> två
> > dagarna att jag trots nio timmars nattsömn och
> > bra kost somnade direkt efter träningen på
> dom
> > sista två dagarna. Veckan efter tror jag det
> blev
> > 4-5 timmar.
> >
> > Tror det kan gå en vecka att köra så men
> > längre vet ej tusan.
> >
> > Tror runt 15-20 timmars effektiv träning är
> > ungefär max vad kroppen klarar av att
> återhämta
> > sig från och fortsätta.
>
> Tror knappast man behöver mer än 10-15
> timmar/veckan för att kunna köra elit i Sverige
> heller

Nä, men generna är bra att ha. Jag, liksom de flesta, kan inte ens i teorin bli starka nog att köra elit framgångsrikt. Starta kan vem som helst göra, men jag räknar framgångsrikt som att sitta med huvudklungan till mål, minimum.

..
Björn Ferry som tävlade på rätt hög nivå tränade ju ca 90 timmar i månaden... Jag vet att Emil Lindgren tränar ca 25/v som mest. Men kör på om du nu tappar så mycket som du säger på 2 dagar....

..
TS, att du var nästan mer seg 2 dagar efter kort-intensivt pass kan mycket väl bero på din dåliga dygnsrytm. Man blir seg av dålig sömn, är det orsaken kan man känna sig piggare av träning. .

..
Asså det är inte meningen att låta som att man inte lyssnar:), men känner att jag utvecklas rekordstort just nu... skulle rekommendera kvantitet blandat med stenhårda pass istället för effektivt.. på 2 veckor utan vila och oerhört mkt träning har jag slagit personbästa efter personbästa... Kan ngn ge mig svar på detta...svårt att förstå det själv, men denna träning har gjort underverk för min del... imorron tänkte jag ta en lugnare dag(vilodag) och då cykla lugnt 5h.... finns det ngn forskning på denna typ av träning?... jag driver inte... jag känner mig bara stark i kroppen(inte sliten AT all), kanske ni förstår med alla personbästan...

..
När ska kroppen få återhämta sig?

Det finns knappt någon forskning på din typ av träning, det anses för oetiskt att överträna försökspersoner (helt seriöst).

Lite OT, men vad är det du studerar, som du orkar kombinera med 37h träning/vecka?

..
Jag tror du heeeeeeeeeeeeeelt missförstått begreppet "vilodag". 5 h cykling är inte en vilodag.

Jag önskar dig allt gott men ibland skriver du saker som ser ut som citat från crossfit-konton på Instagram.

Jag vill verkligen att du ska lyckas men du ser väl till att tänka efter lite mellan varven, ok?

..
cykelgeek95 skrev:
> Kan ngn ge mig svar på
> detta...svårt att förstå det själv...

Det är väl som med bantning. Man tappar mest vikt i början. Men i längden så är det inte hållbart med hetsbantning. Det gäller att hitta en modell som håller långsiktigt.

Alternativt så är du en statistisk anomali.

Vad tror du själv?

..
castrello skrev:
> Jag tror du heeeeeeeeeeeeeelt missförstått
> begreppet "vilodag". 5 h cykling är inte en
> vilodag.

+1, cyklar man på en vilodag är fikan längre än cykeltiden :D

..
Jag kommer sluta direkt om det inte ger effekt... eller om kroppen är trött, okej:D?

Du missade ordet "lugn", lugn cykling är lugn cykling och mitt träningssätt bygger på mkt relativt lugn cykling i allmänhet. Jag är ingen utomjording som pumpar allt ur musklerna 14 gånger i veckan, jag har satsat på kvantitet istället för effektiva och få timmar, då den träningen inte verkar passa in lika bra på mig... kolla funbeat eller strava på mitt namn, funbeat är väl bättre... så ändrar du/ni snabbt uppfattning. ....stirra er inte blind på mina timmar utan hur dom urförs, så förstår ni:))...

Pluggar Samhällsvetenskapsprogrammet på distans, tror jag sagt det flera ggr:))

Var faktiskt fullt seriös, vill inte framställas dum, har en vilja av guld och jag funderade bara på om det faktiskt fanns ngn forskning och på vem man testat isåfall... alla har ju genetiskt olika effekter av olika träning... alla utvecklas ju inte inte av samma träning såklart..

Nu lär man ju få skämmas OM man skulle bli övertränad, men för femte ggn så har jag bättre koll än många tror.

Senast ändrad:
..
Lågintensiva pass passar dig bättre?
Träningstänket har väl gått mot mera kvalitet än kvantitet senaste årtiondet.

Har du något "vapen" du tränar på, spurt eller liknande?

..
C.cup : exakt, jag kan väl säga att mina intervallpass är MAX, likaså gymmet är max, så musklerna blir rätt slöa, inte ett dugg jobbigt konditionsmässigt dock(gym)... alla mag/bål pass är också intensiva..

Distanspassen är medel och sedan Lugna pass skriver jag i rubriken på aktiviteterna... klart dom är jobbiga, men man ska fortfarande inte känna sig slut efteråt...

Var redo för en bibel;)... men jag tänkte att hellre nu förklara utförligt än att det skapas utrymme föra missförstånd som det blir massa snack om;)

Det jag säger nu är väl allt jag kan komma med just nu i uppdateringsväg.. inge mer intressant förrän sommaren kommer och östgöta burit av....

Jag satsar hårt på min spurt... är en bra spurtare och kmr vara ganska mycket bättre nu utan att skapa förväntningar(kom ihpg att jag arbetar underifrån som ny, jag kommer få lite dåliga placeringar i början på grund av teknik och taktik, men sedan kommer det lossna rejält om jag följer min känsla)... med min storlek är jag också en bra klättrare, explosiv klättrare främst..
är ju 174 cm när jag mätte mig idag.. så överskattade nog min längd förut.. väger 68kg så är inte smal osv. Har en del muskler(väldigt stark i benen), men inte nmkt fett alls ..
Med min mycket bättre styrka och uppgraderingarna , men även annan utväxling kommer det bli bättre nu..kan jag garantera. Utöver spurt kör jag oerhört mycket intervaller på 3->7 minuter för att kunna avsluta loppen väldigt bra....svagheter jag känt direkt har varit att jag inte varit åkstark nog innan spurter ibland, men det förbättrade jag väldigt mycket till slutet av säsongen, men nu kommer jag vara grym på det och avslutningarna i helhet... men det behöver inte säga ngt, för alla är säkert grymma på det...=)

kan väl avsluta med cykeln för kommande säsong se ut iallafall om någon är intresserad dvs...material är ju alltid kul och håller på att bygga ihop nu....

Ram/stolpe/gaffel : Stevens SLR aero
Styre/styrstam/styrlinda/cykeldator : Zipp contour SL , New Ultimate evo Ti, Fizik superlight och Cycleops Joule 1
Pedaler/flaskhållare : Ultegra och Elite custom race.
Framväxel/bakväxel/reglage/bromsar : Ultegra
vajrar: Powercordz växelvajrar och jagwire road pro bromsvajrar.
Vevarmar/vevlager/klingor/chaincatcher : Sram Red 22 exo -2014 , gxp vevlager och osymetric-klingor samt en token chaincatcher.
Kassett/kedja : Sram red 11-28 och Sram red 1091R
Hjul 1 : Continental Attack & Force
Zipp 808 och Kinaframhjul (svagaste länken, hoppas kunna byta ut innan Östgöta, annars kör jag på min specialité med ganska lätt 2,4mm kanttråd fram = inget vindmotstånd nästan och skönare att spurta och göra fartförändringar med. Hade egentligen velat ha ett sjukt lätt tubframhjul med lägsta möjliga profil.

Hjul 2 : American classic sprint 350 och Michelin Pro4 service course

..
Japp, kan lägga in bild sen, då vet ni vem jag är på tävlingarna....

Exakt så jag menade.. upplevde ett riktigt bra bottendrag och att man fick mer kraft i spurterna. . kanske för att det är mindre vindmotstånd när man gungar cykeln fram o tillbaka(har inget bra svar, enbart en hypotes)... blev en förjävligt bra kombi med oversize bak o minsta möjliga fram iallafall....

..
Efter att ha läst boken "Training and Racing with a Power Meter" har jag personligen börjat logga min träning så jag kan se hur pass fräsch jag är, för att undvika överträning nu när jag börjat träna betydligt mer målmedvetet (tänkte göra debut i H30 i år).

Men jag tränar inte ens hälften av vad TS gör på en högvolymvecka, så frågan är .... Hur ser dags- och veckosnittet ut längre tillbaka?

Bygger man upp volymen successivt så finns det ju inget egentligt problem med att träna extremt mycket, men de siffror jag har läst om hur en elitcyklist tränar får mig att tro att du (TS) skulle kunna få bättre resultat av att träna smartare snarare än mer :)

Mvh
Nicke nyfiken

..
C.cup: Har inte betalat medlemskap till någon klubb ännu, men upplever bra förutsättningar i uni även om jag är sugen på att ha anmälningsavgifter... försöker fundera lite på vad som gynnar mig bäst:)

För det andra har jag inte byggt ihop cykeln ännu (fattas ngra småsaker), utan tränar på en Trek Alpha 1,5... duger på trainer...

Har väl väl gått i fotbollsklass har väl då blivit 7 pass i veckan med match fotbollssäsong medan på vintern var det nog mer eftersom jag lirade 2 lag i innebandyn, så 8-9 pass med match kanske...

Men lirade en hel del på sidan om med vänner också..så har ju inte tränat extremt mycket men då var allt högintensivt iställeT (alltså inte med vännerna utan på riktiga träningarna)

Gymmade 6 dagar i veckan innan jag började med cyklingen i 8 månader. .. är ju van vid träning, men inte så mkt som nu, men har inte upplevt ngra problem at all(aldrig varit så pigg i benen)...

..
castrello skrev:
> Materialet låter lovande. Lägg upp någon bild
> när det är klart! 2,4 mm kanttråd fram ger
> knappast mycket vindmotstånd.... :)

Det enda som såg lite underligt ut var kasetten bak med ett spann om 11-28.
Jag menar vilken cyklist över huvud taget behöver en 28 klinga här i landet.
Men det är förstås en petitess i sammanhanget.

..
cykelgeek95 skrev:
> C.cup: Har inte betalat medlemskap till någon
> klubb ännu, men upplever bra förutsättningar i
> uni även om jag är sugen på att ha
> anmälningsavgifter... försöker fundera lite på
> vad som gynnar mig bäst:)
>
> För det andra har jag inte byggt ihop cykeln
> ännu (fattas ngra småsaker), utan tränar på en
> Trek Alpha 1,5... duger på trainer...
>
> Har väl väl gått i fotbollsklass har väl då
> blivit 7 pass i veckan med match fotbollssäsong
> medan på vintern var det nog mer eftersom jag
> lirade 2 lag i innebandyn, så 8-9 pass med match
> kanske...
>
> Men lirade en hel del på sidan om med vänner
> också..så har ju inte tränat extremt mycket men
> då var allt högintensivt iställeT (alltså inte
> med vännerna utan på riktiga träningarna)
>
> Gymmade 6 dagar i veckan innan jag började med
> cyklingen i 8 månader. .. är ju van vid
> träning, men inte så mkt som nu, men har inte
> upplevt ngra problem at all(aldrig varit så pigg
> i benen)...

Du är oskuld va?

..
axelsthlm, det är viktigt för dig va??...... men som svar på din fråga, jag är 19 år, du förstår nog att jag legat med tjejer;)...

Castrello : man tager vad man haver.... nämen följde med som helt ny med hjulet förut, så känns som att man får köra slut på den....kostar ju ändå jävligt(!!!) mycket, inte bara att byta ut.... -->

http://www.bikester.se/sram-xg-1090...EA1g&_cid=21_1_-1_9_73_314062_47007250237_pla

finns det några tävlande från fredrikshof här?=)

..
cykelgeek95 skrev:
> axelsthlm, det är viktigt för dig va??...... men
> som svar på din fråga, jag är 19 år, du
> förstår nog att jag legat med tjejer;)...
>
>
> Castrello : man tager vad man haver.... nämen
> följde med som helt ny med hjulet förut, så
> känns som att man får köra slut på
> den....kostar ju ändå jävligt(!!!) mycket, inte
> bara att byta ut.... -->

Vad menar du?

>
> http://www.bikester.se/sram-xg-1090-red-kassett-11
> -28-tandad-314062.html?gclid=COOLl4DxssMCFSHicgodq
> FEA1g&_cid=21_1_-1_9_73_314062_47007250237_pla
>
>
>
> finns det några tävlande från fredrikshof
> här?=)

..
c.cup skrev:
> Johan, hur ser din långsiktiga plan ut, det är
> ju kanske 10 å tills du ska va som bäst.

Jag är med nyfiken, stressen TS har innan ens fyllt 20 känns obefogad. Se på Gingsjö som började efter 26 och fick cykla VM :)

Läst en hel del om min gamla skididol Elofsson som trappade upp från runt 400h som 17 åring till en bit över 800h per år i slutet av karriären.

Från boken: Idrottarens återhämtningsbok
http://www.adlibris.com/se/bok/idrottarens-aterhamtningsbok-9789185433506

Man ska inte öka träningsmängden med mer än fem till åtta procent per år. Ibland är man för ambitiös och stegrar sin träning för snabbt. Många har lite för bråttom att köra igång och tränar över sin egen kapacitet.

Senast ändrad:
..
Min långsiktiga plan är väldigt hög.. Denna säsong är resultaten helt ointressant... jag vill bli så tekniskt och taktiskt duktig att jag ska kunna klara av en elitklunga i Belgien(som värsta exempel) där det ska vara som hårdast och det betyder att jag ska köra senior med mycket åkare och chansa mycket och begå risker för mig själv för att helt enkelt inte vara osäker i klunga i framtiden... ramlar man så ramlar man, bara o resa sig o gå vidare...
när tekniken/taktiken lossnar tror jag det blir islossning. .. jag utvecklas lika mycket fysiskt även om resultaten inte kommer.. Notera ordet islossning när jag blivit van. I slutet om jag känner att jag fått koll så ska jag köra elit... köra så respektlöst som möjligt är mitt mål... ska man vinna o nå ngnstans så kan man inte visa för mkt respekt.. ska bara köra mitt race oavsett om man möter en annan nybörjare eller en rutinerad herre som nästan alltid vinner..

Har som mål att gå ut riktigt bra efter u 23 o när jag säger ngt så vet man att jag KOMMER gå in för det, med tålamod dock.... det kommer ske... jag kommer kämpa ggr 10 för det med min oerhörd glöd och vilja mot att nå mina mål.

Jag är nog inte den klättrare jag trott utan jag tror nog att jag blir en bra explosiv klättrare, men främst tror jag att jag kan bli en riktigt bra spurtare i cavendish storlek med min oerhörda styrka i låren.. försöker jobba på det nu.... min drömbild av mig själv om 10 år skulle vara en cavendishtyp å toppen av sin karriär. . Notera ordet "dröm"...

Ser ut som att det mycket möjlig kan bli Fredrikshof nu, just för att jag ska kunna tävla istortsett alla tävlingar i tävlingskalendern som är möjliga och köra utan krockar...

EDIT: i efterhand -->

Alla är inte som gingsjö dvs att man kan gå från att vara gamer till att bli bra med start i 26 års ålder.....;)...

tränar man över sin kapacitete, så kommer det kännas och kan du inte känna att du tränar över din akapcitet så är något fel;).... då får man nog söka en doktor för att man förmodligen har tappat känseln, men där är jag inte;);).... Alla ska heller inte dras över samma lina... Alla är uppbyggda och fungerar helt olika... Detta kan stämma på Elofsson men inte på en annan... Bara för att Elofsson blivit bra behöver ju inte hans kropp vara den typiskt perfekta idrottarkroppen och vi vet ju också att han förmodligen tog ut sig varenda minut av passen o inte sparade på sig....:D

Jag tror nog att man ska ta allt med en nypa salt och gå lite på ens egen kropp, annars kanske du tränar för lite eller för en annan för mycket(ingen katastrof, men inget jg vill i detta läge som sen startare)... jag vill åtminstone nå min Maxutveckling på en viss tid och då krävs chansningar.... Kvalitetsträning där varenda minut är genomtänkt är för proffs, för mig får jqag lägga fler träningstimmar för samma effekt, men kommer aldrig kunna skapa en kvalitetsträning där allt är genomtänkt till 101% utan massa avancerad utrustning och det sker inte förrän jag är på den nivån, om jag når dit. lika många timmar som proffsen, betyder att jag förlorar träningseffekt varje vecka eftersom jag inte har lika mycket att gå på.

Jag kommer stå för att när jag kommit dit jag är nu från 0 med min vilja så tror jag att jag vet hur min kropp fungerar, bland annat hur dumt det än låter så är vilodagar det sämsta möjliga för mig... jag utvecklas inte maximalt då, jag bewhöver konstant träning för att hålla mig i form, hur konstigt det än låter(minst ett träningspass per dag)....=)
Jag får vara rubbad eller vad fan som helst, det är var min effekt kommer som bäst..

Forskning kommer bara gå frammåt och framförallt min egen forskning av mina egna resurser under skinnet.. Min egen kropp måste JAG lära mig utifrån för den behöver inte vara lik någon annans likväl som ni måste dra egna slutsatser om era unika kroppar. Jag har nu hört olika forskningar och åsikter i denna tråden och utifrån det kan man lära sig grunder och ett medelvärde i måmnga frågor.
om du kollar på en forskning kommer vissa ha en väldigt hög siffra inom en sak medan en annan kanske ha väldigt låg, du måste ta rätt på var du ligger i skalan, kanske är du den som ligger högst upp?... alla forskningar är bara runda svängar... Ska man lyssna på alla forskningar så kommer du aldrig komma någonstans, då amn förmodligen blandar in för mycket egna åsikter och tankar i olika forskningar, annars skulle do förmodligen inte bli så olika... konstigt att så mycket olika kunnig personer kan ha så mycket olika åsikter om vad som är bäst i så många olika områden(nu snackar jag allmänt)

Vi i Sverige tränar nu kort och effektivt om jag uppfattat det rätt, men hur tränar vi om 10 år, har vi gått tillbaka?...Av vad jag vet har inte vi så mycket oerhört bra cyklister.. vi har några stycken, men inga som sticker ut i mängden på touren, så hur kan man dra en slutsats att träningen är bra, för vi hade väl fler bra cyklister förut och dom tränade kanske inte på samma sätt. Alla tränar på vad dom vill bli bra på och det viktigaste är väl att känna sig motiverad i det man gör och framförallt finna en tro i det, då lurar du ju lätt huvudet när det är som jobbigast, då tar du ut det sista ur kroppen. och finna hopp i det hela... finna motivation och hopp ur en annans teori är ingenting jag skulle göra.

glädje,framtidstro och hopp är vad som ger sista procenten i min träning... Allt i effektiv träning sitter i huvudet för min del

Senast ändrad:
..
Hur mäter du förbättringarna? du säger att du utvecklas o blir bättre/snabbare/starkare, är det en känsla du har eller hur konstarerar du detta?
Hur vet du att du är superstark i benen?
Hur vet du att det är negativt med vilodagar?

Imponerad över din målmedvetenhet och engagemang dock, (lite avis kanske åsså.....)

För lite siffror och grafer, annars en supertråd.

..
larason skrev:
> Hur mäter du förbättringarna? du säger att du
> utvecklas o blir bättre/snabbare/starkare, är
> det en känsla du har eller hur konstarerar du
> detta?
> Hur vet du att du är superstark i benen?
> Hur vet du att det är negativt med vilodagar?
>
> Imponerad över din målmedvetenhet och engagemang
> dock, (lite avis kanske åsså.....)
>
> För lite siffror och grafer, annars en
> supertråd.

+1

Alla är som du säger inte skapta på samma sätt men att ta vilodagar gjorde nog även Mercx.

..
Frisk satsning onekligen. Jag ska inte ha synpunkter på själva träningen, men jag tror du borde satsa mer på teknikträning på cykeln. Om jag fattar rätt kör du allt på trainer (trainer är ju på vissa sätt negativt för tekniken eftersom man kan kränga runt hur som helst utan att köra i diket). Med rådande väglag i Uppsala med slask och modd borde du ha utmärkta möjligheter till den sortens teknikträning - att cykla i modd/löst underlag tror jag är riktigt nyttig teknikträning.

Min erfarenhet av tävlingscykling är att det i senior, elit och veteranklungorna alltid finns ett stort antal (rent av en majoritet) med dålig teknik som tappar onödig tid i halvsvåra kurvor och liknande. Med bra teknik ödslar man mindre energi och har en mycket bättre möjlighet att placera sig till en spurt (vilket ju alla fattar, men få aktivt försöker utveckla).
MTB är givetvis ett utmärkt sätt att träna teknik också.

Köra ett lätt pass på rullar då och då om du nu vill träna inomhus är också ett billigt alternativ - då cyklar man "på riktigt" och måste tänka på vad man gör.

Senast ändrad:
..
jag körde en cykelcross-motions"tävling" igår kväll, väldigt bra för tekniken, roligt och fin intervallträning. Det borde TS prova, det gör ju belgarna hela vintern så det måste ju vara bra.

..
skier skrev:
> jag körde en cykelcross-motions"tävling" igår
> kväll, väldigt bra för tekniken, roligt och fin
> intervallträning. Det borde TS prova, det gör ju
> belgarna hela vintern så det måste ju vara bra.

Förutom att strumporna frös på vägen hem då? :D

Tillbaka
Topp