..

grump

Ny medlem
..
Jag kör med ovala och har aldrig haft de problemen. Men så är jag noga att justera in allt rätt. Det kan vara knepigt att få till det men det går Johan. Ni är väl några från Borlänge CK som kör senior. Ni kan inte snacka ihop er om att få hjälp på tävlingsdagen av en duktig kompis som mekar åt er? Det kan vara svårt att pula själv när stress o tävlingsnerven gör sitt till....

(jag är inte så säker på att vare sig Sportson eller neutral service fixar sånt där. Inget att utgå ifrån ivg)

Senast ändrad:

cykelgeek95

Ny medlem
..
Herregud... less på vissa idioter!, vad är det som är svårt att förstå(läs istället för att söka fel)... jag är nöjd över min insats tekniskt,taktiskt och fysiskt och kunde inte ha gjort det myycket bättre i min mening, men att växlingen inte gick bra på större dreven är något jag inte behöver erfara i platta uppsala... Hur skulle jag därav ha kunnat veta att det skulle bli som igår...

Jag tar med mig en bra känsla, leave it here....

Senast ändrad:

cykelgeek95

Ny medlem
..
Grump: osymetric ska tydligen vara betydligt svårare än q-rings, så dom duktiga på affärerna sa att det knappt gick.
Jag har nu fått erfara bristerna när kedjan automatiskt kan falla ner på lilla klingan när man är på större drev, så nu ska jag inte använda osymetric mer, möjligtvis q-rings.

Senast ändrad:

grump

Ny medlem
..
Jo de är ju mer ovala än qrings. Men det går ju för andra att använda så... jag har inte så jättestort förtroende till cykelbutikers inblandning i loppena när det gäller tävlingscyklar. Bättre att vara 200% förberedd själv och eventuellt ta med en polare som kan din cykel. Det är ju inte som så att Osymmetric plötsligt slutar funka utan anledning ;-)

DT

Aktiv medlem
..
Men NÅGON gång måste du väl ha använt några av de större bakdreven även i Uppsalatrakten? Någon slakmota med hård motvind måste du väl ha råkat ut för vid någon av dina många träningsrundor...

silverman834

Ny medlem
..
Om det är det tekniska som fallerar så kanske det vore bra att förenkla allt tekniskt så mycket som möjligt? Tex genom att inte ha ovala klingor då många har problem med att ställa in framxeln med dem.

För att underlätta fastsättningen av sadelstolpen så kan du ha en klämma som har två seperata skruvar - en som fäster klämman runt ramen och en egen skruv runt stolpen. Fult, men praktiskt.

Kristoffer R

Aktiv medlem
..
Jag hoppas jag inte räknas till idioterna ;)

Nej seriöst Johan, jag vill, som de flesta andra, gärna hjälpa till.

Det första är att inse att det du ställer på startlinjen; dvs du själv, cykeln, din taktik/strategi, ditt val av träning, komponenter och preparering är helt ditt ansvar och inom din kontroll. ->Ditt val!

Även att studera banan före start är inom din kontroll. Att veta var hålen är är löjligt självklart. En seriös cyklist letar fördelar och faror. Hur ser underlag i kurvor ut, finns det ställen med bättre grepp, gräsplättar där man kan gena, off-camber eller lagningar, var kan man ställa konkurrenterna... ->Ditt val!

När racet väl startar kommer yttre faktorer in, som är utom din kontroll. ->Anpassa dig!

När du är i racet då tar man ut det där sista ur grejerna så det måste funka bättre än perfekt. En viktig del i "racecraft" är dock att dölja sina svagheter eller vända dem till styrkor. Där kommer teknisk skicklighet in igen: Klarar du att dra en svinhög kadens ett tag? Då mörkar du för konkurrenterna att du har problem med växlarna. Fördel dig. Har du tillräckligt bra balans och cykelteknik för att slita i vajrarna för att lägga upp kedjan det där sista eller lägga cykeln på sidan och trycka för att flexa ramen och hjälpa framväxeln? Fördel dig. ->Teknik!

Ilskan du kände över klingorna skall riktas enbart mot dig själv för det är helt ditt val vad du ställde på startlinjen och en del i den delen av tävlingen du har full kontroll över. ->Utvärdera, ändra, förbättra

Du har alla fakta hela tiden men vägrar envist ta till dig eller ens överväga att det finns en annan sanning än din egen. ->????

Det finns så oändligt mycket mer än att träna och kämpa. Du måste vara smart också!!!

Mattias A

Ny medlem
..
Tråkigt. Det låter dock som att du lärt dig mycket under de lopp du kört så tagga till, ta hand om din utrustning och kör hårt på Örestadsloppet.

Tills dess hoppas jag verkligen att du ser till att testköra tuberna efter omtejpning samt justera växlarna så växlingen blir perfekt vid bytet av klingan.

Jag förstår absolut att det kan bli cykelkrångel då man måste packa ur och montera hojen inför varje tävling. Klingor kan bli krokiga vid transport, många skruvar ska skruvas ur och i och man har inte många timmar på sig att testköra cykeln innan den ska användas. Gubbarna som bara rullar ut cykeln ur SUVen och pumpar däcken har det förspänt. Efter omständigheterna tror jag inte det är lika mycket din egen förtjänst att det gått som det gått som många här i tråden får det att verka.

cykelgeek95

Ny medlem
..
Nu gör jag ett långt inlägg som svar på tal -- varnong för lata läsare;)....

Inget i klass med den här backen.. det är känsliga är om kedjan är lite diagonal, därav det fungerar med låga drev på stora klingan och lika dåligt med lilla klingan och litet drev... hög belastning som i en backe som denna tillsammans med att det redan är ostabilt pga det diagonala var nog felet varför det gick som det gick.. som jag nämnde har kedjan åkt ner såhär någon gång på träning, men då har det gått till sig snabbt. Då har jag haft långt ifrån samma belastning också... Jag tar också ofta i uppför backar på mina pass, så därav blir det inte så mycket låga växlar.

Miss lycka, bra tanke, men dom där backarna är nog inte så vanliga att träna på när det inte är skandis gp och är avstängt;)... Åtminstone inte vad jag vet iallfall... Har själv aldrig cyklat där.

Kristoffer riktigt bra och formulerande inlägg, uppskattas=)...
Absolut inte, jag förstår solklart vad du menar :D... jag kan absolut erkänna att jag var klantig på jönköping då jag faktiskt till och med var i backen och vände när jag värmde upp, men inte var med när vi hamnade där på tävlingen. Det krävdes ett varvs lärdom och det var det som behövdes för att jag skulle faila...

Absolut har jag alltid val och allt jag gör kostar eller gynnar mig pch är mitt ansvar. Jag får inte ut något på att säga som det var annat än stoltheten som många idrottsmänniskor inklusive mig sätter först.. att tävla utan bra förutsättningar är aldrig kul och jag har inte det i blodet att slutföra ett lopp utan att kunna pretera 100%, all in or nothing liksom.
Vosst, jag hade kunnat dölja det hela även om det inte hade gett något IFALL det varit raksträcka eller uppför, men ni som cyklat kinnekulle vet npg att det är lika mycket nerför som det varit uppför direkt efter backen och att spinna så fort går inte;).... Jag kunde bara minimera skadorna tills jag är "back on the track" med stora klingan och det gjorde jag vid näst sista varvningen.

Att säga att jag inte lär mig av mina misstag är orättvist, då jag i grund analyserar vad jag kan göra bättre hela tiden. Exemelvis nedan...

1. sadelstolpen fixade jag pasta till
2. jag körde igår aggressivt och på min fysiska förmåga istället för passivt som på östgöta som då var mitt fall.
3. Jag åt bättre under detta race, gentemot östgöta då jag inte drack sportdrycken i flaskan förrän efter 5 mil(dumt nog) och ingen bar eller vanligt vatten at all under racet... det var när jag började dricka sportdryck jag fick ny energi när allt redan var över.
4. Jag kommer inte köra lika hög profil på östgöta igen
5. Inte mer osymetric
osvosv

Att säga att jag inte lär mig är väldigt fel, för jag analyserar väldigt mycket kring mina prestationer och hade någon sett mig cykla under dessa 3 lopp, så hade ni sett en utveckling likt natt och dag. Det som saknades igår var att jag slutförde, men även om det är viktigt, så är jag jättenöjd över min egen utveckling över bara dessa 3 tävlingar. Det är nu säsongen börjar för mig efter att ha fått mig 3 tävlingar med analyserande av misstag och vad jag inte ska göra om.

Tillsist vill jag säga att ni som ser mig på en tävling kom och hälsa.. alltid kul och snacka IRL med folk som följt mig. Nu vet jag liksom inte vem någon är istortsett. Jag är heller inte farlig at all, utan bar en vanlig snubbe som inte är så kaxig och dryg som jag kanske ibland verkar, vad vet jag..

Mattias A : Det blir en del skruva ihop och jag kan inte utesluta att klingan kan ha blivit sne under någon transport, men nu var det inte naledningen till problemen, utan testade cykeln kvällen innan och det fungerade:D...

Jag tackar för dom orden:D!... jag måste ta på mig det som sker, men jag har lärt mig oerhört mycket och det är nu allt börjar...

Senast ändrad:

grump

Ny medlem
..
Vi kommer nog att ses längre fram Johan. Min säsong dröjer pga en hel del privat strul. Kul att läsa dina resultat och att följa dig :)

jocke_tuffing

Aktiv medlem
..
Jag förstår inte varför han inte bara släpper iväg klungan på tävlingar, drar upp cykeln i 49 (som verkar vara ganska jobbigt) håller det i 10-20 min och kör ifrån alla. Sen kan han sänka till 40 och hålla det (eftersom det är vad han håller i pulszon 1 och förkylning). Om nån ändå är kvar vid mål sen är det bara att använda hans bästa styrka, spurten.

ac440

Ny medlem
..
Jag förstår inte varför han inte bara släpper iväg klungan på tävlingar, drar upp cykeln i 49 (som verkar vara ganska jobbigt) håller det i 10-20 min och kör ifrån alla. Sen kan han sänka till 40 och hålla det (eftersom det är vad han håller i pulszon 1 och förkylning). Om nån ändå är kvar vid mål sen är det bara att använda hans bästa styrka, spurten.

Fniss, fniss, ja ellerhur!

cykelgeek95

Ny medlem
..
Drsnuggles: sammanfattning : Kapaciteten och mitt cyklande är över alla förväntningar och kapaciteten fortsätter stegra och planar inte ut. Men att jag ytterst sällan klarar mig från materialincidenter får ses som ett STORT misslyckande.
När material ej strular eller jag kraschar, så går det riktigt bra och nästa säsong talar allt i mina ögon för succé och tar sverige med storm, även slutet av denna säsong om allt strul upphör.
Jag har talang för att cykla och inte att mecka cykel tyvärr och det skapar onekligen problem.

..
Ni missar väl inte morgondagens pralin? Vår vän gör tävlingsdebut i tv. Tyvärr inte i Frankrike utan i kortdistans-sm i Norrköping. Start 12.30 SVT/SVT Play. Det är ett starkt startfält så risken finns att vi inte får se så mycket av honom. Lycka till Johan!

Kristoffer R

Aktiv medlem
..
Intressant, hade glömt bort detta. Trist om han stängt bloggen då jag läste lite igår; det senaste var att han släppt ovalklingorna.

Oavsett resultat - jag hittade inte ens en preliminär lista på cykelSM - så är det iaf så att två år efter start av satsningen har Johan ställt upp i SM-sammanhang och mätt sig mot de bästa och förlorat.

Men allt annat vore förstås en ojämförlig sensation, speciellt som fokus hela tiden legat på träningsresultat samt cykelkomponenter där han lägger alldeles för mycket mental energi och onödiga risktaganden och experiment (ex aerohjul i vind, ovalklingorna) där vinsten i bästa fall är marginell.

Det är inte rocket science att köpa/bygga/ställa in en lvg-cykel som klarar topp-tio på SM, det tror jag att det finns flera hundra happyiter som hade klarat av. Hade det varit DH hade det varit en annan sak, eller valla längdskidor.

Vid det här laget borde det åtminstone gå att se vilken potential han egentligen har som cyklist. :) Om han fortsätter två-tre år till får vi kanske veta?

EDIT: Jag tycker alltså att det är en riktigt bra prestation att han nu kommit till start i ett SM och det var en kul nyhet. Jag hoppas också att han fortsätter kämpa och fokuserar på vad det nu är som krävs för att gå vidare, det har varit kul att följa hittills.

Senast ändrad:

schäfer

Medlem
..
Hej!

Jag har sporadiskt följt denna tråd där han startade sin storhetstid som internetcyklist, har även läst hans blogg,tills den stängdes,
många har försökt hjälpa J men han har hela tiden gått sin egen väg, inget fel i det,
men att var så stort påt som han har varit och hur han beskrev att han med lätthet skulle konkurrera med med toppen av svensk
cykelelit redan för två år sedan, då får man vara beredd att ta en del kritik och glåpord på nätet, både förra och nuvarande säsong
har så långt jag sett bara varit negativt med ett otal förklaringar om tekniska problem med cykel och annat,
för att inte tala om vinterträningen där han på tre månader bulkar upp sig från 65 pannor till 85 för att sedan deffa ner sig till
knappt 70, eller köra 40 tim/v på trainer, alla som försökt hjälpa till har föreslagit en tränare men han har hela tiden slagit ifrån sig angående detta, jag hoppas att han kommer på bättre tankar och taggar ner lite och gör om gör rätt, då kommer han säkert
någon gång i framtiden skörda framgångar. Lycka till J

Raggamuffin

Aktiv medlem
..
Behöver det inte ha gjort men har man tappat klungan och inte kommit ikapp på 2-3 försök så är det oundvikligt. Är banan dessutom kort går det rätt fort.

Bengt-re

Aktiv medlem
..
Raggamuffin sa:
Behöver det inte ha gjort men har man tappat klungan och inte kommit ikapp på 2-3 försök så är det oundvikligt. Är banan dessutom kort går det rätt fort.
Sant iofs. Jaja. Bara bryta ihop och komma igen då - det är ju inga sopor han kör emot så ingen skam i att tappa. Lite trist bara att inte få ett resultat tänker jag.

wobblie

Aktiv medlem
..
Om Johan sätter sig ner på kammaren och funderar lite kommer han förhoppningsvis fram till att han är en ung, duktig och driven cyklist med bra förutsättningar för framtiden. Men han skulle också behöva komma fram till att han precis som alla andra vanliga dödliga behöver goda råd, hjälp av folk med mer erfarenhet att lägga upp träning och tävling, många år av träning och massor av tävlingar i benen för att bli bra. Jobba sig fram från grunden och växa in i det helt enkelt.

Tagga ner lite med överorden, cykla, tävla och ha kul istället så kommer resultaten med tiden.

me.I.am

Aktiv medlem
..
schäfer sa:
...
men att var så stort påt som han har varit och hur han beskrev att han med lätthet skulle konkurrera med med toppen av svensk
cykelelit redan för två år sedan, då får man vara beredd att ta en del kritik och glåpord på nätet
...
Finaste definitionen av jantelagen jag läst på länge, vackert.

NLC

Aktiv medlem
..
me.I.am sa:
schäfer sa:
...
cykelelit redan för två år sedan, då får man vara beredd att ta en del kritik och glåpord på nätet
...
Finaste definitionen av jantelagen jag läst på länge, vackert.
Det är väl inte jante utan mer brist på självkännedom hos TS. Möjligheter att bevisa att belackarna har fel har knappast saknats, eller?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer