..

Kristoffer R

Aktiv medlem
..
cykelgeek95 skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag måste nu flika in Här... jag är inte i
> någon jättebra form, så allt är en bonus för
> mig...slå toppnamn o starkaste i fältet lär
> inte många göra( jag har en mänsklig watt
> tillskillnad från dessa, men det kommer absolut
> med tiden. jag kör på och ser vad som
> händer...
>
> imorgon lär det inte gå bättre.. 50/80 profil
> med 9-10m/s vind.... allt utom diket är en bonus
> ;)
>
> /johan

Lycka till!

Ser fram mot rapporteringen efter!

cykelgeek95

Ny medlem
..
Inte debuten jag hade tänkt, men att ha banan förb ett sånt där ställe med djupa hål är ju inte okej enligt mig(speciellt inte utför i såpass hög fart.. hoppas jag slipper sån här shit igen...:)
Annars tycker jag denna bana var rolig.
tempot är också klart hanterbart...
ni får läsa del 2 som jag la in nyss om ni vill veta mer... (ej reklam, bara att jag själv inte orkar upprepa..)

grump

Ny medlem
..
Bra kört ändå. Hål i väg och annat får man räkna med tyvärr. Du fick ju iallafall lite mer erfarenhet och det var ju det som var syftet med tävlingen såvitt jag förstod.

schäfer

Medlem
..
fem varv av tolv får man väl vara nöjd med, hade varit mer konstigt om du kommit bland dom tio,
känns som vår nya stjärna blivit mer ödmjuk över vintern, vilket jag tror gynnar han själv
10 m/s pröva 25 m/s i byarna imorgon tror inte du kan köra med 80 profil, lycka till!

//Per

a.svensson

Aktiv medlem
..
Hål finns i våra vägar och arrangörerna har sällan ett asfaltsverk till förfogande.
Annars starkt kört med tanke på omständigheterna, har du inte bränt det värsta krutet lär morgondagen i senior blir en betydligt lättare uppgift.
Hårda vindar gör att rutinen gällande placering i klungan blir än viktigare i morgon.
Kör hårt.

jocke_tuffing

Aktiv medlem
..
jocke_tuffing skrev:
> Jag tror han har blandat ihop Lidköping och
> Linköping. Det kan bli stressigt till Kinnekulle.

Nä nu såg jag att det var Östgötaloppet så då är det i sin ordning.

Raggamuffin

Aktiv medlem
..
Verkar bara ha lyckats få upp resultat för gårdagens tävling, cykelsporten i Sverige har en del att lära vad gäller tekniken.

Orutin igår helt enkelt, det går över. Lösa skruvar är inte otur utan brist på förberedelse :)
Gör ett excelark med allt som ska kollas och gås igenom inför varje tävling - lägg till alla lösa saker som ska med också så är det bara att pricka av varje punkt innan race.

Går nåt sönder - skriv upp hur långt allt har gått så du vet hur långt i förväg du ska byta ut delarna för att inte bli stående längs vägen.

GurraG

Aktiv medlem
..
Raggamuffin skrev:
> Verkar bara ha lyckats få upp resultat för
> gårdagens tävling, cykelsporten i Sverige har en
> del att lära vad gäller tekniken.

+1
Dock kan det ju vara så att siste deltagaren inte gått i mål än :-)

Altberg

Ny medlem
..
Allt jag ser i resultatlistan, efter honom är det en drös med folk utan placering därefter fler med placering. Kanske alla fick samma tid utan placering då de gick in som klunga?

Bilagor

cykelgeek95

Ny medlem
..
kolla inlägget nyss... jag var helt dödsdömd..... 22m/s i vindbyarna(värsta östgötaloppet någonsin enligt dom flesta) och 80mm profil... Dom innan med 80 hade fått dnfat eller hamnat i diket vad jag hörde.... Jag gick in med inställningen att bara ta mig runt och det gjorde jag, några glimtar iallfall... Gick bra i medvinden åtminstone... men i sidovinden med utdragen klunga var jag helt fuckad.... Allt ick åt h-vete när jag var halvt nere i diket och tappade han framför och ingen ville hjälpa till att jaga ifatt klungan(eller inte orkade), så slutade med att jag drog iväg på solokörning i ett försök att hinna ikapp på lite över 3 varv...(givetvis hann jag aldrig ikapp, annat än att jag körde om lite ströåkare och några småklungor som tappat... tog väldigt hprt att trycka så hög watt under lång tid, så fick kramp med en km kvar, men gick över och krampade rejält med 200 kvar och då hann 2 stycken som sammarbetat för att jaga ikapp just om mig... i medvind var det skitenkelt att hänga med, men sdovinden var mitt fall och det visste jag redan på förhand... jag uppnådde mitt mål att inte hamna i diket eller att jag skulle vara med om en krasch...
Denna helg har gett mig mycket inför framtiden... alltid vänta mig stora grushål på vägen och även aldrig köra högprfil på blåsiga lopp(går inte när klungan blir längre!)
Väldigt slösaktig i min stil, men med tiden när taktiken blir bra, så kommer min fysiska sida som cyklist visa sig på resultatlistan...

DT

Aktiv medlem
..
Kul att premiären är avklarad.

Men du hade aldrig funderat på att köra med vanliga lågprofilhjul? Att det skulle blåsa på Östgötaloppet kan väl inte ha kommit som en överraskning. :-)

cykelgeek95

Ny medlem
..
DT: helt korrekt , jag visste det skulle vara blåsigt, men inte en av dom(om inte den blåsigaste upplagan av östgöta hittills)... Funderade i sista sekund på att ta lågprofil fram åtminstone, men för att passa jkpg också, så tog jag högprofil både fram och bak... Hade inte möjlighet att släpa med mig 3 hjul(ryms "bara" 2 hjulväskor i cykelväskan och måste på det ha en fullstor pump samt en bag med kläder och verktyg osv på sidan om också... :/

Finns en gräns ur mycket jag släpar med på tåg... En annan sak dom ggr jag åker bil...=)

jocke_tuffing

Aktiv medlem
..
Jag kan inte låta bli att provocerande tänka att om du pressar 300 watt i två timmar, håller 40 km/h utan att ta i, lyfter 270 kg i benpress och tål 37 timmar träning per vecka borde du lätt kunnat ryckt från hela klungan i starten och sedan hållt en lucka i åtta mil? Trots kantvind.

grump

Ny medlem
..
Förra årets upplaga var blåsigt det också. Såpass att folk hamnade i diket i byarna. Trots det och alla varningar chansade du. Nu kanske du lyssnar på de som varit med förr?

julgus

Aktiv medlem
..
Jag ser på hans blogg att han uttryckligen blev varnad för vinden... Ett uttryck gör sig påmint.. "your ego is writing checks your body can't cash" (vilken film?)

Nej, jag önskar honom all framgång och mycket av det som sagts kan tillskrivas hans ungdom och generell oerfarenhet. Samtidigt kan hans inställning & attityd mycket väl bli en tillgång vad det lider. En sak är helt klar; denna helg byggde pannben.

grump skrev:
> Förra årets upplaga var blåsigt det också.
> Såpass att folk hamnade i diket i byarna. Trots
> det och alla varningar chansade du. Nu kanske du
> lyssnar på de som varit med förr?

GurraG

Aktiv medlem
..
svartskägg skrev:
> Läste bloggen, verkar ej gått bra för TS. Var
> hittar man resultatlistan?

Från vilken tävling?

..
GurraG skrev:
> svartskägg skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Läste bloggen, verkar ej gått bra för TS.
> Var
> > hittar man resultatlistan?
>
> Från vilken tävling?

Den som gick idag /igår på kinnekulle. (kinnekulleloppet?)

gabbeon

Ny medlem
..
Verkar funka lite sådär med chippen. Varför funkar inte tidtagning? Varken Östgöta- eller Kinnekulleloppet hade vettig resultatlista. Varför får Johan en placering? Eller är det bara de otydliga osammanhängande harangerna som får mig att tro att han DNF-ade?

Kristoffer R

Aktiv medlem
..
En snabbtitt i TS blogg:

18 april: Nåt är fel med klingan innan loppet, den kastar.

19 april #1: Klingan ställer till med problem i loppet, TS arg på klingan.

19 april #2: Slutsats - fel på klingorna

Min slutsats: TS lyssnar inte, ser inte heller det uppenbara sambandet mellan dåliga förberedelser och dåliga resultat och så länge det är fallet lämnas hans framgångar enbart åt slumpen.

Inlägget om hur "lätt" cykling är jämfört med tex innebandy eller fotboll är ju till stor del också talande för uteblivna resultat. En tekniskt mycket skicklig cyklist lägger givetvis mindre mentalt fokus på att cykla, har större valmöjligheter, större marginaler, mer reservkapacitet för taktiskt tänkande och mer energi över till att generera watt då hen är mer avslappnad - allt detta gör cyklisten snabbare. Ju svårare förhållanden (vind, regn, underlag), desto större fördel skicklig cyklist.

TS har redan i praktiken fått detta skrivet på näsan; i ena fallet hantering av vind, i andra fallet hantering av hål i vägbanan.

Samt, gissar jag, att varken pasta eller momentnyckel användes vid montering av sadelstolpen som gled ner i racet. Det andra är att starta ett lopp med ett känt fel. Det är nästa sak som gör cykling lika svår som fotboll eller innebandy. Cykeln måste vara i 100% skick annars är all hård fysisk träning bortkastad. Att helt bortse från material-aspekten är alltså nästa miss. Få aspirerande elitcyklister startar sin karriär med full backning av ett mekanikerteam.

"To finish first you must first finish" har sällan passat bättre.

EDIT: Jag hoppas TS börjar tänka till för det verkar som potentialen finns. :)

Senast ändrad:

garfunkel

Aktiv medlem
..
Kristoffer R skrev:
> Samt, gissar jag, att varken pasta eller
> momentnyckel användes vid montering av
> sadelstolpen som gled ner i racet.

Fast pasta brukar han ju äta rätt rejält utav :)

jocke_tuffing

Aktiv medlem
..
garfunkah skrev:
> Kristoffer R skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Samt, gissar jag, att varken pasta eller
> > momentnyckel användes vid montering av
> > sadelstolpen som gled ner i racet.
>
> Fast pasta brukar han ju äta rätt rejält utav
> :)

T.ex. till lammstekar. Vilket borde vara förbjudet.

cykelgeek95

Ny medlem
..
dt: jag fick ingen slutplacering ;).... Gjorde den mest idiotiska och icke genomtänkta dnf som kan göras... tålamodet tog slut gällande klingornas brister efter backen gång på gång, så slutade med att cykeln hamnade i gräset vid sista varvningen när jag låg bra i klungan efter backen och sen inte fick till växlingen, jag fick svära ut min ilska och 20 sekunder senare ångrade jag mig så in i helvete att jag inte fortsatte... vid näst sista varvningen när jag fick jaga ikapp 70% av varvet pga att det tog 2 minuter av ständiga försök att få upp kedjan på storklingan i nedförsbacken satte sina spår och även där hade jag haft riktigt bra position efter backen.....
Den mest idiotiska dnf som kan göras när jag istortsett hade MINST en 22a-plats eftersom dom bakom var så långt bak och denna byttes ut mot en dnf när ilskan tog över. Den där känslan när du inte begränsas av fysisk kapacitet är inte rolig. Jag höll ilskan inne i 85% av loppet, men desto svårare desto tröttare och desto längre in i loppet desto surare känns det.

Hursom blev det en klungspurt uppför, tänk om jag bara haft skittur med växlingen och det hade fungerat på några sekunder vid sista varvningen och inte lagt av, då hade jag nog haft stor chans på det där, så explosiv som jag är och på samma gång inte jättetung. Jag förlorade mot frustrationen som byggdes upp helt enkelt... Jag går in med en enormt bra känsla inför örestadsloppet, thats that.

!OBS! Detta var inte dåliga inställningar, utan skruven gick inte att justera mer enligt både sportson och Cykelstället, så osymetrics brister . Ingen mer ska nog göra mitt misstag att köra osymetric när du vill använda dom stora dreven. Okej om du kör på platt topografi och är en lågkadensare dock.

Kristoffer R: detta hade inget med det att göra

emilh

Aktiv medlem
..
cykelgeek95 skrev:
>
> Kristoffer R: detta hade inget med det att göra

Anar en viss risk för att mönstret i TS race reports kommer att upprepas.

eiskall

Aktiv medlem
..
Helt fantastiskt att du helt skyller på yttre omständigheter, och vägrar se vad du kunde gjort annorlunda.

Du får väl be tävlingsledningen om en bra placering, du har ju gjort allt rätt :)

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer