..

..
JinJin skrev:
-------------------------------------------------------
> grump skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det är ett nöje att få ta del av din väg
> mot
> > dina mål. Fortsätt så och dela gärna med
> dig
> > :)
> >
> +1

+1

..
JinJin skrev:
> grump skrev:
> -----
> > Det är ett nöje att få ta del av din väg
> mot
> > dina mål. Fortsätt så och dela gärna med
> dig
> > :)
> >
> +1

+2

Superkul att läsa att det går framåt, fortsätt så!

..
jag har köpt en bok,där det står om hur man blir en bra cyklist och när man ska ta sin cykling till en högre nivå, har snabbt kollat igenom, ska nog ta o läsa igenom den o se om jag lär mig något, verkar stå oerhört mycket och förslag på träningsscheman med tävlingssäsong inräknat osv inlagt o precis alla övningar som är bra på gymmet under vintern och varför t.ex.. någon annan med erfarenhet av denna boken?, utgiven början av 2014, så ganska ny. http://www.adlibris.com/se/bok/cykl...-vill-bli-snabbare-och-starkare-9789187239274

jag vill gärna fixa coach, men ekonomin håller nog inte för de, ska göra det bästa jag kan o lyssna på min kropp=) , men känner att den träning jag utfört nu ändå gett en hel del resultat, så får väl fortsätta på det vinnande spåret...
detta står i beskrivningen på boken, låter ändå rätt bra iaf, mkt läsning i detta inlägg, jag vet(a)

" Förverkliga dina träningsmål med denna kompletta handbok!

Cykling är något som har ökat explosionsartat i Sverige under senare år. Nu kommer den kompletta handboken för dig som vill bli en snabbare och smidigare cyklist.

Hur ska jag förbereda mig inför ett lopp? Har jag rätt teknik? Och hur förebygger jag skador? Cykling är boken som på ett kunnigt och inspirerande vis vägleder dig. Med modern layout och rikligt med färgfoton och illustrationer är detta boken som får dig att förverkliga dina träningsmål!

Remmert Wielinga är född i Holland. Han har varit proffscyklist och deltagit i ett stort antal internationella tävlingar, bland annat Tour de France. Han vann holländska mästerskapen i tempo 1999. Under sin proffskarriär tävlade han för kända stall som Rabobank, Quick-Step och Saunier Duval, där han cyklade tillsammans med världsberömda idrottsmän. År 2003 vann Remmert två tävlingar i Spanien och år 2006 blev han etta i GP Chiasso I Schweiz efter en imponerande 15 mil lång utbrytning. Remmert har sin bas i Monaco där han driver eget företag inriktat på personlig coachning.

Paul Cowcher är efter en karriär som yrkesdansare verksam inom hälso- och fitnessbranschen sedan 2011. Han är idag behörig tränare inom ett tiotal olika träningsformer och arbetar som personlig tränare.

Tomasso Bernabei är manusförfattare för tv och facklitterär skribent. Han har en examen från Metropolitan University i London. Hans erfarenheter från TV ledde honom vidare till ett arbete med italienska matlagningsprogram, där han kom i kontakt med näringsfysiologi. I dag är han kostexpert i en italiensk simklubb och jobbar på en kokbok med recept för idrottare."

Senast ändrad:
..
Skulle bli besviken om en träningsbok skriven av en cyklist aktiv i Rabobank under första halvan av 2000-talet och namngiven av T Dekker för samröre med dr Fuentes inte innehöll recept på juiceblandningar, grillrecept och Edgar.

..
hahahahah, nämen den e faktiskt mycket intressant nu när jag läst lite:)!

förresten, blir inte riktigt vettig på det här med vilopuls. när jag ser på teve, så har jag 44-45.
är det bra,dåligt eller normalt?=)

..
Allt är som du vet relativt. Det är bra jämfört med gemene man (tror normal vilopuls ligger kring 60-70) och mindre bra om du jämför med elitidrottsmän som många gånger ligger kring 30 (envist rykte gör gällande att Gunde Svan hade 28...).

..
bllx skrev:
> Vad har puls vid tv-tittande med prestation i
> cykling att göra?

Det kanske är under TdF?

..
ja asåå brukar man inte ha lägre vilopuls desto mer vältränad man är för dem allra flesta iaf och till en viss gräns om jag fattat det rätt... så tänkte bara om jag kunde få en bild hur pass bra/dålig kondition jag har bara....=)

..
cykelgeek95 (fd JohanGren) skrev:
> ja asåå brukar man inte ha lägre vilopuls desto
> mer vältränad man är för dem allra flesta iaf
> och till en viss gräns om jag fattat det rätt...
> så tänkte bara om jag kunde få en bild hur pass
> bra/dålig kondition jag har bara....=)

Jo. Genom att ha koll på din vilopuls och hur den varierar i tid kan du börja dra slutsatser kring din formkurva och eventuellt analkande sjukdomar. Men alla kan inte ha 45 i vilopuls, det finns individuella begränsningar :)

..
hahahah, jomen det kan det mycket väl ha varit, helt annan femma om jag kollat vilopulsen då liverpool-westham lirade igår, för då var man förjävla arg inombords stora delar o rätt nervös som riktigt pool-fan, skulle vara intressant o se pulsen där i jämförelse!.... xD

nämen ska inte fokusera för mkt på det där med vilopuls, kan lämna det helt!=)

..
jag har börjat fundera på en fråga, hur brukar det se ut i elit i Sverige, hur lätt är det att få sponsorer i elit om man t.ex. är på övre halvan i tävlingarna? , annars vad underlättar liksom, ska man köra med en cykel som sticker ut just för att synas?, eller har elitklubbarna egna sponsorer som gynnar alla åkarna mer eller mindre? måste man komma bland dem 4 första i nästan varje tävling för att kunna bli sponsrad eller hur ser det ut i allmänhet, är det upp till en själv att gå o marknadsföra sig hos företag eller brukar saker komma av sig själv vid bra resultat?
nu har detta ingen betydelse i nuläget och första säsongen nästa år, men sen kan det ju vara viktigt o veta hur det går till...

..
FÖr att sponsoerna ska komma till dig behöver du nog vara Peter Sagan.

Men det handlar minst lika mycket om personlighet och kontakter som resultat. En intressant satsning som presenteras på ett bra sätt, där BÅDE idrottare och företag har något att vinna på det, kan leda till sponsring oavsett nivå.

Om man erbjuder en logga på kläder eller liknande är min erfarenhet att det behöver vara via en bra kontakt där det blir mer som ett "kompispris". Svenska elitklungan har inte annars tillräckligt hög synlighet för att vara intressant ur den aspekten.

Sen verkar ett lag/klubb oftast intressantare att sponsra än bara en individ. Särskilt om det exempelvis finns ett stort antal motinonärer som är medlemmar och kan bli intresserade av att köpa samma produkter som de sponsrade i samma klubb..

..
Mycket negativa svar...

Vet att relativt duktiga elitcyklister (typ stabila mitt i resultatlistan eller ibland top 10 el 20) kan med rätt kontaktrr få hyfsade rabatter på cyklar. Inte spons men i alla fall typ halva priset på cyklar osv.

..
Dom flesta företag kräver rätt bra placeringar för att gå in och sponsra, jag har kontakt med rätt många företag och alla vill att man ska synas mycket, typ stå på pallen ofta :)
Men har du en ordentlig plan och några bra resultat så kan du börja ta kontakt med olika företag :)

..
castrello skrev:
> Mycket negativa svar...
>
> Vet att relativt duktiga elitcyklister (typ
> stabila mitt i resultatlistan eller ibland top 10
> el 20) kan med rätt kontaktrr få hyfsade
> rabatter på cyklar. Inte spons men i alla fall
> typ halva priset på cyklar osv.

Med en sån rabatt är det en leverantör som på nåt sätt ståt för rabatten. Butiker har inte den marginalen... Dessutom kan jag nog inte hålla med om att det är negativa kommentarer, snarare realistiska. ;)

..
okej, då vet man liksom vad man måste sträva på liksom. Får jobba stenhårt och försöka utmärka mig med resultat i framtiden helt enkelt o kanske göra blogg eller ngt, men kanske kan underlätta att man sen byter klubb,har t.ex sett att alla(vad jag sett) Södertälje ck elit-åkare kör svarta Specialized S-works, kanske är något sponsorskap/kompispris eller bara överenskommelse att alla ska ha samma cyklar. Det är ju förövrigt laget jag vill etablera mig i, då dem har en ett par riktigt duktiga som tränar för sig i Uppsala, skulle förövrigt troligen få känna på o träna med dem nu o se vilken nivå jag måste upp till o se hur jag hänger med just nu osv. Känns inte som att man kan köra i nuvarande klubb jättelänge till, då ambitionerna blir för stora och man behöver jobba underifrån för att utvecklas som bäst och man kanske behöver lagkamrater på tävlingar osv, blir nog väldigt jobbigt o köra solo i elit där klubbarna samarbetar i utbrytningar,saktar ner klungan o allt det där, som ensam cyklist blir nog allting väldigt svårt, då blir de mycket utbrytningar för att inte släppa iväg någon...

nu hoppade jag av frågan lite, men kändes ändå relevant på något sätt....

Men man får väl köra ekonomiskt och gå på talang och inte det "värsta materialet" tills man har gjort bra ifrån sig där. Jag är inte dum som vissa verkar tro, klart jag inser att lite sponsring här o där inte är aktuellt nu och nästa säsong om inte något mirakulöst händer, men man måste ju se till framtiden också, inte bara tänka månader framåt...

..
neeeej, tolka inte fel..... men det är klart att ska man vara student och cyklist, ställer ju rätt höga krav ekonomiskt, men vilket som spelar ingen roll, jag vill bara bli riktigt jävla bra och vinna SM en dag och komma så långt jag kan med cyklingen och såklart göra något som höjjer upp vardagen, cyklingen är verkligen min grej o så har jag inte kännt på samma sätt med innebandy och fotboll även om jag var rätt bra på innebandy förr o även gick i fotbollsklass i grundskolan osv.

..
Börja med att fixa en proffsig hemsida där du beskriver vem du är och så, det är mer eller mindre krav från många.
Klart att du kan fråga olika företag redan nu om dom vill ha ett samarbete med dig, speciellt saker som du behöver för att träna och tävla.
Skriv ett bra mejl med lite förklaring om dig och din satsning, där lägger du in adressen till din hemsida. Men gör det ordentligt och gärna lite riktat åt varje företag.

Får du tex 50% rabatt så är ju det en början!
Hör av dig om du behöver tips ;)

Lycka till!

..
med hemsida, borde det gå bra med att man bloggar och har en bra presentation osv o tar upp passen dag för dag och hur det gått osv o allmänt vägen uppåt liksom och lite resultat och kommentarer om loppet jag kört osv. till nästa säsong eller brukar det vara ett måste att ha en "riktig" hemsida, kan ju vara lite intressant för andra som kanske funderar o vill gå samma väg och "förhoppningsvis" se att det är möjligt om man verkligen kämpar. Jag måste ju göra något rätt eftersom jag utvecklas så mycket och så snabbt. Kan ju inte ha gått in helt fel för utmaningen, nu ska jag inte ta allt för givet innan det är klart, men jag tror starkt på mig själv..

angående detta har jag faktiskt funderat på att blogga lite om detta en period, men får se vad det blir av det.

..
Blogg funkar lika bra. Försök skaffa en coach som kan hjälpa dig, när du kommit rätt långt så behöver man någon som styr upp allt :)
Det kostar dock, men det är det värt om man verkligen satsar.

..
Miss Lycka skrev:
> Börja i rätt ände med några resultat att
> skriva hem om.

+1 (tro det eller ej)

..
Jopp, jag kör wattmätare. Men den tillhörande datorn har antingen batteri som är slut eller trasig, så har inte kört med watt på ett tag... det gamla vanliga att man antingen glömmer bort när man e på affären eller glömmer skriva upp vilket batteri det ska vara...

Och förövrigt har jag nog aldrig gjort ftp-testet

..
GoranS skrev:
> Miss Lycka skrev:
> -----
> > Börja i rätt ände med några resultat att
> > skriva hem om.
>
> +1 (tro det eller ej)

Även en blind höna kan hitta ett korn, Grattis!

..
Miss Lycka skrev:
> GoranS skrev:
> -----
> > Miss Lycka skrev:
> >
>
> > -----
> > > Börja i rätt ände med några resultat att
> > > skriva hem om.
> >
> > +1 (tro det eller ej)
>
> Även en blind höna kan hitta ett korn, Grattis!

Kärlek!

..
cykelgeek95 (fd JohanGren) skrev:
> Jopp, jag kör wattmätare. Men den tillhörande
> datorn har antingen batteri som är slut eller
> trasig, så har inte kört med watt på ett tag...
> det gamla vanliga att man antingen glömmer bort
> när man e på affären eller glömmer skriva upp
> vilket batteri det ska vara...
>
>
> Och förövrigt har jag nog aldrig gjort
> ftp-testet

Ok, ett tips är att börja köra wattbaserat, särskilt om du är seriös i din satsning, blir sjukt mycket enklare att träna effektivt.

..
Jomen verkligen, jag hade tänkt ta tag i det en gång för alla imorgon no matter what... skulle vara kul o kunna göra det där testet och se på den där skalan med vilken nivå man tillhör 1, 5, 20 och 60 minuter och med hänsyn till hur mycket man väger.

..
Det är få bra tävlingscyklister som började med att köpa tester, effektmätare, värstingprylar.
De börjar med att träna, fatta vad det handlar om, vinna några tävlingar.

..
Miss Lycka skrev:
> Det är få bra tävlingscyklister som började
> med att köpa tester, effektmätare,
> värstingprylar.
> De börjar med att träna, fatta vad det handlar
> om, vinna några tävlingar.

Helt rätt men om killen nu har en wattmätare är det väl lika bra att han använder den. Och det är ju såklart gratis att fastställa sin ftp om man har en wattmätare så bara att köra och sen börja träna ännu effektivare inför tävlingssäsongen när han väl har siffrorna.

..
robrob skrev:
> Tänk så irriterande det kan vara för med lite
> (naiv) driftighet o talang:)
>
> Dags att falla in i ledet!

Haha, precis, man ska fan inte tro att man är nåt!

På det mera seriösa planet, är riktigt nyfiken på hur långt ts kan gå, enligt lite rykten från Uppsala hör han redan till starkingarna på klubben efter bara några månaders cykling så talangen finns där.

..
Johan!

Välkommen till Södertälje ck, Ta kontakt med Tobias Stridsberg elitansvarig,
men dom svarta s-works cyklarna är surt förvärvade men vi har massa andra bra dealer,
ett tips i all välmening att hänga här på happy för tips och råd kommer
inte ta dig till himlen, utan ring Tobias och gör upp en plan för vinterträningen.

//Per

..
Miss Lycka skrev:
> GoranS skrev:
> -----
> > Miss Lycka skrev:
> >
>
> > -----
> > > Börja i rätt ände med några resultat att
> > > skriva hem om.
> >
> > +1 (tro det eller ej)
>
> Även en blind höna kan hitta ett korn, Grattis!

Det är bra, gratulera dig själv så kanske du blir lite gladare!

Tillbaka
Topp