..

..
Nä, "svenskaundervisningen" är betydligt bättre. Det är en märklig idé att man skulle vara "svensklärare". Språket heter "svenska" och därmed är man "svenskalärare", och sysslar med "svenskaundervisning". Man säger väl inte "mattlärare"?

..
geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Nä, "svenskaundervisningen" är betydligt
> bättre. Det är en märklig idé att man skulle
> vara "svensklärare". Språket heter "svenska" och
> därmed är man "svenskalärare", och sysslar med
> "svenskaundervisning". Man säger väl inte
> "mattlärare"?

Fast man säger "stolpskott" och inte "stolpeskott" även om det tar i en stolpe och inte i en stolp.

Man säger "åsknedslag" och inte "åskanedslag" även om det är åska som slår ned och inte åsk.

Språket är inte alltid logiskt på det sättet, det finns en massa obskyra regler och undantag. Det heter svensklärare även om det är svenska som lärs ut och inte svensk.

..
Grejen är tydligen att man när man sätter samman två substantiv och det första är tvåstavigt och slutar på a eller e traditionellt droppat a:et/e:et, t.ex. flickböcker och grodman, inte flickaböcker och grodaman.

..
Jo, jag vet att äldre är uppväxta med den konstiga formen. Tack och lov vinner den vettiga formen mark mycket snabbt, och den tossiga formen kommer att vara utrotad inom några decennier.

..
geologen skrev:
> Jo, jag vet att äldre är uppväxta med den
> konstiga formen. Tack och lov vinner den vettiga
> formen mark mycket snabbt, och den tossiga formen
> kommer att vara utrotad inom några decennier.

Men i ett litet hörn av Gallien kommer det leva kvar en stam av konservativa språkpoliser som värnar om tingens ordning och för sanningen vidare från generation till generation... ;-)

..
GoranS skrev:
> Grejen är tydligen att man när man sätter
> samman två substantiv och det första är
> tvåstavigt och slutar på a eller e traditionellt
> droppat a:et/e:et, t.ex. flickböcker och grodman,
> inte flickaböcker och grodaman.

Skillnaden är att där är förledet beskrivande. Flickböcker - böcker för flickor. Grodman - man liknande en groda. Men "svensklärare" betyder ju inte "lärare för en svensk" eller "svenskaktig lärare".

..
Kudos skrev:
> En rädd pojke.
> En rädd flicka.
> En rädd man.
> Ett *** fruntimmer.

Före stavningsreformen runt förrförra sekelskiftet skulle svaret ha varit: "ett rädt fruntimmer".

..
annars går väl svenska språket också bra, var lite intressant o läsa hehe :D

Nä, inga färska wattuppgifter..
jag kan då säga att jag jobbar på det där som NÅGON i tråden nämnde för längesen, få upp cykeln i 60kmh under viss många sekunder på raksträcka någorlund vindstilla med kanske bara lite medvind(ser det som en utmaning i sig).. Börjar "närma mig" o de känns bra:D.
Brukar kolla lite i början på dem här passen som idag ... Oerhört kul o se att man får högre maxfarter hela tiden för varje vecka. Nu är de ju såkalrt olika stark vind hela tiden, men sånt känner man av och kan dra lite överlag sådär. Lite kul o se att alla intervaller/backträningar/spurtträningar ger så bra effekt!:D

vad mer kan man säga, jo att imorron blir det väl distanspass som ja sa längre upp o får hoppas man slipper spöregn iaf, inte så kul utan skoskydd som jag nämnde. Extra drygt nu när det är längre pass ocksååå sen att det är såpass kallt ute:D

..
Använder du Strava? för mig har det vart givande. Väldigt lätt att pressa sig på träning om man vet att det finns segment, samt att kunna jämföra sig med proffs. Till exempel SM på Kinnekulle i år där sista stigningen på varje varv va runt 5-6 min. Själv är jag 1 minut efter på en gång upp där, alltså en hyfsat bra måttstock på att SM i elitklass (18 gånger samma stigning) får vänta lite. Borde väl finnas liknande klättringar i dina trakter?

Samma sak i Italien i somras, riktigt kul att kunna jämföra sig med klättringar som vart med i Girot. Lite längre än en minut efter där :)

Senast ändrad:
..
hahah , jag har försökt mig på det där, men jag får verkligen itne tills det som jag vill... Har slutat med att man skitit i det efter flera försök. Har Garmin o har connect osv, men funkar inte..
Vissa har sagt att motivationen har höjts mycket med strava!:D
Sedan finns det ingen mening med att lägga in rundor manuellt nu när det inte vill sig... manuellt där får man ju inte emd den "intressanta" faktan!

Senast ändrad:
..
grump skrev:
> Att ladda upp en garminfil till strava är inte
> raketforskning precis

Nä, jag trodde att dagens tonåringar kunde det här med data. ;-)

..
landen skrev:
> Borde väl finnas liknande klättringar i dina trakter?
>

Du har inte varit i Uppsala förstår jag...

..
wobblie skrev:
> landen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Borde väl finnas liknande klättringar i dina
> trakter?
> >
>
> Du har inte varit i Uppsala förstår jag...

Hahaha!

..
grump skrev:
> Att ladda upp en garminfil till strava är inte
> raketforskning precis

Strava bygger väl på data från GPS:er indirekt då data från satelliter så, ja, det är raketforskning inblandat iaf.

..
försökt många ggr, men får verkligen inte till det , kanske ngt fel på enheten, ingen aning... men ska försöka igen nu på en gång, kan ju va kul o åka på kom-jakt ;)

hahah finns ngra enstaka roliga backar, men inga långa, sega o branta på flera minuter. Vi är ju inte i alperna nu, utan i en av sveriges plattaste trakter ;)

..
cykelgeek95 (fd JohanGren) skrev:
> försökt många ggr, men får verkligen inte till
> det , kanske ngt fel på enheten, ingen aning...
> men ska försöka igen nu på en gång, kan ju va
> kul o åka på kom-jakt ;)

Till att börja med så kan vi ju försöka reda ut huruvida vad du har för enhet idag och hur du för över dina träningar till Garmin Connect. När de väl finns i Garmin Connect så är det en baggis.

..
jag förde över en gång korrekt, men efter det ahr det inte gått som jag velat...:D , så var ett bra tag sen... därimellan har jag testat strava o de har inte heller funkat såklart

har en garmin forerunner 405, årsmodell 2010.

Men allt inom watt är separat på cycleops mätare, där har jag inte den blekaste hur man ska göra faktiskt... har sökt på nätet, men hittar inget. Inget stick lr ngt till den som på Garmin...

..
> jag förde över en gång korrekt, men efter det
> ahr det inte gått som jag velat...:D , så var
> ett bra tag sen... därimellan har jag testat
> strava o de har inte heller funkat såklart
>
> har en garmin forerunner 405, årsmodell 2010.
>
> Men allt inom watt är separat på cycleops
> mätare, där har jag inte den blekaste hur man
> ska göra faktiskt... har sökt på nätet, men
> hittar inget. Inget stick lr ngt till den som på
> Garmin...
Från cycleops kan du göra så här:
"While the files from the Joule GPS can be uploaded to sites such as TrainingPeaks or Strava, you have to import the files to PowerAgent first. While uploading, you do have the option to upload to 2Peak.com, MapMyRide, Strava, TrainingPeaks or Twitter. We were able to upload to TrainingPeaks from PowerAgent, but not Strava. You can export in .csv, .tcx or .pwx to share your files elsewhere"
(Bikeradar 2013-03-15)

..
> har en garmin forerunner 405, årsmodell 2010.
>
> Men allt inom watt är separat på cycleops
> mätare, där har jag inte den blekaste hur man
> ska göra faktiskt...

Problemet är att din Forerunner 405 inte stödjer effektmätare. Du behöver byta till en annan modernare Forerunner med stöd för ANT+ Power Profile eller en Garmin Edge 500/510/800/810/1000 eller annan cykeldator med stöd för effektmätare.

Ingen koll på Cycleops visningsenhet, men det är möjligtvis inte så att du kan använda den istället för din Forerunner helt och hållet, förutsatt att den har GPS och stöd för ANT+ puls/kadens/hastighet?

..
Nä, asså jag använder ant+ till garmin pulsband,kadensmätare.. Jag använder somsagt watt på separat enhet på styret, så blir double up. Tycker det är perfekt att kunna se watten konstant och hyfsat stora siffror och sedan resterande rullande på annan skärm på styret.

Jag ska se om jag kan ladda upp via strava ikv. när jag kommit hem från cyklingen=)

..
jag får fixa en edge senare!.. när jag köpte denna var ja ju inte säker på att jag skulle gå så hårt in på cyklingen utan mer cykla vättern med farsan nästa år o ville ha den till löpning också.... Nu förvandlades allting till en stenhård elitsatsning istället där jag hittade det jag var menad att göra... Så det kan bli hehe:D

nämen nu måste jag dra ut!=)

..
> försökt många ggr, men får verkligen inte till
> det , kanske ngt fel på enheten, ingen aning...
> men ska försöka igen nu på en gång, kan ju va
> kul o åka på kom-jakt ;)
>
> hahah finns ngra enstaka roliga backar, men inga
> långa, sega o branta på flera minuter. Vi är ju
> inte i alperna nu, utan i en av sveriges plattaste
> trakter ;)

Men Sunnerstabacken är ju rätt kul och muskelbyggande! :-)

..
Labanos skrev:
> cykelgeek95 (fd JohanGren) skrev:
> -----
> > försökt många ggr, men får verkligen inte
> till
> > det , kanske ngt fel på enheten, ingen
> aning...
> > men ska försöka igen nu på en gång, kan ju
> va
> > kul o åka på kom-jakt ;)
> >
> > hahah finns ngra enstaka roliga backar, men
> inga
> > långa, sega o branta på flera minuter. Vi är
> ju
> > inte i alperna nu, utan i en av sveriges
> plattaste
> > trakter ;)
>
>
> Men Sunnerstabacken är ju rätt kul och
> muskelbyggande! :-)

Särskilt på en landsvägscykel.

..
körde faktiskt backträning idag, det går ju rätt fort... 1h20min bara, 55 min totalt på plats o resten dit o hem... tyckte det passade bra med tanke på regnet, men då kmr man ju till det här som hannes sa(tror jag).

rätt schysst med backen på "255:an eller knivstavägen kanske låter bättre?"
Mellan Sävja o avfarten mot Sunnersta(förövrigt där jag körde idag). Det jobbiga är bara all trafik och att det är vajerräcke en liten bit, så gäller att man har kontroll på cykeln...
Annars är det ju Ultuna/ulleråkerbacken där väldigt många kör backträning i uppsala..

Annars kan man ju träna i slottsbacken som man kör i Skandis gp...

så fins ngra backar, men inga väldigt stora...

..
Att man är så bortskämd med backar i Göteborg alltså :) Personligen tycker jag det endast är i lite längre stigningar som Strava blir rättvist. Korta backar på runt 30 sekunder känns det som för stor felmarginal med GPS (Strava påpekar det själva) och längre segment har alltid cyklats som snabbast i klungor/lagtempo. Sen förstår jag inte vad du inte får att fungera.

Ladda hem pluginet från Stravas hemsida så kan du ladda upp direkt via deras site eller synka med Garmin Connect! Båda fungerar utmärkt!

En sak till, två enheter på styret känns lite som camel-back i elitklungan :) köp en Garmin 500

Bra pris här: http://teamsportiaonline.se/garmin-edge-500

..
Granebergsbacken är rätt bra för backträning också. Från Skarholmen för lite "längre" (= mindre korta) intervaller och från sunnerstastugan/flottsunt för lite kortare.

..
landen : hhahah klart man måste glida fram med stil och tänka på att övriga åkares kräsna huvuden.. dem kanske t.o.m. blir så chockade över att jag har 2 istället för en bra mätare att dem kör av vägen när dem iaktar det;)

Nämen ngt sådant kan ju va en idé till nästa sösong, har ju garmins pulsband och kadensmätare, så man slipper köpa till allt sådant till datorn.

lulle: joo dem funkar nog också, känns ganska konstigt att man måste tänka efter för att hitta "halvokej" backar.... man önskade man kunde bo i norrland istället, men då har man kortare utesäsong istället, samt mindre asfalterade vägar att välja på...:D

..
Lulle skrev:
> Labanos skrev:
> > Men Sunnerstabacken är ju rätt kul och
> > muskelbyggande! :-)
>
>
> Särskilt på en landsvägscykel.

Hoppsan, trodde det underförstått handlade om mtb eftersom det inte stod lvg i trådrubriken...

..
Labanos skrev:
> Lulle skrev:
> -----
> > Labanos skrev:
> >
>
> > > Men Sunnerstabacken är ju rätt kul och
> > > muskelbyggande! :-)
> >
> >
> > Särskilt på en landsvägscykel.
>
>
> Hoppsan, trodde det underförstått handlade om
> mtb eftersom det inte stod lvg i trådrubriken...

Det känns helt överflödigt här på http://happylvg.org

..
Behövs inga plugins och det är inget hokuspokus att ladda över filer till Strava. Spara *.fit filen från Garminprylen till datorn, logga in på Strava och klicka uppe i högra hörned för "Upload", välj "File" i menyn till vänster och ladda upp din fil du hade lagt på datorn. Går bra med fler filer på samma gång och de kan vara *.tcx, *.gpx eller *.fit.

Edit: snavfel

Senast ändrad:
..
Labanos skrev:
> Lulle skrev:
> -----
> > Labanos skrev:
> >
>
> > > Men Sunnerstabacken är ju rätt kul och
> > > muskelbyggande! :-)
> >
> >
> > Särskilt på en landsvägscykel.
>
>
> Hoppsan, trodde det underförstått handlade om
> mtb eftersom det inte stod lvg i trådrubriken...

För att trådens innehåll i övrigt inte är tydligt nog?

Tillbaka
Topp