..

..
om man ska följa hans (inaktiva gamla)sida vad han väger, så är det mellan 78-83 och om jag skulle lyckas hålla nere min vikt till 65-66, så kräver ju det (endast) 239 om man skulle räkna på 65kg för mig och 83kg för honom eller 248 om man räknar på att han väger 80kg . asså det är så oerhört stor skillnad.. hade jag liksom sett 306 watt och inte sett vikten hade jag varit galet imponerad, men vad som motsvarar samma för 65 kg är ju inte (sjukt) mycket ändåå.. men nu ska man väl tänka att han har bästa möjliga materialet, lär ju sparar en del watt och har väldigt hög maxwatt och så...

har funderat lite på det här, är det en fördel att vara lång eller kort som cyklist eller lika(lite argumentationsfråga kanske)?.. jag ser det ju liksom som att jag har möjlighet att bygga mer muskler än en smal person på 185cm och fortfarande ha samma vikt. Nu är jag 176cm.

greipel, fyfaaaan.... sjuk watt!!!!...

kollade öijer, intressant, han nästan som mig också!:)

..
Tror inte TS är så intresserad av statistik från medelålders jobbpendlare men ändå...
1 sec: 1405 Watt (skiljer nog mellan Wattmätare beroende på hur effekt mäts och rapporteras)
5 sec: 1296 Watt
30 sec: 899 Watt
60 sec: 657 Watt
5 min: 382 Watt
Vikt = 72-73 kg.

..
cykelgeek95 skrev:
-------------------------------------------------------

> greipel, fyfaaaan.... sjuk watt!!!!...

Kanske inte ska jämföra dig med dom som är typ bäst i värden. Inte första säsongen i alla fall... ;-)

..
Har nog mycket med genetik att göra. Mitt standardutförande är sprint-typen, otränad så är benmusklerna fortfarande enorma, kan nog pressa 13w/kg på en sekund helt otränad, (gamer). Nu fokuserar jag mer på uthållighet då jag inte känner att pressa upp watten i sprint bara kommer göra mig långsammare i skogen.

Fördelen att vara kort är att längre personer inte kan ligga i rulle bakom dig om du sprintar som cav med bröstet mot styret. :)

Genetik är nyckeln till var du bör fokusera på, alla kan inte vara GC, det är bara några få som klarar det.

..
Hahah supertramp, det har du rätt i... Asså du ahr fan riktigt hög watt supertramp, nu förstår jag vad du menar... 1405 som maxwatt är ju väldigt högt.. om man såg öijer som hade rekord på 1262 på 1 sekund. shit vad explosiv du verkar vara, högre 5s än hans 1s rekord... dock väger han väl mindre men ändå. Sjukt bra för en som inte satsar..!!!=)

Jocke, hur gammal vare du var dåå?

..
bjorn r : ja det genetiska har ju betydelse... jag vet inte vad jag ska se mig som faktiskt, jag har ofta funderat på det, är lite som en hybrid som är okej på lite allt möjligt... bra genetisk kropp för löpning på längre sträckor som yttermittfältare på fotbollsplanen, var oerhört snabb där. Jag kunde springa liksom utan kondition under e väldigt lång tid o hyfsat bra tid utan att ha tränat på väldigt länge. sedan kan man också bygga muskelvolym väldigt lätt. man kanske somsagt är lite hybrid av sig...bra acceleration främst och sedan såklart backarna och spurterna är ganska starka faktiskt

intressant, när du säger det så kan det ju inte vara kul som en stor cyklist att skydda sig bakom...:D

..
Fyller 47 i december. Har cyklat lite från och till i åtta år. Innan dess hade jag knappt rört på mig på nästan tjugo år, överviktig (100kg+) och blev spyfärdig av att gå fem våningar trappa. Nu har jag käkat upp mig 5 kg senaste månaden och börjat gymma lite. Ska bli kul och se om det ger nått resultat på cykeln också i vår.

..
Visserligen sant att watt inte är lika med bäst men korrelationen är ganska starkt positiv.

Supertramp. Stämmer dina watt borde du vara i topp på ett eller ett par lopp i H45 nästa år. Jag brukar träna med några av dem som faktiskt har vunnit H45 och H50 de senaste åren. Baserat på det tror jag att du får kalibrera om din wattmätare... eller bara vinna (så behöver vi inte prata mer om saken).

..
cykelgeek95 skrev:
> om man ska följa hans (inaktiva gamla)sida vad
> han väger, så är det mellan 78-83 och om jag
> skulle lyckas hålla nere min vikt till 65-66, så
> kräver ju det (endast) 239 om man skulle räkna
> på 65kg för mig och 83kg för honom eller 248 om
> man räknar på att han väger 80kg . asså det
> är så oerhört stor skillnad.. hade jag liksom
> sett 306 watt och inte sett vikten hade jag varit
> galet imponerad, men vad som motsvarar samma för
> 65 kg är ju inte (sjukt) mycket ändåå.. men nu
> ska man väl tänka att han har bästa möjliga
> materialet, lär ju sparar en del watt och har
> väldigt hög maxwatt och så...

Du kör inte vättern på 6.5 timme med 239watt i snitt om det är de du försöker säga..

..
Den som hävdar sig i upploppet på ett linjelopp har i de flesta fall haft en behaglig resa tills dess. Dvs cyklat smart och positionerat sig utan att ta i för mycket.

..
zninedi : Nej, det låter väldigt orimligt, lätta åkare har nog inga fördelar alls när det gäller att dra på rekordtider på VR. det är väl de större och väldigt åkstarka draghästarna som har fördelarna där. åkstarka lätta cyklister finns det säkerligen inte allt för många av...

superskejtaren : kom ihåg att supertramp nämnde testerna han gjorde på aktivitus, då dom var galet imponerade och att han hade slagit många av de bra i de lägre tidsintervallerna!, så han har säkert generna. kanske var det i denna tråden eller den andra om styrketräningen som det nämndes.

..
Speedskejtarn skrev:
> Supertramp. Stämmer dina watt borde du vara i
> topp på ett eller ett par lopp i H45 nästa år.
> Jag brukar träna med några av dem som faktiskt
> har vunnit H45 och H50 de senaste åren. Baserat
> på det tror jag att du får kalibrera om din
> wattmätare... eller bara vinna (så behöver vi
> inte prata mer om saken).

Det finns en anledning till att jag bara skrev Watt upp till 5 minuter... Jag skulle (med nuvarande form) aldrig hänga med så att jag fick chans att utnyttja min hyfsade spurt.

..
cykelgeek95 skrev:
>
> superskejtaren : kom ihåg att supertramp nämnde
> testerna han gjorde på aktivitus, då dom var
> galet imponerade och att han hade slagit många av
> de bra i de lägre tidsintervallerna!, så han har
> säkert generna. kanske var det i denna tråden
> eller den andra om styrketräningen som det
> nämndes.

Det krävdes lite Watt för denna Strava-KOM tex (även om bra medvind):
http://www.strava.com/segments/skanstullsbron-söderut-1183401

Senast ändrad:
..
Supertramp skrev:
> Speedskejtarn skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Supertramp. Stämmer dina watt borde du vara i
> > topp på ett eller ett par lopp i H45 nästa
> år.
> > Jag brukar träna med några av dem som
> faktiskt
> > har vunnit H45 och H50 de senaste åren.
> Baserat
> > på det tror jag att du får kalibrera om din
> > wattmätare... eller bara vinna (så behöver
> vi
> > inte prata mer om saken).
>
> Det finns en anledning till att jag bara skrev
> Watt upp till 5 minuter... Jag skulle (med
> nuvarande form) aldrig hänga med så att jag fick
> chans att utnyttja min hyfsade spurt.

Men apropå det, du har inte tänkt att kombinera ditt styrkegymmande och Strava-spurtande med tröskel, VO2max och distanspass i vinter? Du behöver ju som sagt hänga med i några timmar först för att få en chans att spurta om segern. Fast det kanske inte är nästa säsong du ska börja tävla?

..
Orkar inte hårdträna VO2 på trainern i vinter. Tänkte såsa runt lite på gymmet och köra lite improviserad intervallträning på trainern när andan faller på. Sen får jag förhoppningsvis lite mer tid och motivation i vår så jag kan komma ut och träna rejält med Hofvet, Snäckan etc. Det är nuvarande plan i alla fall.

..
Supertramp skrev:
>> >
> Det krävdes lite Watt för denna Strava-KOM tex
> (även om bra medvind):
> http://www.strava.com/segments/skanstullsbron-s%C3
> %B6derut-1183401

Bra kört men det där med medvind spelar mycket roll, särskilt på ett rakt segment. Testa det här segmentet nästa vår: http://app.strava.com/segments/1101662

Ungefär lika långt och en hel del starka åkare som kört.

Eller det här som är lite längre: http://app.strava.com/segments/1300642

..
Speedskejtarn skrev:
> Bra kört men det där med medvind spelar mycket
> roll, särskilt på ett rakt segment.

Rakt som "platt" eller rakt som "inga svängar" (segmentet Skanstullsbron är ca 4% tror jag)

> Testa det
> här segmentet nästa vår:
> http://app.strava.com/segments/1101662
>
> Ungefär lika långt och en hel del starka åkare
> som kört.
>
> Eller det här som är lite längre:
> http://app.strava.com/segments/1300642

Fel sida om stan. Men om jag har vägarna förbi nån gång så... Vore kul att slå MickeS :-) (men om jag gör det så betyder det nog att han inte körde max iofs...).

Senast ändrad:
..
mitt bland detta kom jag på en vettig fråga nu innan gymmet!=)
hur stora kassetter brukar ni köra?, jag körde liksom ultegra som var väldigt liten och nu en skitstor sram red... går då inte o trampa lika trögt, dvs att det är där maxhastigheten drabbas väldigt hårt... skillnaden mellan när jag fått trampa max på spurter eller vanligt utför på en billig trek 1,5 med tiagra och bontrager race-hjul och cpontinental grandprix träningsdäck är v'ldigt stor.. vikten där är lite över 10kg.

och nu till skott... även om jag har hjul för att rulla snabbt och haft vittoria evo corsa-tuber och betydligt lättare cykel allmänt, så har jag säkert varit 10-15% snabbare med trekcykeln på spurter på raksträcka och cyklat nerför i backar..föredrar ni hög eller lågdrevat?, eller byter ni emellan beroende på hur tävlingar ser ut?

nu är det säkert en jävla massa icke grammatiskt korrekt, men har bråttom....

..
11-23 lär väl vara gångbart?

Förresten de där juniorerna som du tyckte körde för långsamt på SM ;) kör väl typ 52-14 som tyngsta och det kan gå undan ändå. Jag har haft F14 med 50-16 på rulle i lagtempo 50+, då får de pinna på...

..
cykelgeek95 skrev:
> mitt bland detta kom jag på en vettig fråga nu
> innan gymmet!=)
> hur stora kassetter brukar ni köra?, jag körde
> liksom ultegra som var väldigt liten och nu en
> skitstor sram red... går då inte o trampa lika
> trögt, dvs att det är där maxhastigheten
> drabbas väldigt hårt...

Maxhastigheten drabbas inte alls så länge du inte byter framklinga. Kör du 53 och 11 som minsta bak så kommer du inte vara begränsad rent fartmässigt. Håller du säg 100 i kadens så är du över 60km/h. Anledningen till att RED-kassetten är större är att stegen mellan de olika klingorna är större och din lättaste växel förmodligen är 28 istället för typ 25 innan.

Anledningen till att det finns olika är du beroende på bana vill ha en så tät kassett som möjligt för att slippa hoppa mellan kadens så mycket. Så typ platt bana: 11-25 Backig bana: 11-28

Jag har kört alla tävlingar på en 11-27 och 50 fram, det har fungerat utmärkt. Har iofs inte vunnit något än.

Senast ändrad:
..
Supertramp skrev:
> Tror inte TS är så intresserad av statistik
> från medelålders jobbpendlare men ändå...
> 1 sec: 1405 Watt (skiljer nog mellan Wattmätare
> beroende på hur effekt mäts och rapporteras)
> 5 sec: 1296 Watt
> 30 sec: 899 Watt
> 60 sec: 657 Watt
> 5 min: 382 Watt
> Vikt = 72-73 kg.

Vi följer varandra ganska väl i spurten när det gäller watt/kg. :) Precis som du så droppar jag onödigt mycket under längre tider. Mätt med SRM från stillastående.

1s: 1696W
5s: 1554W
30s: 1007W
8min: 401W
Vikt: 86kg

..
vet vad jag har mer exakt nu .. på canyoncykeln har jag 10-delat 52-39 ultegra compact och red-kassetten ligger på 11-28.

på trek alpha 1,5 9-delat är det vevparti : fsa vero 50-34 och sedan är det sram pg 950 11-26 kassett.

åsikter på det?, lite klarare med exakta siffror kanske...

..
cykelgeek95 skrev:
> vet vad jag har mer exakt nu .. på canyoncykeln
> har jag 10-delat 52-39 ultegra compact och
> red-kassetten ligger på 11-28.
>
> på trek alpha 1,5 9-delat är det vevparti : fsa
> vero 50-34 och sedan är det sram pg 950 11-26
> kassett.
>
>
> åsikter på det?, lite klarare med exakta siffror
> kanske...

Ingen kombination ovan kommer hindra dig att vinna svenska elittävlingar.

..
bra o veta, jag kör dock alltid på stora klingan, så lite onödigt med compact för min del egentligen...:P

i platta uppsala kanske det är bättre med 11:23 än 11:28 med andra ord då.. ingen nytta av de största dreven ändå. känner redan nu att vid vissa steg så är det antingen lite för tungt eller lite för lätt, så med fler alternativ där i mellan kanske det blir bättre , så kanske det bästa vore att byta kassett.

..
cykelgeek95 skrev:
> Nu kommer en fråga, som många förmodligen
> kommer reagera på, ni frågar mig om watt och jag
> har velat hålla det lite lågt här förutom på
> pm. men kan jag fråga om det finns elitåkare
> här som kan ge ut sin maxwatt

Gå med i Kompiskampen på http://www.ckhymer.com/kompiskampen/ där finns massor med aktuella Watt-siffror från alltifrån överviktiga gamla gubbar (=jag) till elitcyklister

Senast ändrad:
..
tommmmy skrev:
> cykelgeek95 skrev:
> -----
> > Nu kommer en fråga, som många förmodligen
> > kommer reagera på, ni frågar mig om watt och
> jag
> > har velat hålla det lite lågt här förutom
> på
> > pm. men kan jag fråga om det finns elitåkare
> > här som kan ge ut sin maxwatt
>
> Gå med i Kompiskampen på
> http://www.ckhymer.com/kompiskampen/ där finns
> massor med aktuella Watt-siffror från alltifrån
> överviktiga gamla gubbar (=jag) till
> elitcyklister

Rätt bra tryck i benen för en överviktig gammal gumme ändå :) Tror TS skulle tjäna på att mäta sig lite mot andra på samma sätt. Om inte en bra anledning till ett bra 20 min pass!

Bättre spenderad tid än att fundera över vilken kassett som är bäst.

..
Nu får man ngt att jobba emot iaf... nu har man resultat sen 2+ månader sen, så fuskade lite;)... asså ja det är en rolig grej att kämpa emot och se andra åkare!:P

Senast ändrad:
..
Snyggt! Funderar lite hur Kompiskampen kommer bidra till vikthetsen för cyklister då jag är ganska säker på att jag kan gå ner 5kg och fortfarande pressa samma watt.

..
landen skrev:
> Snyggt! Funderar lite hur Kompiskampen kommer
> bidra till vikthetsen för cyklister då jag är
> ganska säker på att jag kan gå ner 5kg och
> fortfarande pressa samma watt.

Hear, hear! Många sätter nog fredagsmyset i halsen efter att ha läst det här inlägget om viktens betydelse: http://mikaelflockhart.wordpress.com/

..
Intressant analys! Jag kan nog också ganska enkelt sänka vikten med 10% med bibehållen watt. Att höja watten med 10% känns däremot omänskligt. Kanske ska lägga in en liten bantningskur till våren inför nästa säsong ;)

..
Speedskejtarn skrev:
> Supertramp skrev:
> -----
> >> >
> > Det krävdes lite Watt för denna Strava-KOM
> tex
> > (även om bra medvind):
> >
> http://www.strava.com/segments/skanstullsbron-s%C3
>
> > %B6derut-1183401
>
> Bra kört men det där med medvind spelar mycket
> roll, särskilt på ett rakt segment. Testa det
> här segmentet nästa vår:
> http://app.strava.com/segments/1101662
>
> Ungefär lika långt och en hel del starka åkare
> som kört.
>
> Eller det här som är lite längre:
> http://app.strava.com/segments/1300642

Tackar för tipset om Orsavägsbacken - bra, varierande lutning. Borde bara rätt opåverkad av vind. Testade igår och idag igen (känns som sista chansen innan det sandas) på sommarcykel. Tror dock att Strava-tiderna är förhållandevis svaga jämfört med många andra segment.

..
Tja igen!
Tillbaka till det där med framdrev... Jag räknade naturligtvis fel förut och jag har 50-34 såklart. Hur mycket tror ni det hade gett med 53-39 eller 52-39 på tävling istället?, någon erfarenhet av hur det brukar se ut på tävlingarna?, 50,52 eller 53 på den yttre klingan? . Med andra ord, vad tror ni man vinner mest på att ha?, är det logiskt att det ska vara 53 i det platta samhället vid namn Sverige, så det kanske går rejält fort utför och på platten i tävlingarna?.. Klart att man har en fördel och kan kliva ifrån på klättringarna med 50, men då kanske det är sjukt mycket jobbigare att hänga med utför istället när dom med 52 och 53 drar på,om man inte ska spinna med en jävligt hög kadens... Vill heller inte att klättringen ska ta för mycket stryk, men är det lite klättringar i Sverige så kanske jag inte får ut s mycket av 50-34..?

-JG

..
50x34 är vad jag som motionär enbart använder på hyrcyklar vid klättring i stigningar långt värre än dem i södra Sverige.
Med en 11 klinga bak kan det möjligtvis fungera i elitklassen här hemma men nog skulle jag rekomendera 53x39 då det kan gå jäkligt fort i utförsörningar.

Tillbaka
Topp