..

..
castrello skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad i all världen menar du med att "kliva ifrån"
> när du har 50 klinga?

Troligen tror TS att han åker ifrån de som kör på 53-25 när han kör på 50-23?

Senast ändrad:
..
okejokej, nu ska vi inte haka upp oss... jag menade att de som kör 53 eller uppåt kanske inte har fördelen uppåt medan man kanske är bättre uppför med 50 compact, det jag menade med att man är snabbare uppför och kan kliva där.. men nu har jag fått ett svar, jag måste ha 53 eller 52.
Tack!=)

..
cykelgeek95 skrev:
> okejokej, nu ska vi inte haka upp oss...

Men komigen nu! Gloata lite för fan. Du vann ju ett lopp,... Eller?

..
Självklart blir det automatiskt lättare att cykla uppför om man har 50 som storklinga än 53, det vet ju alla. Man får 0,5 W/kg i extra tillskott i backarna med kompakt så det är bara att kliva ifrån där.

..
DT skrev:
> Självklart blir det automatiskt lättare att
> cykla uppför om man har 50 som storklinga än 53,
> det vet ju alla. Man får 0,5 W/kg i extra
> tillskott i backarna med kompakt så det är bara
> att kliva ifrån där.

Fattar ironin men vad är watt-tillskottet/skillnaden jmf exvis 53-25 visavi 50-23?

..
bllx skrev:
> Jag kom 2:a i en spurt med 52:a fram. Hade jag
> vunnit om jag haft en 53-klinga?

Bara om du har dura ace och karbåånghjul med wattmätare.

..
TS, haka inte upp dig så mycket på utväxling. Du väljer den växel som är lagom för stunden, är det för lätt växlar di upp, går det för tungt växlar du ner. Svårare än så är det inte. Enda gången det spelar roll är om utväxlingen inte räcker till. Uppför lär det inte hända i en elittävling i Sverige. Hårdkörning utför eller en riktigt snabb klungspurt 60+ kanske du kan få en liten fördel med 53-11.

..
med att börja med, läs ENDAST detta stycke om du är ointresserad.. resterande kan läsa vidare... pallar inte alla negativa typer...

På din fråga, så blev det ett intervallpass imorse ;), men 2 blev det inte sålännge du inte räknar allt jävla ätande som ett träningspass, för nog är det bra nog jobbigt...för vem kan begränsa sig gällande maten/godiset/kakorna på jul(INTE jag iallafall!)

Här får du lite(snarare mycket) läsning "Oscar Camenzind" , ni övriga kan ignorera om det svider i era ögon <tt läsa så mycket efter all glögg/öl/vin ;) .

Jag kan säga att jag varit skadad i 2 månader till och från med olika småskador i knän(inga allvarliga, utan småskador som begränsat, så bara kunnat köra 50% i mängd och ca 65% på långa distanspass och korta. Jag har nu allting fixat sen 5 dagar efter byte av sulor och lite justering på klossarna och har kört en hel del på trainer dessa dagar(alla dagar) o kan gå all in(känner mig faktiskt rätt stark och det går väldigt fort framåt), så nu blir det trainer hela vintern så jag kan cykla på min tävlingscykel som ska vara perfekt inställd istället för en cyclocross som jag inte ska tävla på, så både intervallpass och distanspass på trainer.. rätt kul o cykla 4-6 timmar på trainer ändå om man har musik i öronen och ser ngn cykelrrunda på youtube exempelvis ctx crew's och kollar på flera filmer i rad... En sak lärd är att fel sulor i skorna aldrig är bra och inställningar på cykeln i allmänhet inte är en dålig investering trots kostnaden.

Har ett bra upplägg på trainern och det blir väldigt kontrollerat med tid osv då man har den på datorn framför sig och passen är intervaller/distans/tröskel.. älskar denna vinterträningsformen..

står också och väger med om jag ska satsa på att vinna lite seniortävlingar((i mitt huvud att vinna tävlingar) som ni sa och nu när jag dessutom missat en del försäsong där jag gått på halvfart, men pallplatser är målet i tävlingarna men bakslag kommer somsagt komma ändå... Tänkte det kunde vara bra så man förhoppningsvis ger ett intryck till elitklubbarna, så man i sin tur har lite meriter att gå på och kanske ha fler alternativ i klubbväg.. med det sagt satsar jag fortfarande på SM kommande säsong, men tror inte det gör skillnad om jag kämpar i elit utan topplaceringar eller senior där jag förhoppningsvis kan fajtas i toppen och få självförtroende och träna på att avsluta loppen bra osv bara att dom är något kortare...
En sak på det är att jag får anmälningsavgifterna tillbakabetalda i alla lopp jag kommer topp 3 utöver dom 4kr per mil till tävlingens startplats jag får, samt tävlingslicensen på 700 spänn i Uni. Tror på riktigt det kan vara lite kul att det ger betydelse o komma på pallplats med min dåliga ekonomi.. desto fler pallplatser desto mer pengar tillbaka vid säsongens slut och kan bli en liten tävling med sig sjöälv att tjäna tillbaka så mycket som möjligt på säsongen, så det blir så billigt som möjligt och desto mer meriter när jag på riktigt ska satsa på att köra bra i elit sommaren då jag är 20/21 eller i slutet på nästa säsongen då jag är 19/20

(OM någon vill veta) Har också gjort några intressanta inköp inför kommande säsong bla kolfiber-ram i aeromodell strl 54. köpt dyrare vevparti från FSA och keramiskt lager i kittet och sedan Ovala klingor på sidan om... ...svårare framväxling, men ganska mycket högre effekt/ och rätt mycketmindre mjölksyra när kroppen vant sig och DESSUTOM mer skonsamt för mina knän som varit mina skadeproblem även om problemen inte återkommer med bra inställd cykel och rätta sulor...

Senast ändrad:
..
+1, men jag ger uppdatering till den som vill, så äre bara... läs rubriken på inlägget nu, ganska givet vilken kategori du tillhör eller har jag missuppfattat??....;)

God jul iaf!

Senast ändrad:
..
Angående ovala klingor så antar jag att du baserar det på säljsnacket, prova dom först innan du säger en massa om dom. Det finns tyvärr inga belägg för att det skulle minska mjölksyran "rätt mycket" som du säger.
Jag har kört en del med ovalt i år och jag tycker inte att det är någon superskillnad direkt... Visst jag kommer att fortsätta köra ovalt (rotor) framöver, men det är ju knappast någon elmotor, då skulle ju precis alla i världseliten köra med dom, och det gör dom ju inte :)

Kör hårt!

..
Jag har läst och förstått rubriken men du saknar ju förmåga att lyssna På råd du får så därför säger jag att det bara kan sluta på ett sätt.
Vill du veta lite mer om mig kan du klicka på mitt nick.

God Hjul

..
Jo, jag har försökt börja inse vilka dom kunniga är, vilket gör att jag lyssnar mer och mer.. men jag ska erkänna att jag kan vara dålig på att ta tips ibland, men mycket handlar om att det är svårt att veta vilka dom kunnigaste är... irl tar jag åt mig mycket råd av cykelkamrater.
börjar skikta sig allt eftersom då man får uppfattning vilka är allt eftersom... Men hursom så vet jag nu att du är någon att lita på, men du förstår att det är svårt att bestämma på ett nick vilka dom mest kunniga är(helt omöjligt).
Nu ska tilläggas att trådens topic inte stämmer längre utan nu blir det liksom uppdateringar om hur det går ...=)

Ante : Jag är också väldigt tveksam av samm anledningar, men jag antar jag får se om det är något för mig=) --> http://pelotonmagazine.com/pages/from-inside-peloton-slo-motion/

Senast ändrad:
..
Knäproblemet är ju på sätt o vis ett litet tecken från din kropp om ditt upplägg och idéer, kanske värt att tänka på. bara som ett tips (om du REDAN har problem efter så kort tid).

angående ovala klingor, kört med det de senaste åren, vill inbilla mig att mina knän mår bättre av det, MEN vänta dig inte att du kommer få mycket mindre syra och åka jävligt mycket fortare bara pga det. För ett sådant mirakel är det inte, i så fall skulle ALLA proffs köra på dem :D

..
Sant, körde för mycket intervallpass och för lite distans och uppbyggnad av senor i sommar... skulle nog ha lyssnat tidigare på er och andra och kunnat effektivisera passen bättre(mer uppdelat)... men lätt o se saker på efterhand, men bara nya ryck nu., hela 4,5 månader(mycket tid.. undra om man kommer upp i 400 timmar på trainern under denna tid)!

Dock just detta problem med knäna är jag till 99% säker på var inställningar eftersom jag Fick det efter 2 veckros vila, så överansträngning vare då inte om nu allt har ngn logik;)... stödsulan tryckte iaf upp insidan av foten och det blev konstig vinkel på knät (onaturligt och körde inte på dom innan).. sedan var ju sadeln åt helvete för långt fram så knäna nog fick en del onödig belastning i längden(ändrade mitt i säsongen från normal sadelinställning)... kändes också bättre på en annan cykel jag körde, vilket nästan säkerställer att inställningar var grejen(väldigt slarvigt, pinsamt enbart!)

Tack, ska inte förvänta mig för mycket, så man blir missnöjd... :D

ante : Äre så drygt med framväxling som folk verkar vilja få det till att vara?=)

..
cykelgeek95 skrev:
> ante : Äre så drygt med framväxling som folk
> verkar vilja få det till att vara?=)

Jag tycker det att det är i princip bara du, och här i denna tråden, som har problem med "framväxling" och vilka storlekar på klingorna du ska ha. Annars verkar det vara lugnt i stugorna.

..
syftade kanske för mycket på osymetrics kritik, men antog bara att det var samma med q-rings, men då äre ju glasklart!=)

spacekitty : btw. hoppas du förstod att jag syftade på framväxling med osymetric eller q-rings och inte runda klingor....;)

..
Du har alltså redan nått stadiet då du ska köpa dig snabb (med aeroram, dyrare vevparti, keramiska lager, ovala klingor). Ta inte illa upp men det verkar som att du har hoppat över elitstadiet och gått direkt till medelålders gubbmotionär. ;-)

..
Grymt, ska tänka på att vara noggrann med inställningarna då =)

DT/NLC : Hahah nästan så jag kan hålla med själv.. man är som en gubbe som vill ha materialet för att inte starta från minus.. man vill ha alla fördelar man kan hitta;)....(eller fördel o fördel eftersom dom flesta av konkurrenterna lär har bra material nästan, så snarare att man åtminstone inte startar så mycket från minus:D)

förövrigt skulle man vilja se ngn cyklist på en gammal stålhoj från 80-talet på elittävling;)... finns det ngon sån legend mån tro...

..
Det klart man ska köpa sig alla fördelar man kan. Jag är aero-trimmad från topp till tå när det gäller, men så är jag ju medelålders gubbe också ;) Men sen är det ju såklart 90% upp till ens egen förmåga och styrka.

Jag känner också att knäna blir lite slitna när jag kör för mycket hårda intervaller. Det är viktigt att känna kroppens signaler i god tid och anpassa träningen därefter tror jag. Lagom mix är nog bäst

Vore ju grymt coolt att se någon starking susa förbi på tävling med en gammal stålhoj!!

..
Senaste 2 månaderna ish har det INTE blivit ngt flyt pga återkommande skador(cykelinställningar), ngra ggr har man väl trott att det varit över ocg velat köra hårt igen, men det har kommit tillbaka fort...Insåg väl inte direkt att inställningarna var så oerhört dåliga ... fascinerande hur vissa anstränger sig för att hitta fel och missuppfatta saker.. no offense:)

..
loffemtb, tänkte bara bifoga denna bild som får prata, varför ska jag driva om allt för... troru jag skulle ha riggat trainer då eller? ;)... let the picture talk ;), typ från det första passet efter ngn viloperiod...

vars tränar ni dååå?, som ni ser är mitt tillfälliga näste i tvättstugan ;)

med brorsans cykel, så ingen säger ngt annat för att det inte matchar min canyon eller stevens...

Bilagor

• Snapshot_20141220_5.JPG
    Snapshot_20141220_5.JPG
    56.1 KB · Besök: 39
Senast ändrad:
..
DT skrev:
> Du har alltså redan nått stadiet då du ska
> köpa dig snabb (med aeroram, dyrare vevparti,
> keramiska lager, ovala klingor). Ta inte illa upp
> men det verkar som att du har hoppat över
> elitstadiet och gått direkt till medelålders
> gubbmotionär. ;-)

1+ det är sant dags att trappa ner när skadorna kommer

..
DT skrev:
> Du har alltså redan nått stadiet då du ska
> köpa dig snabb (med aeroram, dyrare vevparti,
> keramiska lager, ovala klingor). Ta inte illa upp
> men det verkar som att du har hoppat över
> elitstadiet och gått direkt till medelålders
> gubbmotionär. ;-)

Lessen men ynglingar är inte välkomna i h<30/40>klasserna även om han rent hypotetiskt kvalar in ;-)

Senast ändrad:
..
grump skrev:
> DT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Du har alltså redan nått stadiet då du ska
> > köpa dig snabb (med aeroram, dyrare vevparti,
> > keramiska lager, ovala klingor). Ta inte illa
> upp
> > men det verkar som att du har hoppat över
> > elitstadiet och gått direkt till medelålders
> > gubbmotionär. ;-)
>
> Lessen men ynglingar är inte välkomna i
> h<30/40>klasserna även om han rent hypotetiskt
> kvalar in ;-)

Falskleg...?

..
Betänk att TS enbart cyklat i totalt ca sex månader. Givet detta tycker jag att det verkar gå rätt bra! Lite skador sådär i början får man räkna med, omöjligt att veta i förväg vart man kommer få ont och hur mycket man kan träna. Inte säkert att det hade gått bättre med ett annat upplägg. Nu fick du lite ofrivillig men kanske välbehövlig period med lite lägre träningsdos. Hade du tagit det försiktigt hela hösten och ökat på träningen under våren kanske du hade skadat dig under säsong istället, vem vet? Inget att grubbla över nu i alla fall, var glad att du känner dig frisk och stark och att det känns kul att träna.

Senast ändrad:
..
DT skrev:
> grump skrev:
> -----
> > DT skrev:
> >
>
> > -----
> > > Du har alltså redan nått stadiet då du ska
> > > köpa dig snabb (med aeroram, dyrare
> vevparti,
> > > keramiska lager, ovala klingor). Ta inte illa
> > upp
> > > men det verkar som att du har hoppat över
> > > elitstadiet och gått direkt till
> medelålders
> > > gubbmotionär. ;-)
> >
> > Lessen men ynglingar är inte välkomna i
> > h<30/40>klasserna även om han rent hypotetiskt
> > kvalar in ;-)
>
> Falskleg...?

Kanske. Men en ölmage funkar.

..
Finns nog en del saker det kan bero på.. kör låg kadens och det har gått bra men det var när jag började köra många sockar i skorna/knävärmare och ett till lager på knäna utöver.. kanske bara var att det blev ännu högre belastning på knäna... Sedan bytte jag sulor och 1,5 månader innan ställde jag ju om cykeln. . Kan bero på såna saker...men även om träningen logiskt inte är felet till stor säkerhet så har jag ändå haft väldigt dåligt upplägg.. borde somsagt ha lyssnat, dock tror jag många nog hoppats på att jag straffats för att inte ha lyssnat xD... Hade varit så enkelt;)

Haha bara o börja odla mage...;).. nämen starta med för nycket minus i material mot bra åkare vore overkill;)... i do what i can för att inte kunna skylla på materialet nästa säsong även om det säkert blir så ändå... att ha nåt att skylla på är också en bra utväg så ställa upp på cykel som ser dålig ut men är riktigt bra maskinellt vore ju ngt;)...

Tack för det supertramp, tänker exakt så... lätt o säga att det är träningen då alla vet att jag haft dåliga träningsrutiner men det kan ju förstås ha sina skäl att folk tror det. Sedan som du säger får jag tänka positivt och inte få panik o bli för stressad och träna ihjäl mig... tror nog en mindre intensiv period gjort att suget bara blivit starkare som du säger...

Till sist, såg det gällande bilden nu... tänkte inte på det tidigare konstigt nog... det är ju spegelvänt för att det är från laptop kamera. ..

Senast ändrad:
..
cykelgeek95 skrev:

> Haha bara o börja odla mage...;)..

Där kan jag ge dej tips!
Mitt specialområde ;)

..
Jag har funderat på att gå till jacob moe kiroprator/bikefit. Han har fått in 3D motion bikefit så ingen bikefit som på sortaffärer direkt hehe;).. Man får väl betala därefter...2500kr, men det är det nog klart värt.

..
Om du får problem med knän igen tror jag du ska tillfälligt dra nerpå distansträningen och den tunga styrketräningen. Jag får själv problem med knän om jag snabbt ökar träningsdos eller börjar träna för tungt på gymmet. Skonsammast för knän borde vara korta högintensiva pass på trainern (tex tröskel eller VO2-intervaller med jämn belastning). Då belastar du aldrig knäna varken speciellt länge eller hårt (jämfört med vanlig cykling med igångdrag och branta backar).

..
Som sagt tidigare ett antal ggr. Nu är det uppbyggnad, där man tränar långsiktigt och förbereder kroppen på den intensivare och tyngre perioden som kommer längre fram. Går man sönder redan nu är det ju tråkigt men samtidigt läge att göra något åt det. Som att träna lågintensivt utan hög belastning.

Tillbaka
Topp