Cannondale jekyl 1000 skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja jag misstänkte det. Aldeless för lös snö.
> Men hur tror ni 27,5+ skulle funka i
> skoterspåren?
100 kg erfarenhet från 2 vintrar med fatbike och några tidigare försök med MTB säger...
26 x 2,3 fungerar på skoterspår som är hårt genompackade med en hård yta. Men kommer dagsmejan eller några skotrar med högkamsmatta så blir man tvungen att styra resten av turen.
26 x 4,0 fungerar bra på skoterspår som är bra packade. Kommer dagsmejan eller några skotrar med högkamsmatta så släpper man ut luft och kör vidare. Har det snöat kallsnö som skotrarna malt ner till ett decimetertjockt lager med "potatismjöl" så blir det svårare att ta sig fram.
26 x 4,8 är inte lika känslig för dagsmeja och klarar sig bättre om det är många högkamsmattor som fräst spåret. "Potatismjöl" kan fungera men är mer jobbigt än kul då rullen är dålig med det låga däckstryck som krävs. 4,8 klarar sig även bättre om spåret inte är helt genompackat.
Med detta i tanke så GISSAR jag att 27,5+ borde klara skoterspår som är hårt genompackade. Lite lagom dagsmeja eller några skotrar med högkamsmatta skulle kunna fungera om man sänker lufttrycket.
Blir det mycket dagsmeja eller många fräsande högkamsmattor så kan det nog bli svårare att ta sig fram. Har det nyligen snöat och ytskiktet inte hunnit bita sig fast ordentligt i undre lagret så önskar man nog att man hade 4,8 istället.
> Jag är i Jäckvik och körde kungsleden mot
> adolfström igår. Helt fantastiskt rolig led.
Najs!
Jag såg även bilderna i andra tråden. Ser härligt ut.