27,5+ kan det vara något?

Ja, jag tror nog det finns folk som tycker att det är en bra grej.
Det finns ju folk som kör fat bikes, här har man något mellanting som lär vara snabbare. Men det är väl knappast något som kommer att ta över marknaden tror jag.

Kul iaf att dom vidgar utbudet och öppnar upp möjligheter.

+1

Det där verkar ju väldigt trevligt, och Schwalbe hävdar att rullmotståndet för ett 2.8-däck bara är 1% högre än för ett 2.35-däck. Rätt så snygga cyklar för övrigt.

Har jag förstått engelskan rätt i sista länken om scotts 27+? Att man kan köra med 29 tums hjul och 2,3 däck. Om det är så verkar det riktigt allround.

raider skrev:
-------------------------------------------------------
> Har jag förstått engelskan rätt i sista länken
> om scotts 27+? Att man kan köra med 29 tums hjul
> och 2,3 däck. Om det är så verkar det riktigt
> allround.

Jo, jag tolkade det också så.

Då borde förhållandet kunna vara det omvända, att 27,5+ passar i 29" ramarna (vissa) nu är det ju faktiskt bara att mäta lite =)

Mange. skrev:
> Då borde förhållandet kunna vara det omvända,
> att 27,5+ passar i 29" ramarna (vissa) nu är det
> ju faktiskt bara att mäta lite =)

Det var nån som klämde in 3,0"-däck på 2,75"-fälg i en Banshee Phantom. Vevpartiet blev bra mycket lägre, så jag undrar om det verkligen är så liten skillnad mot 29"-hjul med normalstora däck.

Jag mailade onone och frågade om det skulle gå in 27,5x3 på ~40mm fälg, men jag har inte fått svar än. Återkommer när jag hör något.

Mange. skrev:
> Då borde förhållandet kunna vara det omvända,
> att 27,5+ passar i 29" ramarna (vissa) nu är det
> ju faktiskt bara att mäta lite =)

Blir nog svårt med bredden?

Därför skulle man mäta hm.
Makten är ju inne på rätt spår =)

Fördelen är väl den bredare kontaktytan. Jag vet att min gaffel sväljer ett 3" utan problem, baktill är det nog värre..

Jag har väldigt blandade känslor för det här, egentligen tycker jag Surlys 26+ är en mycket bättre idé. Då kan man också växla till vanliga 27,5 om man tröttnar på de feta däcken. Surlys instigator 2 känns som om den fyller både AM-ht och halvfet funktionen.
http://surlybikes.com/bikes/instigator_2point0

Men när Trek presenterade sin Stache så blev jag för första gången i mitt liv lite sugen på att köpa en Trek.
Justerbara kedjestag mellan 405-420mm, och upp till 140mm dämpare med 27+ hjul. Jag är ganska sugen på att shoppa loss på ett ramset. Det skulle kunna bli en ultimat doitall-HT, med ett extra hjulset för vanliga 29" däck för snabba sommarstigar. Fast boostnaven får mig att tveka lite, det blir intressant att se om det blir den nya standarden.

Annars tycker jag Trek har gjort helt rätt som gått på en lite mer lekfull geometri för att kompensera för segheten som ofta kommer med tyngre och större hjul.

Den här videon sammanfattar det hela rätt bra:

Ja!
Jag tror att en heldämpad 27,5+ med Procore är framtidens stigcykel/hellasmoppe/fjällcykel/lekmaskin/mm.

Lars.E skrev:
> 27,5+ kan det vara något?
>
> Ja!
> Jag tror att en heldämpad 27,5+ med Procore är
> framtidens
> stigcykel/hellasmoppe/fjällcykel/lekmaskin/mm.

Ja, det borde vara en ypperlig kompromiss mellan fatbike och vanlig stigcykel. Antagligen kan man få till däck som är såpass lätta att man slipper gyrokänslan som fatbike ger, men med tillräckligt stor luftkammare för att svälja en och annan rot.
När jag kör feting saknar jag aldrig bakfjädring, men väl fram. Så frågan är om inte en hardtail med 3-tumsdäck skulle vara tillräckligt mjukt även om man är för svag för att ståtrampa hela tiden.

Sen finns ju inget direkt hinder att sätta feta sulor även på en tjugonia. Skulle tro att jag kan köra 2,7" fram utan problem med mina breda fälgar. En vanlig Pike har rätt gott om plats.

Kan det funka för snöåkning så är då jag riktigt sugen. Midsommarfirandet slutade såhär med mina 26x2,1

Bilagor

• DSCF5380.JPG
    DSCF5380.JPG
    118.6 KB · Besök: 44
  • DSCF5382.JPG
    DSCF5382.JPG
    119 KB · Besök: 46
  • DSCF5384.JPG
    DSCF5384.JPG
    119.1 KB · Besök: 44
Cannondale jekyl 1000 skrev:
> Kan det funka för snöåkning så är då jag
> riktigt sugen. Midsommarfirandet slutade såhär
> med mina 26x2,1

Haha! Nej. I sådan snö är det nog OTB som gäller även med 27,5+
:)
Var är du?

Ja jag misstänkte det. Aldeless för lös snö. Men hur tror ni 27,5+ skulle funka i skoterspåren?

Jag är i Jäckvik och körde kungsleden mot adolfström igår. Helt fantastiskt rolig led.

Jag tycker det verkar grymt, så länge det inte för med sig massa nya standarder! När 27,5+ började dyka upp var väl tanken att kunna stoppa in det i en 29er ram utan extra bök. Nu snackas specialnav och specialgafflar...

Gah...

Cannondale jekyl 1000 skrev:
> Ja jag misstänkte det. Aldeless för lös snö.
> Men hur tror ni 27,5+ skulle funka i
> skoterspåren?

100 kg erfarenhet från 2 vintrar med fatbike och några tidigare försök med MTB säger...

26 x 2,3 fungerar på skoterspår som är hårt genompackade med en hård yta. Men kommer dagsmejan eller några skotrar med högkamsmatta så blir man tvungen att styra resten av turen.

26 x 4,0 fungerar bra på skoterspår som är bra packade. Kommer dagsmejan eller några skotrar med högkamsmatta så släpper man ut luft och kör vidare. Har det snöat kallsnö som skotrarna malt ner till ett decimetertjockt lager med "potatismjöl" så blir det svårare att ta sig fram.

26 x 4,8 är inte lika känslig för dagsmeja och klarar sig bättre om det är många högkamsmattor som fräst spåret. "Potatismjöl" kan fungera men är mer jobbigt än kul då rullen är dålig med det låga däckstryck som krävs. 4,8 klarar sig även bättre om spåret inte är helt genompackat.

Med detta i tanke så GISSAR jag att 27,5+ borde klara skoterspår som är hårt genompackade. Lite lagom dagsmeja eller några skotrar med högkamsmatta skulle kunna fungera om man sänker lufttrycket.
Blir det mycket dagsmeja eller många fräsande högkamsmattor så kan det nog bli svårare att ta sig fram. Har det nyligen snöat och ytskiktet inte hunnit bita sig fast ordentligt i undre lagret så önskar man nog att man hade 4,8 istället.

> Jag är i Jäckvik och körde kungsleden mot
> adolfström igår. Helt fantastiskt rolig led.

Najs!
Jag såg även bilderna i andra tråden. Ser härligt ut.

ol__ skrev:
> Jag tycker det verkar grymt, så länge det inte
> för med sig massa nya standarder! När 27,5+
> började dyka upp var väl tanken att kunna stoppa
> in det i en 29er ram utan extra bök. Nu snackas
> specialnav och specialgafflar...
>
> Gah...

Håller med, jag har länge sneglat på en 29a i stål med 27,5+. Det lutar åt en Sobre DAD just nu..

Kickbike med scraper-fälg och panaracer fat nimble 27.5x3.5 (fet överdrift från panaracer, 3.0 mer nära sanningen). Gaffeln suntour raidon 29". Inte jättemycket utrymme direkt men fungerar för det den är till för.

Bilagor

• IMG_20150721_131703.jpg
    IMG_20150721_131703.jpg
    117.4 KB · Besök: 45
  • IMG_20150721_180346.jpg
    IMG_20150721_180346.jpg
    145 KB · Besök: 41
Jag väntar nyfiket på se vad genius 720Plus kommer hamna på för prislapp! Sugen på en ny Trail-bike men den kanske passar bättre när det går lite mer utför..?

Känns det verkligen hett? Är det bra? Finns det inte en gräns när däcken bara blir svajiga istället? Och kassa på lösa underlag för att de flyter ovanpå.

Trodde det skulle vara lite mellan-mjölk över det hela om man inte vill gå hela vägen till Fatbike, har hittat en del 27.5+ HT också så den möjligheten finns. Har själv funderat på en Fatbike men tycker de verkar lite stora men skulle kunna tänka mig en kortslagig 27.5+ FS (100-110mm).

Är inte så enduro så jag har ingen aning om det fungerar där, det var därför jag undrade varför det verka komma en hel del i 130mm och mer.

Mvh
Björn

Skrattar gott åt Uncle Daves test av Scott.
Mycket läsvärd länk http://nsmb.com/uncle-dave-eats-27-5-crow/

Conclusion
So I’ve drunk the Kool-aid. I’m in on the industry conspiracy. Even I hate myself a little bit right now. I’m hoping that you’re willing to tuck your hatred away for a few months until you get a chance to ride one of these bikes yourself. I can almost guarantee that 2-3 years down the line, your bike is going to look more like these bikes than the one you are currently riding.

Ja, nu har jag i alla fall ett par WTB Trailblazers på väg hem.

Många säger att dessa däck inte riktigt är de 2.8or de säger sig vara utan snarare 2,5-2,7.. Jag har sett mått på mellan 65-72mm. Samtidigt är det väl just därför de funkar i många 29"are.. Det är precis vad jag tänker mig. Jag kommer dessutom köra däcken på lite smalare fälg än vad WTB vill, just för att få plats med sulorna. Som det ser ut nu bygger jag ihop ett slanglöst sätt av Ryde Trace Enduro 27,5", en fälg på 32.4mm ytter och 28,8mm inner samt Pro 2 EVOs. Hoppas däcken inte blir lika sladdriga som hos de som kör på smalare fälgar än dessa. Hoppas också att detta funkar bra i min SObRe DAD!

Antar att jag startar en ny tråd när jag har grejorna hemma..

Jag hajar inte grejen. Såg en bild på ett 27.5 hjul och ett 27.5+ hjul och skillnaden var verkligen minimal. 29er fattade jag när den kom då skillnaden mot 26er var markant. Men detta fattar jag inte.

Hur stor skillnad är det mellan 27.5 och 27.5+ i mm??

Eller så har den ett existensberättigande som jag kanske borde förstå om jag bara hade läst lite mer?

Jag tror att 29mm inner blir ypperligt till dom däcken.
Vad har du för ram (SObRe DAD?)? gissar att BB kommer att bli aningen lägre med dina
Ska du satsa på Procore? Det ska fungera upp till 35mm inner enligt schwalbe, och det förhindrar rapningar som annars lätt uppstår med lågt lufttryck på vanlig slanglöst.

Det kommer att bli en intressant tråd.

Johan A skrev:
> Jag hajar inte grejen. Såg en bild på ett 27.5
> hjul och ett 27.5+ hjul och skillnaden var
> verkligen minimal. 29er fattade jag när den kom
> då skillnaden mot 26er var markant. Men detta
> fattar jag inte.
>
> Hur stor skillnad är det mellan 27.5 och 27.5+ i
> mm??
>

Det beror ju på vad du jämför med.
27,5 x 2,5 är ju nästan lika stora som tex ovan nämnda 2,8or (som sägs vara 2,5 - 2,7).
Men jämför du 2,2or mot 3,0or så skiljer det ju mer.
Tanken är väl att det ska vara ungefär samma ytterdiameter som en vanlig 29 tum men med större luftkammare.

Men jag fattar inte grejen med att jämföra med 29or och så. Om jag hade köpt en cykel hade jag satt på de fetaste 2,4orna oavsett hjulstorlek förmodligen. Att jag vill ha luftkammare påverkas ju inte av det.

Det känns mer som en naturlig utveckling mot marginellt bredare däck än något revolutionerande. Och visst finns en marknad för det. Jag skulle gärna prova ett par 2.8or bara för att jämföra för hittills har jag gillat det varje gång jag krängt på ett bredare däck. Men jag förstår inte "grejen".

Ha det är bara en tidsfråga innan mellanmjölkskonceptet är den nya standarden för det är sååå mycket skönare att köra med bredare däck i stig/AM-cykling. Mindre med slängar och mer grepp i de allra flesta förhållanden.

Visst är det så att många inkl jag börjar bli skeptisk till alla nya standarder eller cykelgenres tillverkarna vil sälja på oss. Men alla som skriver om 27,5+ verkar ha just den inställningen att de "förstår inte grejen" tills de testat. Då förstår de.. Därför vill jag helt enkelt testa...

Jämförelsen med 29or är ju helt enkelt så att de får rätt jämförbar hjuldiameter.

Skulle det vara så att jag inte gillar denna trend har jag ändå ett fint hjulpar att bygga en 27,5" HT Enduro som på något sätt redan är på idéstadiet i min samling..;)

Rattnalle skrev:
> Men jag fattar inte grejen med att jämföra med
> 29or och så. Om jag hade köpt en cykel hade jag
> satt på de fetaste 2,4orna oavsett hjulstorlek
> förmodligen. Att jag vill ha luftkammare
> påverkas ju inte av det.
>
> Det känns mer som en naturlig utveckling mot
> marginellt bredare däck än något
> revolutionerande. Och visst finns en marknad för
> det. Jag skulle gärna prova ett par 2.8or bara
> för att jämföra för hittills har jag gillat
> det varje gång jag krängt på ett bredare däck.
> Men jag förstår inte "grejen".

Jag satte på Schwalbes 2,35or slanglöst som start på min nya HT, visst är de feta men de känns inte särskilt "fat bike".

j3n5 skrev:
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men jag fattar inte grejen med att jämföra
> med
> > 29or och så. Om jag hade köpt en cykel hade
> jag
> > satt på de fetaste 2,4orna oavsett hjulstorlek
> > förmodligen. Att jag vill ha luftkammare
> > påverkas ju inte av det.
> >
> > Det känns mer som en naturlig utveckling mot
> > marginellt bredare däck än något
> > revolutionerande. Och visst finns en marknad
> för
> > det. Jag skulle gärna prova ett par 2.8or bara
> > för att jämföra för hittills har jag gillat
> > det varje gång jag krängt på ett bredare
> däck.
> > Men jag förstår inte "grejen".
>
> Jag satte på Schwalbes 2,35or slanglöst som
> start på min nya HT, visst är de feta men de
> känns inte särskilt "fat bike".

Sweet spot för mig skulle nog vara feta men precis så att det inte känns som en fatbike ;)

Jag provar gärna större däck. Jag tycker nog mest cykelindustrins sätt att sälja in varje inkrementell förbättring som revolutionerande är enormt tramsigt.

Såg en 27,5+ hoj idag och nu fattar jag det faktiskt lite mer. Såg ut som en komfort-MTB och lär ju vara förhoppningsvis vara lite tryggare på blöta rötter.

Tillbaka
Topp