Flyttat från annan tråd.
kay skrev:
-------------------------------------------------------
> ...
> Väntar med spänning på nästa års Scott Genius
> 720 Plus 2016, som kommer ligga på ca 40000:- med
> aluminium ram.
> ...
Riktigt trevlig cykel som gör sitt jobb utan konstigheter.
Här är en sunkig bild från när jag cyklade Blanktjärnsrundan förra lördagen på en lånad Genius 720+
kay skrev:
-------------------------------------------------------
> Meeeen vaaaa faaan!! Har den redan släppt Genius
> 720+??? Eller?
> Hur kändes det med 2.8" istället för 2.3" ?
> Är så sugen på att få testa en. Såg på
> någon spec att den skulle väga ca 13, 5 kg.
> Kändes den tung uppför eller?
> Måste ju ha varit en dröm att åka över
> rotmattor och steniga partier med den
>
> Pratade men LBS i stan, och troligen kommer den
> inte att komma förens nästa år.
>
> Vart hade han fått tag på cykeln?
Jag fick låna den av den supersnälla personalen på Åre Skidsport. Jag tror att det är Scotts egen democykel som dom har på prov några veckor.
Jag gillar konceptet som stigcykel. Känslan är väldigt lik de 29or jag provat, men med bättre grepp.
Med 1,5 bar så rullar den riktigt bra samtidigt som greppet är bra.
Jag provade även att köra ända ner till 0.8 bar men ville inte ge mig ut bland stenarna då med tanke på att det inte skulle vara så populärt om jag skulle buckla fälgarna, men den kändes stabil och skön utan att kränga nämnvärt i kurvorna även med så lågt tryck och rötterna svaldes fint av däcken.
1,5 bar var nog ändå ganska bra tryck när det är torrt, bra rull och lagom mjuka däck för att deformeras lite över rötter och sten utan att behöva oroa sig för genomslag.
Men i regnrusk och hösthalka på fuktiga rötter så kan jag tänka mig att det är värt att sänka trycket lite för maximalt grepp.
Detta är skrivit av en som mest cyklar helstel fatbike med 4,8" och väger 100+, och den känns inte som en fatbike, mer som en helt vanlig 29" stigcykel med bra grepp.
720+ väger mindre än min AM-26a med 2,4or och min fatbike så vikten har jag svårt att klaga på.