27,5+ kan det vara något?

qzrjohan sa:
Jag har köpt en specialized stumpjumper 6fattie. Har inte hunnit rulla på den än, men verkar ju lovande.

Modiga killar köper otestat :)

För lite slag. :/
Vad finns det som är mer i 150-160 segmentet egentligen? För Enduron görs väl inte i 6Fattie-variant, och dito hjul får väl inte ens plats i ramen....eller?

Foxis sa:
qzrjohan sa:
Jag har köpt en specialized stumpjumper 6fattie. Har inte hunnit rulla på den än, men verkar ju lovande.

Vad finns det som är mer i 150-160 segmentet egentligen? För Enduron görs väl inte i 6Fattie-variant, och dito hjul får väl inte ens plats i ramen....eller?

Niner WFO verkar funka fint med 27.5+
http://crankjoy.com/29-minus-27-5-plus-meets-niner-wfo/
WFO har 150 slag bak och 160 fram. Själv kör jag än så länge min WFO med DHF 29x2.5 och tycker de däcken är fläskiga så det räcker. Fantastisk hoj som bara blir roligare ju fortare man kör!

Foxis sa:
qzrjohan sa:

Enduro 29'a har ju konverterats till 27,5+ sedan tidigare...

Jeppe_E sa:
ALK sa:
Jag tänker om den bara är en 29 de har klämt in 27.5+ hjul i..

http://www.on-one.co.uk/c/q/bikes/mountain-bikes/parkwood-275-plus

Jo... geometrin är exakt samma som deras 29. Men det kan ju bero på att det är en 29:a ;)

Det stämmer nog:

"Also please note that you can fit 27.5 Plus wheels and tyres to a 29er Parkwood frame, but you must ensure you also have 27.5 Plus specific forks for sufficient tyre clearance. "

larsaw sa:
Foxis sa:
qzrjohan sa:

Har den? Frågade i Enduro-tråden men fick inget svar och en LBS hävdade att det inte fick plats plus på en Enduro-29a...?

Foxis sa:
Har den? Frågade i Enduro-tråden men fick inget svar och en LBS hävdade att det inte fick plats plus på en Enduro-29a...?

Jag utnämner mig själv till internetcyklings KUNG ;)
http://dirtmountainbike.com/bike-re...ed-enduro-29-six-ways-three-wheels-sizes.html

sworksenduro650bPLUS.jpg

Tack! Snyggt cyklat! :)

Men det verkar ju inte helt oproblematiskt.
Om 2.8:or:
"Up front there seems to adequate clearance from the 29” Fox 36 fork although I’m sure Fox might have other things to say about that so please check before trying this at home so to speak. Certainly the 3.0’ tyre would be a pretty tight fit."

Och sedan under plus-setup:en (#6):
"In terms of clearance the rear had plenty of space free either side and the front as mentioned above had room as well although on both ends the 3.0 tyres would be a tight fit."

Så det verkar ju vara på vippen om det funkar eller ej, och om det lirar så är det med väldans liten marginal....

Edit: Och kolla bilden på bakswingen, om man kör lägre tryck och däcket rör sig lite på fälgen så lär det ju ta i. Eller också ser det värre ut på bild än vad det är. :-)

Senast ändrad:
Foxis sa:
larsaw sa:
Foxis sa:
qzrjohan sa:

Här finns en tråd på mtbr om vilka 29 som går att konvertera till 27,5+ (och inte)

http://forums.mtbr.com/26-27-5-29-p...patibility-thread-post-your-setup-957906.html

Hittills verkar nästan alla köra NN 2,8" på pluscyklarna, men Maxxis nya Rekon ser mycket intressant ut som direkt konkurrent: http://www.maxxis.com/catalog/tire-519-135-rekonplus
Mönstret ser ut som ett breddat, lite mildare DHR II med små transitiondobbar, som säkert lätt kan klippas bort för den som önskar så. Vettigt med Maxxterra på den lättare 120 TPI-varianten att ha fram, och styvare 60 TPI med hårdare gummi bak.

tyre-image-Rekonplus_l.png

Makten sa:
Hittills verkar nästan alla köra NN 2,8" på pluscyklarna, men Maxxis nya Rekon ser mycket intressant ut som direkt konkurrent: http://www.maxxis.com/catalog/tire-519-135-rekonplus
Mönstret ser ut som ett breddat, lite mildare DHR II med små transitiondobbar, som säkert lätt kan klippas bort för den som önskar så. Vettigt med Maxxterra på den lättare 120 TPI-varianten att ha fram, och styvare 60 TPI med hårdare gummi bak.

Körde NN 2.8 på Scouten men tänkte testa Rekon på nästa plushjul som byggs. Hade varit rätt intressant att veta när dom släpps...

För den som vill spara några gram men ej orkar köra slanglöst, så fungerar Schwalbe 19A bra i 3.0"-däck.
Kör det både fram och bak.
Originalslangarna från Specialized vägde ~325 gram styck. Schwalbe 19A ~140 gram styck.

Finns det några 27,5 plus hardtails i 1000-euro klassen? Tycker det verkar som om tillverkarna/återförsäljarna höjer priset med 50% bara för att det är plus-hjul vilket jag tycker verkar väldigt omotiverat. Tittade just på On-one:s Parkwood t. ex., den går på 1099 pund med 27,5 plus, och 699 pund med 29-tums hjul. Kan iofs vara några andra skillnader, ögnade bara på dem.

Senast ändrad:
Genesis Tarn och Charge Cooker finns i snikmodeller för dryga tusen pund.

Edit: båda var helstela såg jag just. Och i pund och inte eupengar.

Norco Torrent också, men den verkar u vara svår att få köpa till Sverige.

Senast ändrad:
Har den här videon postats än? [vet inte hur man embedar]

Verkar ju ganska övertygande. Det enda som saknas är hur den fungerar i uppförsbackar eller stigar som går upp och ner hela tiden.

Makten sa:

Skulle avvakta ett litet tag till med att testa 650b+ iom att det ännu inte finns så många vettiga däck på marknaden. Reckon är ett steg åt rätt håll men mera är på G: http://www.bikerumor.com/2016/03/14...-plus-sizes-27-5-x-3-8-minion-fat-bike-tires/
Maxxis är verkligen på hugget! Inte nog med att High Roller 2 kommer som plussizzzzed, utan även DHF och DHR2 kommer som 2.8'or :D

Jag kör NN 2.8" fram på min Enduro 650b utan några clearanceproblem, har typ 6mm fritt i alla riktningar. Däcket sitter på en 29mm innerbreddsfälg och en halvdan mätning gav däcket samma bredd som en sann 2.6".

Tycker plusdäck är rätt roligt koncept, men jag diggar det inte när det ska köras seriöst. Tycker de har för mycket grepp och framhjulet är liksom halvsegt att vilja flytta på sig när det väl rullar i en riktning. Nu när bikeparksen öppnar igen kommer jag definitivt gå tillbaka till 2.3"or

Har bytt från NN 2.8"(trailstar?) runtom till RR 2.8"(pacestar) nu i början av säsongen då det blir mer lugn cykling. Och jag måste säga att jag är grymt imponerad över fästet i RR. Jag jämförde RR 2.8 mot 2.25 och nobbarna på 2.8an är ju mer i klass med NN 2.35's nobbar i storlek.
Kanske för ren utförsåkning så är nog NN bättre men i dom flesta fallen väljer jag nog RR.

Oavsett så har jag cyklat lite för lite än så länge på min 27.5+ för att ge en rättvis bedömning. Men jag prövade ett utförs rullstensparti som det går rätt fort på. Där har jag aldrig kunnat attackera fullt ut på min 27.5 utan att kunna känna mig bekväm. Tog den första gången iår utan att ens titta på bromsen med min Genius LT plus.
För oss mindre erfarna och duktiga cyklister så öser det verkligen grepp och säkerhet bakom styret och det gör att det går fortare. Det är jag övertygad om!

Samt under lite transportsträckor på en grusväg som är rätt trafikerad av bilar så blir det ju ofta puckelpist/tvättbräda då bilar bromsar in för svängar. Dom stötarna som man fick på 27.5an i sådana tillfällen känns aldrig ens nu på 27.5+ cykeln.

Grymt imponerad över 27.5+ och cykeln passar mig riktigt bra. Hade tänkt skaffa nå nätta å lätta carbon 29" hjul för dom dagar man ska cykla långa å lätta sträckor, men jag känner att det är fan inte värt det. Så stor är inte skillnaden. Bättre lägga dom pengarna på en cykelresa :)

inzani sa:
För oss mindre erfarna och duktiga cyklister så öser det verkligen grepp och säkerhet bakom styret och det gör att det går fortare. Det är jag övertygad om!

Samt under lite transportsträckor på en grusväg som är rätt trafikerad av bilar så blir det ju ofta puckelpist/tvättbräda då bilar bromsar in för svängar. Dom stötarna som man fick på 27.5an i sådana tillfällen känns aldrig ens nu på 27.5+ cykeln.

Grymt imponerad över 27.5+ och cykeln passar mig riktigt bra. Hade tänkt skaffa nå nätta å lätta carbon 29" hjul för dom dagar man ska cykla långa å lätta sträckor, men jag känner att det är fan inte värt det. Så stor är inte skillnaden. Bättre lägga dom pengarna på en cykelresa :)

Detta är nog den mest klockrena beskrivningen hittills i tråden? Alla har ju inte samma referenser om hur en cykel ska vara, men jag tror att utanför asfalten är många snabbare på en 27,5+ än på en cykel med lätta och lättrullade 29-tums hjul.

https://klockren.nu/

olamånsson sa:
Lånar tråden och frågar om detta kan vara något även för en nybörjare som cyklar ganska tuffa trailstigar?
Eller är 27.5 plus bara enduro?

Tvärt om, 27.5+ ÄR för just nybörjare som söker mera grepp/fäste (och komfort) utan att behöva leta efter den, än så länge så har inte PLUS-hjulen fått någon plats inom enduro'n då dessa hjul lätt lär blir lite studsiga när det går fort, detta pga den stora luftkammaren och att däcken inte har någon inbyggd "rebound". Dessutom har dom mera lättrullade PLUS-däcken en tendens att punka oftare när dom pressas hårt.

För att ändå dra fördel av PLUS-hjulens överlägsna grepp så har vissa däckstillverkare nyligen kommit på och börjat lancera semi-PLUS däck som är 2.6" breda (PLUS anses ligga mellan 2.8-3.2")

Min ringa erfarenhet av plusdäck fram är att det är fantastiskt roligt när det inte går så fort, så fort det går snabbt så blir det pga avsaknad av rebound studsigt. Jag kör dock helstelt.

Larsaw, har du sett något 2.6" 29" däck? Håller på att bygga ihop en XC-racer och vill ha lite större fram men har inte så väldigt breda fälgar.

larsaw sa:
olamånsson sa:
Lånar tråden och frågar om detta kan vara något även för en nybörjare som cyklar ganska tuffa trailstigar?
Eller är 27.5 plus bara enduro?

Tvärt om, 27.5+ ÄR för just nybörjare som söker mera grepp/fäste (och komfort) utan att behöva leta efter den, än så länge så har inte PLUS-hjulen fått någon plats inom enduro'n då dessa hjul lätt lär blir lite studsiga när det går fort, detta pga den stora luftkammaren och att däcken inte har någon inbyggd "rebound". Dessutom har dom mera lättrullade PLUS-däcken en tendens att punka oftare när dom pressas hårt.

För att ändå dra fördel av PLUS-hjulens överlägsna grepp så har vissa däckstillverkare nyligen kommit på och börjat lancera semi-PLUS däck som är 2.6" breda (PLUS anses ligga mellan 2.8-3.2")

Det låter ju bra! Kör HT 29" nu men ska köpa en cykel till och då verkar 27.5+ vara ett bra val.

larsaw sa:
Tvärt om, 27.5+ ÄR för just nybörjare som söker mera grepp/fäste (och komfort) utan att behöva leta efter den, än så länge så har inte PLUS-hjulen fått någon plats inom enduro'n då dessa hjul lätt lär blir lite studsiga när det går fort

Maes körde väl dom nya Nobby Nic Apex bak (2.6"?) och han har ju cyklat rätt så fort i EWS :) Kan vara ett alternativ om man fått upp hållbarheten på dom då NN rullar lätt men ändå förutsägbart grepp. Självklart inte lika köttiga som MM men då är de ju natt å dag i rullmotstånd :)

Självklart lämpar sig 2.8-3.0 bättre för mysig stigcykling, som kanske 95-99% av vi på Happy håller på med. Men tillhör man den lilla skaran som skär in i berms och ligger på gränsen så lämpar sig nog DH däcken bättre.

inzani sa:
Maes körde väl dom nya Nobby Nic Apex bak (2.6"?) och han har ju cyklat rätt så fort i EWS :) Kan vara ett alternativ om man fått upp hållbarheten på dom då NN rullar lätt men ändå förutsägbart grepp. Självklart inte lika köttiga som MM men då är de ju natt å dag i rullmotstånd :)

.

Det där Apex däcket är lite intressant.
Det marknadsförs som ett däck till el-cyklar med en "motorcykel-förstärkning" i däcksidan från kanttråd och halvvägs upp mot slitbanan/mönstret.
Det är ganska mycket lättare än DH-däck, men Apex-förstärkningen ska enligt schwalbe ge bra skydd mot genomslag.

Undra om däcket skulle bli tillräckligt stabilt för DH om man kombinerar det med procore?
Det borde ju iallafall vara hyfsat lättrullat samtidigt som volymen ger grepp om man kan köra med lite lägre tryck då procore hjälper att stabilisera däcket.

Jag vill se ett tyskt test med NN 2,6 Apex + procore på fälgar med 35mm innermått... Eller om någon vill skicka ett kitt med nämnda grejer till mig så kan jag göra ett test helt utan vetenskaplig förankring.

inzani sa:
larsaw sa:
Tvärt om, 27.5+ ÄR för just nybörjare som söker mera grepp/fäste (och komfort) utan att behöva leta efter den, än så länge så har inte PLUS-hjulen fått någon plats inom enduro'n då dessa hjul lätt lär blir lite studsiga när det går fort

Han körde klippta Dirty Dan SuperGravity i senaste etappen där han vann. Schwalbe behöver spikdäck med lägre dobbar. Magic Mary har lite för tätt mönster för löst underlag och klibbar igen väldigt lätt, annars är däcket bland dom bästa AM-däcket för alla förhållanden.

Apex är inte tillräckligt med skydd för utförsåka. Behövs däck som väger minst 1kg till enduro eller för stigcykling enligt mig.

Apex är väl inte tänkt som E-bike däck utan de är väl deras Double Defense som jag förstått det?
Det här är väl mer lr mindre nån mellanmjölk version till enduro cyklisterna.

BjornR körde han det både fram å bak? det är klart är det väldigt löst så måste man ha utrymme för att få bort skiten när det går fort. Packar det bara tätt så blir de ju slicks.

Förstått det som att han generellt sett åkt Apex bak och Super Gravity fram.
Men kollar man på bilderna hur Apex kontra SuperGravity är uppbygda så förstår man ju att de inte tåler samma stryk.

BjornR sa:
Apex är inte tillräckligt med skydd för utförsåka. Behövs däck som väger minst 1kg till enduro eller för stigcykling enligt mig.

Apex 2,6 är med sina 910 gram helt klart för klent för utförsåkning om man kör med slang eller med slanglöst. Men hur skulle det funka med procore? Har du provat det?
Schwalbe skriver själva på sin hemsida angående procore "Even in the toughest conditions, significantly lighter tires can be used."

inzani sa:
Apex är väl inte tänkt som E-bike däck utan de är väl deras Double Defense som jag förstått det?
Det här är väl mer lr mindre nån mellanmjölk version till enduro cyklisterna.

Sant det... Blev lite förvirrad då det var både DD och Apex på E-däcket.

olamånsson sa:
Kan man byta till 29" hjul på en 27.5+ cykel?
Brukar fungera då ytterdiametern är ungefär lika. Jag har inte läst något om någon ram där det inte fungerat. Men det kanske finns?
Dock sägs det att cykeln kan bli lite högre, eftersom däcken inte sjunker ihop lika mycket som mjuka halvfeta däck.

Tillbaka
Topp