29"-däck under 1000g med hyggligt bett? (~2.4")

Just på hällar och smårötter upplever jag Rekon 3C som riktigt klistrigt och bra, verkar som smånabbarna är mjuka och formar sig bra efter underlaget. Är det grövre rötter eller lite lösare underlag har Dissector (i 3C) känts helt överlägset Rekon.

Edit: och åtminstone inbillningsvis kostat en hel del rull…

Just på hällar och smårötter upplever jag Rekon 3C som riktigt klistrigt och bra, verkar som smånabbarna är mjuka och formar sig bra efter underlaget. Är det grövre rötter eller lite lösare underlag har Dissector (i 3C) känts helt överlägset Rekon.

Edit: och åtminstone inbillningsvis kostat en hel del rull…

Ja, känner samma. Specialized Ground Control T7 är kankse ännu lite bättre än Rekon MaxxTerra på häller och smårötter.

När jag fick skrämselhicka av dåliga våtgreppet på Rekon Dual bytte jag till gamla Ground Control Grid 2,6 som jag hade liggande. Det blev mycket bättre våtgrepp, men den gamla versionen var lite för sladdrig, den nya är säkert mycket bättre!

När jag fick skrämselhicka av dåliga våtgreppet på Rekon Dual bytte jag till gamla Ground Control Grid 2,6 som jag hade liggande. Det blev mycket bättre våtgrepp, men den gamla versionen var lite för sladdrig, den nya är säkert mycket bättre!

Jag tycker inte om gamla GC. Och T7 gummi är också greppigare än snabbare gummin.

Kanske hade det varit bättre att köra GC T7 isf Rekon bak på sommaren, men för den små skillnad kör jag hellre däck från samma tillverkare fram och bak för estetisken. I Hellas brukar det aldrig vara problem med grepp bak på sommaren, förutom idag ...

Senast ändrad:
Här kommer lite färska siffror på Nobby Nic Speedgrip Super Ground Bronze 29x2.4" som jag fick hem igår.

Specad vikt 850g och mina väger 898g resp. 902g vilket jag tycker är okej, men det var nästan på gränsen... Men pluspoäng för att dom var riktigt nära varandra i vikt åtminstone.

IMG_20230824_163403348_HDR~2.jpg

IMG_20230824_163512383_HDR~2.jpg

Här kommer lite färska siffror på Nobby Nic Speedgrip Super Ground Bronze 29x2.4" som jag fick hem igår.

Specad vikt 850g och mina väger 898g resp. 902g vilket jag tycker är okej, men det var nästan på gränsen... Men pluspoäng för att dom var riktigt nära varandra i vikt åtminstone.

Visa bilaga 648532
Visa bilaga 648533
50gram extra för att få en cool färg är värt det :)

Visa bilaga 648532
Visa bilaga 648533

Då verkar det att Schwalbe inte längre är värre än andra tillverkare.

Lite intressant att man inte satsar mera på färg alternativ på däck. Finns brun, svart och vit vad jag vet.

orange, lila, grön, blå osv hade varit lite kul.

Lite intressant att man inte satsar mera på färg alternativ på däck. Finns brun, svart och vit vad jag vet.

orange, lila, grön, blå osv hade varit lite kul.

Tror att man får vara glad att det finns något att välja. För några år sen var det bara svart att välja emellan.

Tror att man får vara glad att det finns något att välja. För några år sen var det bara svart att välja emellan.
Nja, på den gamla goda tiden hade nokian blå slitbana och Michelin grön. Vittorias gamla varumärke Geax hade även grönaktigt. Har kört alla tre ??
Har även för mig att bruna däck fanns på mer standard-mtb.

Någon mer än jag som drabbas av skeva maxxisdäck? har två dhr2 som bägge blivit skeva, och mitt hr2 2.5 som nyligen var rakt och fint fladdrar fram och tillbaka nu, däcken är skeva både med och utan insert, med lågt tryck och med högt tryck. Kör inte så hårt så tror inte jag kört sönder däcken, kan dom bli skeva av att rullas ihop och förvaras i några månader?! Har en jävla massa däck i källaren men alla favoriter är ju skeva..

Någon mer än jag som drabbas av skeva maxxisdäck? har två dhr2 som bägge blivit skeva, och mitt hr2 2.5 som nyligen var rakt och fint fladdrar fram och tillbaka nu, däcken är skeva både med och utan insert, med lågt tryck och med högt tryck. Kör inte så hårt så tror inte jag kört sönder däcken, kan dom bli skeva av att rullas ihop och förvaras i några månader?! Har en jävla massa däck i källaren men alla favoriter är ju skeva..

Vad menar du med skeva? Har du en bild?

Jag har haft "skeva" däck på lvgcykeln och pendlarn, men det vad med slang och däck som verkar vara en aning för små för fälgen. Släppa ut luft, massera och pumpa upp igen fixas det, kanske med flera omgångar.

japp, men assegait dh o dd, en kompis hade problem med assegai och dhr2 dh. Kända problem och man får nya däck av maxxis men jag har kört slut på däcket istället.

Vad menar du med skeva? Har du en bild?

Jag har haft "skeva" däck på lvgcykeln och pendlarn, men det vad med slang och däck som verkar vara en aning för små för fälgen.
ingen bild tyvärr men däcken är slanglöst monterade och sitter på fälgen korrekt. när jag cyklar så ser jag tydligt hur däcket vobblar trots spikraka hjul. nåt med stommen verkar det som. Mest nyfiken på varför det blir såhär och om det kan förebyggas? rör sig om exo-däck. kanske mindre vanligt på kralligare däck, typ dd och exo+?

ingen bild tyvärr men däcken är slanglöst monterade och sitter på fälgen korrekt. när jag cyklar så ser jag tydligt hur däcket vobblar trots spikraka hjul. nåt med stommen verkar det som. Mest nyfiken på varför det blir såhär och om det kan förebyggas? rör sig om exo-däck. kanske mindre vanligt på kralligare däck, typ dd och exo+?

Jag har aldrig sett Exo däck som wobblar. Otur med en dålig batch kanske?

Jag har sett det ett antal gånger. Även på DD däck. Verkar vara slumpvisa problem med toleranserna. Maxxis-syndrom kallar vi det här.

Ja tyvärr flera gånger. Rätt vanligt "fenomen" på maxxis om man söker runt lite på intranätet.

Flera DHRII jag har haft har blivit skeva, samtliga i EXO-casing. Kör nu på Butcher/Eliminator och de verkar hålla bättre

Är det nån som det här har uppstått för med däcket monterat på fälg?

När jag tänker efter så har det varit i samband med montering som jag upptäckt det, inte med nya däck ska tilläggas. Sen åker jag inte runt med skevare fälgar än att jag skulle notera om det uppstod även efter att däcket suttit på ett tag. Det gör ju att en funderar om felaktig förvaring skulle orsaka det. Samtidigt känns det som att däcket (casingen) rimligen skulle ta mer stryk vid användning.

Jag tror det oftast beror på hur mycket våld man använder vid montering. Har fått flertalet att bli skeva när de varit svåra att montera.

Om man söker lätta stigdäck till hösten verkar Schwalbe däck nu vara lättare än speccat. Nobby Nic i Soft ser ut som en intressant däck.

Vikt i gram enligt webbsidan Schwalbe,(R2-bike tillverkare specs), R2-bike vägt:
29x2,4 Super Ground: 850, (850), 804
29x2,6 Super Trail: 980, (1045), 930

Så både (nästan) 50 gram lättare än vad Schwalbe säger. Jag har dock inte provat Schwalbe däck sedan länge och vet inte hur dämpningen är.

Om man söker lätta stigdäck till hösten verkar Schwalbe däck nu vara lättare än speccat. Nobby Nic i Soft ser ut som en intressant däck.

Vikt i gram enligt webbsidan Schwalbe,(R2-bike tillverkare specs), R2-bike vägt:
29x2,4 Super Ground: 850, (850), 804
29x2,6 Super Trail: 980, (1045), 930

Så både (nästan) 50 gram lättare än vad Schwalbe säger. Jag har dock inte provat Schwalbe däck sedan länge och vet inte hur dämpningen är.
Den nya Super Ground varianten är klart intressant, även Magic Mary finns i denna vilket plötsligt gör det till ett både lätt och supergreppigt alternativ.

Annars håller jag fortfarande DHR2 2,3 EXO högt som relativt lätt men greppigt framdäck.

Den nya Super Ground varianten är klart intressant, även Magic Mary finns i denna vilket plötsligt gör det till ett både lätt och supergreppigt alternativ.

Annars håller jag fortfarande DHR2 2,3 EXO högt som relativt lätt men greppigt framdäck.

Magic Mary är bra till fram, men R2 vägde den till 1087 gram i Super Ground. Klart inte under 1000 gram.

DHR2 är en riktigt trevligt däck till bak och fram. Men fram skulle jag ville har MaxxTerra som verkar vara mindre bra kring nollan.

Magic Mary är bra till fram, men R2 vägde den till 1087 gram i Super Ground. Klart inte under 1000 gram.

DHR2 är en riktigt trevligt däck till bak och fram. Men fram skulle jag ville har MaxxTerra som verkar vara mindre bra kring nollan.
Jag har kört MaxxTerra de flesta vintrar sen jag började cykel och aldrig märkt av det där problemet. Men YMMV antar jag.

Kan man låna tråden till att fråga om däck i storleken 29*2,6-3,0?
Jag kör idag WTB Vigilante 2,8 fram och bak, och de håller förhoppningsvis ler-, regn- och snösäsongen ut. Grymt bra grepp på dem, men de väger ju en del. Men det är skönt att kunna ta sig upp för isiga backar utan problem.
Men när de tar slut behöver jag nya.

Jag kör idag WTB Vigilante 2,8 fram och bak, och de håller förhoppningsvis ler-, regn- och snösäsongen ut. Grymt bra grepp på dem, men de väger ju en del. Men det är skönt att kunna ta sig upp för isiga backar utan problem.
Behöver du inte det värsta punkaskyddet så kanske specializeds grid 2bliss kan vara intressant, håller nere vikten lite. Se ex i länkar. Kör själv med den varianten Butcher fram med ett ground control bak och är mycket nöjd.
fram - bak

Edit: fanns billigare på hemmaplan.
fram - bak

Senast ändrad:
Behöver du inte det värsta punkaskyddet så kanske specializeds grid 2bliss kan vara intressant, håller nere vikten lite. Se ex i länkar. Kör själv med den varianten Butcher fram med ett ground control bak och är mycket nöjd.
fram - bak

Edit: fanns billigare på hemmaplan.
fram - bak
Ja, de ser ju bra ut. Värt att fundera på. Hur är greppet?

Edit: Betydligt billigare än mina Vigilante.

Ja, de ser ju bra ut. Värt att fundera på. Hur är greppet?
Jag kan bara svara för Butcher och det är ju inget xc-däck precis. Använder det på en hardtail för plattare stigcykling. Tycker det är svårt att säga hur mycket det beror på däcket, det känns som att däckbredd kombinerat med tubeless gör mycket för fästet också.

Ja, jag cyklar mest helstelt i Hellas, och det klassas väl inte som XC. Vill ha något som passar bra på hala rötter, hala stenar, samt isiga backar.
Så då torde Butcher vara bra. Vill ha bredden för att klara av ospårad snö också.
Kör slanglöst.

Ja, Butcher i T9 är otroligt bra om man vill maxa grepp och dämpning. I T7 liten mindre klistrigt.

Tyvärr finns Ground Control inte i 29x2,6. GC är en bra däck till häll och funkar också när det är blött i Hellas.

Gamla Purgatory verkar som ett bra däck till bak, vet inte hur det funkar fram.

Hellas hällar vet jag inget om, men rötter är ju en teknikfråga.
Klarar man sig under kilot med Butcher t9 kan man fråga, Specialized brukar ligga 5-10% högre i vikt i verkligheten än på pappret.

Någon som kör Hans Dampf i SuperTrail/Soft och kan ge ett utlåtande? Back in the days var HD däcket att ha för Hellasterräng, men sedan dess har ju marknaden reinkarnerats två/tre gånger om, inklusive Hans Dampf.

Någon som kör Hans Dampf i SuperTrail/Soft och kan ge ett utlåtande? Back in the days var HD däcket att ha för Hellasterräng, men sedan dess har ju marknaden reinkarnerats två/tre gånger om, inklusive Hans Dampf.

OT här med 1040 gram. Jag ser inte många HD nuförtiden, några barnenduro har HD. HD verkar dock vad man skulle köra bak, med Magic Mary fram, om man kör Schwalbe i Hellas på hösten.

Själva är jag nöjd med Eliminator T7 bak på hösten.

Wolfpacks vikter burkar kunna ligga både högre och lägre än specat. Modellen Enduro finns i en version med extra punkteringsskydd sen ett tag, 29x2.4 á 1000 g och 29x2.6 á 1020 g enligt hemsidan. Den "vanliga" modellen gillade jag sånär som på att det inte var särskilt dämpat.

Jag är inget fan av Hans Dampf, antingen kör man köttigt big betty (VARFÖR finns inte detta däck i superground!?!?!?) eller så klarar man sig med nya Nobby Nic.
Om man pratar bakdäck, fram är bara Magic Mary som gäller.

Nygammal vinterkombo monterad; i stället för förra vinterns Dissector/Dissector blir det Dissecctor/nya Forekaster (båda i EXO MaxxTerra), 930 resp 840g vägt.
Har försökt läsa på lite om rullmotståndet på nya Forekaster, men blir inte klok; en del hävdar att det rullar sämre än Dissector, andra betydligt bättre…

Nygammal vinterkombo monterad; i stället för förra vinterns Dissector/Dissector blir det Dissecctor/nya Forekaster (båda i EXO MaxxTerra), 930 resp 840g vägt.
Har försökt läsa på lite om rullmotståndet på nya Forekaster, men blir inte klok; en del hävdar att det rullar sämre än Dissector, andra betydligt bättre…

Intressant med rapport om Forekaster.
Ps din vinterkombo D/D är min sommarkombo.

Nya forekaster rullar bra.

Kört Rekon 2,6 och varit ganska nöjd med dem. Riktigt lätta och bra grepp i blötan men lite studsiga. Sen skaffade jag Schwalbe MM/NN i 2,6; fruktansvärda på min stela hoj. Nu har jag slängt på Barzo 2,6 och verkligen positivt överraskad. Lätta om än lite tyngre än Rekon, bra grepp även i blötan och känns som bättre rull än Rekon så Barzo bli mitt tips. Riktigt bra pris på dem brukar det också vara.

Tillbaka
Topp