29"-däck under 1000g med hyggligt bett? (~2.4")

Kört Rekon 2,6 och varit ganska nöjd med dem. Riktigt lätta och bra grepp i blötan men lite studsiga. Sen skaffade jag Schwalbe MM/NN i 2,6; fruktansvärda på min stela hoj. Nu har jag slängt på Barzo 2,6 och verkligen positivt överraskad. Lätta om än lite tyngre än Rekon, bra grepp även i blötan och känns som bättre rull än Rekon så Barzo bli mitt tips. Riktigt bra pris på dem brukar det också vara.
Vad var det som kändes fruktansvärt med MM/NN och exakt vilka versioner var det?

Vad var det som kändes fruktansvärt med MM/NN och exakt vilka versioner var det?
Det var super trail, soft fram och speedgrip bak. Bak var det egentligen helt ok men på blöta hällar var de mycket sämre än mina slitna Rekon. Fram var ju greppet bra men inte så bra som jag hade förväntat mig.

Cyklade massor förra hösten på min stela hoj men mina slitna Rekon lämnade lite att önska på greppfronten. Tänkte att det kunde vara värt att offra lite vikt till förmån för grepp. Min cykling går mycket ut på framhjulslyft och kursändring för att hålla fart utan dämpning på knöliga stigar. Men med dessa däck kändes cykeln ”död”. Från stigbalett till brottningsmatch ungefär och den njutbara cyklingen blev en kamp. Vikten gör ju en del men jag kan inte riktigt fatta att det skulle göra sån skillnad. Sen hade den ökade dämpningen säkert lite med det att göra men kan inte riktigt sätta tummen på vad som vad som gjorde den stora skillnaden. Gick från att cykla 4-5 ggr/vecka till noll tills snön kom och dubbdäcken fick åka på. Dessa däck skulle jag aldrig sätta på en cykel utan tillgång till lift.

Nygammal vinterkombo monterad; i stället för förra vinterns Dissector/Dissector blir det Dissecctor/nya Forekaster (båda i EXO MaxxTerra), 930 resp 840g vägt.
Har försökt läsa på lite om rullmotståndet på nya Forekaster, men blir inte klok; en del hävdar att det rullar sämre än Dissector, andra betydligt bättre…
Ingen enorm skillnad men nya Forekaster tycker jag absolut rullar bättre än Dissector.

Väldigt trevligt framdäck med Rekon bak på sommaren. Föredrar det framför Dissector som jag upplever som lite vagt.

Just nu kör jag Assegai 2.5 exo+ fram och Forekaster 2.4 exo bak. Den förra väger in på 1250 gram så kvalificerar inte för den här tråden. Grepp och dämpning är dock super och tycker rullet är helt ok.

Det var super trail, soft fram och speedgrip bak. Bak var det egentligen helt ok men på blöta hällar var de mycket sämre än mina slitna Rekon. Fram var ju greppet bra men inte så bra som jag hade förväntat mig.

Cyklade massor förra hösten på min stela hoj men mina slitna Rekon lämnade lite att önska på greppfronten. Tänkte att det kunde vara värt att offra lite vikt till förmån för grepp. Min cykling går mycket ut på framhjulslyft och kursändring för att hålla fart utan dämpning på knöliga stigar. Men med dessa däck kändes cykeln ”död”. Från stigbalett till brottningsmatch ungefär och den njutbara cyklingen blev en kamp. Vikten gör ju en del men jag kan inte riktigt fatta att det skulle göra sån skillnad. Sen hade den ökade dämpningen säkert lite med det att göra men kan inte riktigt sätta tummen på vad som vad som gjorde den stora skillnaden. Gick från att cykla 4-5 ggr/vecka till noll tills snön kom och dubbdäcken fick åka på. Dessa däck skulle jag aldrig sätta på en cykel utan tillgång till lift.

Schwalbe SpeedGrip gummi är riktigt dålig på blöta häll. Jag undviker SpeedGrip på hösten. Jag är dock lite förvånad att du inte tyckte om MM i Super Trail oxh Soft. Det är en riktigt populära framdäck. Jag har dock aldrig provat den. Men ditt inlägg är bra, då behöver jag inte ens fundera på att prova.

EDIT: vid "död" tänker jag på för mycket dämpning, som med Rekon MaxxTerra bak på min helstel. Men Schwalbe däck är väl inte känt för deras bra dämpning. Jag har dock inte provat Super Trail stommen.

Senast ändrad:
Ingen enorm skillnad men nya Forekaster tycker jag absolut rullar bättre än Dissector.

Väldigt trevligt framdäck med Rekon bak på sommaren. Föredrar det framför Dissector som jag upplever som lite vagt.

Just nu kör jag Assegai 2.5 exo+ fram och Forekaster 2.4 exo bak. Den förra väger in på 1250 gram så kvalificerar inte för den här tråden. Grepp och dämpning är dock super och tycker rullet är helt ok.

Intressant. Blir nog ett Forekaster i bak till våren.

Första turen med nya Forekaster bak (Dissector fram, båda i EXO MaxxTerra); lerigt, slemmiga rötter/sten och massor av löv, mestadels långsamt och tekniskt, bara korta uppför/utför; Forekaster känns väldigt greppigt och bra på hällar med rötter, verkar som de små mjuka nabbarna hittar bra med grepp, kanske t o m lite bättre på den sortens klättring än Dissector ?. Samtidigt känns FK hyfsat i lera, bättre än Rekon (men sämre än Dissector…). Rullet är svårbedömt, men rullade jämt på grus/asfalt med kompisen på Dissector/Dissector och kör jag samma brukar han rulla ifrån mig…?

Så långt nöjd! Känns som ett vassare Rekon, typ. Skulle kunna tänka mig att testa Forekaster både fram och bak på den här sortens cykling.

IMG_2302.jpeg

Ingen som kör med Michelin däcken , dom var ju superhypade när dom kom och man såg hur många som helst som körde dom.

Intressant tråd köpte en ny cykel för någon månad sedan en stumpjumper där satt butcher t9 fram och purgatory t7 men jag tyckte dom rullade väldigt tungt. Hade Wicked Will 2.4 super ground speedgrip liggande så jag monterade det bak med ett nobby nic speed ground 2.4 soft fram. Det rullade klart lättare men körde sönder bakdäcket när jag va på vallåsen i veckan. Dom känns inte lika dämpade som original däcken. Vet inte om jag ska fortsätta med den setupen. Jag är sugen på att prova Pirelli Scorpion trail M. Jag kör blandat xc och lite lättare enduro med min cykel rullar dom lätt och är där tillräckligt med grepp för att köra nerför?

Intressant tråd köpte en ny cykel för någon månad sedan en stumpjumper där satt butcher t9 fram och purgatory t7 men jag tyckte dom rullade väldigt tungt. Hade Wicked Will 2.4 super ground speedgrip liggande så jag monterade det bak med ett nobby nic speed ground 2.4 soft fram. Det rullade klart lättare men körde sönder bakdäcket när jag va på vallåsen i veckan. Dom känns inte lika dämpade som original däcken. Vet inte om jag ska fortsätta med den setupen. Jag är sugen på att prova Pirelli Scorpion trail M. Jag kör blandat xc och lite lättare enduro med min cykel rullar dom lätt och är där tillräckligt med grepp för att köra nerför?
Sätt purgatory fram och köp ett fast trak grid t7 och sätt bak! ?? snabb o rätt rolig kombo. Jag sålde på min polare ground control / fast trak kombon till hans stumpjumper för mer xc/stig cykling han är väldigt nöjd med det till den.

70-100gram per däck är ju skillnad men så märkbar tycker nog inte jag visst när det är 150-200gram då börjar det väl bli mer märkbart men driv/broms kurvgrepp är ju märkbart bättre på dhr

Jag läste det som om Dissector rullar lättare, men tror att jag läste fel. Håller med att viktskillnaden är små och att DHR2 har klart bättre grepp. Dissector rullar dock lite lättare, skulle jag säga.

Jag hade nog kört på med butcher och purgatory alternativt köpt ett GC grid t7 och kört det under vintern. Väldigt bra kombo.
Sedan kanske testat nya purgatory eller forekaster fram tillsammans med GC eller rekon bak när det börjar bli lite torrare.

Din Butcher/Purgatory är en bra kombo för park. Jag skulle byta däck mellan park och stig. Till stig borde din Schwalbe kombo funka bra, eller?

Om du inte vill byta däck skulle du kunna köpa ett billig, men stark, hjulpar till park. Eller tvärtom, ett lätt hjulpar till stig.

Din Butcher/Purgatory är en bra kombo för park. Jag skulle byta däck mellan park och stig. Till stig borde din Schwalbe kombo funka bra, eller?

Om du inte vill byta däck skulle du kunna köpa ett billig, men stark, hjulpar till park. Eller tvärtom, ett lätt hjulpar till stig.
Ja jag har funderat på det känns som det är svårt att få en bra kompromiss på det annars. Men är rätt kul att prova sig fram också :) Verkar inte va någon som provat Pirelli däcken eller? Jag funderar på att ge butcher/purgatory en chans nu över vinter faktiskt.

Men ja , jag har kört syerra och det är trevligt sommardäck speciellt bak och med typ agarro fram. Men det är dödligt hallt på blött underlag (syerra).

Känns som Syerra är en hit'n'n'miss.. jag var på väg att tjöpa när jag såg att det var i 60tpi, 120 minst vill ivf jag ha

Känns som Syerra är en hit'n'n'miss.. jag var på väg att tjöpa när jag såg att det var i 60tpi, 120 minst vill ivf jag ha
Och jag tycker 120 är för sladdrigt även med insert i... smaken är som baken =) Men håller med om att jag inte lockas av Syerras mönster.
Ett däck någon tycker är halt tycker någon annan är greppigt, beror ju på vad man är van vid.

Har ett par Syerra på väg men tanken vara att ha dessa som sommardäck som liveforthis skriver...

Ja som sommardäck tycker jag dom är rätt roliga. Kört som både fram o bak och det funkar fint på sommaren , dom har ju också det "extra" sid förstärkningen så dom klara sig rätt bra mot genomslag, lite sämre dämpning i gummit dock som också gör att jag tycker dom funkar bättre en torr sommardag.

Vet inte om jag kankse borde starta en ny tråd kring detta men känns som att ni som provat en del däck kanske kommit fram till något vettigt så jag provar här först.

Har funderat på att införskaffa dubbla sätt däck. Ett för platten hemma i stockholm. och ett för när de blir lite fjälläventyr. Planen är att använda MilKit's lösning av tubeless så att man undviker den största möjliga mängden kladd när ena paret däck ligger å vilar.

Frågan är om de däcken som icke är monterade skulle bli kassa för att tublessvätskan typ blir kass eller något? De är väl framförallt däcken för fjällåkningen som kommer stå längst. Är de någon som har några erfarenheter?

Därav min tidigare fråga om Syerra. Skulle kunna köra Syerra hemma i sthlm och kanske Mazza Enduro tex på mina fjälläventyr :)

Cykel för context Spectral 125.

Vet inte om jag kankse borde starta en ny tråd kring detta men känns som att ni som provat en del däck kanske kommit fram till något vettigt så jag provar här först.

Har funderat på att införskaffa dubbla sätt däck. Ett för platten hemma i stockholm. och ett för när de blir lite fjälläventyr. Planen är att använda MilKit's lösning av tubeless så att man undviker den största möjliga mängden kladd när ena paret däck ligger å vilar.

Frågan är om de däcken som icke är monterade skulle bli kassa för att tublessvätskan typ blir kass eller något? De är väl framförallt däcken för fjällåkningen som kommer stå längst. Är de någon som har några erfarenheter?

Därav min tidigare fråga om Syerra. Skulle kunna köra Syerra hemma i sthlm och kanske Mazza Enduro tex på mina fjälläventyr :)

Nja tubelessvätskan blir inte kass av att däcken står. Däremot så rekommenderar jag att snurra lite på däcken kanske 1 gång i månaden då vätskan kan torka annars.

Jag slänger över vätskan från däcken jag har avmonterad till den jag monterar. Jag tappar inte mycket i den processen.

Nja tubelessvätskan blir inte kass av att däcken står. Däremot så rekommenderar jag att snurra lite på däcken kanske 1 gång i månaden då vätskan kan torka annars.
Det låter som att jag kanske inte var tydlig men däcken kommer stå omonterade, så snurrande känns ganska onödigt?

Ju kortare tid det sitter på desto mindre gucka kommer torka fast som ett skikt på däcket. Det är ju bara att rubba loss guckan när du tar av däcket. Det är inget att oroa sig för om det inte är nåt speciellt med guckan i sig. Maxxis rekommenderar att man inte använder Stans t.ex. Milkit vet jag inte vad det är.

Tack till er som svarat. De låter som att de var jag som var lite orolig i onödan. Inga som helst konstigheter att montera av och på däck efter behag. Torka bort eventuellt överflödig sealant vid avmontering bara.
Milkit vet jag inte vad det är.
Milkit är ett företag som erbjuder tubeless vätska och ventiler och därtill ett system där man stoppar en "nål" igenom ventilen och fyller på / drar ut tubelessvätska med däcket monterat utan spill. Ser ut som ett bra system för att minimera kladd om man gillar att byta däck efter underlag.

En pipett eller spruta modell stor gör återanvändning av gucka vid däcksbyte väldigt lätt när ena däckskanten är av fälgen. Verkar enklare än Milkit.

Senast ändrad:
Milkit är ett företag som erbjuder tubeless vätska och ventiler och därtill ett system där man stoppar en "nål" igenom ventilen och fyller på / drar ut tubelessvätska med däcket monterat utan spill.
Du kan göra samma sak med alla olika märkena. Det är bara att skruva loss ventilen och fylla på.

Tack till er som svarat. De låter som att de var jag som var lite orolig i onödan. Inga som helst konstigheter att montera av och på däck efter behag. Torka bort eventuellt överflödig sealant vid avmontering bara.

Milkit är ett företag som erbjuder tubeless vätska och ventiler och därtill ett system där man stoppar en "nål" igenom ventilen och fyller på / drar ut tubelessvätska med däcket monterat utan spill. Ser ut som ett bra system för att minimera kladd om man gillar att byta däck efter underlag.
Milkits gucka är bra. Dock är deras ventiler och spruta riktigt jobbiga och tillför väldigt lite. Den enda fördelen är att man skall kunna tillföra gucka utan att släppa ut luften. Ventilerna har en liten gummibälg för att möjliggöra detta. Problemet är att ventilerna sätter igen lättare samt är jobbigare att fylla samt släppa ut luft genom vilket gör justering av däcktryck mer irriterande.

Föredrar vanliga ventiler där man bara tömmer luften och sedan tar ur ventilkäglan och kör i en spruta. Tidsförlust på +- 1 minut varje kvartal istället för 10 sekunders extra strul varannan dag när man kollar däcktrycket.

Tillbaka
Topp