Tycker att en semi-slick inte är orimligt som sommardäck i Hellas där man nästan bara behöver bromsa på häll.
Fortsättning av diskussionen 2 månader senare...
Men Hellas är inte bara hällar, ss på lös loam är helt värdelöst imho, oavsett uppåt eller nedåt, svänga går säkert...
Men... Jag har tvingats ersätta mitt kära Der Baron som bakdäck på stig/enduro/parkcykeln, tidigare gick Baronen på alla underlag, rullar bra, greppar bra, dämpar och håller bra i castingen, väger ett knappt kilo.
Nu har jag ett Schwalbe NN super trail addixsoft bak för stig, och ett Conti Argotal dh soft för hårda tag, men det har jättedobbar och väger över 1200 gram. NN med korv kanske räcker överallt men nu har jag ju dh-däcket sen ett par år (fast jag inte använt det)...
Fram har jag fortfarande ett Der Baron, som är i ok skick, men förr eller senare måste ju även det ersättas, kommer köra samma däck överallt. Men vad???
De nya Contidäcken är antingen DH o väger därefter, eller "enduro" där reviews säger att de är tunna som exo-däck. Så är tveksam till dem.
Schwalbe Tacky Chan i super trail addixsoft? Håller det för granit-stenkistor?
Maxxis dhr2 i exo+ maxxterra, styr de breda mittdobbarna tillräckligt bra fram?
DHL dd 2,3 tyngre, och hur smalt är det? Vet att jag tyckte 2,5 varit onödigt brett.
Butcher grid trail T9 2,3. Igen, hur brett/smalt är det? Och är castingen stöddig nog?