29"-däck under 1000g med hyggligt bett? (~2.4")

Intressant.

Kankse är Schwalbe bäst i tyska förhållanden och om man inte bryr sig om dämpningen. SpeedGrip gummi är dock inte bra när det är blött och like kallare.

Då borde jag prova nya Forekaster.
Skillnaden i labmätt rullmotstånd mellan NN Soft och WW Speedgrip var dessutom bara 21W vs 19W så ännu större anledning att bara köra Schwalbe i Soft…

Skillnaden i labmätt rullmotstånd mellan NN Soft och WW Speedgrip var dessutom bara 21W vs 19W så ännu större anledning att bara köra Schwalbe i Soft…

Vågar man verkligen tror på bara 21 Watt för NN i Soft?

Undrar hur dämpningen av stommen är. Vilken stomme testades?

Superground på både NN och WW. Jag kör NN Soft fram på DC-cykel, bra grepp också när det är blött men sämre dämpning än mitt Rekon eller Forkaster i EXO MaxxTerra

Edit; så vägde mitt NN Soft bara 760g, så inte så konstigt det känns studsigare…

Rullmotståndstestet verkar bekräfta känslan jag haft att Spez Ground Control Grid T7 rullar tyngre än Forekaster MaxxTerra på transport, 26 vs 23W…(vilket kanske egentligen räknas som inbillning ?)

Rullmotståndstestet verkar bekräfta känslan jag haft att Spez Ground Control Grid T7 rullar tyngre än Forekaster MaxxTerra på transport, 26 vs 23W…(vilket kanske egentligen räknas som inbillning ?)

Men då rullar GC T7 like bra/dålig som Rekon Dual? Det är känslan jag har, men tror inte jag känner såna små skillnader.

I tyska Mountain Bike/Bike-X har de åter testat stigdäck och - lågoddsare! - precis som vanligt vinner Schwalbe :-) den här gången kombon Nobby Nic Superground Soft/Wicked Will Superground Speedgrip, MEN intressantast är att de mäter högre rullmotstånd på Rekon (och det t o m i Dual) än för Forekaster i MaxxTerra, samtidigt som grepp och punkteringsskydd är bättre för Forkaster => finns ingen anledning att köra Rekon (16g lättare i deras vägning kvalar nog inte in som avgörande fördel)

Nej, ser ingen anledning att välja Rekon före Forekaster. Det senare funkar fint utför och får inte konstiga släpp som Rekon. Forekaster rullar bra men det behöver vara ganska slätt och hyfsat tryck i däcken. Kör man som jag, ”low and slow”, så tror jag Dissector är lika bra i bak faktiskt. Får se om Forekaster håller bättre däremot. Dissector är ju optimerat för mjukt underlag och det verkar slitas lätt.

Fanns det nåt på riktiga xc däck? Burt, Ralph och ray jämfört med ron?

Kör ray super race och greppet räcker så frågan är om man vill testa samma i super ground eller ron.

Jag får väl köpa nåt i super gravity också så jag klarar grusvägarna runt nacka om jag någonsin kommer dit.

Kul anekdot. För ett par månader sedan när jag precis slängt på Dissector/Rekon på HT så tänkte jag att nu jävlar kommer jag ha grepp jämfört med de Pirelli Scorpion RS som kom med hojen. Jag låg på marken i första lilla klättringen när bakhjulet spann på en rot.

Igår åkte Scorpion tillbaka på. Tog några nya PBs i Nackabrötet både uppför och utför men hade en hel del framhjulssläpp. Kul att sladda runt lite!

Ångrar lite att jag inte köpte Forekaster bak. Inte för att Rekon är dåligt men hade kanske gett ännu mer självförtroende.

Mitt äldsta däck är ett Minion SS med silkworm. Inte mycket till luftkammare men det är bombproof. Maxxis har plockat bort alla specifikationer om Minion SS på sin hemsida sen ett par år och jag kan inte minnas senast jag såg varianten med silkworm hos nån handlare.

Semi-slick verkar inte längre populärt. Hittar också inte SS på Schwalbes websidan (glömde namnet). Kanske har vanliga däck blivit så bra att en SS inte rullar mycket lättare?

Min son har en Kända Helldiver. Verkar helt ok, men används inte ofta.

Fick hem ett Ground Control i 29x2.35 och det väger 756 g
Edit: Enligt spec ska det väga 845 g. Redan 850 g känns lite gränsfall för ändamålet så jag har sagt att jag vill nyttja ångerrätten men att de borde se det som en reklamation. Vågar man tro att de skickar det för återvinning.
Semi-slick verkar inte längre populärt. Hittar också inte SS på Schwalbes websidan (glömde namnet). Kanske har vanliga däck blivit så bra att en SS inte rullar mycket lättare?

Min son har en Kända Helldiver. Verkar helt ok, men används inte ofta.
Nej, Semislick verkar stendött.

Senast ändrad:
Jag kör Schwalbes Rock Razor fortfarande bak på DCcykel när det är torrt, ingen jätteskillnad mot Wicked Will, men lite mindre dobbar i mitten och lite större kantdobbar, inbillar mig att det rullar ytterligare lite bättre än WW…

Om SS, jag har haft ett Butcher SS i dh eller enduro-casing, köpte det beggat, det mest meningslösa däck jag haft, casingen gjorde det ändå ganska tungt, så inget för snabb trail, och SS gjorde det värdelöst att bromsa i brant terräng med, så inget för park eller enduro heller. Tur att det var billigt.

Edit: kanske var Slaughter, minns inte.

Senast ändrad:
Om SS, jag har haft ett Butcher SS i dh eller enduro-casing, köpte det beggat, det mest meningslösa däck jag haft, casingen gjorde det ändå ganska tungt, så inget för snabb trail, och SS gjorde det värdelöst att bromsa i brant terräng med, så inget för park eller enduro heller. Tur att det var billigt.

Du menar Specialized Slaughter? Ja, nästan identisk vikt som Eliminator gör Slaughter nästan meningslöst. Rullar kanske lite bättre, men jag har aldrig känt att Eliminator i T7 rullar dåligt för ett lite tuffare stig-däck. Slaughter verkar också inte tillverkas längre.

Sonens Kenda Helldiver är specat som 731 gram för 27,5x2,4" i rimliga ATC trail-casing (minns inte vad min våg sade). Sonen har dock inte använt den mycket, så kan inte säga mycket mer om den än att den funkar och att vi inte har uppmärkt några punkor.

Tycker att en semi-slick inte är orimligt som sommardäck i Hellas där man nästan bara behöver bromsa på häll.

Tycker att en semi-slick inte är orimligt som sommardäck i Hellas där man nästan bara behöver bromsa på häll.
Fortsättning av diskussionen 2 månader senare...
Men Hellas är inte bara hällar, ss på lös loam är helt värdelöst imho, oavsett uppåt eller nedåt, svänga går säkert...

Men... Jag har tvingats ersätta mitt kära Der Baron som bakdäck på stig/enduro/parkcykeln, tidigare gick Baronen på alla underlag, rullar bra, greppar bra, dämpar och håller bra i castingen, väger ett knappt kilo.

Nu har jag ett Schwalbe NN super trail addixsoft bak för stig, och ett Conti Argotal dh soft för hårda tag, men det har jättedobbar och väger över 1200 gram. NN med korv kanske räcker överallt men nu har jag ju dh-däcket sen ett par år (fast jag inte använt det)...

Fram har jag fortfarande ett Der Baron, som är i ok skick, men förr eller senare måste ju även det ersättas, kommer köra samma däck överallt. Men vad???

De nya Contidäcken är antingen DH o väger därefter, eller "enduro" där reviews säger att de är tunna som exo-däck. Så är tveksam till dem.

Schwalbe Tacky Chan i super trail addixsoft? Håller det för granit-stenkistor?

Maxxis dhr2 i exo+ maxxterra, styr de breda mittdobbarna tillräckligt bra fram?
DHL dd 2,3 tyngre, och hur smalt är det? Vet att jag tyckte 2,5 varit onödigt brett.

Butcher grid trail T9 2,3. Igen, hur brett/smalt är det? Och är castingen stöddig nog?

Själv fortsätter jag med mitt astunga, men sjukt greppiga WTB Vigilante 29X2,8 fram den här vintern, men bak byter jag till WTB Trailboss, men går ner i bredd till 2,6. Men med den bredden är det svårt att hitta något med vettigt grepp under kilot.

Men Hellas är inte bara hällar, ss på lös loam är helt värdelöst imho, oavsett uppåt eller nedåt, svänga går säkert...

Ja, SS på lös loam är helt värdelöst. Men enligt mig är Hellas bara hällar och rötter. På relativt nya stigar, som Hellas Hemligaste, finns lite jord kvar, men det är snart bort.

Men... Jag har tvingats ersätta mitt kära Der Baron som bakdäck på stig/enduro/parkcykeln, tidigare gick Baronen på alla underlag, rullar bra, greppar bra, dämpar och håller bra i castingen, väger ett knappt kilo.

Nu har jag ett Schwalbe NN super trail addixsoft bak för stig, och ett Conti Argotal dh soft för hårda tag, men det har jättedobbar och väger över 1200 gram. NN med korv kanske räcker överallt men nu har jag ju dh-däcket sen ett par år (fast jag inte använt det)...

Fram har jag fortfarande ett Der Baron, som är i ok skick, men förr eller senare måste ju även det ersättas, kommer köra samma däck överallt. Men vad???

De nya Contidäcken är antingen DH o väger därefter, eller "enduro" där reviews säger att de är tunna som exo-däck. Så är tveksam till dem.

DHL dd 2,3 tyngre, och hur smalt är det? Vet att jag tyckte 2,5 varit onödigt brett.

Butcher grid trail T9 2,3. Igen, hur brett/smalt är det? Och är castingen stöddig nog?

Jag har just köpt en Butcher Grid Trail T9 i 2,3 till sonen. Köpt det till sonen till park och det är ett rejält däck, tyvärr 109 gram tyngre än speccat. Stommen är mycket tjockare än sonens vekt Kenda TR stomme. Verkar också vara lite tjockare än alla Ground Control Grid Trail stommen i familjen. Specialized 2,3 däck är 2,4" breda, 2,6 däck är 2,5-2,6" breda. Jag kör Butcher T9 i 2,6 som vinterdäck fram på min helstel. Tycker att det egentligen är lite overkill för plattkörning, men det är ett trevligt, bradämpad däck.

Tacky Chan håller bra tycker jag. Dock är det inte så bra fäste på blöta hällar. Har kört ultra soft fram och soft bak, båda i supertrail. Har gått tillbaka till Butcher Grid Trail T9 fram och Butcher Grid Trail T7 bak båda i 2,3"

Nu kör jag Dissector bak i dual comp. Snabbt och tillräckligt bra grepp i väta i Hellas. Nya favvodäcket fram är Magic Mary. Går som på räls och mer förutsägbart än Assegai. Den stora skillnaden är att MM är mjukt även i minusgrader. Assegai suger under nollan, iaf i 3c maxterra.

Nu kör jag Dissector bak i dual comp. Snabbt och tillräckligt bra grepp i väta i Hellas. Nya favvodäcket fram är Magic Mary. Går som på räls och mer förutsägbart än Assegai. Den stora skillnaden är att MM är mjukt även i minusgrader. Assegai suger under nollan, iaf i 3c maxterra.
Ja, jag ogillar också Maxxterra i kyla, men när det är så kallt kör jag på min 27,5+ som tidigare har haft just Schwalbe av lite olika sorter men nu pga deras vikter har Spez T9 fram o T7 bak.

@FreddaPalmqvist För att inte kapa den andra tråden, där jag såg att du har erfarenhet av de nya Conti-däcken, mer specifikt i "enduro"-casingen, kan du kommentera hur stadiga/tunna de är jämfört med konkurrenterna och med de gamla, Der Baron och Der Kaiser?

@FreddaPalmqvist För att inte kapa den andra tråden, där jag såg att du har erfarenhet av de nya Conti-däcken, mer specifikt i "enduro"-casingen, kan du kommentera hur stadiga/tunna de är jämfört med konkurrenterna och med de gamla, Der Baron och Der Kaiser?
Nej tyvärr, har inte testat de gamla varianterna - Conti är en ny bekantskap. Sen ser jag ju däcken mer "från sidan" då jag inte kör själv utan mer står för meck och plånbok. Men än så länge ger dottern tummen upp, kördes i Ulricehamn i helgen i dammtorra förhållanden.

Nej tyvärr, har inte testat de gamla varianterna - Conti är en ny bekantskap. Sen ser jag ju däcken mer "från sidan" då jag inte kör själv utan mer står för meck och plånbok. Men än så länge ger dottern tummen upp, kördes i Ulricehamn i helgen i dammtorra förhållanden.
Där handlar det väl mer om vikt på dotra o hur hårt hon kör jämfört med gemene happyåkare ;)
Är ju många som aldrig punkar och många som alltid gör det :D

Där handlar det väl mer om vikt på dotra o hur hårt hon kör jämfört med gemene happyåkare ;)
Är ju många som aldrig punkar och många som alltid gör det :D
Är inte helt säker på att "gemene happyåkare" finns faktiskt ?
Dottern punkar dock hejvilt med Exo+-casing om det ger mer sammanhang... Lite tidigt att säga om det här funkar bättre dock, det får vi se efter några veckor i Källviken.

Jag skulle säga att Der Baron och Der Kaiser har lite tunnare casing än Endurovarianten av den nya. Den nya är något mellan DD och Exo+ i Maxxis-språk eller mellan Super Trail och Super Gravity is Schwalbe-språk.

Vad jag minns av de gamla Contisarna var att de punkade oftare än andra däck jag kört samt att de burpade lätt. Nya är helt klart stabilare och bättre grepp. Men Soft-varianten är typ en sämre variant av Maxxis MaxxTerra eller Schwalbe Soft skulle jag säga. Endurocasingen funkade allright med insert för mig, även om jag snakebiteade dem en gång.

Enduro med SuperSoft hade varit helt klart mer intressant.

Är inte helt säker på att "gemene happyåkare" finns faktiskt ?
Dottern punkar dock hejvilt med Exo+-casing om det ger mer sammanhang...
Hehe, om det är nya Exo+ med 60tpi som har en insert i sidewall så ja, borde ju vara ganska likvärdiga mot conti enduro men conti väger lite mer så fetare insert/apex?
Jag skulle säga att Der Baron och Der Kaiser har lite tunnare casing än Endurovarianten av den nya. Den nya är något mellan DD och Exo+ i Maxxis-språk eller mellan Super Trail och Super Gravity is Schwalbe-språk.
Låter positivt men då låter Agressor DD också lockande för rull med skydd.

Vad jag minns av de gamla Contisarna var att de punkade oftare än andra däck jag kört samt att de burpade lätt. Nya är helt klart stabilare och bättre grepp. Men Soft-varianten är typ en sämre variant av Maxxis MaxxTerra eller Schwalbe Soft skulle jag säga. Endurocasingen funkade allright med insert för mig, även om jag snakebiteade dem en gång.

Enduro med SuperSoft hade varit helt klart mer intressant.
+1 Provat supersoft och känns mer likt Maxxterra i park än Maxxgrip, avsevärt mindre dämpande i låg fart, märks mindre i hög fart.

Låter positivt men då låter Agressor DD också lockande för rull med skydd.

+1 Provat supersoft och känns mer likt Maxxterra i park än Maxxgrip, avsevärt mindre dämpande i låg fart, märks mindre i hög fart.

Ja DD är lite stabilare än Conti Enduro skulle jag säga.

Intressant. Kör Spez T9 fram nu och det är trevligt gummi. Ofta kan ju mönstret och de mekaniska greppet rädda upp såklart. Bak är jag inte lika brydd om grepp så där är Contis soft mer intressant så det verkar hålla längre.

Tacky Chan håller bra tycker jag. Dock är det inte så bra fäste på blöta hällar. Har kört ultra soft fram och soft bak, båda i supertrail. Har gått tillbaka till Butcher Grid Trail T9 fram och Butcher Grid Trail T7 bak båda i 2,3"
Ska man tolka det som att T9 och T7 är klibbigare än Ultra Soft respektive Soft?

Jag har kört Wicked Will hela våren och sommaren som stigdäck och är otroligt nöjd. Soft fram och speedgrip bak. Super race casing och inte en enda punka (!)

Bra bredd, håller 2,4 och låg vikt. Ny favorit som lättrullade traildäck jämfört Ground Control och Rekon. Snabba däck är roliga!

Har ett andra hjulpar också med DHRII och nya Forekaster bak. Också en trevlig kombo som jag ofta kör i Hellas. EXO bak och EXO+ fram. Föredrar något kraftigare casing fram för dämpningen.

Tycker Butcher är för smalt i 2,3 och för brett i 2,6…

Senast ändrad:
Ingen som provat de nya Bontrager-däcken? T ex Bontrager Gunnison Pro XR 29x2.6" på 980 g:

Eller Bontrager Montrose RSL XT 29x2.4":
Vad tillverkarna uppger för hittepå-vikt spelar ju föga roll när det aldrig stämmer. Intresse kan infinna sig när någon vägt på riktigt.

Ingen som provat de nya Bontrager-däcken? T ex Bontrager Gunnison Pro XR 29x2.6" på 980 g:

Eller Bontrager Montrose RSL XT 29x2.4":
Gunnison ser ju ut att vara ett XR4 som fått några gram extra förstärkning, säkert fortfarande ett rätt trevligt däck.

men varför de skulle krångla till namnen så när de hade rätt enkla namn förut vettefan.

1000029027.jpg

Gunnisson 29* 2.4 med lite förpackningsmög kvar

Provade att byta mitt normala framdäck, Dissector EXO MaxxTerra, mot DHR II EXO MaxxGrip på dagens blöta rötter-och-lertur; funkade bra på slemmiga hällar och rötter, men jag höll inte på att komma fram till skogen innan mörkret för att det gick så otroligt trögt på transporten… Vikten var precis på gränsen för denna tråd. Borde jag ha testat DHR II i MaxxTerra istället? Eller är det ungefär lika som Dissector i grepp?

IMG_3810.jpeg

Provade att byta mitt normala framdäck, Dissector EXO MaxxTerra, mot DHR II EXO MaxxGrip på dagens blöta rötter-och-lertur; funkade bra på slemmiga hällar och rötter, men jag höll inte på att komma fram till skogen innan mörkret för att det gick så otroligt trögt på transporten… Vikten var precis på gränsen för denna tråd. Borde jag ha testat DHR II i MaxxTerra istället? Eller är det ungefär lika som Dissector i grepp?

Visa bilaga 741916
MaxxGrip är nåt jag inte förstår hur man kan vilja ha annat än i lift personligen, så inte jätteförvånad 😁
Dhr2 i maxxterra är ju annars ett däck med väldigt bra rull/grepp-ratio. Skulle gissa att det står lite över Dissector men sannolikt inte natt och dag skillnad.

Edit: lift, inte luft

Senast ändrad:

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp