29"-däck under 1000g med hyggligt bett? (~2.4")

Trodde att 2.4 forekaster (exo) med 35psi skulle klara Järvsö, men det blev en spräckt kolfiberfälg. '
Drömmen lever fortfarande om att hitta en setup som känns rolig både i Hellas och parken, men det kanske är en omöjlighet.
Det är ju skillnad på Malin och Kristin, men jag hade nog aldrig kommit på idén att köra Forekaster i Jarse oavsett 🫣😅

Trodde att 2.4 forekaster (exo) med 35psi skulle klara Järvsö, men det blev en spräckt kolfiberfälg. '
Drömmen lever fortfarande om att hitta en setup som känns rolig både i Hellas och parken, men det kanske är en omöjlighet.
Det är ju skillnad på Malin och Kristin, men jag hade nog aldrig kommit på idén att köra Forekaster i Jarse oavsett 🫣😅
Jag har lämnat tiden med att tro att jag skulle komma undan med exo i JBP bakom mig. Casing is king! (jag sörjer såklart att Der Kaiser inte finns kvar) (det kanske ska vara Kaiser is king...)
Park och sub 1000 gr på 29"s-däck är i min värld inte bara nästan omöjlig, men ffa onödig.

Jag har kört både Dissector i Exo och Butcher/Eliminator i Grid Trail på HT i Järvsö. Sista gången på Grid Trail hade jag ingen problem alls. Jag minns några punkor för två år sen men inte om det var på Exo eller Grid Trail. Körde i år Purgatory på FS, Grid fram, Grid Trail bak. Jag kör dock smut. Kör bara övre delarna av Kristin och Itzy Bitzy.

Grid Trail bak räcker dock inte för min son, som väger mindre än 50 kg.

I maskingrävd led typ barbo är det ju nemas problemas, men itzy, Kristin eller dylikt är det ju otänkbart för iaf mig :D
Har aldrig kört exo i dem, men nu för tiden åker jag mest dit för hoppens skull, hade därför en tanke om att det skulle funka.
Funderade på att köra kristin, men hann inte innan fälgen gick hädan, kanske tur det.

Fortsätter hänga i den här tråden i hopp om att hitta ett magiskt däck som klarar allt, men inte gör stockholm tråkigt :)

Har aldrig kört exo i dem, men nu för tiden åker jag mest dit för hoppens skull, hade därför en tanke om att det skulle funka.
Funderade på att köra kristin, men hann inte innan fälgen gick hädan, kanske tur det.

Fortsätter hänga i den här tråden i hopp om att hitta ett magiskt däck som klarar allt, men inte gör stockholm tråkigt :)
Dubbla hjulpar, kan vara enkelt och tungt i parken. Växlar man ofta och kör tillräckligt mycket utför är det enormt värt.

Jag kör absolut inte samma tack och lov :)
I hellas kanske 1.2 bar i fram och 1.6 i bak.
I Järvsö minst 2 bar i fram och kanske 2.3 eller mer i bak.
Tycker det viker sig /blir otydligt i hoppen någonstans under 2 bar.

Det är väl ungefär samma för mig. Jag hoppar inte mycket men bakdäcket börjar vika sig när man kör hård genom berms med mindre än 2 bar.

Köp ett extra bakhjul 👌

Om det bara är hopp borde hög tryck räcka. Min son körde Barbro på sin dirt med superlätta Billy Bonkers bak med slang och 3,5 bar. Sen fick han genomslag pga en sten på grusbiten innan led-hubben. Det är Kristin där sonen bakdäck med Grid Trail stomme inne håller, trots att han väger lite mindre än 50 kg.

Ett krallgare bakdäck till park är bäst, som jag nu har köpt till min son. Men annars skulle kanske en bakdäck med stomme som Exo+ eller Grid Trail däck kunna funka i Järvsö.

Om det bara är hopp borde hög tryck räcka. Min son körde Barbro på sin dirt med superlätta Billy Bonkers bak med slang och 3,5 bar. Sen fick han genomslag pga en sten på grusbiten innan led-hubben. Det är Kristin där sonen bakdäck med Grid Trail stomme inne håller, trots att han väger lite mindre än 50 kg.

Ett krallgare bakdäck till park är bäst, som jag nu har köpt till min son. Men annars skulle kanske en bakdäck med stomme som Exo+ eller Grid Trail däck kunna funka i Järvsö.
Exakt, hoppen är inga problem. Sedan är det alltid någon som vill köra en vända på itzy eller nåt, och det är då det inte räcker längre.

Fick hem Magnotal 2,4 soft bara testat lite i regn det verkar helt ok. Måste dock cykla lite mer först innan något betyg kan ges. Det jag noterade är att det verkar vara ett litet däck, inte riktigt 2,4. Jag hade sett fram emot betydligt större skillnad än 2,2 race king men detta däck var knappt märkbart större, synd men jag antar det är så de fått ned vikten så mycket.

Fick hem Magnotal 2,4 soft bara testat lite i regn det verkar helt ok. Måste dock cykla lite mer först innan något betyg kan ges. Det jag noterade är att det verkar vara ett litet däck, inte riktigt 2,4. Jag hade sett fram emot betydligt större skillnad än 2,2 race king men detta däck var knappt märkbart större, synd men jag antar det är så de fått ned vikten så mycket.
Har kört magnotal 2.6 bak och det har bredden 65 nu ska jag dit med kryptonal 2.6 ikväll fram o testa den kombon 😀

På vad?
Upplever Continentals Supersoft som hårdare än maxxterra.
Lustigt, jag har bara provat Soft och det tycker jag levererar ungefär lika bra som just Maxxterra, som jag generellt tycker är rätt lagom för nästan all cykling. Det rullar mest bara dåligt med de mjukare gummina.

Nya däck inför den blöta hösten. Verkar definitivt vara åt trail snarare än enduro hållet trots namnet. Framdäcket med Pirellis Smartgrip Gravity blandning.

Bilagor

• 20250926_173110.webp
    20250926_173110.webp
    687 KB · Besök: 89
  • 20250926_173045.webp
    20250926_173045.webp
    644.8 KB · Besök: 99
Lustigt, jag har bara provat Soft och det tycker jag levererar ungefär lika bra som just Maxxterra, som jag generellt tycker är rätt lagom för nästan all cykling. Det rullar mest bara dåligt med de mjukare gummina.
Är när det är blött jag märker mer skillnad. Tycker Maxxterra är mer mekaniskt grep men dobbarnas utformning gör också sitt.
Har aldrig fallit för Dissector som många gillar, tycker det är för stora blockiga dobbar som inte kan flexa och alltså inte ger något grepp när det är blött! dock inte provat i Maxxgrip men då är vi långt utanför denna tråd.

Jag gillar Dissector, men är nyfiken på gen II - någon som provat?
Enligt spec. 975g för 29x2,4” EXO MaxxTerra.
(Ska ju vara väldigt bra innan man lägger ut 68EUR+frakt som på B-D)

1760777288600.webp

Apropå Dissector (som jag gillar) men mina däck börjar bli slitna.

Hur översätter man Maxxis produkterna

Fram: Dissector 29x2.4 EXO Maxterra
Bak: Rekon 29x2.4 EXO Dual

till Spezialized språk/produkter? Eventuellt vill jag ha något lite mer åt Forekaserhållet fram.

Det känns som att det är större viktskillnad mellan Grid och Grid Trail jämfört med Exo och Exo+.
Nya Eliminator ser ut som ett mini-Assegai i mönstret, nån som har koll på rullmotståndet?

Det känns som att det är större viktskillnad mellan Grid och Grid Trail jämfört med Exo och Exo+.

"Känns" är ordet här. Min Purgatory Grid T9 väger mer än min Grid Trail T9 T7.

Nya Eliminator ser ut som ett mini-Assegai i mönstret, nån som har koll på rullmotståndet?

Jag har inte sett mätningar. Men tests säger att det fortfarande rullar lätt (för katerogien) Så den borde rulla klart lättare än Assegai. Min son kör ett Grid Gravity T7/T9 i park, ingen uttal om rull där.

Senast ändrad:
"Känns" är ordet här. Min Purgatory Grid T9 väger mer än min Grid Trail T9.
Fast då har du ju fått två exemplar som avviker ordentligt från "normalen", det skiljer 85 g dem emellan i angiven vikt på hemsidan. Men det är ungefär vad det skiljer mellan Exo och Exo+ också i angiven vikt.
Med Maxxis så har jag erfarenheten av att kunnat jämföra Exo och Exo+ där Exo+ har en relativt liten påverkan på skillnaden i rullmotstånd.

Fast då har du ju fått två exemplar som avviker ordentligt från "normalen", det skiljer 85 g dem emellan i angiven vikt på hemsidan. Men det är ungefär vad det skiljer mellan Exo och Exo+ också i angiven vikt.

Jag skrev fel. Det var Grid Trail T7, inte T9. Min var 981 gram (spec 985). Grid T9 var 1044 gram (spec 965). Jag är van att Spez däck är 80 gram tyngre än speccat, hade tur med mitt bakdäck.

Jag kör Purgatory i Grid T9 fram och Grid Trail T7 bak. För lite mindre vikt och bättre rull kan man köra Ground Control Grid T7 bak, det är ett förvånansvärt bra bakdäck.
Tror jag ska kopiera din setup. Har fått ett par genomslagspunkor på EXO den senaste tiden. Tack!

Nån som kör med Purgatory Grid Trail T7 både fram och bak? Är sugen på att byta ut min uppsättning Vittoria Mezcal.
Å just nu väldigt bra pris på Grid Trail hos TCM.

Nån som kör med Purgatory Grid Trail T7 både fram och bak? Är sugen på att byta ut min uppsättning Vittoria Mezcal.
Å just nu väldigt bra pris på Grid Trail hos TCM.

Jag kör den bak och Grid T9 fram. På min andra två cyklar kör jag gamla Butcher Grid Trail 29x2,6" fram, en i T7 och en i T9. På Butcher känner jag en klar skillnad mellan T7 och T9. Dobbarna på Purgatory T9 känner inte lika mjuka, troligtvis för att de är bredare, lägre och inte sipade. Så jag tror att fördelen av T9 är mindre på Purgatory i stök. På t.ex. blöta häll borde T9 fortfarande vara bättre.

Tillbaka
Topp