29"-däck under 1000g med hyggligt bett? (~2.4")

Många verkar jämföra WW med Forekaster, alltså ett i allo däck typ. Kan ett Wicked will fram fungera ihop med racing ralph, alt forekaster fram och bak?
Det är klart det fungerar. Jag föredrar själv snabbare bak än fram. Har dock inte testat Ralph. Kör Ray / Burt och vi har en cykel med ww/ron. funkar bra men RR är lite väl nära WW så kunde kanske kört WW/WW istället

Många verkar jämföra WW med Forekaster, alltså ett i allo däck typ.
Forekaster tycker jag verkar betydligt grövre än WW (utan att ha testat det mer än på nya cyklar). Båda kanske är allt i allo däck, men Forekaster för vått och löst underlag medan WW för torrt och hårt. Forekaster är nog närmre NN. Om man utgår från mönstret iaf, kan ju vara annorlunda i verkligheten.

Många verkar jämföra WW med Forekaster, alltså ett i allo däck typ. Kan ett Wicked will fram fungera ihop med racing ralph, alt forekaster fram och bak?
Om det ska klara blöta rötter som framdäck så bör Schwalbedäck (min subjektiva upplevelse) vara i Soft… (finns tyvärr för WW bara i tunnaste stommen, ”Race”).

Forekaster gen 2 maxxterra fram och forekaster dual bak? Har dock aldrig testat andra märken så lite sugen på schwalbe..

Forekaster gen 2 maxxterra fram och forekaster dual bak? Har dock aldrig testat andra märken så lite sugen på schwalbe..

Det var min förslag också.

Schwalbe SpeedGrip gummi sladdar på blöta häll när det är kallare. Det verkat dock bara påverka cyklister i Stockholm och inte i Göteborg ...

Ja, men men lite mer sido dobbar än RR och det finns väl inte så mycket mellan ray och nic för fram annars?

Frågan är om man ska köra några lopp.. forekaster fram och bak kanske inte är det optimala då och då kanske lika bra att ha 2 extra uppsättningar?

Tänkte passa på köpa nya däck under rean. Har läst mycket, alla säger olika beroende på cykel och terräng. Jag är den typen att jag inte byter däck stup i kvarten, vill ha något som fungerar allround. Cyklar i Göteborg sandsjöbacka oftast blöta rötter, lerpölar till stig och asfalt för transport. Har hittills kört på Forekaster gen1 med minion dhr och nu på sistone med ardent race bak.
Funderade på Forekaster gen 2 x2, pirelli scropion XC RC x2 alt Wicked will som fram ihop med Racing ralph bak. Wicked will känns som ett allt i allo ihop med racing ralph. Ska sitta på en Orbea Oiz.

Vad säger ni folket?
Nya versionen av Barzo kan jag rekommendera. https://r2-bike.com/VITTORIA-Tire-Barzo-XC-29-x-24-Race-G-20-TL-Ready-black

ja då får man skifta däck.. inte jättekrångligt ifs men...
eller välja ett alternativ. Själv tycker jag inte att det är ett problem med burt vid XC - men jag är inte så snabb. Andra kanske behöver ralph när det är blött. Sen beror det väl på vad det är för xc men jag har stutsat ner för nån enklare enduro med barnen på burt också...

eller välja ett alternativ. Själv tycker jag inte att det är ett problem med burt vid XC - men jag är inte så snabb. Andra kanske behöver ralph när det är blött. Sen beror det väl på vad det är för xc men jag har stutsat ner för nån enklare enduro med barnen på burt också...

Min son har studsat nedför alpin stig med Holy Roller och Billy Bonkers. Funkar också om än inte optimalt, säkert inue om man vill hålla lite fart.

Ja, hm.. såg att r2 bike har bundle på racing ralp och ray ihop. https://r2-bike.com/SCHWALBE-Tire-B...-Ralph-Super-Race-Transparent-Skin-Front-Rear

Är ingen jättesnabb person av mig, tar inte liksom direkta massa drop eller så. Cyklar för det är kul, och ibland kan det bli asfalt turer på 3-5 mil.

Det verkar vara bra XC-däck. Klart under 1000 gram men jag vet inte om vi kan tala om "hyggligt bett". Då borde du dock tar lite bredare 2,35" versionen, som är ännu billigare hos R2.

Ja, jag såg att lägger jag till 2.35 av varje så blir det billigare än kitet de säljer.. men ja det är inget kanske direkt bra däck för lite väta och lera som kan bli i Göteborg.

Det finns nog inget som är bra för både lera och 5 mil asfalt. Jag tycker Ray har bra grepp men det är klart det finns gränser för hur mycket lera det klarar. Det är inget Nobby Nic - men jag vill inte köra NN på asfalt.

Du kan ju alltid se till att du köper speedgrip fram istället för speed men i lera gör det nog ingen skillnad

Näpp det går inte. Tycker både NN soft och WW speedgrip har för dåligt bett i blötan. Tror det kan bli kanon till våren så de får åka på hyllan tills vidare. Men just nu har jag någons kommentar hockeypuck i bakhuvudet vilket gör att jag inte vågar släppa på. Cyklingen blir lidande och det känns inte kul.

Frågan är bara vad jag ska göra nu? Troligen får det bli för tråden OT däck. UltraSoft/Maxxgrip/T9 fram och snäppet hårdare bak. Vill nog ha mer mönster också. För däck med lite mer mönster blir man ju tvungen att gå upp i stomme, EXO+ eller liknande fram för att komma åt det mjukaste gummit. Så det får bli samma stomme fram som bak.

Edit: la en beställning direkt på Eliminator och Purgatory, båda i Grid Trail T9. Billigt på TCM.

Näpp det går inte. Tycker både NN soft och WW speedgrip har för dåligt bett i blötan. Tror det kan bli kanon till våren så de får åka på hyllan tills vidare. Men just nu har jag någons kommentar hockeypuck i bakhuvudet vilket gör att jag inte vågar släppa på. Cyklingen blir lidande och det känns inte kul.

Frågan är bara vad jag ska göra nu? Troligen får det bli för tråden OT däck. UltraSoft/Maxxgrip/T9 fram och snäppet hårdare bak. Vill nog ha mer mönster också. För däck med lite mer mönster blir man ju tvungen att gå upp i stomme, EXO+ eller liknande fram för att komma åt det mjukaste gummit. Så det får bli samma stomme fram som bak.

Edit: la en beställning direkt på Eliminator och Purgatory, båda i Grid Trail T9. Billigt på TCM.
Hoppas du blir nöjd med det valet. Själv är jag mkt positiv till Nobby Nic i Super Trail -casing och ultrasoft. Lättrullat, övertygande fäste, väldämpat och sub 1000 g - en enhörning i däckdjungeln. Men senaste turen i blötan hade jag inget ont av Wicked will i Speedgrip heller, så det är ju lite var man cyklar.

Jag har testat DHR i EXO MaxxGrip fram, det är precis under 1kg och OK för tråden, bra mönster/grepp men rullade så sjukt trögt…blir intressant att höra vad du tycker om Spez-kombinationen

Ledsen för hockeypuck-anekdoten. Har också ett Eliminator T9 att hämta, för att sätta fram och kasta Purgatory åt pipsvängen (eventuellt montera bak)

Till sommaren kommer jag att testa Groundcontrol fram och bak. Men det är väl en annan tråd.

DHR finns i MaxxGrip och Exo, bra däck också! Specialized har (haft) några däck i T9 och Grid men de är svårt att hitta. Och min Purgatory Grid T9 väger mer än min Grid Trail T7.

Vilka tänka du köra fram och bak? Eliminatie är ett typiskt bakdäck. Specialized montera själva nya Purgatory fram på Epic Evo. Jag kör nu Purgatory fram och bak men tycker egentligen att det ser mer ut som ett bakdäck.

Jag har testat DHR i EXO MaxxGrip fram, det är precis under 1kg och OK för tråden, bra mönster/grepp men rullade så sjukt trögt…blir intressant att höra vad du tycker om Spez-kombinationen
Förra vintern körde jag DHR2 i Exo och Maxxgrip fram på min Spur (12,7kg) med ett Dissector bak. På en Spectral (>15kg) körde jag Highroller i Exo+ och Maxxgrip fram, och ett dhr2 29x2.3 i exo och dual. Svårt att jämföra rakt över så när underlag och väder kan skifta rätt rejält vintertid, men jag var inte alls nöjd med hur Spuren upplevdes. Highroller är å andra sidan helt underbart för stigcykling som @manneblask tycks ha konstaterat för nån vecka sen i den här tråden.
DHR2 i Exo och Maxxgrip kanske kan vara ett bra parkdäck för en ungdom/lättviktare (försöker sälja mitt på köp & sälj 🤥 ).

Ledsen för hockeypuck-anekdoten. Har också ett Eliminator T9 att hämta, för att sätta fram och kasta Purgatory åt pipsvängen (eventuellt montera bak)

Till sommaren kommer jag att testa Groundcontrol fram och bak. Men det är väl en annan tråd.
Haha det är lugnt men det dök faktiskt upp i min skalle vid flera tillfällen!
kikade på det också men tyckte det såg ut ha så stort avstånd mellan nabbarna i mitten. Blir det inte lite RRRRRRRR-känsla på det på hällar och hårt underlag?
Hoppas du blir nöjd med det valet. Själv är jag mkt positiv till Nobby Nic i Super Trail -casing och ultrasoft. Lättrullat, övertygande fäste, väldämpat och sub 1000 g - en enhörning i däckdjungeln. Men senaste turen i blötan hade jag inget ont av Wicked will i Speedgrip heller, så det är ju lite var man cyklar.
Skulle nog ha satsat på det i första vändan!
DHR finns i MaxxGrip och Exo, bra däck också! Specialized har (haft) några däck i T9 och Grid men de är svårt att hitta. Och min Purgatory Grid T9 väger mer än min Grid Trail T7.

Vilka tänka du köra fram och bak? Eliminatie är ett typiskt bakdäck. Specialized montera själva nya Purgatory fram på Epic Evo. Jag kör nu Purgatory fram och bak men tycker egentligen att det ser mer ut som ett bakdäck.
just nu känns det som grepp är viktigare än vikt, inte minst för att få tillbaka lite självförtroende. Hittade däcken på skaplig rea, kanske går det att hitta exakt rätt utförande men då måste jag nog betala nära fullpris och troligen beställa däcken separat. Varje handlare verkar ta in ett urval av varje däck, antar att det är svårt att lagerhålla samtliga varianter, blir ju en jäkla massa SKUer.
Blir Elimnator fram och purgatory bak. Tror inte Eliminator behöver ses som ett bakdäck, Dissector funkar exempelvis utmärkt fram och det är ganska snarlikt.

Elimintor i t7/t9 fram ihop med purgatory bak funkar fint tycker jag. Men nu blir det på ny stig hojen i vinter butcher t9 fram och bak.
1000018654.webp

Blir Elimnator fram och purgatory bak. Tror inte Eliminator behöver ses som ett bakdäck, Dissector funkar exempelvis utmärkt fram och det är ganska snarlikt.

Är det gamla eller nya Eliminator då? Nya är mycket grovare än den gamla och ser mer ut som ett bakdäck (sonen kör den i park). Gamla liknar nya Forekaster och den har min fru kört som framdäck.

Jag kör assegai maxxgrip fram och assegai exo bak nu på vintern och har inga problem med greppet.

Visst det rullar lite sämre kanske

Kan berätta att jag köpte Ray och ralph under rea så får vi se. Blir det för halt på blöta hällar får jag väl leta mer grövre däck.

Haha får krypa till korset med att jag har (haft) värsta däcksnojan. Som om inte det framkom kanske!

Slutade iaf med att jag makulerade beställningen på Elimnator + Purgatory och köpte nya Dissector i Maxxgrip och Forekaster i Maxxterra, båda EXO+. Efter några turer kan jag konstatera att jag är nöjd och kan sluta våndas. Så jäkla skönt! Tycker jag har mer förutsägbart grepp fram och det rullar ok. Förvisso svårt av avgöra fart i blötan som vi har nu.
Har ju kört gamla dissector en del i Maxterra både i 2.4 och 2.6. Tycker det nya känns bättre och hoppas att kantdobbarna slits lite mindre då de får bättre stöd från de i mitten, Maxxgrip lär iof slitas rätt fort.
Forekaster i EXO+ ligger 30g under gränsen för den här tråden och Dissector 50g över.

Senast ändrad:
Kan uppdatera att jag slog till på Racing ralph samt Racing ray under rean. Fick hem de igår, ej packat upp de. Så får vi se hur de beter sig, annars åker andra grövre däck på.

Haha får krypa till korset med att jag har (haft) värsta däcksnojan. Som om inte det framkom kanske!

Slutade iaf med att jag makulerade beställningen på Elimnator + Purgatory och köpte nya Dissector i Maxxgrip och Forekaster i Maxxterra, båda EXO+. Efter några turer kan jag konstatera att jag är nöjd och kan sluta våndas. Så jäkla skönt! Tycker jag har mer förutsägbart grepp fram och det rullar ok. Förvisso svårt av avgöra fart i blötan som vi har nu.
Har ju kört gamla dissector en del i Maxterra både i 2.4 och 2.6. Tycker det nya känns bättre och hoppas att kantdobbarna slits lite mindre då de får bättre stöd från de i mitten, Maxxgrip lär iof slitas rätt fort.
Forekaster i EXO+ ligger 30g under gränsen för den här tråden och Dissector 50g över.

Bra input, den kombon jag hade tänkt köra men jag gör ungefär tvärtom. Min Maxxis-kran hade inget levdatum på nya Dissector därav fick det bli Eliminator t9 fram och Ground control t7 bak. Har dock inte kommit ut ännu pga manlig förkylning..

Fram tills det blir torra snabba stigar tänker jag att jag föredrar grepp och kontroll framför fart, när det väl torkar upp blir det troligtvis Ground control t7 fram och bak.

Jag bytte till mina däck som låg. Purgatory grid trail t7 bak och butcher grid trail t9 fram är ju en väldigt bra all round "fit and forget" combo för allt utom kanske torraste sommar dagarna på stig. Du funkar ground control fram och fast trak bak.

Mitt bästa tips för hösten i typ Hellas är On One Chunky Monkey som väger strax över 900g, typ exo casing. Görs inte längre men finns i folks gömmor då de såldes ut väldigt billigt.
De finns i Trail Extreme som jag tycker motsvarar typ maxxgrip och Enduro motsvarande maxxterra. Dobbarnas utformning gör de väldigt greppiga jämfört med andra däck jag provat och dessa väger mindre. Det gör dock att de rullar hemskt dåligt på grus och asfalt.
Bild på länken (inte min) On-One Chunky Monkey 29x2.4.
Bor själv i Åre så behöver Magic Mary eller värre för grepp när det är blött. Har 2 till skänkes/symbolisk summa.

(H)julklapp: i 27,5" platsar detta däck just i tråden med 977 gram (bara 2 isf 80 gram mer en specar). Nya Specialized Eliminator. Sonen hade redan en med Gravity casing till park men detta här med Grid Trail casing känns perfekt till Hellas. Ground Control Grid T7 är perfekt bak på sommaren. Sonen frågade för en veckan sen om ett däck med högre mönster till gegga. Tur att den just stöd som "på lager igen" hos tysken. Idag var dock underlaget för frysen för att känna skillnaden i grepp.

2025-12-25-15-50-55-536.webp

Fatbiken väntar på reservdelar så jag körde en vända med den heldämpade idag. Första gången jag var ute med mina Schwalbe Albert Trail Pro Radial 29x2,50" TLR Addix Soft von Hautkopft of Ulm i vinterföre och greppet får med beröm godkänt. Chanslös på rötterna förstås, men på slemmiga hällar greppade det över förväntan.

Fatbiken väntar på reservdelar så jag körde en vända med den heldämpade idag. Första gången jag var ute med mina Schwalbe Albert Trail Pro Radial 29x2,50" TLR Addix Soft von Hautkopft of Ulm i vinterföre och greppet får med beröm godkänt. Chanslös på rötterna förstås, men på slemmiga hällar greppade det över förväntan.
Under 1000g till och med? (eller är det bara beteckningen som känns tung? 😆)

Då måste man har riktigt tur. Men helt otroligt har R2 mätat 1100 gram medan Schwalbe specar 1180 gram.
Kan meddela att mitt Schwalbe Albert 27.5x2.5" Radial Trail Soft vägde in på 1033 gram. Verkar som att Schwalbe gått från att ange önskevikter till att ange worst case?

Dock inga 2.5" om man ska vara petig - mäter runt 2,35" över casingen och 2,4 där det är som bredast (över dobbarna).

Kan meddela att mitt Schwalbe Albert 27.5x2.5" Radial Trail Soft vägde in på 1033 gram. Verkar som att Schwalbe gått från att ange önskevikter till att ange worst case?

Dock inga 2.5" om man ska vara petig - mäter runt 2,35" över casingen och 2,4 där det är som bredast (över dobbarna).
Eller så råkade du få ett med för lite gummi. R2-bike har ju vägt det till 1112g och Schwalbes listvikt är 1110.
Är väl bara att vara glad om du vill minska roterande vikt:cool: och ledsen om du vill ha så väldämpat däck som möjligt:rolleyes:

Tillbaka
Topp